Przekazywanie kompetencji państwa organizacjom międzynarodowym. Wybrane zagadnienia prawnokonstytucyjne

Przekazywanie kompetencji państwa organizacjom międzynarodowym. Wybrane zagadnienia prawnokonstytucyjne

1 opinia

Format:

ibuk

RODZAJ DOSTĘPU

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa:

Najniższa cena z 30 dni: 6,92 zł  


6,92

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

e-ISBN: 978-83-233-8512-7


Członkostwo państwa w organizacjach międzynarodowych o charakterze integracyjnym prowadzi do zasadniczych zmian ustroju władzy publicznej. Monografia Krzysztofa Wojtyczka jest pierwszą pracą w polskiej nauce prawa konstytucyjnego, która w sposób wszechstronny prezentuje te zagadnienia. Autor podejmuje najbardziej ważkie problemy współczesnej nauki prawa konstytucyjnego, omawiając znaczenie podstawowych zasad konstytucyjnych w kontekście szybko rozwijających się nowych form współpracy międzynarodowej. Analizuje pojęcie przekazywania kompetencji, granice tego przekazywania oraz jego konsekwencje prawnokonstytucyjne. Praca przedstawia nowe spojrzenie na ustrój władzy publicznej oraz na rolę państwa i funkcje konstytucji w warunkach członkostwa Polski w organizacjach międzynarodowych wyposażonych w kompetencje organów władzy państwowej.


Rok wydania2007
Liczba stron392
KategoriaPrawo konstytucyjne
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego
ISBN-13978-83-233-2411-9
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

INNE EBOOKI AUTORA

Ciekawe propozycje

Spis treści

  OD AUTORA    9
  WSTĘP    11
  Rozdział I. PRZEBIEG PRAC NAD PRZEPISAMI KONSTYTUCYJNYMI DOTYCZĄCYMI PRZEKAZYWANIA KOMPETENCJI ORGANIZACJOM I ORGANOM MIĘDZYNARODOWYM    15
  Rozdział II. PODSTAWOWE ZASADY KONSTYTUCYJNE MAJĄCE ZNACZENIE DLA PROBLEMATYKI PRZEKAZYWANIA KOMPETENCJI ORGANÓW WŁADZY PAŃSTWOWEJ    27
    1. Uwagi wstępne    27
    2. Prawnomiędzynarodowe uwarunkowania władzy publicznej w Rzeczypospolitej Polskiej. Zakres władzy Rzeczypospolitej Polskiej    27
    3. Zasada państwowości Rzeczypospolitej Polskiej    31
    4. Zasada nienaruszalności i niepodzielności terytorium państwowego    35
    5. Zasada suwerenności Rzeczypospolitej Polskiej. Kwestia wyłączności kompetencji polskiej władzy publicznej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej    37
    6. Zasada nadrzędności konstytucji i zakres stosowania Konstytucji RP    43
    7. Zasada państwa demokratycznego i zasada suwerenności narodu    46
    8. Konstytucyjne zasady przydzielania kompetencji organom państwowym. Zasada podziału władzy    49
    9. Prawa konstytucyjne    53
    10. Wnioski    54
  Rozdział III. PAŃSTWO WOBEC AKTÓW OBCEJ WŁADZY PUBLICZNEJ    55
    1. Uwagi wstępne    55
    2. Zasady prawa międzynarodowego dotyczące otwarcia porządku krajowego na akty obcej władzy publicznej    56
    3. Formy otwarcia porządku prawnego na działania i akty prawne obcej władzy publicznej    58
      3.1. Uwagi ogólne    58
      3.2. Czynności urzędowe dokonywane na terytorium państwowym przez organy obcego państwa    58
      3.3. Uznawanie aktów prawnych wydawanych przez organy obcej władzy publicznej    61
      3.4. Uznanie a inne formy oddziaływania aktów prawnych obcej władzy publicznej na krajowy porządek prawny    70
    4. Wybrane problemy prawne uznawania aktów obcej władzy publicznej    72
    5. Przekazywanie kompetencji jako szczególna forma otwarcia polskiego porządku prawnego na obce akty organów władzy publicznej    78
    6. Dopuszczalność otwarcia polskiego porządku prawnego na akty obcych organów władzy publicznej bez przekazywania kompetencji    83
    7. Dopuszczalność przekazywania kompetencji innym podmiotom prawa międzynarodowego bez wyraźnego upoważnienia konstytucyjnego w tym zakresie    89
    8. Zasada ograniczonej otwartości polskiego porządku prawnego na akty prawne obcych organów władzy publicznej    95
    9. Wnioski    96
  Rozdział IV. PRZEDMIOT PRZEKAZANIA – KOMPETENCJE ORGANÓW WŁADZY PAŃSTWOWEJ    99
    1. Uwagi wstępne    99
    2. Władza państwowa    103
    3. Pojęcie kompetencji    107
    4. Organy władzy państwowej    111
    5. Kompetencje organów władzy państwowej    112
    6. Zakres kompetencji objętych art. 90    121
    7. Skutek bezpośredni jako wyróżnik „kompetencji organów władzy państwowej”    126
    8. Kompetencje organizacji międzynarodowych    139
    9. Tryb wykonywania kompetencji    148
    10. Korelat kompetencji organizacji i organów międzynarodowych: obowiązki państw i ich organów    152
    11. Wnioski    153
  Rozdział V. PODMIOT, KTÓRY PRZEKAZUJE KOMPETENCJE, ORAZ PODMIOTY, NA RZECZ KTÓRYCH PRZEKAZYWANE SĄ KOMPETENCJE    155
    1. Podmiot przekazujący kompetencje organów władzy państwowej    155
    2. Pojęcie organizacji międzynarodowej    157
    3. Organizacje ponadnarodowe    161
    4. Organizacja międzynarodowa a członkostwo Rzeczypospolitej Polskiej    164
    5. Organ międzynarodowy    166
    6. Wymogi, jakie musi spełniać organizacja lub organ międzynarodowy    168
    7. Przekazywanie kompetencji państwom obcym    171
    8. Zagraniczne osoby prawne prawa publicznego i prywatnego    173
    9. Przykłady organizacji i organów międzynarodowych wykonujących kompetencje organów władzy państwowej    173
    10. Wnioski    178
  Rozdział VI. POJĘCIE PRZEKAZANIA KOMPETENCJI    179
    1. Znaczenie terminu „przekazanie” – uwagi wstępne    179
    2. Stanowisko doktryny niemieckiej    183
    3. Przekazanie wykonywania kompetencji    188
    4. Pojęcie przekazania kompetencji w Konstytucji RP    189
    5. Powiązanie kompetencji organów władzy publicznej w państwach z kompetencjami organizacji (organów) międzynarodowych jako element przekazania kompetencji    195
    6. Kwestia utraty kompetencji w wyniku ich przekazania    198
    7. Pierwotny czy pochodny charakter kompetencji organizacji i organów międzynarodowych    200
    9. Regulacje towarzyszące przekazaniu kompetencji    203
    10. Przekazywanie kompetencji a zadania państw oraz organizacji i organów międzynarodowych    204
    11. Wnioski    206
  Rozdział VII. FORMA PRZEKAZYWANIA KOMPETENCJI ORGANÓW WŁADZY PAŃSTWOWEJ    207
    1. Zróżnicowanie form prawnych przekazywania kompetencji organów władzy państwowej w praktyce    207
    2. Pojęcie umowy międzynarodowej w art. 90 Konstytucji    210
    3. Umowa międzynarodowa jako podstawa przekazania kompetencji organów władzy państwowej    213
    4. Zakres przedmiotowy umowy, o której mowa w art. 90 Konstytucji    215
    5. Konsekwencje formy umowy międzynarodowej    216
    6. Zagadnienie zmian umowy stanowiącej podstawę dla przekazywania kompetencji    219
    7. Problem wystąpienia z organizacji międzynarodowej    221
    8. Wnioski    222
  Rozdział VIII. PROCEDURA PRZEKAZYWANIA KOMPETENCJI ORGANÓW WŁADZY PAŃSTWOWEJ    225
    1. Uwagi wstępne    225
    2. Zawarcie umowy międzynarodowej    226
    3. Wyrażenie zgody na ratyfikację umowy międzynarodowej    226
    4. Ratyfikacja umowy międzynarodowej    235
    5. Przystąpienie do umowy zawartej między innymi państwami    236
    6. Ogłoszenie umowy międzynarodowej    237
    7. Zakres stosowania procedury przewidzianej w art. 90 ust. 2–4    238
    8. Procedura wypowiadania umowy ratyfikowanej w art. 90 ust. 2–4    241
    9. Kontrola konstytucyjności umów stanowiących podstawę przekazywania kompetencji organów władzy państwowej    243
    10. Wnioski    248
  Rozdział IX. AKSJOLOGICZNE PODSTAWY PRZEKAZYWANIA KOMPETENCJI ORGANÓW WŁADZY PAŃSTWOWEJ    251
    1. Potrzeba przekazywania kompetencji    251
    2. Aksjologiczne podstawy władzy publicznej sprawowanej przez organizacje i organy międzynarodowe    252
    3. Przekazywanie kompetencji a aksjologia Konstytucji RP    254
    4. Relacja między państwem a wspólnotami ponadnarodowymi w świetle aksjologii Konstytucji RP    256
    5. Aksjologiczne warunki przekazywania kompetencji organizacjom i organom międzynarodowym    260
    6. Wnioski    262
  Rozdział X. GRANICE PRZEKAZYWANIA KOMPETENCJI    265
    1. Uwagi wstępne    265
    2. Znaczenie Konstytucji dla wyznaczenia granic przekazywania kompetencji    267
      2.1. Uwagi ogólne    267
      2.2. Podstawowe zasady konstytucyjne    271
      2.3. Pozostałe zasady konstytucyjne    273
      2.4. Reguły konstytucyjne    275
      2.5. Wnioski    276
    3. Problem związania Konstytucją polskich organów władzy publicznej w zakresie realizacji aktów prawnych wydawanych przez organizacje i organy międzynarodowe    277
    4. Zagadnienie związania Konstytucją organów polskich przy kształtowaniu i wyrażaniu stanowiska państwa w organizacjach i organach międzynarodowych    283
    5. Ograniczenia przekazywania kompetencji wynikające z poszczególnych zasad podstawowych Konstytucji RP wyznaczających tożsamość państwa    284
      5.1. Wymóg zapewnienia ochrony godności człowieka i praw konstytucyjnych    284
      5.2. Zasada państwowości    287
      5.3. Zasada demokracji    288
      5.4. Zasada państwa prawnego    293
      5.5. Zasada sprawiedliwości społecznej    294
      5.6. Zasada subsydiarności    296
      5.7. Uwagi ogólne dotyczące ograniczeń wynikających z podstawowych zasad konstytucyjnych    299
    6. Ograniczenia wynikające ze sposobu określenia przedmiotu przekazania    299
    7. Zakaz definitywnego przekazania kompetencji    301
    8. Uwagi końcowe    302
  Rozdział XI. KONSTYTUCYJNOPRAWNE KONSEKWENCJE PRZEKAZYWANIA KOMPETENCJI ORGANÓW WŁADZY PAŃSTWOWEJ    305
    1. Uwagi wstępne    305
    2. Pluralizm struktur sprawujących władzę publiczną    306
    3. Relacja między Konstytucją RP a umowami konstytuującymi organizacje i organy międzynarodowe    308
    4. Skutki dla systemu prawnego    313
      4.1. Konstytucyjna regulacja skutków przekazania kompetencji dla systemu prawnego    313
      4.2. Problem autonomii prawa stanowionego przez organy i organizacje międzynarodowe    318
      4.3. Zmiany w konstytucyjnej konstrukcji systemu źródeł prawa    320
      4.4. Funkcje prawa krajowego w kontekście przekazania kompetencji    321
    5. Skutki dla mechanizmu usuwania sprzeczności hierarchicznych w prawie    322
      5.1. Kompetencje polskich sądów w zakresie kontroli zgodności prawa krajowego z prawem stanowionym przez organizacje i organy międzynarodowe    322
      5.2. Zakres kompetencji Trybunału Konstytucyjnego    323
      5.3. Kompetencje sądów w zakresie kontroli zgodności prawa stanowionego przez organizacje i organy międzynarodowe z Konstytucją RP    328
      5.4. Skutki przekazania kompetencji dla funkcjonowania systemu usuwania sprzeczności hierarchicznych w prawie    329
    6. Skutki dla odpowiedzialności za naruszenie prawa przez organy władzy publicznej    331
    7. Skutki dla systemu organów państwowych    333
      7.1. Rodzaje oddziaływania na system organów państwowych    333
      7.2. Konsekwencje przekazywania kompetencji dla pozycji parlamentu    335
      7.3. Konsekwencje przekazywania kompetencji dla pozycji Rady Ministrów    338
      7.4. Konsekwencje przekazywania kompetencji dla pozycji Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej    341
      7.5. Konsekwencje przekazywania kompetencji dla konstytucyjnej pozycji organów samorządu terytorialnego    344
      7.6. Konsekwencje przekazywania kompetencji dla organów władzy sądowniczej    344
    8. Włączenie organów władzy publicznej w struktury sieciowe o zasięgu międzynarodowym    346
    9. Konsekwencje przekazywania kompetencji dla demokracji bezpośredniej    347
    10. Konsekwencje przekazywania kompetencji dla statusu jednostki    349
    11. Kompensowanie negatywnych skutków przekazania kompetencji dla systemu organów państwowych    356
    12. Wnioski    360
  ZAKOŃCZENIE    363
  WYKAZ SKRÓTÓW    373
RozwińZwiń