INNE EBOOKI AUTORA
Autor:
Wydawca:
Format:
epub, mobi, pdf, ibuk
Książka pokazuje, w jaki sposób uszkodzenia mózgu wpływają na ToM (Theory of Mind). Sprawne funkcjonowanie ToM warunkuje satysfakcjonujące kontakty jednostki z otoczeniem, które są kluczowe dla niwelowania izolacji społecznej pacjentów neurologicznych. Poznanie architektury ToM wydaje się niezbędne do określenia stopnia jej zaburzenia w wypadku pacjentów z uszkodzonym mózgiem oraz do organizacji postępowania rehabilitacyjnego.
Publikacja jest adresowana do psychologów różnych specjalności, głównie psychologów poznawczych oraz neuropsychologów pracujących z pacjentami neurologicznymi z zaburzeniami procesów poznawczych. Skierowana jest również do specjalistów i studentów szeroko rozumianych neuronauk (biologów, lekarzy, filozofów, psychiatrów).
Książka koncentruje się na zagadnieniach dotyczących zdolności człowieka do rozumienia stanów mentalnych innych osób, a w szczególności na neurobiologicznych mechanizmach warunkujących różne aspekty funkcjonowania w zakresie teorii umysłu (Theory of Mind − ToM). Tematyka ta wzbudza ogromne zainteresowanie ze względu na jej wagę dla życia społecznego człowieka oraz na jej związek z szeroką gamą zagadnień dotyczących ekspresji, percepcji i przeżywania emocji oraz empatii (Prof. dr hab. Anny Grabowska).
Na poziomie praktycznym praca ma wypełnić luki w istniejącej literaturze i praktyce neuropsychologii klinicznej, w której zaburzenia działania teorii umysłu nie są oddzielnie diagnozowane i brakuje procedur terapeutycznych ukierunkowanych specyficznie na ich rehabilitację [...]. Częściowym wypełnieniem tej luki ma być opracowana na potrzeby badań własnych metoda diagnozy zaburzeń teorii umysłu, która może być również wykorzystana w praktyce klinicznej (Dr hab. Maciej Haman, prof. UW).
*********
Functional architecture of the theory of mind. Neuropsychological approach
The book shows how brain damage affects ToM (Theory of Mind). The efficient functioning of ToM determines the satisfactory contacts of the individual with the environment, which are crucial for eliminating the social isolation of neurological patients. Learning about the ToM architecture seems necessary to determine the degree of its disfunction in the case of patients with brain damages and to organize the rehabilitation procedure.
Rok wydania | 2014 |
---|---|
Liczba stron | 144 |
Kategoria | Psychologia poznawcza |
Wydawca | Uniwersytet Warszawski |
ISBN-13 | 978-83-235-1447-3 |
Numer wydania | 1 |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp | 9 |
Część I | |
Wprowadzenie 13 | |
Rozdział 1. Założenia teoretyczne badań nad teorią umysłu 15 | |
1.1. ToM jako moduł funkcjonalny | 16 |
1.2. Minimalistyczna teoria wrodzonych modułów (Minimalist Innate Modularity Theory) | 17 |
1.3. ToM jako niespecyficzna zdolność poznawcza | 18 |
Rozdział 2. Założenia metodologiczne badań nad ToM 20 | |
Rozdział 3. Mózgowe korelaty ToM 27 | |
3.1. Badania mózgowych korelatów ToM z wykorzystaniem metod neuroobrazowania mózgu | 27 |
3.2. Korelaty neuronalne ToM a badania pacjentów z uszkodzonym mózgiem | 30 |
Rozdział 4. Architektura funkcjonalna teorii umysłu 33 | |
4.1. Teoria umysłu a procesy językowe | 33 |
4.2. Teoria umysłu a funkcje wykonawcze | 37 |
Rozdział 5. Teoria umysłu jako zdolność niejednorodna 42 | |
Rozdział 6. Podsumowanie wprowadzenia 46 | |
Część II | |
Badania własne 49 | |
Rozdział 7. Wprowadzenie do badań własnych 51 | |
7.1. Ogólny cel badań | 51 |
7.2. Ogólny plan badań | 51 |
7.3. Założenia badań własnych | 52 |
Rozdział 8. Metoda badań 55 | |
8.1. Metody pomiaru wybranych funkcji poznawczych | 55 |
8.2. Konstrukcja prób klinicznych do oceny zdolności do dokonywania atrybucji stanów mentalnych innych osób | 57 |
8.3. Warunki i sposób przeprowadzenia badania właściwego | 58 |
Rozdział 9. Charakterystyka uczestników badania 60 | |
Rozdział 10. Wyniki badań własnych 62 | |
10.1. Wyniki badania grupowego | 62 |
10.2. Procedura przygotowania danych do dalszej analizy | 64 |
10.3. Wzorce funkcjonowania neuropsychologicznego | 67 |
10.4. Przewidywanie zaburzeń w zakresie ToM | 74 |
10.5. Analiza zależności między zmiennymi | 75 |
10.6. Porównanie funkcjonowania pacjentów zgrupowanych w poszczególnych skupieniach w zakresie poznawczego vs. emocjonalnego komponentu oraz zadań mierzących różne aspekty ToM | 82 |
10.7. Podsumowanie wyników badań grupowych | 83 |
Rozdział 11. Studia przypadku 86 | |
11.1. Ogólna charakterystyka wybranych osób | 86 |
11.2. Neuropsychologiczne funkcjonowanie wybranych osób | 87 |
11.3. Podsumowanie studiów przypadku | 91 |
Rozdział 12. Dyskusja wyników 93 | |
12.1. Profil zaburzeń funkcji poznawczych oraz lokalizacja lezji a ToM | 95 |
12.2. Przewidywanie zaburzenia w zakresie ToM na podstawie kondycji innych funkcji poznawczych | 98 |
12.3. Poznawczy i emocjonalny komponent teorii umysłu | 100 |
12.4. Profil zaburzeń w zakresie typów zadań mierzących ToM | 104 |
12.5. Model architektury funkcjonalnej ToM | 105 |
12.6. Zakończenie | 106 |
Bibliografia | 109 |
Załączniki | 123 |
Spis tabel, rysunków i wykresów | 141 |