POLECAMY
-33%
Autor:
Wydawca:
Format:
pdf, ibuk
Porty morskie są wielofunkcyjnymi punktami transportowymi o złożonej strukturze własnościowej i organizacyjnej. Na ich obszarze prowadzi działalność wiele podmiotów, wykonujących szeroki wachlarz usług i świadczeń.
Z punktu widzenia nadawców i odbiorców ładunków handlu zagranicznego oraz właścicieli środków transportowych port morski jest miejscem, w którym realizowane są procesy produkcyjne, wymagające specyficznych umiejętności i doświadczenia. Stanowią one bowiem niezwykle istotne ogniwo międzynarodowych procesów transportowych w relacjach lądowo-morskich. Pogłębiona wiedza na temat ich roli, funkcjonowania i rozwoju może być przydatna każdemu, kto interesuje się zagadnieniami wymiany międzynarodowej i logistycznymi łańcuchami dostaw.
Rok wydania | 2013 |
---|---|
Liczba stron | 195 |
Kategoria | Logistyka |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego |
ISBN-13 | 978-83-7865-036-2 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp | 9 |
I. Charakterystyka polskich portów morskich o podstawowym znaczeniu dla gospodarki narodowej | 11 |
1. Podstawowe informacje o portach | 11 |
2. Organizacja działalności przeładunkowo-składowej | 15 |
2.1. Port w Gdańsku | 15 |
2.1.1. Terminale specjalistyczne | 15 |
2.1.2. Terminale uniwersalne | 21 |
2.2. Port w Gdyni | 24 |
2.2.1. Terminale specjalistyczne | 25 |
2.2.2. Terminale uniwersalne | 28 |
2.3. Port w Szczecinie | 31 |
2.3.1. Terminale specjalistyczne | 31 |
2.3.2. Terminale uniwersalne | 36 |
2.4. Port w Świnoujściu | 39 |
2.4.1. Terminale specjalistyczne | 39 |
2.4.2. Terminale uniwersalne | 41 |
3. Ocena stanu technicznego potencjału portowego | 43 |
II. Obsługa ładunków, pasażerów i statków | 47 |
1. Obroty ładunkowe i liczba obsłużonych statków | 47 |
2. Struktura obsłużonych ładunków | 51 |
3. Obsługa ruchu promowego i wycieczkowego | 59 |
4. Regularne połączenia żeglugowe z polskich portów | 62 |
4.1. Żegluga liniowa | 62 |
4.2. Żegluga promowa | 66 |
III. Zarządzanie polskimi portami morskimi | 70 |
1. Administracja morska | 70 |
2. Podstawowe metody zarządzania portami morskimi | 74 |
3. Podmioty zarządzające portami morskimi o podstawowym znaczeniu dla gospodarki narodowej | 76 |
4. Gospodarka nieruchomościami i infrastrukturą portową | 83 |
5. Członkostwo w międzynarodowych organizacjach portowych | 89 |
IV. Struktury organizacyjne i własnościowe podmiotów świadczących usługi portowe | 91 |
1. Uwagi ogólne na temat przekształceń organizacyjnych i własnościowych w portach | 91 |
2. Spółki przeładunkowe i pomocnicze | 93 |
2.1. Port w Gdańsku | 93 |
2.2. Port w Gdyni | 95 |
2.3. Porty w Szczecinie i w Świnoujściu | 97 |
3. Spółki holownicze i pilotowe | 100 |
4. Jednostki zapewniające ochronę przeciwpożarową i bezpieczeństwo portów | 102 |
5. Inne podmioty działające w portach morskich | 104 |
V. Opłaty pobierane w portach | 108 |
1. Przychody zarządzających portami | 108 |
1.1. Opłaty portowe | 108 |
1.2. Opłaty dzierżawne i inne | 114 |
2. Opłaty za usługi operatorów terminali przeładunkowych | 115 |
3. Opłaty za usługi holownicze, pilotowe i cumownicze | 117 |
VI. Podstawowe inwestycje portowe w latach 2004–2013 | 121 |
1. Potrzeby inwestycyjne | 121 |
2. Inwestycje zrealizowane przy współudziale środków Sektorowego Programu Operacyjnego Transport 2004–2006 | 122 |
2.1. Port w Gdańsku | 123 |
2.2. Port w Gdyni | 124 |
2.3. Port w Szczecinie | 125 |
3. Podstawowe inwestycje w portach w latach 2007–2013 | 125 |
3.1. Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko 2007–2013 | 125 |
3.2. Inwestycje realizowane przy współudziale środków PO Infrastruktura i Środowisko | 127 |
3.2.1. Port w Gdańsku | 127 |
3.2.2. Port w Gdyni | 130 |
3.2.3. Porty w Szczecinie i w Świnoujściu | 135 |
3.3. Inne projekty inwestycyjne realizowane w portach | 139 |
3.3.1. Port w Gdańsku | 139 |
3.3.2. Port w Gdyni | 143 |
3.3.3. Porty w Szczecinie i Świnoujściu | 146 |
VII. Działania poprawiające dostęp do portów | 148 |
1. Inwestycje poprawiające dostęp do portów od strony lądu | 148 |
1.1. Warunki dostępu dla transportu drogowego | 148 |
1.2. Inwestycje drogowe zrealizowane w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Transport | 149 |
1.3. Inwestycje drogowe zrealizowane w ramach PO Infrastruktura i Środowisko | 151 |
1.3.1. Do portów Trójmiasta | 151 |
1.3.2. Do portów zachodniego wybrzeża | 155 |
1.4. Warunki dostępu dla transportu kolejowego | 156 |
1.5. Inwestycje kolejowe realizowane w ramach PO Infrastruktura i Środowisko | 159 |
1.5.1. Do portów Trójmiasta | 159 |
1.5.2. Do portów zachodniego wybrzeża | 161 |
1.6. Inwestycje rzeczne | 163 |
2. Inwestycje poprawiające dostęp do portów od strony morza | 164 |
VIII. Charakterystyka i rozwój wybranych portów lokalnych | 168 |
1. Podstawowe informacje o portach | 168 |
2. Port w Darłowie | 171 |
3. Port w Elblągu | 174 |
4. Port w Kołobrzegu | 179 |
5. Port w Policach | 182 |
Bibliografia | 185 |
Słownik | 187 |