POLECAMY
Format:
ibuk
Monografia jest poświęcona interpretacji twórczości filmowej Andrieja Zwiagincewa, jednego z najbardziej rozpoznawalnych współczesnych reżyserów, w perspektywie wybranych tekstów literatury rosyjskiej. Mimo że filmy te bywają porównywane z arcydziełami kina światowego, w tym – najczęściej – z dokonaniami Andrieja Tarkowskiego, Michelangelo Antonioniego, Ingmara Bergmana, Roberta Bressona, Michaela Hanekego czy Aleksandra Sokurowa, nietrudno zauważyć brak wydań monograficznych prezentujących całościowe, obszerne i pogłębione spojrzenie na dzieła reżysera jako konsekwentnie realizowany, spójny projekt artystyczny. Niniejsza książka jest pierwszą tego rodzaju próbą. Zaproponowane w publikacji interpretacje mają charakter komparatystyczny, ich metodologiczną podstawą jest kategoria pamięci kulturowej w ujęciu Renate Lachmann i Astrid Erll, zakorzeniających ten termin w szeroko rozumianym pojęciu intertekstualności, bliskim formule pamięci tekstu. Każdy z rozdziałów zawiera case study jednego z filmów fabularnych, krótkometrażowych bądź serialu wyreżyserowanego przez Zwiagincewa, ogniskując uwagę odbiorców na metaforach, wątkach i tematach wędrownych, wywodzących się z tekstów Michaiła Bułhakowa, Iwana Bunina, Fiodora Dostojewskiego, Michaiła Sałtykowa-Szczedrina i Lwa Tołstoja. Książka opiera się na bardzo bogatym przeglądzie literatury przedmiotu w języku rosyjskim, angielskim i polskim. Autorka zakorzenia swoje spostrzeżenia także w wypowiedziach samego reżysera dotyczących własnej twórczości.
Rok wydania | 2022 |
---|---|
Liczba stron | 276 |
Kategoria | Literaturoznawstwo |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza |
ISBN-13 | 978-83-232-4087-7 |
Numer wydania | 1 |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wprowadzenie | 7 |
Rozdział I. Metafora podziemia: Bushido, Obscure, Wybór (2000) i Notatki z podziemia Fiodora Dostojewskiego | 23 |
Rozdział II. Męskie traumy: Powrót (2003) i Powrót Andrieja Płatonowa | 47 |
Rozdział III. Kobiety kamienie: Wygnanie (2007) i Anna Karenina Lwa Tołstoja | 73 |
Rozdział IV. Śladami Brodskiego. Apokryf (2009) | 100 |
Rozdział V. Lustro zamrażające: Tajemnica (2011) i Porażenie słoneczne Iwana Bunina | 129 |
Rozdział VI. Zwiagincewowskie minus-chwyty: Elena (2011) i dramaturgia Antona Czechowa | 149 |
Rozdział VII. Czeluść potwor(n)a: Lewiatan (2014) i Państwo Gołowlewowie Michaiła Sałtykowa-Szczedrina | 186 |
Rozdział VIII. Znacząca (nie)obecność: Niemiłość Andrieja Zwiagincewa (2017) i Psie serce Michaiła Bułhakowa | 214 |
Zakończenie | 238 |
Bibliografia | 243 |
Indeks osobowy | 266 |
Summary | 273 |