Szekspiromania

Księga dedykowana pamięci Andrzeja Żurowskiego

1 opinia

Redakcja:

Anna Cetera

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

12,69  16,70

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa: 16,70 zł (-24%)

Najniższa cena z 30 dni: 10,02 zł  


12,69

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Zbiór esejów dedykowany pamięci wybitnego szekspirologa, teatrologa, krytyka i eseisty Andrzeja Żurowskiego (1944–2013), który powiadał sam o sobie "niepoprawny szekspiromaniak". Poświęcony został interpretacji i recepcji twórczości Williama Szekspira. Ujęte w spójne bloki tematyczne teksty obejmują historię i współczesność teatru szekspirowskiego w Polsce i na świecie, studia krytyczne dzieł Szekspira, a także szeroko pojętą obecność Szekspira w kulturze: w muzyce, ikonografii i w przekładzie.


Autor, jak nikt inny, zaprzyjaźnił się z przeszłością. W skreślonych jego ręką portretach szekspirystów, genialnych aktorów i interpretatorów tkwią okruchy jego własnej osobowości. Cechuje ich podobna euforia lektury, przymus opowiadania, gonitwa myśli, niedostatek czasu... Nade wszystko zaś świadomość więzi pokoleń, uchwycona w obrazach ciągnących przez stulecia do teatru artystów i widzów, ogarniętych tą samą nieodpartą potrzebą przejrzenia się w lustrze sceny. Ten wielopokoleniowy pochód żywych, cieni i fantomów zasługuje na uwagę. Szekspiromania stara się uczynić zadość pasjom ich wszystkich.


Literaturoznawcy, krytycy i twórcy omawiają obecność Stratfordczyka w teatrze (m.in. inscenizacje Brooka, Korsunovasa, Brauna, Wiśniewskiego, Klaty, Warlikowskiego), jego rolę w przełomach estetycznych i politycznych różnych epok i krajów, jak również inspiracje szekspirowskie w literaturze (m.in. w utworach Słowackiego, Norwida, Dostojewskiego, Szymborskiej).


Bogate, wielogłosowe studium fenomenu współczesnego i globalnego Szekspira.


Wydanie książki nastąpiło przy współpracy z Miastem Gdańsk oraz przy wsparciu finansowym Prezydenta Miasta Gdyni, Prezydenta Miasta Sopotu oraz Akademii Pomorskiej w Słupsku.


Shakespeareomania. A book dedicated to the memory of Andrzej Żurowski


A collection of essays dedicated to the memory of a renowned Shakespeare scholar Andrzej Żurowski (1944–2013). The book is devoted to the interpretation and reception of Shakespeare’s works in Polish theatre and abroad, to theatrical practices and various dramatic devices, to translations and comparative studies, as well as to polemics and Shakespearean inspirations in broadly defined culture: in music, iconography, and translation. A diverse study of the phenomenon of the contemporary and global Shakespeare.


Rok wydania2013
Liczba stron508
KategoriaJęzyk angielski
WydawcaUniwersytet Warszawski
ISBN-13978-83-235-1255-4
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Anna Cetera
  Uścisk Szekspira    9
  
  In the clutches of Shakespeare    12
  
  Biogram i bibliografia prac Andrzeja Żurowskiego 15
  Jolanta Betkowska
  Biogram Andrzeja Żurowskiego    17
  
  Bibliografia prac Andrzeja Żurowskiego    22
  
  I. Szekspir w polskim teatrze: od debiutu do parafrazy 65
  Marta Gibińska
  Szekspir w teatrze Stanisława Koźmiana, Kraków: 1865–1885    67
  
  Józef Bachórz
  Bolesław Prus podziwia Helenę Modrzejewską    84
  
  Jan Michalik
  Hamlet i Hamlet 1914. Rekonesans    92
  
  Kazimierz Braun
  Z szekspirowskiego archiwum reżysera    103
  
  Kathleen Cioffi
  Shakespeare, the Polish Director’s Contemporary    122
  
  Tomasz Miłkowski
  Poznańska dyrekcja Janusza Wiśniewskiego albo Czas na klasyków    134
  
  Elżbieta Baniewicz
  Czarne lustra: Opowieści afrykańskie Krzysztofa Warlikowskiego    155
  
  II. Wędrówki i przewłaszczenia: Szekspir w teatrach świata 165
  Daniel Gerould
  Hamlet and the Travelling Players    167
  
  Maria Shevtsova
  The Tempest: Declan Donnellan and Oskaras Korsunovas Look Backwards into the Abyss of Time    182
  
  Jerzy Limon
  The Face as a Stage: Roberto Bacci’s Hamlet    192
  
  Patrice Pavis
  Hamlet spod znaku globalizacji    207
  
  Manabu Noda
  Mirrored Image and the Dislocation of Culture in Ninagawa’s Shakespeare    213
  
  III. Praktyki i chwyty dramaturgiczne 231
  Georges Banu
  Metafory i praktyki teatru    233
  
  Pavel Drábek
  “My dreams presage too true”: Dreams as a Dramatic Device in Elizabethan Drama    249
  
  Jacek Fabiszak
  Conflict and Rhetoric. On the Structuring of Roles in Conflict in Shakespeare’s (Non)dramatic Poetry    262
  
  Yun-Cheol Kim
  Shakespeare’s Unhistorical Inventions and Deviations from Holinshed, and Their Dramatic Functions in Richard II    274
  
  IV. Wobec Szekspira: polemiki, inspiracje, aluzje 285
  Anna Janicka, Jarosław Ławski
  Szekspirofobia? Mowa krótka w Jana Śniadeckiego obronie    287
  
  Michał Kuziak
  Sen, Słowacki, Szekspir i inni    305
  
  Tadeusz Sucharski
  „Co będzie t a m?”, czyli Hamleci Dostojewskiego (z rzutem oka na szekspiriana rosyjskiego geniusza)    331
  
  Sławomir Rzepczyński
  Norwidowska „zbrodnia stanu”. Szekspir w twórczości Norwida (O Kleopatrze i Aktorze)    355
  
  Małgorzata Grzegorzewska
  Measure for Measure: A Requiem for Humanity    370
  
  Anna Frajlich
  The Ghost of Shakespeare in the Poetry of Szymborska    391
  
  Patricia Keeney
  Venus and Adonis: Shakespeare’s Blueprint for Tragedy    407
  
  V. Znaki, znaczki, motywy: Szekspir w kulturze 419
  John Elsom
  The Englishness of Shakespeare    421
  
  Jarosław Komorowski
  Hamlet jednorożec    426
  
  Piotr Kamiński
  „Z ciebie pewnie muzyk całą gębą…”    438
  
  Ayami Oki-Siekierczak
  A New Interpretation of the Blue Lights in Richard III: Functions of the Blue Hue in Yūshi Odashima’s Translation    451
  
  Mieczysław Abramowicz
  O znaczkach z Szajlokiem    463
  
  Noty o autorach / Notes on the Authors    475
  
  Indeks nazwisk    497
RozwińZwiń