INNE EBOOKI AUTORA
Autor:
Format:
pdf, ibuk
Celem przedstawionych badań było wyodrębnienie predyktorów przestępczości nieletnich po zakończeniu resocjalizacji instytucjonalnej (teoretyczny) i sformułowanie implikacji dotyczących oddziaływań resocjalizacyjnych w zakresie poszczególnych wymiarów funkcjonowania psychospołecznego wychowanków (praktyczny). Najważniejsze przesłanie tej pracy zawiera się w pedagogicznym ujęciu podjętego problemu badawczego. Mimo że oparta o przesłanki interdyscyplinarne (kryminologiczne, psychologiczne) jest ona na wskroś pedagogiczna - poczynając od aparatury pojęciowej, argumentacji, eksponowania edukacyjnych aspektów resocjalizacji, po proponowane rozwiązanie odnoszące się do metodyki pracy z jednostkami wykolejonymi społecznie.
Rok wydania | 2013 |
---|---|
Liczba stron | 295 |
Kategoria | Pedagogika społeczna |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej |
ISBN-13 | 978-83-7784-383-3 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp | 9 |
ROZDZIAŁ I. Sukces i fiasko resocjalizacji nieletnich | 15 |
1.1. Wykolejenie społeczne i jego diagnozowanie | 15 |
1.2. Nieletni jako sprawcy czynów karalnych | 19 |
1.3. Resocjalizacja zakładowa nieletnich | 21 |
1.4. Skuteczność resocjalizacji nieletnich | 24 |
1.4.1. Pojęcie resocjalizacji | 24 |
1.4.2. Kryteria skuteczności | 25 |
1.5. Predyktory skutecznej resocjalizacji | 27 |
1.5.1. Czynniki ryzyka i czynniki ochraniające. Odporność psychiczna | 27 |
1.5.2. Predyktory recydywy i przestępczości gwałtownej | 31 |
1.6. Współczesne koncepcje resocjalizacji a zagadnienie jej skuteczności | 36 |
ROZDZIAŁ II. Funkcjonowanie psychospołeczne nieletnich w aspekcie zadań i efektów resocjalizacji | 41 |
2.1. Agresywność w obrazie wykolejenia nieletnich i zadań resocjalizacyjnych | 41 |
2.1.1. Pojęcie i formy agresji | 41 |
2.1.2. Definicja i klasyfikacja przemocy | 43 |
2.1.3. Przemoc i agresja w perspektywie sprawcy i ofiary | 47 |
2.1.4. Teorie agresji i przemocy | 50 |
2.1.5. Agresja i przemoc w zakładach resocjalizacyjnych | 54 |
2.1.6. Agresywność i udział w przemocy jako predyktory nieprzystosowania i konfliktu z prawem | 59 |
2.2. Kompetencje społeczne osób wykolejonych społecznie a zadania resocjalizacyjne | 64 |
2.2.1. Kompetencje społeczne i ich struktura | 64 |
2.2.2. Kompetencje społeczne w kontekście procesu wykolejenia i resocjalizacji | 69 |
2.2.3. Kompetencje społeczne a psychologia pozytywna | 72 |
2.3. Samoocena w aspekcie wykolejenia i resocjalizacji osób wykolejonych | 73 |
2.3.1. Pojęcie samooceny i jej struktura | 73 |
2.3.2. Samoocena jako regulator postępowania | 75 |
2.3.3. Samoocena a agresja i przestępczość | 76 |
ROZDZIAŁ III. Metodologia badań własnych | 83 |
3.1. Problematyka badawcza | 83 |
3.2. Cel badań, problemy badawcze i hipotezy robocze | 85 |
3.3. Metoda i techniki badawcze | 87 |
3.3.1. Skala do Badania Przemocy (SBP) | 88 |
3.3.2. KwestionariuszNastroje i Humory Bussa i Durkee | 89 |
3.3.3. Skala Wykolejenia (SW) Brodsky’ego i O’Neal-Smotherana w tłumaczeniu Radochońskiego | 91 |
3.3.4. Kwestionariusz Kompetencji Społecznych (KKS) Matczak | 91 |
3.3.5. Skala Samooceny (TSCS) Fittsa | 92 |
3.3.6. Inwentarz Samowiedzy Wiechnik i Drwala | 93 |
3.3.7. Kwestionariusz danych osobowych | 95 |
3.4. Organizacja badań i kryteria doboru grup | 96 |
3.5. Charakterystyka badanych grup | 98 |
3.6. Procedura statystyczna | 113 |
ROZDZIAŁ IV. Agresywność resocjalizowanych nieletnich a ich przestępczość w okresie dorosłości | 115 |
4.1. Przejawianie, doznawanie i ocena przemocy przez nieletnich w świetle badania Skalą do Badania Przemocy (SBP) a ich przestępczość w okresie dorosłości | 116 |
4.1.1. Percepcja przemocy przez nieletnich i ich rówieśników | 116 |
4.1.2. Wyniki w SBP a długość pobytu w ośrodku oraz przestępczość w okresie dorosłości | 120 |
4.1.3. Ocena poszczególnych aktów przemocy a przestępczość w okresie dorosłości | 122 |
4.1.3.1. Rygoryzm – liberalność badanych w ocenie poszczególnych aktów przemocy | 122 |
4.1.3.2. Ocena poszczególnych aktów przemocy a długość pobytu w ośrodku i przestępczość w wieku dorosłym | 123 |
4.1.3.3. Częstość występowania poszczególnych aktów przemocy w środowisku w ocenie nieletnich i grupy porównawczej | 128 |
4.1.3.4. Ocena częstości występowania poszczególnych aktów przemocy w otoczeniu a długość pobytu w ośrodku i przestępczość w wieku dorosłym | 128 |
4.1.3.5. Akty przemocy przejawianej i doświadczanej przez nieletnich i grupę porównawczą | 129 |
4.1.3.6. Stosowanie i doświadczanie poszczególnych aktów przemocy a pobyt w ośrodku i przestępczość w okresie dorosłym | 138 |
4.1.4. Bycie sprawcą a ofiarą agresji i przemocy w badanych grupach | 139 |
4.1.5. Subtypy Sprawca-Ofiara w badanych grupach | 144 |
4.1.6. Zmienne SBP jako predyktory karalności, aktywności (uporczywości) kryminalnej i rodzaju przestępstwa. Regresja logistyczna | 147 |
4.1.6.1. Skale SBP jako predyktory przestępczości | 147 |
4.1.6.2. Wyniki w poszczególnych pozycjach skali A jako predyktory przestępczości | 154 |
4.1.6.3. Wyniki w poszczególnych pozycjach Skali C jako predyktory przestępczości | 163 |
4.1.6.4. Wyniki w poszczególnych pozycjach Skali B jako predyktory przestępczości | 171 |
4.1.6.5. Wyniki w poszczególnych pozycjach Skali D jako predyktory przestępczości | 172 |
4.1.6.6. Subtypy Sprawca-Ofiara jako predyktory przestępczości. Regresja logistyczna | 185 |
4.2. Agresywność nieletnich w świetle badania kwestionariuszem Nastroje i Humory a ich kariera przestępcza w okresie dorosłości | 194 |
4.2.1. Agresywność nieletnich i grupy porównawczej | 195 |
4.2.2. Wyniki w kwestionariuszu Nastroje i Humory a długość pobytu w ośrodku oraz przestępczość w okresie dorosłości | 199 |
4.2.3. Wyniki w kwestionariuszu Nastroje i Humory Bussa-Durkee jako predyktory przestępczości – analiza regresji logistycznej | 201 |
4.3. Zachowania antyspołeczne badanych w świetle badania Skalą Wykolejenia a ich przestępczość w okresie dorosłości | 203 |
4.3.1. Zachowania antyspołeczne nieletnich i grupy porównawczej | 203 |
4.3.2. Wyniki w Skali Wykolejenia a długość pobytu w ośrodku oraz przestępczość w okresie dorosłości | 206 |
4.3.3. Wyniki w Skali Wykolejenia jako predyktory przestępczości – analiza regresji logistycznej | 208 |
Podsumowanie | 210 |
ROZDZIAŁ V. Kompetencje społeczne i samoocena nieletnich a ich przestępczość w okresie dorosłości | 215 |
5.1. Poziom kompetencji społecznych nieletnich w świetle badania kwestionariuszem Kwestionariusza Kompetencji Społecznych (KKS) Matczak a ich przestępczość w okresie dorosłości | 215 |
5.1.1. Umiejętność radzenia sobie w sytuacjach społecznych badanych nieletnich i grupy porównawczej | 215 |
5.1.2. Umiejętność radzenia sobie w sytuacjach społecznych nieletnich a długość pobytu w ośrodku oraz przestępczość w okresie dorosłości | 221 |
5.1.3. Umiejętności społeczne badanych jako predyktory przestępczości – analiza regresji logistycznej | 222 |
5.2. Samoocena nieletnich mierzona Skalą TSCS Fittsa a ich przestępczość w okresie dorosłości | 225 |
5.2.1. Samoocena nieletnich oraz grupy porównawczej w świetle badania skalą TSCS Fittsa | 225 |
5.2.2. Wyniki w skali TSCS Fittsa a długość pobytu w ośrodku oraz przestępczość w okresie dorosłości | 235 |
5.2.3. Wyniki w skali TSCS Fittsa jako predyktory przestępczości – analiza regresji logistycznej | 237 |
5.3. Samoocena nieletnich w świetle badania Inwentarzem Samowiedzy a ich przestępczość w okresie dorosłości | 243 |
5.3.1. Samoocena nieletnich i grupy porównawczej | 243 |
5.3.2. Wyniki w Inwentarzu Samowiedzy a długość pobytu w ośrodku oraz przestępczość w okresie dorosłości | 251 |
5.3.3. Wyniki w Inwentarzu Samowiedzy jako predyktory przestępczości – analiza regresji logistycznej | 254 |
Podsumowanie | 259 |
Zakończenie | 265 |
Bibliografia | 275 |
Spis tabel i wykresów | 285 |
Aneks | 289 |