Człowiek i Bóg w pieśni. Studium antropologiczno-pedagogiczne

Człowiek i Bóg w pieśni. Studium antropologiczno-pedagogiczne

1 opinia

Format:

ibuk

RODZAJ DOSTĘPU

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa:

Najniższa cena z 30 dni: 6,92 zł  


6,92

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Książka zasługuje na szczególną uwagę, ponieważ ma charakter twórczy, zapoczątkowuje badania nad aparaturą naukową pieśni religijnych, których nie prowadzono w proponowanej formie. Istotę procesu wychowania autorka widzi w aspekcie podwójnym: aksjologiczno-antropologicznym. Proces pedagogiczny ma być według niej skierowany ku wartościom odpowiednio zhierarchizowanym. Badania zostały przeprowadzone na podstawie bogatej literatury przedmiotu i zgodnie ze współczesnymi wymaganiami.


Z recenzji wydawniczej prof. zw. dr hab. ks. Janusza Tarnowskiego


Pieśń jest zjawiskiem starym jak człowiek. Badając ową sferę kultury, mamy świadomość, że dotykamy czegoś istotnego w homosferze. Dlatego postępowanie badawcze ukierunkowane na pieśniowość odsłania jej antropologiczne podstawy przede wszystkim – warstwę komunikacyjno-językową. W pieśni religijnej komunikacja zachodzi między człowiekiem i Bogiem. Autorka dostarcza też materiału do odpowiedzi na pytanie, czym jest w praktyce zastosowanie zasad pedagogiki kultury.


Ze słowa wstępnego dr. hab. Bogusława Żurakowskiego, prof. UJ


Rok wydania2008
Liczba stron112
KategoriaTeoria kultury
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego
ISBN-13978-83-233-2530-7
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Słowo wstępne    9
  Wprowadzenie    11
  
  Rozdział I. Humanistyczno-fenomenologiczna perspektywa badań nad pieśnią    15
  
    Postawa fenomenologiczna w badaniach nad pieśnią    17
    Modele komunikacji językowej oraz struktura komunikacyjna jako podstawa badań tekstowych pieśni    19
    Charakterystyka materiału badawczego    22
  
  Rozdział II. Fenomen pieśni – istota, wartości i możliwości badawcze    25
  
    Pieśń jako interdyscyplinarny przedmiot badań    26
    Antropologiczno-aksjologiczne motywy pieśni    30
    Pieśń jako akt komunikacji    33
    Rodzaje kodu – specyfika języka pieśni    35
    Typy sytuacji nadawczych i odbiorczych pieśni    37
  
  Rozdział III. Człowiek i Bóg – nadawca i odbiorca w strukturze tekstów pieśni    41
  
    Role nadawcy i odbiorcy w tekście pieśni    42
    Bóg i człowiek jako adresaci pieśni    44
  
  Rozdział IV. Aksjologiczno-antropologiczny wizerunek człowieka i Boga w pieśni    49
  
    Człowiek podmiotem sprawczym działań. Filozoficzne myślenie o człowieku    50
    Homo religiosus – pielgrzym dookreślony    57
    Bóg w człowieku – człowiek w Bogu    67
  
  Rozdział V. W stronę wychowania człowieka    73
  
    Wartości jako cele i treści wychowania    74
    Formacja człowieka urzeczywistniającego wartości    83
    Dialog i przykład osobisty jako metody wychowawcze    93
  
  Zakończenie    101
  Bibliografia podmiotowa    105
  Bibliografia przedmiotowa    107
RozwińZwiń