POLECAMY
Autor:
Format:
ibuk
Książka zasługuje na szczególną uwagę, ponieważ ma charakter twórczy, zapoczątkowuje badania nad aparaturą naukową pieśni religijnych, których nie prowadzono w proponowanej formie. Istotę procesu wychowania autorka widzi w aspekcie podwójnym: aksjologiczno-antropologicznym. Proces pedagogiczny ma być według niej skierowany ku wartościom odpowiednio zhierarchizowanym. Badania zostały przeprowadzone na podstawie bogatej literatury przedmiotu i zgodnie ze współczesnymi wymaganiami.
Z recenzji wydawniczej prof. zw. dr hab. ks. Janusza Tarnowskiego
Pieśń jest zjawiskiem starym jak człowiek. Badając ową sferę kultury, mamy świadomość, że dotykamy czegoś istotnego w homosferze. Dlatego postępowanie badawcze ukierunkowane na pieśniowość odsłania jej antropologiczne podstawy przede wszystkim – warstwę komunikacyjno-językową. W pieśni religijnej komunikacja zachodzi między człowiekiem i Bogiem. Autorka dostarcza też materiału do odpowiedzi na pytanie, czym jest w praktyce zastosowanie zasad pedagogiki kultury.
Ze słowa wstępnego dr. hab. Bogusława Żurakowskiego, prof. UJ
Rok wydania | 2008 |
---|---|
Liczba stron | 112 |
Kategoria | Teoria kultury |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego |
ISBN-13 | 978-83-233-2530-7 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Słowo wstępne | 9 |
Wprowadzenie | 11 |
Rozdział I. Humanistyczno-fenomenologiczna perspektywa badań nad pieśnią | 15 |
Postawa fenomenologiczna w badaniach nad pieśnią | 17 |
Modele komunikacji językowej oraz struktura komunikacyjna jako podstawa badań tekstowych pieśni | 19 |
Charakterystyka materiału badawczego | 22 |
Rozdział II. Fenomen pieśni – istota, wartości i możliwości badawcze | 25 |
Pieśń jako interdyscyplinarny przedmiot badań | 26 |
Antropologiczno-aksjologiczne motywy pieśni | 30 |
Pieśń jako akt komunikacji | 33 |
Rodzaje kodu – specyfika języka pieśni | 35 |
Typy sytuacji nadawczych i odbiorczych pieśni | 37 |
Rozdział III. Człowiek i Bóg – nadawca i odbiorca w strukturze tekstów pieśni | 41 |
Role nadawcy i odbiorcy w tekście pieśni | 42 |
Bóg i człowiek jako adresaci pieśni | 44 |
Rozdział IV. Aksjologiczno-antropologiczny wizerunek człowieka i Boga w pieśni | 49 |
Człowiek podmiotem sprawczym działań. Filozoficzne myślenie o człowieku | 50 |
Homo religiosus – pielgrzym dookreślony | 57 |
Bóg w człowieku – człowiek w Bogu | 67 |
Rozdział V. W stronę wychowania człowieka | 73 |
Wartości jako cele i treści wychowania | 74 |
Formacja człowieka urzeczywistniającego wartości | 83 |
Dialog i przykład osobisty jako metody wychowawcze | 93 |
Zakończenie | 101 |
Bibliografia podmiotowa | 105 |
Bibliografia przedmiotowa | 107 |