Umysł a modele maszyn uczących się. Współczesne badania informatyczne w oczach filozofa

Umysł a modele maszyn uczących się. Współczesne badania informatyczne w oczach filozofa

1 opinia

Format:

ibuk

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

6,15

Wypożycz na 24h i opłać sms-em

30,00

cena zawiera podatek VAT

ZAPŁAĆ SMS-EM

Książka ta, choć ukazuje się w profesjonalnej serii informatycznej, wiele ma do powiedzenia tym humanistom, których pasjonuje zagadka ludzkiego umysłu i jego fenomenalnych możliwości. Płodne i nowoczesne podejście do tej zagadki polega na konstruowaniu informatycznych modeli umysłu. Na tym polu badań inżynieria splata się z filozofią: pierwsza daje sprawdzalność i precyzję, druga kieruje ku fundamentalnym problemom rzeczywistości.
Czy komputery i roboty potrafią się uczyć, czyli rozwiązywać inteligentnie nowe, zaskakujące dla nich problemy? A jeśli tak, to do jakiego progu dociera ta zdolność? Czy istnieje jakaś nieprzekraczalna dla nich granica, którą potrafi jednak pokonać umysł ludzki?
Szukając odpowiedzi na te pytania, autor rozważa i przystępnie opisuje nowoczesne techniki modelowania umysłu, dające wgląd w sekrety jego uzdolnień. Mogą to być systemy eksperckie, które czerpią swoją siłę z logiki, a umieją zastąpić z powodzeniem lekarza, prawnika czy analityka giełdowego. Mogą to być sztuczne sieci neuronowe, dzięki którym zaczynamy rozumieć zdumiewającą plastyczność ludzkiego mózgu. Ale również algorytmy genetyczne, pozwalające wejrzeć "komputerowo" w nabytą ewolucyjnie moc obliczeniową żywych komórek. Autor pokazuje umiejętnie, jak w informatycznym lustrze odbijają się różne sfery świata. Warto więc zajrzeć z nim za drugą stronę lustra.


Prof. zw. WITOLD MARCISZEWSKI (recenzent książki)


Liczba stron246
WydawcaAkademicka Oficyna Wydawnicza EXIT Andrzej Lang
ISBN-13978-83-7837-533-3
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

INNE EBOOKI AUTORA

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wprowadzenie
  
  Część I. Sztuczne systemy uczące się
  
  1. Systemy informatyczne
  
  1.1. Podstawowe pojęcia informatyki
  1.2. Specyfika systemów informatycznych
  1.3. Narzędzia czy maszyny autonomiczne?
  1.4. Podsumowanie
  
  2. W stronę sztucznych systemów inteligentnych
  
  2.1. Zagadnienie sztucznej inteligencji
  2.2. Badania nad sztuczną inteligencją
  2.3. Logicyzm czy naturalizm?
  2.4. Podsumowanie
  
  3. Badania nad systemami uczącymi się
  
  3.1. Przedmiot i zakres badań
  3.2. Strategie automatycznego uczenia się
  3.3. Automatyczne uczenie się pojęć
  3.4. Podsumowanie
  
  Część II. Od systemów informatycznych do modeli umysłu
  
  4. Umysł jako system poznawczy
  
  4.1. Pojęcie umysłu
  4.2. Interdyscyplinarne badania nad umysłem
  4.3. Podsumowanie
  
  5. Uczenie się jako przejaw otwartości umysłu
  
  5.1. Pojęcie uczenia się
  5.2. Wybrane badania nad uczeniem się
  5.3. Podsumowanie
  
  6. Modelowanie czynności umysłowych
  
  6.1. Modelowanie
  6.2. Teorioinformacyjna strategia modelowania
  6.3. Podsumowanie
  
  7. Wybrane teorioinformacyjne modele umysłu
  
  7.1. Modele regułowe
  7.2. Modele sieciowe
  7.3. Modele ewolucyjne
  7.4. Podsumowanie
  
  8. Ku otwartym modelom umysłu
  
  8.1. Modele otwarte a systemy uczące się
  8.2. W stronę otwartych modeli ewolucyjnych
  8.3. Podsumowanie
  
  Literatura
  Skorowidz rzeczowy
RozwińZwiń
W celu zapewnienia wysokiej jakości świadczonych przez nas usług, nasz portal internetowy wykorzystuje informacje przechowywane w przeglądarce internetowej w formie tzw. „cookies”. Poruszając się po naszej stronie internetowej wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas „cookies”. Informacje o przechowywaniu „cookies”, warunkach ich przechowywania i uzyskiwania dostępu do nich znajdują się w Regulaminie.

Nie pokazuj więcej tego powiadomienia