POLECAMY
Autor:
Format:
pdf, ibuk
Problematyka prezentowanych badań skoncentrowana jest na środowisku rodzimym, co obliguje do analizy przede wszystkim społecznych, a szczególnie rodzinnych uwarunkowań agresywności. Badania skoncentrowano na środowisku rodzinnym i społecznym. Rozważania mają charakter interdyscyplinarny - z punktu widzenia psychologii, pedagogiki, socjologii, prawa. Rozpatrywana problematyka zawarta została w ogólnym problemie badawczym sformułowanym następująco: jakie różnice w poziomie i rodzajach agresywności dorastających dziewcząt i chłopców związane są ze spostrzeganymi przez nich postawami wychowawczymi rodziców?
Rok wydania | 2010 |
---|---|
Liczba stron | 162 |
Kategoria | Socjologia kultury |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej |
ISBN-13 | 978-83-2273-125-3 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wprowadzenie | 7 |
I. Agresja i agresywność jako przedmiot badań | 13 |
I.1. Problemy definicyjno-pojęciowe agresji i agresywności | 13 |
I.1.1. Wybrane kryteria klasyfikowania zachowań agresywnych | 14 |
I.1.2. Agresja a agresywność | 19 |
II. Geneza agresji i agresywności w świetle badań i poglądów psychologicznych | 21 |
II.1. Koncepcje biologiczne zachowań agresywnych | 22 |
II.1.1. Neurofizjologiczne i organiczne podłoże agresji | 22 |
II.1.2. Popędowo-instynktywistyczne uwarunkowania agresji | 22 |
II.2. Psychospołeczne teorie agresji | 24 |
II.2.1. Klasyczna teoria ”frustracja-agresja” oraz jej modyfikacje i reperkusje | 24 |
II.2.2. Agresja jako wyuczona dyspozycja | 26 |
II.2.2.1. Agresja nawykowa – efekt klasycznej teorii uczenia się | 26 |
II.2.2.2. Społeczne uczenie się zachowań agresywnych | 30 |
II.3. Procesy poznawcze jako regulatory zachowań agresywnych | 34 |
III. Rodzina jako system wychowawczy | 39 |
III.1. Realizowanie funkcji wychowawczej rodziny wobec dorastających dzieci za | |
pośrednictwem postaw rodzicielskich | 39 |
III.1.1. Spostrzeganie przez dorastające dzieci postaw macierzyńskich | |
i ojcowskich jako metoda ich poznania | 44 |
III.2. Rodzinne uwarunkowania agresji i agresywności w ujęciu niektórych badań | |
oraz koncepcji psychologicznych | 46 |
IV. Problematyka i program badań własnych | 55 |
IV.1. Problematyka eksploracji | 55 |
IV.2. Hipotezy badawcze | 57 |
IV.3. Metody badań | 61 |
IV.3.1. Analiza dokumentacji szkolnej | 62 |
IV.3.2. Kwestionariusz do Badania Zachowania się Rodziców w Percepcji | |
Dziecka – CRPBI-III E. S. Schaefera | 62 |
IV.3.3. Wywiad | 64 |
IV.3.4. Kwestionariusz do badania agresywności ”Nastroje i Humory” | |
A. H. Bussa i Ann Durkee | 64 |
IV.3.5. Technika nominacyjna do diagnozy agresywności Marii Szostak | 66 |
IV.4. Przebieg badań empirycznych i charakterystyka socjodemograficzna | |
badanej populacji | 67 |
IV.4.1. Charakterystyka socjodemograficzna badanych chłopców i dziewcząt | |
o skrajnych nasileniach agresywności | 71 |
IV.5. Zasady analizy statystycznej otrzymanych wyników | 75 |
V. Analiza wyników badań | 77 |
V.1. Postawy rodzicielskie a agresywność oraz poczucie winy dorastających dzieci | 77 |
V.1.1. Postawy ojcowskie a agresywność oraz poczucie winy synów | 82 |
V.1.2. Postawy macierzyńskie a agresywność oraz poczucie winy synów | 85 |
V.1.3. Postawy ojcowskie a agresywność oraz poczucie winy córek | 89 |
V.1.4. Postawy macierzyńskie a agresywność oraz poczucie winy córek | 91 |
V.2. Postawy rodzicielskie a agresywność (agresja, wrogość) oraz poczucie winy | |
dorastających dzieci. Interpretacja czynnikowa | 96 |
V.2.1. Interakcje w diadzie ojcowie–synowie | 99 |
V.2.2. Interakcje w diadzie matki–synowie | 100 |
V.2.3. Interakcje w diadzie ojcowie–córki | 101 |
V.2.4. Interakcje w diadzie matki–córki | 102 |
V.3. Percepcja zachowania agresywnego adolescentów przez ich rówieśników | |
i nauczycieli a samopercepcja agresywności | 104 |
V.4. Postawy wychowawcze rodziców a wskaźniki percepcyjne agresywności | |
osób badanych uzyskane na podstawie ocen rówieśników i nauczycieli | 106 |
V.5. Porównanie oddziaływania wychowawczego rodziców – ojców i matek – | |
wobec dorastających dzieci o skrajnych nasileniach agresywności | 111 |
V.5.1. Różnice między postawami ojcowskimi i macierzyńskimi wobec | |
chłopców (nieagresywnych i agresywnych) | 111 |
V.5.2. Różnice między postawami ojcowskimi i macierzyńskimi wobec | |
dziewcząt (nieagresywnych i agresywnych) | 115 |
V.6. Postawy rodzicielskie przejawiane wobec agresywnych dzieci | 117 |
V.7. Prezentowanie modelu agresji w rodzinie, tolerowanie zachowań agresyw- | |
nych przez rodziców, stosowane wzmocnienia rodzicielskie (nagrody, kary) | |
oraz negatywne stosunki uczuciowe w rodzinie dorastającej młodzieży | |
o różnym nasileniu agresywności | 124 |
V.8. Nasilenie i rodzaje zachowań agresywnych a płeć podmiotu agresji (osoby | |
badanej) | 128 |
V.8.1. Porównanie dziewcząt i chłopców pod względem nasilenia | |
agresywności i jej przejawów | 132 |
V.8.2. Agresywni chłopcy a agresywne dziewczęta | 135 |
V.9. Dynamika agresji jako problem społeczny | 138 |
VI. Interpretacja i dyskusja wyników badań własnych | 142 |
Bibliografia | 147 |