EBOOKI WYDAWCY
Autor:
Wydawca:
Format:
ibuk
Celem pracy jest opracowanie zintegrowanego modelu kompetencji pracowniczych, wraz z opisaniem dynamiki wzajemnych interakcji, jakie zachodzą pomiędzy poszczególnymi elementami składowymi kompetencji. Publikacja prezentuje nowy wielowymiarowy model kompetencji pracowniczych oparty na triadzie wiedza – umiejętności – postawy, w której wiedza jest źródłem dla umiejętności. Metodologia pracy oparta została na koncepcji refleksyjnego praktyka.
Zgodnie z przyjętą metodą, podstawą do prowadzonej refleksji było projektowanie kolejnych wersji modelu kompetencji, które następnie weryfikowane były w oparciu o osobiste praktyczne doświadczenia autora, na które składa się siedemnastoletnie doświadczenie w prowadzeniu projektów doradztwa organizacyjnego w obszarze zarządzania personelem organizacji.
W projektowaniu zintegrowanego modelu kompetencji pracowniczych wykorzystana została także metoda analizy przypadków. Metodą objęte zostały 33 systemy kompetencyjne realnie stosowane w polskich firmach i w polskich oddziałach firm zagranicznych.
Na oryginalność opracowania składają się następujące czynniki:
? systematyzacja i analiza czynników kształtujących strukturę kompetencji pracowniczych oraz ich odniesienie do strategii konkurencyjności,
? identyfikacja i ocena systemów kompetencji funkcjonujących w wybranych organizacjach gospodarczych,
? propozycja zintegrowanego modelu uwzględniającego czynniki racjonalne i emocjonalne, ich strukturę i dynamikę oraz powiązania występujące pomiędzy wyróżnionymi elementami,
? ukazanie mechanizmów kształtowania składowych zintegrowanego modelu kompetencji za szczególnym uwzględnieniem uwarunkowań kulturowych.
Rok wydania | 2011 |
---|---|
Liczba stron | 235 |
Kategoria | Publikacje darmowe |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego |
ISBN-13 | 978-83-7525-573-7 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
EBOOKI WYDAWCY
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
WSTĘP | 5 |
1. ISTOTA I ROZUMIENIE KOMPETENCJI W ZARZĄDZANIU ORGANIZACJĄ | 13 |
1.1. Pojęcia kompetencji | 13 |
1.2. Kompetencje jako czynnik konkurencyjności organizacji | 22 |
1.2.1. Przewaga strategiczna organizacji jako źródło jej konkurencyjności | 22 |
1.2.2. Kompetencje jako przewaga strategiczna organizacji | 28 |
2. OBSZARY WYKORZYSTYWANIA KOMPETENCJI W ORGANIZACJI | 39 |
2.1. Funkcja personalna jako wyznacznik obszaru wykorzystywania kompetencji w organizacji | 39 |
2.2. Wykorzystywanie kompetencji w procesie rekrutacji i selekcji | 42 |
2.2.1. Instrumenty badania i prezentacji kompetencji w procesie rekrutacji i selekcji | 42 |
2.2.2. Narzędzia badania kompetencji w procesie rekrutacji i selekcji | 47 |
2.3. Wykorzystywanie kompetencji w systemie ocen pracowniczych | 52 |
2.3.1. Ogólny model systemu ocen pracowniczych | 52 |
2.3.2. Praktyczne modele ocen pracowniczych | 55 |
2.4. Wykorzystywanie kompetencji w ramach zintegrowanego systemu badania potrzeb i oceny efektywności szkoleń | 62 |
2.4.1. Przesłanki budowy zintegrowanego narzędzia badania potrzeb i oceny efektywności szkoleń opartego na kompetencjach | 62 |
2.4.2. Wykorzystywanie narzędzia badania potrzeb i oceny efektywności szkoleń opartego na kompetencjach | 64 |
2.5. Wykorzystywanie kompetencji w procesie wartościowania pracy | 76 |
2.5.1. Zasady określania wartości i szeregowania stanowisk pracy | 76 |
2.5.2. Wartościowanie pracy oparte na kompetencjach | 80 |
2.6. Zalety wykorzystywania systemu kompetencji | 86 |
3. FUNKCJONOWANIE SYSTEMÓW KOMPETENCJI W WYBRANYCH KRAJOWYCH ORGANIZACJACH | 89 |
3.1. Kluczowe kompetencje w systemach kompetencji | 89 |
3.2. Kluczowe kompetencje w systemach kompetencji – wyniki badania systemów kompetencyjnych firm polskich | 95 |
3.3. Wzorce systemów kompetencji | 104 |
4. BUDOWA ZINTEGROWANEGO MODELU KOMPETENCJI | 111 |
4.1. Założenia budowy zintegrowanego modelu kompetencji | 111 |
4.2. Racjonalne składowe kompetencji | 113 |
4.2.1. Charakterystyka racjonalnych składowych kompetencji | 113 |
4.2.2. Dynamika racjonalnych składowych kompetencji | 128 |
4.3. Emocjonalne składowe kompetencji | 138 |
4.3.1. Charakterystyka emocjonalnych składowych kompetencji | 138 |
4.3.2. Dynamika emocjonalnych składowych kompetencji | 155 |
4.4. Kulturowe uwarunkowania kompetencji | 166 |
4.5. Ogólna metodyka projektowania i implementacji zintegrowanego modelu kompetencji pracowniczych | 177 |
ZAKOŃCZENIE | 187 |
ZAŁĄCZNIKI | 191 |
Załącznik nr 1. Lista kompetencji według L. M. Spencer i S. M. Spencer | 191 |
Załącznik nr 2. Lista elementów rozpoznanych w badanych systemach kompetencji | 196 |
Załącznik nr 3. Przykładowy zestaw wskaźników behawioralnych dla kompetencji - motywowanie dla pracowników Działu Handlowego | 199 |
Załącznik nr 4. Przykładowy Kodeks Menedżera | 202 |
Załącznik nr 5. Zasady Karty Zrównoważonego Rozwoju | 204 |
Załącznik nr 6. Koncepcja inteligentnego emocjonalnie przywództwa według D. Golemena, R. Boyatzisa, R. i A. McKee | 206 |
Załącznik nr 7. Charakterystyka kompetencji inteligencji emocjonalnej EQ według klasyfikacji firmy FPL Sp. z o.o. | 208 |
Załącznik nr 8. Zasady wymagane od firmy „Inwestor w Ludzi” | 213 |
SPIS RYSUNKÓW | 217 |
SPIS TABEL | 219 |
LITERATURA | 221 |
OD REDAKCJI | 233 |