POLECAMY
Redakcja:
Wydawca:
Format:
ibuk
Prezentowany zbiór studiów jest dedykowany Profesor Wandzie Nowakowskiej, znawczyni sztuki, wielkiemu humaniście, wybitnemu nauczycielowi, długoletniemu kierownikowi Katedry Historii Sztuki Uniwersytetu Łódzkiego, obchodzącej w 2016 r. 25-lecie reaktywacji. Książka odzwierciedla różne nurty współczesnej humanistyki, ze szczególnym uwzględnieniem historii sztuki. Całość składa się z czterech części. Pierwsza dotyczy zainteresowań badawczych Wandy Nowakowskiej, bezpośrednio odnoszących się do historii sztuki, jej aktywności w sferze życia akademickiego, artystycznego i społecznego, druga – zagadnień związanych z wieloaspektowo interpretowanym dziełem sztuki, gdzie podjęta została perspektywa filozoficzno-estetyczna, zawsze sytuująca się w kręgu zainteresowań badawczych Wandy Nowakowskiej, trzecia – odmiennych form wyrazu artystycznego w uobecnionych w różnorodnych – dawnych i współczesnych – dziełach kultury wizualnej, czwarta – szeroko pojmowanej architektury widzianej w kontekście estetycznym i konserwatorskim. Poruszane tematy zainteresują nie tylko historyków sztuki, ale również kulturoznawców, filozofów, historyków i architektów.
Rok wydania | 2016 |
---|---|
Liczba stron | 442 |
Kategoria | Publikacje darmowe |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego |
ISBN-13 | 978-83-8088-240-9 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Słowo wstępne | 9 |
Wanda Nowakowska. Bibliografia – opracowanie Eleonora Jedlińska | 11 |
Profesor Wanda Nowakowska jako historyk sztuki Redakcja Eleonora Jedlińska | 25 |
Piotr Gryglewski, „Najpiękniejsze są narodziny Ewy”, czyli o Pani Profesor oczami ucznia | 19 |
Leszek Kajzer, O pierwszych i drugich narodzinach słów kilka | 27 |
Alicja i Jan Szymczakowie, Przedsiębiorcza Ewa. Działalność gospodarcza mieszczanek sieradzkich w XVI w | 43 |
Krzysztof Cichoń, Stereoselfie z mandragorą | 57 |
Teoria. Redakcja Aneta Pawłowska | 83 |
Ilona Skupińska-Løvset, Afrodyta, piękno i sztuka | 85 |
Grzegorz Sztabiński, Empatia w sztuce – dawniej i dziś | 93 |
Agnieszka Gralińska-Toborek, Mit jako pretekst do refleksji nad kryzysem kultury | 117 |
Paulina Kurc-Maj, „Teoria widzenia” Władysława Strzemińskiego i „O nową organizację Muzeów Sztuki” Mariana Minicha, czyli jak patrzeć sztukę | 125 |
Dominika Łarionow, Sztuka w przestrzeni, czyli o twórczości Leszka Mądzika | 153 |
Eleonora Jedlińska, Namiętności ducha, czyli sztuka narodowa na Powszechnej Wystawie Światowej w Paryżu w 1900 r | 167 |
Malarstwo. Redakcja Aneta Pawłowska | 185 |
Zbigniew Bania, Galeria arcybiskupów gnieźnieńskich na zamku w Uniejowie | 187 |
Zbigniew Anusik, Małgorzata Karkocha, Obrazy Michała Stachowicza w kościele parafialnym w Rembieszycach | 195 |
Piotr O. Scholz, „Polscy monachijczycy” wobec tradycji i zjawisk kulturowych XIX/XX w | 213 |
Łukasz Grzejszczak, W atelier artysty. Pracownie malarzy łódzkich 1890–1939 | 241 |
Aneta Pawłowska, Polska ilustracja modernistyczna a Weyssenhoffowie | 259 |
Paulina Sztabińska, Życie w obrazie. O koncepcji malarskiej Wassilego Kandinsky’ego | 283 |
Irmina Gadowska, „Don Kichot” sztuki. Zarys twórczości Icchoka (Wincentego) Braunera | 303 |
Wioletta Kazimierska-Jerzyk, Dzieła mistrzów tradycyjnego malarstwa sztalugowego jako inspiracje współczesnych murali – projekt „OFF Galeria” (2015) | 321 |
Architektura. Redakcja Krzysztof Stefański | 341 |
Łukasz Sadowski, O architekturze europejskiej w Malakce | 343 |
Ewa Kubiak, Rzecz nie tylko o architekturze. Buenos Aires – „europejskie” miasto Ameryki Południowej | 355 |
Lechosław Lameński, Dom handlowy i budynek mieszkalny SA „Bazar Polski” – interesujące przykłady żelbetonowego modernizmu na gruncie krakowskim | 379 |
Krzysztof Stefański, Problemy ochrony dziedzictwa kulturowego na przykładzie ewangelicko-augsburskiej części Starego Cmentarza przy ul. Ogrodowej w Łodzi | 403 |
Julia Sowińska-Heim, Sztuka awangardowa w XIX-wiecznej fabryce | 419 |
Spis rycin | 437 |