Kultura informacyjna w perspektywie zmian w edukacji

Kultura informacyjna w perspektywie zmian w edukacji

1 ocena

Wydawca:

SBP

Format:

ibuk

Publikacja darmowa


Rok wydania2009
Liczba stron544
KategoriaPublikacje darmowe
WydawcaSBP
ISBN-13978-83-614-6410-5
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp    9
  
  1. Od alfabetyzacji informacyjnej do kultury informacyjnej    31
  
  1.1. Kultura informacyjna w kontekście rozważań nad definicją kultury    31
  1.2. Kultura informacyjna - różnorodność definicyjna    35
  1.2.1. Kultura informacyjna w hierarchii pojęć pokrewnych    35
  1.2.1.1. Alfabetyzacja informacyjna a alfabetyzacja komputerowa    35
  1.2.1.2. Umiejętności informacyjne a kompetencje informacyjne    40
  1.2.2. Kultura informacyjna w literaturze ekonomicznej    46
  1.2.3. Kultura informacyjna w ujęciu informatycznym    50
  1.2.3.1. Dyskusja wokół pojęcia kultura informatyczna    50
  1.2.3.2. Modelowa koncepcja kultury informatycznej i informacyjnej    56
  1.2.4. Granice pojęcia kultura informacyjna    60
  1.2.4.1. Struktura kultury informacyjnej    67
  1.2.4.2. Próba uściślenia pojęcia    72
  1.2.4.3. Postawy a zachowania informacyjne    80
  1.3. Od kultury czytelniczej do kultury informacyjnej    84
  1.4. Obecność kultury informacyjnej w edukacji    91
  1.4.1. Edukacja informacyjna w programach nauczania    97
  1.4.1.1. Elementy kultury informacyjnej w nauczaniu technologii informacyjnej    103
  1.4.1.2. Elementy kultury informacyjnej w edukacji czytelniczej i medialnej    117
  1.4.1.3. Elementy kultury informacyjnej w nauczaniu języka polskiego    121
  1.4.2. Polemika wokół nazwy edukacji informacyjnej jako przedmiotu nauczania    124
  1.4.3. Nieprawidłowości w organizacji procesu edukacji informacyjnej    137
  Przypisy do rozdz. 1    146
  
  2. Zmiana a rozwój kultury informacyjnej w szkole    173
  
  2.1. Odmienność kultury organizacyjnej szkoły    173
  2.1.1. Typy kultur organizacyjnych szkół    181
  2.1.2. Kierunki ewolucji szkoły promujące kulturę informacyjną    189
  2.1.2.1. Szkoły- „uczące się organizacje" szkołami jakości    192
  2.1.2.2. Szkoły - centra oświatowe środowiska lokalnego    201
  2.1.2.3. Programy edukacyjne popularyzujące jakość w szkole    212
  2.2. Kultura informacyjna-ujęcie typologiczne    218
  2.2.1. Kultura zachowawcza biblioteki szkolnej a koncepcja „rezerwuaru lektur"    222
  2.2.1.1. Typ kultury informacyjnej o charakterze stereotypowym (pasywnym)    225
  2.2.2. Kultura pragmatyczna biblioteki szkolnej a koncepcja „media centre"    228
  2.2.2.1. Typ kultury informacyjnej o charakterze aktywnym    233
  2.2.3. Kultura adaptacji biblioteki szkolnej a koncepcja „szkolnego centrum kultury informacyjnej"    239
  2.2.3.1. Typ kultury informacyjnej o charakterze innowacyjnym    243
  2.2.4. Kultura technokratyczna biblioteki szkolnej a koncepcja „biblioteki sieciowej"    249
  2.2.4.1. Typ kultury informacyjnej o charakterze prognostycznym    258
  2.3. Rola metafory w rozwoju kultury informacyjnej    276
  2.3.1. Metafora „skarbca społeczeństwa informacyjnego"    277
  2.3.2. Metafora „skarbnicy różności"    282
  Przypisy do rozdz. 2    284
  
  3. Kultura informacyjna w środowisku szkolnym. Diagnoza i terapia    313
  
  3.1. Metodologiczne podstawy badań - opis badania    315
  3.1.1. Projekt badania    318
  3.1.1.1. Pole badawcze i pytania badawcze    320
  3.1.1.2. Charakterystyka populacji badawczej    332
  3.1.1.3. Procedura doboru próby    340
  3.1.1.4. Opis metody zbierania danych    341
  3.1.1.5. Opis metody analizowania danych i prezentacja wyników    343
  3.2. Diagnoza kultury informacyjnej w szkołach państwowych powiatu suskiego    344
  3.2.1. Charakter trudności w rozwijaniu kultury informacyjnej    345
  3.2.1.1. Trudności obiektywne hamujące rozwój kultury informacyjnej    345
  3.2.1.2. Trudności subiektywne spowalniające rozwój kultury informacyjnej    349
  3.2.2. Zasięg trudności w rozwijaniu kultury informacyjnej    352
  3.2.2.1. Istnienie i siła związku między zmiennymi charakteryzującymi trudności w zakresie alfabetyzacji informacyjnej uczniów    352
  3.2.2.2. Rodzaj trudności i wielkość luki w zakresie alfabetyzacji informacyjnej uczniów    359
  3.2.3. Źródła trudności w rozwijaniu kultury informacyjnej    361
  3.2.3.1. Luki w świadomości informacyjnej    362
  3.2.3.2. Deficyty w zakresie sprawności informacyjnych uczniów    372
  3.2.4. Otoczenie trudności w rozwijaniu kultury informacyjnej    404
  3.2.4.1. Stereotypowe postrzeganie biblioteki hamujące rozwój kultury informacyjnej    405
  3.2.4.2. Mity o zawodzie bibliotekarza a rozwój kultury informacyjnej    423
  3.3. Kultura informacyjna w środowisku szkolnym i lokalnym. Propozycja terapii    432
  3.3.1. Szkolne centrum informacji (mediatka) w ZS im. Walerego Goetla w Suchej Beskidzkiej - realizacja projektu    435
  3.3.2. Promocja projektu w środowisku lokalnym    436
  3.3.3. Oczekiwane efekty wdrożenia innowacji    437
  Przypisy do rozdz. 3    441
  
  Zakończenie    451
  
  Literatura cytowana    457
  
  Spis tabel    501
  
  Spis rysunków    504
  
  Spis wykresów i fotografii    505
  
  Indeks osobowy    506
  
  Indeks terminów, pojęć, nazw własnych, zagadnień    515
  
  Aneks
  
  Nr 1. Zestawienie zbiorcze rozkładu liczebności i rozkładu procentowego wartości zmiennych na podstawie danych z kwestionariuszy U-1    527
  Nr 2. Rozkład liczebności i rozkład procentowy zmiennych kategoryzacyjnych    529
  Nr 3. Zależność i siła związku pomiędzy zmiennymi obliczone metodą Testu χ2    533
RozwińZwiń

Kultura informacyjna w perspektywie zmian w edukacji - RECENZJE

Pisemne recenzje mogą być dodawane wyłączenie przez klientów zarejestrowanych w sklepie. Na liczbę gwiazdek wyświetlanych przy produkcie składają się również oceny produktów, dodanie których nie wymaga posiadania konta.

Publikujemy wszystkie recenzje produktów, zarówno pozytywne, jak i negatywne. Jeśli wiemy, że produkt został zakupiony przez recenzenta, oznaczamy to ikonką  Recenzja potwierdzona zakupem

Druk

Autor: JK

Dodano: 27.12.2017

Mimo wykupionego abonamentu nie można jej wydrukować