Praktyka polityczna. Od "Państwa" do "Praw" Platona

Praktyka polityczna. Od "Państwa" do "Praw" Platona

1 opinia

Format:

ibuk

Platon - filozof polityki, to przeciwnik demokracji, orędownik państwa totalitarnego, twórca nierealnej wizji społeczeństwa doskonałego. Czyżby? Książka Praktyka polityczna. Od Państwa do Praw Platona zachęca do weryfikacji podobnych sądów.


Prowadząc czytelnika krok po kroku przez Platońskie teksty (Państwo, Polityk, Timajos i Prawa), śledząc dramaturgiczną akcję i analizując daleką od ostatecznych rozstrzygnięć treść, podaje w wątpliwość pogląd, iż Państwo jest szczytem politycznych wizji Platona; osłabia przekonanie, że stałość i niezmienność norm cechują dobry ustrój.


Platon - filozof polityki, obnaża ograniczenia i niebezpieczeństwa wszelkich politycznych ideałów i konstrukcji dążących do doskonałości. Wciąż odnawiana świadomość niedoskonałości i kruchości ładu politycznego oraz ciągła refleksja nad tym, co słuszne i powinne, nad przyczynami zmiany tego, co jeszcze racjonalne, w to, co już irracjonalne, sprawdzająca wiarygodność autorytetów i norm stających się dogmatem lub zwyczajem, to wskazania, wytyczające drogę ku sprawiedliwemu ustrojowi. W ostatnim, najdłuższym dialogu, w Prawach, Platon szuka metod, które, w powiązaniu z prawodawstwem, pozwolą podtrzymać duchowy dynamizm, gotowość do kruszenia wszelkiej ortodoksji usypiającej myśl. Ocena słuszności jego prawodawczej propozycji, jak i kontynuacja metody krytycznego myślenia, od pokoleń wpisują się w tradycję każdej autentycznej sztuki politycznej.


W książce omawiane są m.in. następujące zagadnienia: natura ładu politycznego, cnoty polityczne, powstanie i upadek państw, tradycja minojska, polityczna rola kultu dionizyjskiego, polityka jako „biesiadny chaos", irracjonalny aspekt życia politycznego, natura i funkcja prawa, suwerenność prawa a racjonalność jednostki.


Rok wydania2011
Liczba stron620
KategoriaPublikacje darmowe
WydawcaWydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika
ISBN-13978-83-231-2638-6
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  WPROWADZENIE: ZROZUMIEĆ PRAWA    7
    Datowanie    11
    Redakcja i wydanie    15
    Prawodawcza działalność akademii    19
    Starożytni o Prawach    21
    Współcześni o relacji Państwa i Praw    26
    Cel poniższych badań    32
  CZĘŚĆ I. PAŃSTWO: MROCZNA STRONA „IDEAŁU"    45
    ROZDZIAŁ 1. SCENERIA: CZEKAJĄC NA MROCZNE ŚWIĘTO    47
      Prawodawstwo w Państwie    47
      Miejsce, czas, osoby (I, 327a-331d4)    58
    ROZDZIAŁ 2. (NIE)PRZYDATNOŚĆ KALLIPOLIS    65
      Omylność władzy (I, 331d4-354c3)    65
      Test sprawiedliwości (I, 354c3-II, 368c4)    73
      Narodziny polis z ludzkiej niewystarczalności (II, 368c4-376e)    82
      Formowanie strażnika (II, 376e-III, 409b4)    92
      Natura strażnika a natura Gygesa (III, 409b4-417b9)    106
      Zagrożenie ze strony strażników (IV, 419a-427c6)    117
      Mroki ortodoksji (IV, 427d-436b)    128
      Za kulisami Kallipolis (IV, 436b-V, 474b3)    141
    ROZDZIAŁ 3. (NIE)ZBĘDNOŚĆ FILOZOFII    156
      Strażnik a filozof (V, 474b3-VI, 497e)    156
      Protreptyczna funkcja Kallipolis (VI, 498a-505e)    173
      Wyprowadzenie z jaskini: droga w górę (VI, 505e-VII, 541b5)    186
      Rozkład polis: droga w dół (VIII, 543a-X, 614a)    197
      Zadania na czas trudu i prawdy (X, 614a-621d, z odwołaniem do Timajosa)    207
  CZĘŚĆ II. PRAWA: DIONIZYJSKA PAIDEIA PRAWODAWCY ROZDZIAŁ 1. SCENERIA: IDĄC ŚLADAMI MINOSA    217
    ROZDZIAŁ 1. SCENERIA: IDĄC ŚLADAMI MINOSA    219
      Miejsce: Kreta w tradycji    219
      Czas: dionizyjska opóra    236
      Osoby: sędziwa przyzwoitość    246
      Okoliczności pielgrzymki: przyjemność na czas trudu    264
    ROZDZIAŁ 2. KRUSZENIE ORTODOKSJI: WOJNA, ODURZENIE, WSTYD    269
      Pytanie początku: powtórzenie i odnowienie (I, 624a-625c5)    269
      Polis walcząca: dobro a konieczność (I, 625c-629a)    288
      Siła argumentu a siła tradycji (I, 629a-630d8)    311
      Schemat słusznego prawodawstwa (I, 630d9-632d7)    324
      Krytyka kondycji tych, którzy prawom są posłuszni (I, 632e-638e)    329
      Bakchiczny charakter męstwa: lekcja kadmejska (I, 635b-650b;Bachantki Eurypidesa)    343
      Polis tańcząca: polityczna rola chóru Dionizosa (księga II)    361
    ROZDZIAŁ 3. DYNAMIKA ŁADU POLITYCZNEGO: GENEZA POLIS    377
      Państwo    377
      Polityk    384
      Timajos - Kritias    418
    ROZDZIAŁ 4. PAMIĘĆ A SZTUKA POLITYCZNA    455
      Pamięć i powtórzenie (Prawa, III, 676a-676b)    455
      Polis w historii (III, 676b-688d5)    469
      Uprzedzić doznanie (III, 688d6-702e2)    493
    ROZDZIAŁ 5. PRAWODAWSTWO: TEST DOŚWIADCZENIA    513
      Anakínesis: poruszenie martwego rozumu (księgi IV-V)    513
      Epanórthosis: społeczeństwo otwarte (księgi VI-XII)    556
  ZAKOŃCZENIE    585
  BIBLIOGRAFIA I SKRÓTY    589
    WYDANIA TEKSTÓW GRECKICH    589
    PRZEKŁADY OBCE    591
    PRZEKŁADY POLSKIE    592
  NOTA BIBLIOGRAFICZNA    611
  SUMMARY: POLITYCAL PRACTICE. FROM THE REPUBLIC TO THE LAWS BY PLATO    613
  INDEKSY    617
RozwińZwiń
Informacja o cookies
Strona ibuk.pl korzysta z plików cookies w celu dostarczenia Ci oferty jak najlepiej dopasowanej do Twoich oczekiwań i preferencji, jak również w celach marketingowych i analitycznych.
Nasi partnerzy również mogą używać ciasteczek do profilowania i dopasowywania do Ciebie pokazywanych treści na naszych stronach oraz w reklamach.
Poprzez kontynuowanie wizyty na naszej stronie wyrażasz zgodę na użycie tych ciasteczek. Więcej informacji, w tym o możliwości zmiany ustawień cookies, znajdziesz w naszej Polityce Prywatności.

Nie pokazuj więcej tego powiadomienia