za pośrednictwem osób działających. Preliminaria kognitywnej antropologii teatru

za pośrednictwem osób działających. Preliminaria kognitywnej antropologii teatru

1 opinia

Format:

ibuk

W rozprawie zaproponowany jest dynamiczny model zdarzenia teatralnego, stanowiący autorską syntezę dotychczasowych, konkurujących ze sobą ujęć teatru jako sztuki, wehikułu, medium i widowiska, którego konceptualnym centrum jest poznający i działający człowiek w sytuacji spotkania z drugim człowiekiem. Bezpośredni kontekst teoretyczny stanowi estetyka fenomenologiczna i fenomenologia percepcji, a także najnowsze osiągnięcia neuronauk (ze szczególnym uwzględnieniem badań w zakresie nabywania, przetwarzania i dynamicznego kumulowania danych sensorycznych) i kognitywnych badań nad dramatem i teatrem. Dynamiczny model zdarzenia i doświadczenia teatralnego jest zinterpretowany w kontekście badań nad performansami kulturowymi i ich udziałem w kształtowaniu ponowoczesnej tożsamości - w tej części obszernie omówiona jest koncepcja tożsamości fraktalnej (pojmowanej w funkcjonalnej współzależności z nieustannie podejmowanymi poznawczymi aktami performatywnymi) i jej możliwe aplikacje do badań dramatyczno-teatralnych. Dla tak rozumianej problematyki zaproponowana została nazwa kognitywnej antropologii teatru.


Liczba stron250
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
ISBN-13978-83-7525-845-5
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyRavelo Sp. z o.o.

INNE EBOOKI AUTORA

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp    5
  Rozdział I. Doświadczenie i pamięć    15
  1. Konteksty sytuacji doświadczającego    15
  2. Chorea i Shakespeare    22
  3. In-stazis i ek-stazis spotkania    31
  Rozdział II. Świat teatru    39
  1. Kulturowy horyzont teatru    39
  2. ’Świat jest teatrem’    45
  3. Dyskurs teatrologiczny    53
  Rozdział III. Chaosmos    55
  1. Dynamiczna strategia poznawcza    55
  2. Złożoność i teatr kwantowy    60
  3. Podstawy modelowania dynamicznej złożoności    63
  Rozdział IV. Zdarzenie teatralne    73
  1. Podstawowe aspekty praktyki teatralnej    73
  2. Konwencja i komunikacja    74
  3. Medium i wehikuł    78
  4. Cele i wartości    81
  5. Doświadczenie teatralne    83
  Rozdział V. Dynamika zdarzenia i doświadczenia teatralnego    87
  1. Estetyka i dynamika    87
  2. Dynamiczny model zdarzenia teatralnego    101
  Rozdział VI. Działanie i poznanie    109
  1. Poznające ciało    109
  2. Pojemnik i droga    120
  3. Ciało-na-tle    123
  4. Horyzont percepcji    134
  Rozdział VII. Performans teatralny    143
  1. Punkt wyjścia    143
  2. Chorea    149
  3. Widz    158
  Rozdział VIII. Performatyka tożsamości    165
  1. Wieża Babel    165
  2. Piramida    174
  3. Supermarket    175
  4. Performowanie tożsamości    178
  5. Tożsamość fraktalna    181
  Rozdział IX. Strategie transkulturowe    185
  1. Strategie teatralne    185
  2. Strategia estetyczna    190
  3. Strategia dramaturgiczna    199
  Zakończenie    217
  Bibliografia    225
  Indeks nazwisk    245
  Od Redakcji    251
RozwińZwiń
W celu zapewnienia wysokiej jakości świadczonych przez nas usług, nasz portal internetowy wykorzystuje informacje przechowywane w przeglądarce internetowej w formie tzw. „cookies”. Poruszając się po naszej stronie internetowej wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas „cookies”. Informacje o przechowywaniu „cookies”, warunkach ich przechowywania i uzyskiwania dostępu do nich znajdują się w Regulaminie.

Nie pokazuj więcej tego powiadomienia