INNE EBOOKI AUTORA
Autor:
Format:
ibuk
Książka dotyczy zagadnień dotyczących sytuacji rodzin mających dziecko z mózgowym porażeniem, które wiąże się z szerokim zakresem zakłóceń w rozwoju. Przeżywany przez rodziców w sytuacji niepełnosprawności dziecka stres ma charakter "totalny", tj. ogarnia swymi skutkami wszystkie wymiary ludzkiego życia. Co zatem decyduje o tym, że niektóre osoby uruchamiają wewnętrzne zasoby, przeciwstawiając się bezradności w sytuacji, kiedy dziecko jest niepełnosprawne, a inne nie? Źródła pozytywnego przeżywania specjalnego rodzicielstwa tkwią między innymi w szeroko rozumianych zasobach matki, a jednym z nich jest optymizm, któremu Autorka przypisuje szczególną rolę. Optymizm jest związany z umiejętnością interpretowania sytuacji, w których niemożliwe jest sprawowanie kontroli nad przebiegiem zdarzeń, jako wyzwania. W niniejszej książce zanalizowano znaczenie optymizmu dla przebiegu radzenia sobie ze specyficzną sytuacją trudną, jaką jest wychowywanie dziecka z mózgowym porażeniem. W doświadczenie to wpisany jest nieustanny dialog pomiędzy słabością i siłą, lękiem o przyszłość i odwagą konieczną do podejmowania codziennego trudu, smutkiem i radością, gniewem - nieraz skierowanym w stronę losu, i akceptacją tego, co nieuniknione.
Rok wydania | 2012 |
---|---|
Liczba stron | 210 |
Kategoria | Psychologia ogólna |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza |
ISBN-13 | 978-83-232-2521-8 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp | 9 |
Rozdział I. Optymizm | 13 |
1. Psychologia pozytywna – ku optymizmowi | 13 |
1.1. Wybrane koncepcje optymizmu | 14 |
1.1.1. Koncepcja Scheiera-Carvera | 14 |
1.1.2. Koncepcja Seligmana | 15 |
1.1.3. Natura optymizmu według Czapińskiego | 18 |
1.2. Obszar znaczeniowy pojęcia optymizmu według wybranych koncepcji | 19 |
2. Źródła optymizmu | 20 |
2.1. Biologiczne podstawy optymizmu | 21 |
2.1. Optymizm a czynniki demograficzne | 23 |
2.3. Optymizm a zdrowie | 27 |
3. Zasoby psychiczne powiązane z optymizmem | 30 |
3.1. Nadzieja | 30 |
3.2. Poczucie sprawstwa, własnej skuteczności i umiejscowienie kontroli | 32 |
3.3. Szczęście | 34 |
3.4. Odporność | 36 |
3.5. Prężność (resilience) | 38 |
3.6. Poczucie koherencji | 39 |
4. Zyski i straty płynące z optymizmu/pesymizmu | 39 |
4.1. Pozytywne skutki optymizmu | 40 |
4.2. Negatywne skutki optymizmu | 40 |
4.3. Pozytywne skutki pesymizmu | 42 |
Rozdział II. Optymizm a radzenie sobie ze stresem | 43 |
1. Stres – znaczenie pojęcia, ewolucja jego rozumienia | 43 |
1.1. Psychologiczne ujęcia stresu | 43 |
1.2. Cechy sytuacji a reakcja stresowa | 46 |
2. Radzenie sobie ze stresem – analiza teoretyczna | 50 |
2.1. Wybrane modele radzenia sobie ze stresem | 51 |
2.2. Indywidualne różnice a strategie radzenia sobie ze stresem | 56 |
2.2.1. Procesy radzenia sobie ze stresem a osobowość | 57 |
3. Radzenie sobie ze stresem a optymizm | 59 |
3.1. Dynamika reagowania na stres a optymizm | 59 |
3.2. Zaangażowanie w sytuację stresową a optymizm | 60 |
3.3. Wybór strategii radzenia sobie ze stresem a optymizm | 61 |
3.4. Wsparcie społeczne, radzenie sobie ze stresem a optymizm | 63 |
Rozdział III. Rodzina – środowisko rozwoju, obszar wzajemnych wpływów. Optymizm rodziców a rozwój dziecka | 65 |
1. Rodzina jako system | 65 |
2. Rodzina jako środowisko rozwoju małego dziecka | 67 |
2.1. Przywiązanie jako fundament pozytywnego nastawienia do życia | 68 |
2.2. Rodzice a rozwój dziecka | 69 |
2.3. Zewnętrzny kontekst życia rodziny | 72 |
3. Rodzice wobec macierzyństwa lub ojcostwa | 75 |
3.1. Urodzenie dziecka jako sytuacja krytyczna | 75 |
3.2. Rodzicielstwo jako szansa i ryzyko rozwojowe | 80 |
Rozdział IV. Rodzice dzieci z mózgowym porażeniem | 83 |
1. Stres rodzicielski w sytuacji wychowywania dzieci z niepełnosprawnością | 83 |
1.1. Czynniki związane z funkcjonowaniem dziecka | 85 |
1.2. Czynniki związane z funkcjonowaniem rodziców | 89 |
1.3. Czynniki kontekstowe | 89 |
2. Diagnoza mpd – reakcja rodziców | 91 |
3. Adaptacja do mpd | 95 |
3.1. Modele adaptacji do zaburzenia | 96 |
3.2. Dziecko przeżywające mpd | 98 |
4. Optymizm rodziców – niepełnosprawność dziecka | 105 |
4.1. Optymizm rodziców a radzenie sobie z niepełnosprawnością dziecka | 106 |
4.2. Optymizm rodziców a kontekst rozwoju dziecka z niepełnosprawnością | 108 |
4.2.1. Optymizm jako bufor w sytuacji niepełnosprawności dziecięcej | 109 |
4.2.2. Model radzenia sobie z niepełnosprawnością dzieci przez rodziców w zależności od poziomu ich optymizmu | 113 |
Rozdział V. Metodologiczne podstawy badań własnych | 115 |
1. Uzasadnienie podjęcia projektu badawczego | 115 |
2. Cele badań | 116 |
3. Problemy i hipotezy badawcze | 118 |
4. Zmienne i układ zmiennych | 121 |
5. Operacjonalizacja zmiennych | 122 |
5.1. Główne zmienne związane z funkcjonowaniem matek | 122 |
5.2. Zmienne dotyczące dzieci | 126 |
6. Badana populacja | 129 |
7. Schemat badań | 130 |
8. Obliczenia statystyczne | 130 |
Rozdział VI. Wyniki badań i płynące z nich wnioski | 131 |
1. Związek między występowaniem mpd u dzieci a poziomem optymizmu matek | 131 |
1.1. Wyniki badań | 131 |
1.2. Dyskusja | 134 |
2. Związek między występowaniem mpd u dzieci i ich wybranymi cechami a poziomem optymizmu matek | 136 |
2.1. Wyniki badań | 136 |
2.1.1. Związek między poziomem niepełnosprawności ruchowej dzieci a poziomem optymizmu matek | 136 |
2.1.2. Związek między poziomem rozwoju psychoruchowego dzieci a poziomem optymizmu matek | 137 |
2.1.3. Związek między występowaniem i natężeniem zaburzeń towarzyszących u dzieci a poziomem optymizmu matek | 142 |
2.2. Dyskusja | 145 |
3. Dynamika optymizmu/pesymizmu u matek dzieci z mpd w przebiegu rozwoju dzieci | 147 |
3.1. Wyniki badań | 147 |
3.2. Dyskusja | 148 |
4. Związek między sposobem postrzegania sytuacji przez matki dzieci z mpd a poziomem ich optymizmu | 151 |
4.1. Wyniki badań dotyczących optymizmu rodzicielskiego i dyspozycyjnego matek dzieci z mpd | 151 |
4.1.1. Związek między optymizmem rodzicielskim a optymizmem matek dzieci z mpd | 151 |
4.1.2. Związek między optymizmem a personalizacją powodzenia i niepowodzenia | 152 |
4.1.3. Związek pomiędzy optymizmem a stałością powodzenia i niepowodzenia | 153 |
4.1.4. Związek między optymizmem a zasięgiem powodzenia i niepowodzenia | 154 |
4.1.5. Dyskusja | 155 |
4.2. Związek między poziomem satysfakcji z małżeństwa a poziomem optymizmu matek | 158 |
4.2.1. Dyskusja | 158 |
4.3. Związek między optymizmem a radzeniem sobie ze stresem u matek dzieci z mpd | 160 |
4.3.1. Dyskusja | 163 |
5. Związek między czynnikami demograficznymi a poziomem optymizmu u matek dzieci z mpd | 165 |
5.1. Wyniki badań | 166 |
5.2. Dyskusja | 166 |
6. Wnioski z badań | 168 |
7. Propozycja wspomagania matek dzieci z mózgowym porażeniem | 170 |
7.1. Uzasadnienie propozycji pracy grupowej | 171 |
7.2. Czynniki „leczące” w pracy grupowej | 173 |
7.3. Grupa rozwojowa dla rodziców dzieci z niepełnosprawnością | 174 |
Zakończenie | 179 |
Aneks | 181 |
Bibliografia | 188 |
Optimism as a Factor that Facilitates Coping with Stress Among Mothers of Children with Cerebral Palsy (Summary) | 209 |