POLECAMY
Autor:
Wydawca:
Format:
ibuk
Książka adresowana jest przede wszystkim do gimnazjalistów i licealistów oraz ich nauczycieli. Uczeń szkoły podstawowej znajdzie w niej inspirację do zgłębiania tajników komputera, a licealiście umożliwi sprawdzenie, czy rzeczywiście opanował wszystko, co dotyczy największego wynalazku XX wieku. Zadaniem zbioru jest ugruntowanie oraz pogłębienie wiadomości i umiejętności nabytych na lekcjach informatyki i matematyki w gimnazjum. Obejmuje całość zagadnień ujętych w podstawie programowej z informatyki, a dobór sporej liczby zadań w nim zawartych pozwala na sprawdzenie umiejętności matematycznych trzecioklasisty przed egzaminem gimnazjalnym.
Zbiór podzielono na 12 rozdziałów związanych z informatyką. Zadania dotyczą systemu operacyjnego Windows XP, pakietu Office XP oraz języka programowania Logo w wersji Logomocja Imagine. Każdy rozdział zawiera kilkadziesiąt zadań i kończy się logogryfem lub rebusem, którego celem jest ugruntowanie i wzbogacenie znajomości pojęć i terminów związanych z informatyką.
Zadania zawarte w zbiorze mogą ułatwić uczniom przygotowanie się do udziału w konkursach wiedzy informatycznej. Jednym z nich jest Ogólnopolski Konkurs Wiedzy Informatycznej Uczniów Szkół Gimnazjalnych, organizowany każdego roku w IV Liceum Ogólnokształcącym im. Bolesława Prusa (http://www.lo4.szczecin.pl/) w Szczecinie. Część zadań zawartych w zbiorze pochodzi właśnie z tego konkursu.
Egzamin kończący naukę w gimnazjum ma sprawdzić, jak trzecioklasista radzi sobie m.in.:
- ze stosowaniem własnej wiedzy do rozwiązywania problemów, z którymi spotyka się w życiu codziennym,
- z właściwym interpretowaniem zjawisk otaczającego nas świata,
- z wyszukiwaniem, analizą i interpretowaniem różnorodnych informacji.
Podczas egzaminu gimnazjalista będzie musiał rozwiązać zadania matematyczne o różnym stopniu trudności. Aby temu sprostać, powinien wykonać większą liczbę ćwiczeń w domu, dzięki czemu będzie sprawniej liczył i szybciej rozwiązywał zadania. Jak cenne to zalety, przekonują się ci, którym brakuje na egzaminach czasu i nie mogą wykazać się pełnią swoich umiejętności.
Wiele zadań zawartych w niniejszym zbiorze ma pomóc gimnazjaliście w prawidłowym przygotowaniu się do egzaminu. Służą do tego przede wszystkim zadania z działów: arkusz kalkulacyjny, algorytmika, programowanie, modelowanie i symulacja. Są to głównie zadania matematyczne, fizyczne i chemiczne, które sprawdzają następujące umiejętności ucznia:
- interpretacja związków wyrażonych w postaci wzorów, diagramów, wykresów, tabel i schematów,
- wykorzystywanie własności liczb i działań na liczbach,
- posługiwanie się kalkulatorem przy rozwiązywaniu prostych zadań (kalkulator Windows),
- wykorzystywanie własności figur geometrycznych w praktyce,
- dostrzeganie, interpretowanie i wykorzystywanie zależności funkcyjnych,
- prezentowanie przy użyciu języka matematyki wyników badań, obserwacji i poszukiwań zagadnień z różnych dziedzin życia codziennego.
Rok wydania | 2008 |
---|---|
Liczba stron | 340 |
Kategoria | Inne |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe PWN |
ISBN-13 | 978-83-01-15604-6 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Zamiast wstępu | 5 |
Rozdział 1. System operacyjny | 7 |
Wstęp | 7 |
Stary, dobry DOS | 9 |
Microsoft Windows | 12 |
Chip, procesor, zegar | 19 |
Folder, podfolder, plik | 21 |
Obliczenia | 23 |
Rozdział 2. Praca w sieci | 29 |
Wstęp | 29 |
Konfiguracje | 34 |
Udogodnienia | 37 |
Ciekawostki z Sieci | 41 |
Rozdział 3. Edytor tekstu | 49 |
Wstęp | 49 |
Formatowanie tekstu | 52 |
Wstawianie grafiki | 57 |
Tabele, szpalty, obliczenia | 64 |
Modyfikacje i ułatwienia | 68 |
Rozdział 4. Grafika komputerowa | 77 |
Wstęp | 77 |
GIMP | 84 |
Programy użytkowe | 89 |
Grafika na co dzień | 102 |
Rozdział 5. Prezentacje multimedialne | 105 |
Wstęp | 105 |
Tworzenie prezentacji | 106 |
Zadania zaawansowane | 111 |
Album multimedialny | 126 |
Rozdział 6. Arkusz kalkulacyjny | 135 |
Wstęp | 135 |
Formuły matematyczne | 139 |
Adresowanie względne, bezwzględne i mieszane | 145 |
Wykresy | 148 |
Funkcje | 154 |
Rozdział 7. Baza danych | 159 |
Wstęp | 159 |
Excel jako baza danych | 166 |
Microsoft Access | 171 |
Rozdział 8. Tworzenie stron WWW | 187 |
Wstęp | 187 |
Grafika na stronie WWW | 193 |
Tabele i ramki | 199 |
JavaScript | 206 |
Rozdział 9. Algorytmika | 215 |
Wstęp i rozmaitości | 215 |
Algorytmy liniowe | 219 |
Algorytmy z warunkami | 221 |
Pętla | 231 |
Rozdział 10. Programowanie | 257 |
Wstęp | 257 |
Procedury, funkcje, zmienne | 260 |
Rekurencja | 274 |
Listy i słowa | 280 |
Fraktale | 284 |
Rozdział 11. Modelowanie i symulacja | 295 |
Wstęp | 295 |
Logomocja Imagine | 297 |
Arkusz kalkulacyjny | 307 |
Rozdział 12. Zadania z pięciu edycji konkursu | 319 |
Bibliografia | 337 |