POLECAMY
Autor:
Format:
ibuk
Monografia dotyczy zagadnienia konsumpcjonizmu oraz toczącego się wokół niego współcześnie dyskursu, na który trafia jednostka próbująca zrozumieć otaczający świat oraz dyskursu naukowego. Działa on na „Ja”, które może przyjąć różne sposoby komunikowania swego „bycia w świecie”, staje wobec różnorodnych możliwości wyrażenia się i istnienia. Badając otoczenie człowieka, kulturę czy jej elementy bezpośrednio oddziałujące na niego, można stwierdzić, w jaki sposób są one odbierane i jaki jest ich wpływ na poszczególne jednostki. Sens życia (o ile możemy o nim dzisiaj jeszcze mówić) nadany przez daną kulturę trudno uchwycić, można jednak szukać komunikacji „bycia” każdego „Ja”. Praca zawiera próbę odpowiedzi, dlaczego powstał dyskurs mówiący o społeczeństwie konsumpcyjnym i jaką rzeczywistość wyznacza lub jaką rzeczywistość próbuje budować.
Rok wydania | 2013 |
---|---|
Liczba stron | 322 |
Kategoria | Teoria kultury |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza |
ISBN-13 | 978-83-232-2551-5 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp | 9 |
Rozdział 1. Dyskurs opowieści | 13 |
1.1. Wolny rynek i konsumpcja | 14 |
1.2. Konsumpcja | 16 |
1.3. Po co opowiadać – cel badań | 25 |
1.4. Kilka tez | 27 |
1.5. Interpretacja dyskursów | 30 |
1.6. Kogo tekst mówi | 32 |
1.7. Kto opowiada | 35 |
1.8. Badanie we własnym domu | 40 |
1.9. Jeszcze raz interpretacja | 42 |
Rozdział 2. Dyskursy narracyjne | 44 |
2.1. Idee konsumpcji | 44 |
2.2. Liberalizm i wolny rynek – kierunki krytyki | 45 |
2.2.1. Wolność | 46 |
2.2.2. Kapitał, ziemia, praca | 47 |
2.2.3. Rynek jako siła natury | 54 |
2.2.4. Indywidualizm a niewidzialna ręka rynku | 56 |
2.2.5. Postęp i krytyka postępu | 57 |
2.2.6. Idea, społeczeństwo późnokapitalistyczne i demokracja | 60 |
2.3. Porządek społeczeństwa makświata – zracjonalizowana produkcja światów | 61 |
2.3.1. Makkultura | 65 |
2.4. Konsumpcja jako nowa religia | 68 |
2.4.1. Centrum handlowe – świątynia konsumpcji | 78 |
2.4.2. Makbóstwa | 81 |
2.4.3. Liczy się wzrost | 84 |
2.5. Postmodernizm – ideologia czasu globalnej konsumpcji | 86 |
2.5.1. Bezpieczeństwo | 90 |
2.5.2. Postmodernizm – ideologia późnego kapitalizmu | 93 |
2.5.3. Jeszcze wokół rynku postmodernizmu | 96 |
2.5.4. Postmodernizm – pieniądz – wartość | 98 |
2.6. Obrót pojęciowy – zmiana społeczno-kulturowa | 106 |
2.6.1. Od państwa opiekuńczego do niepokoju | 113 |
2.6.2. Podsycanie niepokoju | 115 |
2.6.3. Nuda w ciągłym ruchu | 118 |
2.7. Powiązana całość | 120 |
Rozdział 3. Dyskursy uspołecznienia | 121 |
3.1. Społeczeństwo konsumpcyjne | 121 |
3.2. Konsument – społeczeństwo marketingowe | 122 |
3.2.1. Potrzeby i konsumpcja | 123 |
3.2.2. Pragnienie społeczne | 127 |
3.2.3. Reklama, przekaz konsumencki, przekaz kulturowy | 134 |
3.3. Konsumenta droga do niepewności | 143 |
3.3.1. Praca | 144 |
3.3.2. Kredyt – przepustka do konsumpcji | 146 |
3.4. Uspołecznienie | 148 |
3.4.1. Znak uspołecznienia | 152 |
3.4.2. Płytkie uspołecznienie | 154 |
3.4.3. Konsument pretendujący do klasy wyższej | 158 |
3.4.4. Rynek konsumenta | 163 |
3.4.5. Utowarowienie podmiotu | 168 |
3.4.6. Późny kapitalizm – rynek konsumenta | 171 |
3.5. Komunikacja i mass media | 172 |
3.5.1. Makinformacja | 178 |
3.5.2. Telewizja | 181 |
3.5.3. Informacja | 183 |
3.5.4. Konsumeryzm i media | 187 |
3.6. Moda | 189 |
3.6.1. Pomiędzy modą a kiczem | 193 |
3.7. Masowość i indywidualizm | 195 |
Rozdział 4. Nowe sytuacje – nowe dyskursy | 199 |
4.1. Przestrzeń – kierunek drogi | 199 |
4.2. Konsumeryzm, czyli jeszcze większa konsumpcja | 202 |
4.2.1. Konsument – kolekcjoner wrażeń | 204 |
4.2.2. Dziecko konsument – konsument jak dziecko | 206 |
4.2.3. Zabawa i karnawał | 210 |
4.2.4. Konsument konsumowany | 212 |
4.3. Towar i człowiek jako towar | 213 |
4.3.1. Towar i jego trwałość | 215 |
4.3.2. Towar – znak – komunikat | 222 |
4.3.3. Człowiek jako towar | 226 |
4.4. W czasie i poza czasem | 234 |
4.4.1. Czas i kultura popularna | 236 |
4.4.2. Czas jako towar | 237 |
4.4.3. Tracenie czasu | 240 |
4.5. Ciało jako towar – starość oznacza śmierć | 241 |
4.5.1. Śmierć | 244 |
4.5.2. Piękno – seksualność | 245 |
4.6. Obietnica zaspokojenia | 254 |
4.7. Cel drogi – niemiejsce, nieczas, nierzecz, niemieszkaniec, nieturysta | 258 |
Podsumowanie | 266 |
Wnioski | 293 |
Bibliografia | 314 |
Man and the Consumer Society. Discourses (Summary) | 321 |