Agresywność młodzieży. Problem indywidualny i społeczny

Agresywność młodzieży. Problem indywidualny i społeczny

1 opinia

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

27,30

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa:

Najniższa cena z 30 dni: 27,30 zł  


27,30

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Problematyka prezentowanych badań skoncentrowana jest na środowisku rodzimym, co obliguje do analizy przede wszystkim społecznych, a szczególnie rodzinnych uwarunkowań agresywności. Badania skoncentrowano na środowisku rodzinnym i społecznym. Rozważania mają charakter interdyscyplinarny - z punktu widzenia psychologii, pedagogiki, socjologii, prawa. Rozpatrywana problematyka zawarta została w ogólnym problemie badawczym sformułowanym następująco: jakie różnice w poziomie i rodzajach agresywności dorastających dziewcząt i chłopców związane są ze spostrzeganymi przez nich postawami wychowawczymi rodziców?


Rok wydania2010
Liczba stron162
KategoriaSocjologia kultury
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej
ISBN-13978-83-2273-125-3
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wprowadzenie     7
  
  I. Agresja i agresywność jako przedmiot badań     13
  I.1. Problemy definicyjno-pojęciowe agresji i agresywności    13
  I.1.1. Wybrane kryteria klasyfikowania zachowań agresywnych    14
  I.1.2. Agresja a agresywność    19
  
  II. Geneza agresji i agresywności w świetle badań i poglądów psychologicznych    21
  II.1. Koncepcje biologiczne zachowań agresywnych     22
  II.1.1. Neurofizjologiczne i organiczne podłoże agresji    22
  II.1.2. Popędowo-instynktywistyczne uwarunkowania agresji    22
  II.2. Psychospołeczne teorie agresji    24
  II.2.1. Klasyczna teoria ”frustracja-agresja” oraz jej modyfikacje i reperkusje    24
  II.2.2. Agresja jako wyuczona dyspozycja    26
  II.2.2.1. Agresja nawykowa – efekt klasycznej teorii uczenia się    26
  II.2.2.2. Społeczne uczenie się zachowań agresywnych    30
  II.3. Procesy poznawcze jako regulatory zachowań agresywnych    34
  
  III. Rodzina jako system wychowawczy    39
  III.1. Realizowanie funkcji wychowawczej rodziny wobec dorastających dzieci za
  pośrednictwem postaw rodzicielskich    39
  III.1.1. Spostrzeganie przez dorastające dzieci postaw macierzyńskich
  i ojcowskich jako metoda ich poznania    44
  III.2. Rodzinne uwarunkowania agresji i agresywności w ujęciu niektórych badań
  oraz koncepcji psychologicznych    46
  
  IV. Problematyka i program badań własnych    55
  IV.1. Problematyka eksploracji    55
  IV.2. Hipotezy badawcze    57
  IV.3. Metody badań    61
  IV.3.1. Analiza dokumentacji szkolnej     62
  IV.3.2. Kwestionariusz do Badania Zachowania się Rodziców w Percepcji
  Dziecka – CRPBI-III E. S. Schaefera    62
  IV.3.3. Wywiad    64
  IV.3.4. Kwestionariusz do badania agresywności ”Nastroje i Humory”
  A. H. Bussa i Ann Durkee    64
  IV.3.5. Technika nominacyjna do diagnozy agresywności Marii Szostak    66
  IV.4. Przebieg badań empirycznych i charakterystyka socjodemograficzna
  badanej populacji    67
  IV.4.1. Charakterystyka socjodemograficzna badanych chłopców i dziewcząt
   o skrajnych nasileniach agresywności    71
  IV.5. Zasady analizy statystycznej otrzymanych wyników    75
  
  V. Analiza wyników badań     77
  V.1. Postawy rodzicielskie a agresywność oraz poczucie winy dorastających dzieci     77
  V.1.1. Postawy ojcowskie a agresywność oraz poczucie winy synów    82
  V.1.2. Postawy macierzyńskie a agresywność oraz poczucie winy synów    85
  V.1.3. Postawy ojcowskie a agresywność oraz poczucie winy córek    89
  V.1.4. Postawy macierzyńskie a agresywność oraz poczucie winy córek    91
  V.2. Postawy rodzicielskie a agresywność (agresja, wrogość) oraz poczucie winy
  dorastających dzieci. Interpretacja czynnikowa    96
  V.2.1. Interakcje w diadzie ojcowie–synowie    99
  V.2.2. Interakcje w diadzie matki–synowie    100
  V.2.3. Interakcje w diadzie ojcowie–córki    101
  V.2.4. Interakcje w diadzie matki–córki    102
  V.3. Percepcja zachowania agresywnego adolescentów przez ich rówieśników
  i nauczycieli a samopercepcja agresywności    104
  V.4. Postawy wychowawcze rodziców a wskaźniki percepcyjne agresywności
  osób badanych uzyskane na podstawie ocen rówieśników i nauczycieli    106
  V.5. Porównanie oddziaływania wychowawczego rodziców – ojców i matek –
  wobec dorastających dzieci o skrajnych nasileniach agresywności     111
  V.5.1. Różnice między postawami ojcowskimi i macierzyńskimi wobec
  chłopców (nieagresywnych i agresywnych)    111
  V.5.2. Różnice między postawami ojcowskimi i macierzyńskimi wobec
  dziewcząt (nieagresywnych i agresywnych)    115
  V.6. Postawy rodzicielskie przejawiane wobec agresywnych dzieci    117
  V.7. Prezentowanie modelu agresji w rodzinie, tolerowanie zachowań agresyw-
  nych przez rodziców, stosowane wzmocnienia rodzicielskie (nagrody, kary)
  oraz negatywne stosunki uczuciowe w rodzinie dorastającej młodzieży
  o różnym nasileniu agresywności    124
  V.8. Nasilenie i rodzaje zachowań agresywnych a płeć podmiotu agresji (osoby
  badanej)    128
  V.8.1. Porównanie dziewcząt i chłopców pod względem nasilenia
  agresywności i jej przejawów    132
  V.8.2. Agresywni chłopcy a agresywne dziewczęta    135
  V.9. Dynamika agresji jako problem społeczny    138
  
  VI. Interpretacja i dyskusja wyników badań własnych    142
  
  Bibliografia    147
RozwińZwiń