Pedagog społeczny

Teoria i praktyka działalności społecznej

1 opinia

Format:

ibuk

Publikacja wpisuje się w nurt badań łódzkiej szkoły pedagogów społecznych odwołujących się do tradycji reprezentowanej przez twórczynię tej dyscypliny naukowej, Helenę Radlińską. Autorzy postawili sobie za cel przedstawienie sylwetki pedagoga społecznego, kontekstów i przestrzeni jego działalności, uwzględnili przy tym również nowe wyzwania wynikające ze zmian społecznych w otoczeniu. W drugiej części publikacji Czytelnicy znajdą liczne odniesienia do praktyki działania pedagogów społecznych, np. pracy asystentów rodzinnych, kwestii psychiatrii środowiskowej czy też rewitalizacji społeczno-pedagogicznej.


„Rola pedagoga społecznego nadal nie jest jednoznacznie rozpoznawana w przestrzeni społecznej. Fakt ten, który może jedynie zaskakiwać (posiadamy bardzo bogaty dorobek naukowy z pedagogiki społecznej dzięki wybitnym jej twórcom), stanowi także inspirację do kolejnych wyzwań, bowiem zarówno zasług twórców, jak i ich współczesnych kontynuatorów dla rozwoju tej dyscypliny naukowej, tworzenia wielu szkół naukowych oraz wkładu w rozwój społeczeństwa nie wolno zapominać. Ponieważ znacząco poszerzyło się też pole praktyki działania pedagoga społecznego, na analizę naukową zasługują wszystkie aktywności dotąd nierozpoznawane w kręgu jego działania”.
Z recenzji prof. dr hab. Barbary Kromolickiej (Uniwersytet Szczeciński)


Rok wydania2017
Liczba stron196
KategoriaPublikacje darmowe
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
ISBN-13978-83-8088-643-8
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp    7
  
  WPROWADZENIE DO PROBLEMATYKI – PERSPEKTYWA MAKRO    11
  Bogusław Śliwerski, „Spropagowany” pedagog społeczny jako uczony w przestrzeni politycznych konfrontacji    13
  
  CZĘŚĆ 1. PEDAGOG SPOŁECZNY W POGLĄDACH TWÓRCÓW ŁÓDZKIEJ SZKOŁY PEDAGOGIKI SPOŁECZNEJ – PERSPEKTYWA TEORETYCZNA    31
  Arkadiusz Żukiewicz, Pedagog społeczny w ujęciu profesor Heleny Radlińskiej    33
  Rafał Dłużyński, Pedagog społeczny w ujęciu profesora Aleksandra Kamińskiego    69
  Ryszarda Czerniachowska, Pedagog społeczny w ujęciu profesor Ireny Lepalczyk    93
  
  CZĘŚĆ 2. PEDAGOG SPOŁECZNY W SŁUŻBIE OSOBOM, RODZINOM I GRUPOM LUDZKIM – PERSPEKTYWA PRAKTYKI SPOŁECZNEJ     105
  Lucyna Telka, Ku autonomii wychowawcy    107
  Magdalena Rakowska, Kompensacja sieroctwa w Domu Dziecka dla Małych Dzieci – na przykładzie Domowego Przedszkola    125
  Izabela Kamińska-Jatczak, Linie aktywności w procesie przepływu informacji – przykład asystentów rodziny    145
  Anna Jarkiewicz, Możliwości działania pedagoga społecznego w obszarze problematyki chorób i zaburzeń psychicznych – na przykładzie psychiatrii środowiskowej    161
  Anita Gulczyńska, Mariusz Granosik, Rewitalizacja w perspektywie społeczno-pedagogicznej     173
RozwińZwiń