za pośrednictwem osób działających. Preliminaria kognitywnej antropologii teatru

za pośrednictwem osób działających. Preliminaria kognitywnej antropologii teatru

1 opinia

Format:

ibuk

W rozprawie zaproponowany jest dynamiczny model zdarzenia teatralnego, stanowiący autorską syntezę dotychczasowych, konkurujących ze sobą ujęć teatru jako sztuki, wehikułu, medium i widowiska, którego konceptualnym centrum jest poznający i działający człowiek w sytuacji spotkania z drugim człowiekiem. Bezpośredni kontekst teoretyczny stanowi estetyka fenomenologiczna i fenomenologia percepcji, a także najnowsze osiągnięcia neuronauk (ze szczególnym uwzględnieniem badań w zakresie nabywania, przetwarzania i dynamicznego kumulowania danych sensorycznych) i kognitywnych badań nad dramatem i teatrem. Dynamiczny model zdarzenia i doświadczenia teatralnego jest zinterpretowany w kontekście badań nad performansami kulturowymi i ich udziałem w kształtowaniu ponowoczesnej tożsamości - w tej części obszernie omówiona jest koncepcja tożsamości fraktalnej (pojmowanej w funkcjonalnej współzależności z nieustannie podejmowanymi poznawczymi aktami performatywnymi) i jej możliwe aplikacje do badań dramatyczno-teatralnych. Dla tak rozumianej problematyki zaproponowana została nazwa kognitywnej antropologii teatru.


Liczba stron250
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
ISBN-13978-83-7525-845-5
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp     5
  
  Rozdział I. Doświadczenie i pamięć     15
  
  1. Konteksty sytuacji doświadczającego     15
  2. Chorea i Shakespeare     22
  3. In-stazis i ek-stazis spotkania     31
  
  Rozdział II. Świat teatru     39
  
  1. Kulturowy horyzont teatru     39
  2. ’Świat jest teatrem’     45
  3. Dyskurs teatrologiczny     53
  
  Rozdział III. Chaosmos     55
  
  1. Dynamiczna strategia poznawcza     55
  2. Złożoność i teatr kwantowy     60
  3. Podstawy modelowania dynamicznej złożoności     63
  
  Rozdział IV. Zdarzenie teatralne     73
  
  1. Podstawowe aspekty praktyki teatralnej     73
  2. Konwencja i komunikacja     74
  3. Medium i wehikuł     78
  4. Cele i wartości     81
  5. Doświadczenie teatralne     83
  
  Rozdział V. Dynamika zdarzenia i doświadczenia teatralnego     87
  
  1. Estetyka i dynamika     87
  2. Dynamiczny model zdarzenia teatralnego     101
  
  Rozdział VI. Działanie i poznanie     109
  
  1. Poznające ciało     109
  2. Pojemnik i droga     120
  3. Ciało-na-tle     123
  4. Horyzont percepcji     134
  
  Rozdział VII. Performans teatralny     143
  
  1. Punkt wyjścia     143
  2. Chorea     149
  3. Widz     158
  
  Rozdział VIII. Performatyka tożsamości     165
  
  1. Wieża Babel     165
  2. Piramida     174
  3. Supermarket     175
  4. Performowanie tożsamości     178
  5. Tożsamość fraktalna     181
  
  Rozdział IX. Strategie transkulturowe     185
  
  1. Strategie teatralne     185
  2. Strategia estetyczna     190
  3. Strategia dramaturgiczna     199
  
  Zakończenie     217
  
  Bibliografia     225
  Indeks nazwisk     245
  Od Redakcji     251
RozwińZwiń
W celu zapewnienia wysokiej jakości świadczonych przez nas usług, nasz portal internetowy wykorzystuje informacje przechowywane w przeglądarce internetowej w formie tzw. „cookies”. Poruszając się po naszej stronie internetowej wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas „cookies”. Informacje o przechowywaniu „cookies”, warunkach ich przechowywania i uzyskiwania dostępu do nich znajdują się w Regulaminie.

Nie pokazuj więcej tego powiadomienia