INNE EBOOKI AUTORA
-20%
Autor:
Wydawca:
Format:
pdf, ibuk
Książka Christopha Sowady jest pierwszą na polskim rynku, która ukazuje problemy funkcjonowania i zmian systemu zdrowotnego w pełni jego teoretycznej i praktycznej złożoności. Jednocześnie pozbawia złudzeń co do tego, że istnieje jedno remedium i możliwe są szybkie i zasadnicze przeobrażenia tego systemu.
(…) Szczególnie wartościowe w tej pracy jest to, że ogólne rozważania na temat łączenia rynku i państwa (public – private mix) w systemie zdrowotnym są konfrontowane z doświadczeniami wieloletniego reformowania tych systemów w trzech krajach, które świadomie wybrały poszukiwanie odpowiednich proporcji w działaniu zróżnicowanych mechanizmów: Szwajcarii, Niemiec i Holandii.
(…) Oryginalnym elementem tych rozważań jest potraktowanie solidaryzmu; nie tyle jako wartości (celu), a de facto – jako instrumentu ładu społeczno-gospodarczego, obok rynku i państwa.
Prof. dr hab. Stanisława Golinowska
Uniwersytet Jagielloński w Krakowie
Christoph Sowada (ur. w roku 1966), absolwent uniwersytetu Justusa Liebiga w Giessen (Niemcy), uzyskał stopień doktora nauk ekonomicznych na uniwersytecie w Poczdamie (Niemcy). Od roku 2000 pracownik Instytutu Zdrowia Publicznego Uniwersytetu Jagiellońskiego, współtwórca pierwszego w Polsce zespołu ekonomiki zdrowia. W pracy naukowej i dydaktyce zajmuje się głównie problemami finansowania w ochronie zdrowia. Współautor raportów Finansowanie ochrony zdrowia w Polsce – Zielona Księga I i Zielona Księga II, autor kilkudziesięciu publikacji naukowych.
Rok wydania | 2013 |
---|---|
Liczba stron | 426 |
Kategoria | Zdrowie publiczne |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe Scholar |
ISBN-13 | 978-83-7383-662-4 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wprowadzenie | 11 |
Część pierwsza | |
Rozdział I | |
Normatywne i metodologiczne założenia koncepcji SMSM | 23 |
1.1. Społeczna gospodarka | |
rynkowa | 24 |
1.2. Racjonalność homo oeconomicus i metodologiczny indywidualizm | 28 |
1.3. Struktura nadrzędnych celów społeczeństwa otwartego | 32 |
1.3.1. Pokój | 33 |
1.3.2. Wolność | 34 |
1.3.3. Sprawiedliwość | 36 |
1.3.4. Dobrobyt | 42 |
1.4. Cele pośrednie realizowane przez system finansowego zabezpieczenia | |
opieki zdrowotnej | 42 |
1.4.1. Funkcjonalny cel zdrowotny – zabezpieczenie finansowe | |
świadczeń w momencie wystąpienia potrzeby zdrowotnej | 43 |
1.4.1.1. Indywidualny wymiar celu zdrowotnego | 44 |
1.4.1.2. Społeczny wymiar celu zdrowotnego | 46 |
1.4.2. Funkcjonalny cel bezpieczeństwa – zabezpieczenie finansowe | |
potencjalnie potrzebnych świadczeń | 52 |
1.4.2.1. Indywidualny wymiar celu bezpieczeństwa | 52 |
1.4.2.2. Społeczny wymiar celu bezpieczeństwa | 53 |
1.4.3. Efektywna alokacja i kapitał społeczny | 54 |
1.5. Harmonia/balans celów | 57 |
Rozdział II | |
Podstawowe instrumenty realizacji celów | 62 |
2.1. Instrumenty realizacji celów w modelu społeczeństwa otwartego | 63 |
2.2. Rynek | 66 |
2.2.1. Zasadnicze elementy mechanizmu rynkowego | 67 |
2.2.1.1. Konkurencja | 68 |
2.2.1.2. Mechanizm cenowy | 71 |
2.2.2. Zawodność instrumentu rynku – | |
perspektywa teorii pozytywnej i normatywnej | 72 |
2.2.2.1. Dobra publiczne | |
i dobra społeczne | 73 |
2.2.2.2. Efekty zewnętrzne | 77 |
2.2.2.3. Rosnące efekty (korzyści) skali i monopole | 79 |
2.2.2.4. Ograniczona suwerenność konsumencka | 81 |
2.2.2.5. Niekompletność informacji i asymetrie informacyjne | 86 |
2.2.3. Rynek a sprawiedliwość | 94 |
2.3. Państwo | 96 |
2.3.1. Zadania państwa w społeczeństwie otwartym | 97 |
2.3.2. Zawodność państwa | 99 |
2.3.2.1. Konkurencja partyjna i cel wygrania wyborów | 100 |
2.3.2.2. Biurokracja | 101 |
2.3.2.3. Grupy interesu | 102 |
2.4. Solidaryzm | 105 |
2.4.1. Istota narzędzia solidaryzmu | 106 |
2.4.2. Solidaryzm a sprawiedliwość | 109 |
2.4.3. Zawodność solidaryzmu | 110 |
2.4.3.1. Zawodność solidaryzmu a wielkość grupy solidarnej | 110 |
2.4.3.2. Normatywna zawodność solidaryzmu | 114 |
2.5. Narzędzia rynku, państwa i solidaryzmu | |
– wstępne wnioski | 115 |
Rozdział III | |
Techniki finansowania opieki zdrowotnej | 117 |
3.1. Źródła i techniki finansowania a instrumenty realizacji celów | 117 |
3.2. Finansowanie bezpośrednie (out of pocket) | 119 |
3.3. Finansowanie budżetowe | 120 |
3.4. Finansowanie ubezpieczeniowe | 122 |
3.4.1. Prywatne ubezpieczenia zdrowotne | 124 |
3.4.2. Parafiskalne ubezpieczenie zdrowotne | 126 |
3.4.3. Solidarne ubezpieczenie zdrowotne | 129 |
3.5. Inne techniki finansowania | 131 |
3.5.1. Organizacja pomocy ex post | 131 |
3.5.2. Medyczne/zdrowotne konta oszczędnościowe | 131 |
3.5.3. Bon zdrowotny | 133 |
Część druga | |
Rozdział IV | |
Podmiotowy i przedmiotowy zakres ubezpieczenia zdrowotnego | |
w koncepcji SMSM | 137 |
4.1. Systemy referencyjne | 138 |
4.1.1. Szkic rozwoju niemieckiego systemu | |
finansowania opieki zdrowotnej | 138 |
4.1.2. Szkic rozwoju szwajcarskiego systemu | |
finansowania opieki zdrowotnej | 140 |
4.1.3. Szkic rozwoju holenderskiego systemu | |
finansowania opieki zdrowotnej | 141 |
4.2. Obowiązek ubezpieczenia zdrowotnego | 142 |
4.2.1. Powszechność zabezpieczenia a obowiązek ubezpieczenia | 142 |
4.2.2. Obowiązek ubezpieczenia w Niemczech, Szwajcarii i Holandii | 145 |
4.2.2.1. Obowiązek ubezpieczenia zdrowotnego w Niemczech | 146 |
4.2.2.2. Obowiązek ubezpieczenia zdrowotnego w Szwajcarii | 151 |
4.2.2.3. Obowiązek ubezpieczenia zdrowotnego w Holandii | 152 |
4.2.2.4. Obowiązek ubezpieczenia zdrowotnego – wnioski | 154 |
4.3. Zakres świadczeń gwarantowanych przez obowiązkowe | |
ubezpieczenie | 155 |
4.3.1. Uzasadnienie ograniczeń gwarantowanego koszyka | |
świadczeń | 155 |
4.3.2. Explicite ograniczony koszyk gwarantowany | |
a medycyna dwóch klas | 158 |
4.3.3. Zasady tworzenia koszyka | 159 |
4.3.4. Świadczenia gwarantowane w Niemczech, Szwajcarii | |
i Holandii | 165 |
4.3.4.1. Świadczenia gwarantowane w Niemczech | 165 |
4.3.4.2. Świadczenia gwarantowane w Szwajcarii | 166 |
4.3.4.3. Świadczenia gwarantowane w Holandii | 167 |
4.3.5. Świadczenia gwarantowane – wstępne wnioski | 169 |
Rozdział V | |
Zasady kalkulacji składki | 170 |
5.1. Obowiązkowe ubezpieczenie prywatne | 171 |
5.2. Obowiązkowe ubezpieczenie solidarne | 172 |
5.2.1. Zróżnicowanie składek ryczałtowych | 173 |
5.2.2. Zmiana składki ryczałtowej w trakcie trwania ubezpieczenia | 175 |
5.3. Obowiązkowe ubezpieczenie parafiskalne | 176 |
5.3.1. Sprawiedliwość składki zależnej od dochodu | 177 |
5.3.2. Alokacyjna efektywność składki solidarnej | |
i składki parafiskalnej | 182 |
5.3.3. Podział składki między pracodawcę i pracownika | 185 |
5.4. Kalkulacja składki w systemie niemieckim, holenderskim | |
i szwajcarskim | 186 |
5.4.1. Kalkulacja składek podstawowych ubezpieczeń zdrowotnych | |
w Niemczech | 186 |
5.4.1.1. Podstawa naliczania składek w systemie GKV | 187 |
5.4.1.2. Stopa składki GKV | 188 |
5.4.1.3. Podział składki między ubezpieczonego i pracodawcę | |
oraz ubezpieczenie rentowe | 190 |
5.4.1.4. Odwrotna redystrybucja dochodów w GKV | 191 |
5.4.1.5. Kalkulacja składek w prywatnym ubezpieczeniu | |
zdrowotnym | 192 |
5.4.2. Powszechne solidarne ubezpieczenie w Szwajcarii | 194 |
5.4.3. Powszechne parafiskalno-solidarne ubezpieczenie w Holandii | 196 |
5.5. Wsparcie dla osób z niewystarczającą zdolnością płatniczą | 198 |
5.5.1. Ustalenie wysokości zasiłku celowego | 199 |
5.5.1.1. Definicja i granica dochodu własnego uprawniającego | |
do otrzymania zasiłku | 200 |
5.5.1.2. Uprawnienia do zasiłku a rozkład dochodów własnych | |
w cyklu życia | 201 |
5.5.1.3. Wysokość zasiłku a rodzaj ubezpieczenia | 202 |
5.5.1.4. Redukcja składki przy wzroście dochodów własnych | 204 |
5.5.2. Ujemny podatek dochodowy jako alternatywa | |
dla zasiłku celowego | 209 |
5.6. Pomoc w wypełnieniu obowiązku ubezpieczenia w Niemczech, | |
Szwajcarii i Holandii | 210 |
5.6.1. Zasiłki składkowe w Niemczech | 211 |
5.6.2. Zasiłki składkowe w Szwajcarii | 212 |
5.6.3. Zasiłki składkowe w Holandii | 219 |
5.7. Kalkulacja składki i pomoc państwa w jej regulacji – wstępne wnioski | 219 |
Rozdział VI | |
Wolność wyboru ubezpieczonych i konkurencja płatników | 225 |
6.1. Konkurencja związana ramami solidaryzmu | 226 |
6.1.1. Pozytywny wymiar konkurencji i akceptacja jej wyników | 227 |
6.1.2. Rola państwa w instytucjonalizacji konkurencji | 229 |
6.1.3. Konkurencja, racjonalizacja i stosunki własności | 233 |
6.2. Pola konkurencji | 237 |
6.2.1. Zakres ubezpieczonych świadczeń | 237 |
6.2.2. Dopuszczenie selektywnego kontraktowania | |
świadczeniodawców | 240 |
6.2.3. Ograniczenia w wyborze świadczeniodawcy przez pacjenta | 242 |
6.2.4. Wysokość składki podstawowej i jej stabilizacja w czasie | 243 |
6.2.5. Dostępność ubezpieczyciela i jakość obsługi klienta | 244 |
6.2.6. Bodźce finansowe dla ubezpieczonych | 246 |
6.2.6.1. Szczególne uzasadnienie implementacji bodźców | |
finansowych dla ubezpieczonego w systemie SMSM | 246 |
6.2.6.2. Kompatybilność podstawowych instrumentów | |
sterowania popytem z systemem SMSM | 250 |
6.2.6.3. Konkurencja, bodźce finansowe i wybór | |
ubezpieczonego | 257 |
6.3. Konkurencja ubezpieczycieli i wybór dla ubezpieczonych | |
w Niemczech, Szwajcarii i Holandii | 259 |
6.3.1. Konkurencja płatników i wybór dla ubezpieczonych | |
w Niemczech | 259 |
6.3.1.1. Wybór i zmiana ubezpieczyciela | 260 |
6.3.1.2. Zakres świadczeń | 262 |
6.3.1.3. Przymus kontraktowania | 264 |
6.3.1.4. Składka | 265 |
Konkurencja płatników i wybór dla ubezpieczonych | |
w Szwajcarii | 272 |
6.3.2.1. Wybór i zmiana ubezpieczyciela | 272 |
6.3.2.2. Zakres świadczeń | 273 |
6.3.2.3. Przymus kontraktowania | 274 |
6.3.2.4. Składka | 274 |
6.3.2.5. Bodźce finansowe | 274 |
6.3.3. Konkurencja płatników i wybór dla ubezpieczonych | |
w Holandii | 279 |
6.3.3.1. Wybór i zmiana ubezpieczyciela | 279 |
6.3.3.2. Zakres świadczeń | 280 |
6.3.3.3. Przymus kontraktowania | 280 |
6.3.3.4. Składka | 280 |
6.3.3.5. Bodźce finansowe | 281 |
6.4. Konkurencja ubezpieczycieli a selekcja ryzyka | 283 |
6.4.1. Mechanizmy selekcji ryzyka | |
w społecznych ubezpieczeniach zdrowotnych | 283 |
6.4.2. Mechanizm wyrównania finansowego między | |
ubezpieczycielami | 286 |
6.5. Wyrównanie finansowe między ubezpieczycielami w Niemczech, | |
Szwajcarii i Holandii | 293 |
6.5.1. Wyrównanie finansowe między kasami chorych w Niemczech | 293 |
6.5.2. Wyrównanie finansowe w powszechnym ubezpieczeniu | |
w Szwajcarii | 297 |
6.5.3. Wyrównanie finansowe w Holandii | 299 |
6.6. Konkurencja ubezpieczycieli i wybór ubezpieczonych – | |
ocena wstępna | 301 |
Rozdział VII | |
Stabilizacja ubezpieczenia i składki w długim okresie | 312 |
7.1. Zewnętrzne wyzwania dla systemu SMSM | 313 |
7.1.1. Zmiany struktury demograficznej i problem starości | 313 |
7.1.2. Postęp naukowy i technologiczny | 315 |
7.1.3. Zmiany w postawach i wartościach a skłonność do płacenia | 318 |
7.2. SMSM a stabilizacja składek w długim okresie | 321 |
7.2.1. Pułapka umowy społecznej | 322 |
7.2.2. Racjonowanie świadczeń na starość | 325 |
7.2.3. Ogólne rezerwy demograficzne | 328 |
7.2.4. Zindywidualizowane rezerwy na starość – | |
mechanizm kapitałowy | 330 |
7.2.4.1. Cele i zagrożenia mechanizmu kapitałowego | 330 |
7.2.4.2. Konstrukcja rezerwy na starość | |
a wpływ nieubezpieczalnych czynników | 333 |
7.2.4.3. Rezerwy na starość a zmiana ubezpieczyciela | 334 |
7.2.4.4. Indywidualizacja rezerw na starość a zachowania | |
strategiczne | 338 |
7.2.4.5. Problemy okresu przejściowego | 339 |
7.2.5. Kombinacja ubezpieczenia zdrowotnego z ubezpieczeniem | |
na życie | 341 |
7.3. Rezerwy na starość w niemieckim systemie PKV | 342 |
7.4. Zabezpieczenie stabilności składki w długim okresie – | |
ocena wstępna | 346 |
Podsumowanie i wnioski końcowe | 348 |
Bibliografia | 359 |
Spis rycin | 411 |
Spis tabel | 412 |
Indeks nazwisk | 413 |