Przezwyciężanie nieśmiałości u dzieci

-22%

Przezwyciężanie nieśmiałości u dzieci

12 ocen

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

20,28  26,00

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa: 26,00 zł (-22%)

Najniższa cena z 30 dni: 16,12 zł  


20,28

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Małgorzata Zabłocka prezentuje autorski program wspomagania rozwoju psychospołecznego dzieci nieśmiałych oraz wyniki badania jego skuteczności. Program ten adresowany jest do dzieci w wieku 10–12 lat. Jego podstawę stanowi poznawcze podejście do rozwoju i zmiany rozwojowej. Opiera się na założeniu, że przyczyny nieśmiałości tkwią zazwyczaj w specyficznym ukształtowaniu struktur poznawczych, co oznacza, że u podstaw nieśmiałości leżą niewłaściwe nawyki myślenia o sobie, o innych, o zadaniach. Pokonywanie nieśmiałości jest możliwe dzięki stworzeniu dzieciom nieśmiałym warunków umożliwiających nabywanie odmiennych od dotychczasowych doświadczeń.


Autorka przedstawia teoretyczne podstawy programu, cele i sposoby ich osiągania, wykorzystywane w trakcie zajęć metody pracy, scenariusze zajęć, jak również wskazówki metodyczne dla realizatorów programu. Książkę adresuje do pedagogów, socjoterapeutów, nauczycieli i wychowawców poszukujących sposobów pracy z tymi właśnie dziećmi.


Rok wydania2007
Liczba stron188
KategoriaPedagogika społeczna
WydawcaWydawnictwo Naukowe Scholar
ISBN-13978-83-7383-291-6
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  WPROWADZENIE    9
  ROZDZIAŁ I. PROBLEM NIEŚMIAŁOŚCI U DZIECI    13
    1.1. Opisowe ujęcie nieśmiałości    13
    1.2. Interpretacyjne ujęcia nieśmiałości    15
      1.2.1. Ujęcie organiczne    15
      1.2.2. Ujęcie osobowościowe    16
      1.2.3. Środowiskowe uwarunkowania nieśmiałości    19
    1.3. „Pomocowe” ujęcie nieśmiałości    23
    1.4. Podsumowanie    25
  ROZDZIAŁ II. KONCEPCJA DIAGNOZOWANIA SYTUACJI SPOŁECZNEJ DZIECI NIEŚMIAŁYCH    27
    2.1. Wybór dzieci nieśmiałych    28
    2.2. Diagnozowanie aktywności społecznej    31
      2.2.1. Postrzeganie sytuacji zadaniowej    35
      2.2.2. Samopoczucie podczas zadania rozwiązywanego zespołowo    36
    2.3. Diagnozowanie kompetencji społecznych    37
    2.4. Poziom i adekwatność samooceny    42
    2.5. Styl wyjaśniania przyczyn zdarzeń    45
    2.6. Podsumowanie    47
  ROZDZIAŁ III. PROGRAM PRZEZWYCIĘŻANIA NIEŚMIAŁOŚCI U DZIECI    49
    3.1. Założenia teoretyczne    49
      3.1.1. Teoria rozbieżności informacyjnej Wiesława Łukaszewskiego    49
      3.1.2. Teoria społecznego uczenia się Alberta Bandury    51
    3.2. Cele programu    53
      3.2.1. Podejmowanie aktywności społecznej    54
      3.2.2. Rozwijanie kompetencji społecznych    56
      3.2.3. Kształtowanie wyższej i bardziej adekwatnej samooceny    58
      3.2.4. Kształtowanie optymistycznego stylu wyjaśniania przyczyn zdarzeń    60
    3.3. Metody i formy pracy    63
    3.4. Podsumowanie    68
  ROZDZIAŁ IV. BADANIE SKUTECZNOŚCI ODDZIAŁYWAŃ    69
    4.1. Plan i etapy badań    69
    4.2. Trafność planu eksperymentalnego i czynniki ją zakłócające    71
      4.2.1. Trafność wewnętrzna    71
      4.2.2. Trafność zewnętrzna    73
    4.3. Analiza wyników badań    74
      4.3.1. Poziom nieśmiałości u dzieci    75
      4.3.2. Zmiany w aktywności społecznej u dzieci nieśmiałych objętych oddziaływaniami i w grupie kontrolnej    78
      4.3.3. Zmiany w kompetencjach społecznych u dzieci nieśmiałych w grupie objętej oddziaływaniami i w grupie kontrolnej    81
      4.3.4. Zmiany w poziomie samooceny u dzieci nieśmiałych w grupie objętej oddziaływaniami i w grupie kontrolnej    83
      4.3.5. Zmiany w stylu wyjaśniania przyczyn zdarzeń u dzieci nieśmiałych w grupie objętej oddziaływaniami i w grupie kontrolnej    84
    4.4. Podsumowanie    86
  ROZDZIAŁ V. WSKAZÓWKI DLA REALIZATORÓW PROGRAMU    91
    5.1. Język nieakceptacji, czyli zachowania niesprzyjające pracy z dziećmi    91
    5.2. Język akceptacji – co zamiast barier?    94
      5.2.1. Empatyczne zrozumienie    95
      5.2.2. Autentyczność w relacji z dziećmi    98
      5.2.3. Bezwarunkowa akceptacja    100
    5.3. Trudności, jakie mogą wystąpić podczas realizacji programu    101
      5.3.1. Czas    101
      5.3.2. Brak aktywności    102
      5.3.3. Cisza    103
      5.3.4. Poruszanie trudnych sytuacji, delikatnych spraw    103
      5.3.5. Niesłuchanie siebie    104
      5.3.6. Błaznowanie    104
    5.4. Podsumowanie    105
  ROZDZIAŁ VI. SCENARIUSZE ZAJĘĆ    107
    Scenariusz 1    109
    Scenariusz 2    111
    Scenariusz 3    114
    Scenariusz 4    117
    Scenariusz 5    120
    Scenariusz 6    125
    Scenariusz 7    130
    Scenariusz 8    134
    Scenariusz 9    138
    Scenariusz 10    143
    Scenariusz 11    146
    Scenariusz 12    151
    Scenariusz 13    154
    Scenariusz 14    157
    Scenariusz 15    159
  LITERATURA    163
  ANEKS    169
RozwińZwiń