POLECAMY
Autor:
Wydawca:
Format:
epub, mobi, ibuk
W książce zawarto aktualny stan wiedzy na temat mostów stalowych. Przedstawione zostały zasady kształtowania, konstruowania, a także analizy statycznej, dynamicznej i wytrzymałościowej z uwzględnieniem sposobu zapewnienia trwałości. Zaprezentowano również procedury obliczeniowe oparte na Eurokodach i scharakteryzowano modele obciążeń normowych, wybierając z norm tylko te, które bezpośrednio dotyczą mostów. Uwzględnione zostały również inne przepisy obowiązujące w tej materii w Polsce, jak na przykład wprowadzone w latach 2022–2023 Wzorce i Standardy w Budownictwie Drogowym.
Książka skierowana jest do jest do wszystkich uczestników budowlanego procesu inwestycyjnego w odniesieniu do mostów, tj. projektantów i wykonawców, inwestorów, służb nadzoru oraz służb zajmujących się utrzymaniem tych obiektów. Będzie również cennym podręcznikiem dla studentów wydziałów inżynierii lądowej oraz uczniów budowlanych szkół średnich, ze szczególnym wskazaniem specjalizacji „Mosty i budowle podziemne”.
Rok wydania | 2024 |
---|---|
Liczba stron | 1190 |
Kategoria | Budownictwo |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe PWN |
ISBN-13 | 978-83-01-23422-5 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Przedmowa | 17 |
1. Wstęp | 21 |
1.1. Krótka historia mostów stalowych | 22 |
1.2. Kryteria klasyfikacji | 33 |
1.3. Zakres stosowania mostów stalowych | 35 |
1.4. Normy i inne przepisy | 36 |
2. Stal mostowa | 43 |
2.1. Wytwarzanie stali | 44 |
2.2. System oznaczeń i gatunki stali | 53 |
2.3. Dobór stali | 57 |
2.4. Asortyment wyrobów stalowych | 58 |
2.5. Właściwości stali | 62 |
2.6. Konstrukcyjna stal nierdzewna | 73 |
3. Oddziaływania na mosty | 77 |
3.1. Wstęp | 78 |
3.2. Oddziaływania i wpływy środowiskowe | 79 |
3.2.1. Rodzaje oddziaływań | 79 |
3.2.2. Wartości charakterystyczne oddziaływań | 80 |
3.2.3. Inne wartości reprezentatywne oddziaływań zmiennych | 81 |
3.2.4. Oddziaływania zmęczeniowe | 81 |
3.2.5. Oddziaływania dynamiczne | 81 |
3.2.6. Oddziaływania geotechniczne | 82 |
3.2.7. Wpływy środowiskowe | 82 |
3.3. Właściwości materiałów i wyrobów | 82 |
3.4. Dane geometryczne | 83 |
3.5. Obciążenia drogowe | 83 |
3.5.1. Wprowadzenie | 83 |
3.5.2. Pionowe obciążenia zmienne – wartości charakterystyczne | 84 |
3.5.3. Siły poziome – wartości charakterystyczne | 90 |
3.6. Obciążenia kładek dla pieszych i rowerzystów | 91 |
3.7. Obciążenia kolejowe | 91 |
3.7.1. Wprowadzenie | 91 |
3.7.2. Obciążenia pionowe – wartości charakterystyczne | 92 |
3.7.3. Siły hamowania i przyspieszenia | 102 |
3.7.4. Wspólna odpowiedź konstrukcji i toru na oddziaływania zmienne | 102 |
3.7.5. Siły odśrodkowe | 105 |
3.7.6. Uderzenia boczne | 109 |
3.7.7. Obciążenia związane z wykolejeniem pociągu | 109 |
3.8. Obciążenia wiatrem | 110 |
3.8.1. Wprowadzenie | 110 |
3.8.2. Zasady określania oddziaływania wiatru | 112 |
3.8.3. Oddziaływanie wiatru na mosty | 119 |
3.9. Oddziaływania termiczne | 149 |
3.9.1. Wprowadzenie | 149 |
3.9.2. Składowa równomierna temperatury | 150 |
3.9.3. Składowe różnicy temperatury na wysokości przekroju poprzecznego mostu | 154 |
3.9.4. Składowa pozioma temperatury | 157 |
3.9.5. Jednoczesność występowania składowej równomiernej i różnicy temperatury na wysokości przęsła belkowego | 157 |
3.10. Kombinacje obciążeń | 158 |
3.10.1. Wprowadzenie | 158 |
3.10.2. Reguły kombinacji w przypadku mostów drogowych | 159 |
3.10.3. Reguły kombinacji w przypadku kładek dla pieszych | 160 |
3.10.4. Reguły kombinacji w przypadku mostów kolejowych | 160 |
3.10.5. Kombinacje oddziaływań w wyjątkowych (niesejsmicznych) sytuacjach obliczeniowych | 161 |
3.10.6. Wartości współczynników ψ | 161 |
3.10.7. Stany graniczne nośności | 165 |
4. Podstawy projektowania konstrukcji nośnej mostów stalowych | 171 |
4.1. Wprowadzenie | 172 |
4.2. Założenia do projektowania mostów stalowych | 172 |
4.3. Terminy i symbole | 173 |
4.3.1. Wspólne określenia stosowane w PN EN 1990–1999 | 173 |
4.3.2. Określenia dotyczące ogólnie projektowania | 173 |
4.3.3. Określenia dotyczące oddziaływań | 175 |
4.3.4. Określenia dotyczące właściwości materiału i wyrobu | 177 |
4.3.5. Określenia dotyczące wielkości geometrycznych | 177 |
4.3.6. Określenia dotyczące analizy konstrukcji | 178 |
4.4. Projektowany okres użytkowania | 179 |
4.5. Podstawowe informacje dotyczące stanów granicznych projektowania | 179 |
4.5.1. Postanowienia ogólne | 179 |
4.5.2. Sytuacje obliczeniowe | 182 |
4.5.3. Stany graniczne nośności (SGN) | 182 |
4.5.4. Stany graniczne użytkowalności (SGU) | 182 |
4.5.5. Sprawdzanie stanów granicznych | 183 |
4.6. Modele konstrukcji mostowych | 184 |
4.6.1. Wprowadzenie | 184 |
4.6.2. Model mostu blachownicowego | 185 |
4.6.3. Model mostu skrzynkowego | 187 |
4.6.4. Model mostu rusztowego | 188 |
4.6.5. Model mostu kratownicowego | 188 |
4.6.6. Model mostu łukowego | 191 |
4.6.7. Model mostu podwieszonego | 193 |
4.7. Sprawdzanie metodą współczynników cząstkowych | 194 |
4.7.1. Wprowadzenie | 194 |
4.7.2. Wartości obliczeniowe oddziaływań | 195 |
4.7.3. Wartości obliczeniowe efektów oddziaływań | 195 |
4.7.4. Wartości obliczeniowe właściwości materiału lub wyrobu | 196 |
4.7.5. Wartości obliczeniowe danych geometrycznych | 196 |
4.7.6. Nośność obliczeniowa | 197 |
4.8. Stany graniczne nośności | 198 |
4.8.1. Wprowadzenie | 198 |
4.8.2. Sprawdzenie równowagi statycznej i nośności | 198 |
4.8.3. Kombinacja oddziaływań (z wyłączeniem zmęczenia) | 199 |
4.9. Stany graniczne użytkowalności | 200 |
4.9.1. Wprowadzenie | 200 |
4.9.2. Kryteria użytkowalności | 200 |
4.9.3. Kombinacje oddziaływań | 200 |
4.9.4. Współczynniki częściowe dla materiałów | 201 |
4.10. Uwzględnianie efektów dynamicznych działania obciążeń | 202 |
4.10.1. Wprowadzenie | 202 |
4.10.2. Czynniki wpływające na odpowiedź dynamiczną mostu kolejowego | 203 |
4.10.3. Kryteria oceny konieczności przeprowadzania bądź nieprzeprowadzania analizy dynamicznej | 203 |
4.10.4. Wymagania wobec analizy dynamicznej | 210 |
4.10.5. Efekty dynamiczne w konstrukcji mostowej generowane przez pociąg | 211 |
4.10.6. Klasyczne sformułowanie równań ruchu obciążenia kolejowego po konstrukcji | 212 |
4.10.7. Zakres analiz dynamicznych | 215 |
4.10.8. Analiza modalna – określenie drgan własnych konstrukcji | 216 |
4.10.9. Modele obciążeń dynamicznych | 219 |
4.10.10. Analiza czasowa – odpowiedź dynamiczna układu | 222 |
4.10.11. Model tłumienia | 223 |
4.10.12. Modelowanie obciążenia w analizie czasowej | 227 |
4.10.13. Porównanie wyników analizy dynamicznej i statycznej | 228 |
4.10.14. Drgania wieszaków w mostach z cięgnami | 229 |
4.11. Specyfika analizy pracy konstrukcji mostów stalowych | 229 |
4.11.1. Postanowienia ogólne | 229 |
4.11.2. Klasyfikacja przekrojów poprzecznych | 231 |
4.11.3. Stany graniczne nośności | 234 |
4.11.4. Ścianki podłużne nieużebrowane | 246 |
4.11.5. Ścianki podłużne użebrowane | 250 |
4.11.6. Obliczanie naprężeń krytycznych ścianek użebrowanych | 269 |
4.11.7. Blachownice z falistymi środnikami | 274 |
4.11.8. Stany graniczne użytkowalności | 277 |
4.12. Trwałość konstrukcji mostowych | 288 |
4.12.1. Wprowadzenie | 288 |
4.12.2. Starzenie się konstrukcji mostowej | 289 |
4.12.3. Czynniki wpływające na trwałość mostów | 291 |
4.12.4. Uproszczona metoda określania trwałości mostów | 293 |
4.12.5. Zwiększanie trwałości obiektu mostowego na etapie projektowania, budowy i eksploatacji | 299 |
4.13. Uwzględnianie efektów zmęczeniowych | 302 |
4.13.1. Opis zjawiska | 302 |
4.13.2. Określenia i metody oceny zmęczenia | 312 |
4.13.3. Wyznaczanie parametrów obciążeń zmęczeniowych | 316 |
4.13.4. Naprężenia od obciążeń zmęczeniowych | 317 |
4.13.5. Wytrzymałość zmęczeniowa | 319 |
4.13.6. Sprawdzanie nośności ze względu na zmęczenie | 323 |
4.14. Projektowanie mostów z uwagi na zmęczenie | 347 |
4.14.1. Wymagania dotyczące oceny zmęczenia | 347 |
4.14.2. Obciążenia zmęczeniowe | 348 |
4.14.3. Analiza zmęczenia | 367 |
5. Mosty z dźwigarami pełnościennymi typu stal-beton | 377 |
5.1. Wstęp | 378 |
5.2. Kształtowanie mostów zespolonych – zasady ogólne | 380 |
5.3. Kształtowanie mostów zespolonych w kierunku podłużnym | 383 |
5.4. Kształtowanie mostów zespolonych w kierunku poprzecznym | 386 |
5.5. Stężenia | 388 |
5.6. Analiza statyczno-wytrzymałościowa belkowych mostów zespolonych | 391 |
5.6.1. Wprowadzenie | 391 |
5.6.2. Metoda analizy globalnej | 391 |
5.6.3. Liniowa analiza sprężysta | 393 |
5.6.4. Klasyfikacja przekrojów poprzecznych | 398 |
5.6.5. Stany graniczne nośności belek zespolonych | 400 |
5.6.6. Zwichrzenie belek zespolonych | 405 |
5.6.7. Zespolenie w belkach zespolonych | 407 |
5.6.8. Punktowe łączniki zespolenia | 418 |
5.6.9. Betonowa płyta pomostu | 424 |
5.6.10. Elementy rozciągane w mostach zespolonych | 427 |
5.6.11. Zmęczenie belek zespolonych | 427 |
5.6.12. Stany graniczne użytkowalności | 432 |
5.6.13. Zarysowanie elementów betonowych | 433 |
5.7. Łączniki listwowe | 460 |
5.8. Technologie VFT i VFT-WIB – połączenie typu „composite dowels” („zęby”) | 465 |
5.9. Prefabrykowane płyty pomostowe | 474 |
5.10. Płyta betonowa w poziomie pasa dolnego dźwigara | 478 |
5.11. Metody wykonywania betonowej płyty pomostu | 479 |
5.11.1. Wprowadzenie | 479 |
5.11.2. Szalunki stacjonarne | 480 |
5.11.3. Szalunki ruchome | 483 |
5.11.4. Betonowanie płyty pomostu skorelowane z nasuwaniem przęseł | 485 |
5.12. Sprężanie podłużne betonowej płyty pomostu | 487 |
5.13. Konstrukcje obetonowane | 491 |
5.14. Mosty zintegrowane | 496 |
6. Mosty z pomostem ortotropowym | 511 |
6.1. Wstęp | 512 |
6.2. Kształtowanie pomostu ortotropowego | 513 |
6.3. Konstruowanie i wykonywanie mostów drogowych z pomostem ortotropowym | 519 |
6.3.1. Postanowienia ogólne | 519 |
6.3.2. Płyta pomostu | 520 |
6.3.3. Podłużnice | 523 |
6.3.4. Poprzecznice | 527 |
6.4. Konstruowanie i wykonywanie mostów kolejowych z pomostem ortotropowym | 528 |
6.4.1. Postanowienia ogólne | 528 |
6.4.2. Wymiary płyty pomostu | 528 |
6.4.3. Połączenia belki poprzecznej z żebrami | 529 |
6.4.4. Tolerancje przygotowania i kontrola spoin | 530 |
6.5. Analiza statyczno-wytrzymałościowa pomostów ortotropowych | 543 |
6.5.1. Wprowadzenie | 543 |
6.5.2. Określenie obciążeń działających na pomost ortotropowy [PN EN 1993-2 – Załacznik E] | 544 |
6.5.3. Podstawy teorii płyt ortotropowych [6.2] | 545 |
6.5.4. Rozwiązania techniczne teorii płyt ortotropowych [6.2] | 548 |
6.5.5. Zasady sumowania naprężeń w elementach pomostu ortotropowego | 557 |
6.6. Metody fabrykacji mostów z pomostem ortotropowym | 560 |
7. Mosty kratownicowe | 565 |
7.1. Wstęp | 566 |
7.2. Zasady kształtowania mostów kratownicowych | 568 |
7.3. Pręty i węzły kratownic – kształtowanie i połączenia | 573 |
7.4. Stężenia dźwigarów | 579 |
7.5. Długości wyboczeniowe elementów kratownic | 580 |
7.6. Mosty kratownicowe z pomostami zespolonymi | 584 |
7.6.1. Wprowadzenie | 584 |
7.6.2. Wpływ ugięcia kratownicy na naprężenia w pasie górnym | 586 |
7.6.3. Wpływ mimośrodowego położenia skosów płyty pomostu | 587 |
7.6.4. Wpływ międzywęzłowego obciążenia pasa górnego | 589 |
7.6.5. Obliczenie łączników w węźle | 590 |
7.6.6. Wpływ różnicy temperatury między płytą pomostu a kratownicą oraz skurczu betonu płyty | 591 |
7.6.7. Wpływ pełzania betonu płyty pomostu | 592 |
7.7. Zastosowanie elementów rurowych | 593 |
7.7.1. Wprowadzenie | 593 |
7.7.2. Charakterystyki mechaniczne okrągłych przekrojów rurowych | 595 |
7.7.3. Połączenia elementów rurowych o przekroju kołowym | 612 |
8. Mosty łukowe | 615 |
8.1. Wstęp | 616 |
8.2. Klasyfikacja mostów łukowych | 619 |
8.3. Zasady kształtowania mostów łukowych | 620 |
8.4. Zasady konstruowania mostów łukowych | 621 |
8.4.1. Dźwigary łukowe | 621 |
8.4.2. Pomosty | 622 |
8.5. Stężenia | 623 |
8.6. Elementy łączące pomosty z dźwigarami łukowymi | 627 |
8.7. Analiza statyczno-wytrzymałościowa mostu łukowego | 634 |
8.7.1. Wprowadzenie | 634 |
8.7.2. Wybór rodzaju konstrukcji łuku | 635 |
8.7.3. Obliczanie sił wewnętrznych | 636 |
8.7.4. Wpływ rodzajów obciążeń na pracę mostu łukowego | 637 |
8.8. Wyboczenie dźwigarów łukowych | 640 |
8.9. Łukowe konstrukcje rurowe wypełnione betonem (CFST) | 649 |
8.9.1. Wprowadzenie | 649 |
8.9.2. Kształtowanie mostów CFST | 650 |
8.9.3. Nośność pojedynczego elementu CFST poddanego ściskaniu osiowemu | 651 |
8.9.4. Nośność długiego elementu CFST poddanego ściskaniu mimośrodowemu | 652 |
8.9.5. Nośność i stateczność łuków CFST według procedur chińskich | 652 |
8.9.6. Nośność i stateczność łuków CFST według procedur europejskich | 656 |
9. Mosty podwieszone | 663 |
9.1. Historia mostów podwieszonych | 664 |
9.2. Klasyfikacja mostów podwieszonych | 667 |
9.3. Zasady kształtowania mostów podwieszonych | 670 |
9.3.1. Materiały konstrukcyjne | 670 |
9.3.2. Liczba pylonów | 671 |
9.3.3. Systemy olinowania | 674 |
9.3.4. Pylony | 676 |
9.3.5. Pomosty | 680 |
9.3.6. Cięgna podwieszenia | 682 |
9.4. Specyfika analizy pracy mostów podwieszonych | 699 |
9.4.1. Wprowadzenie | 699 |
9.4.2. Analiza konstrukcji podwieszonej | 700 |
9.4.3. Stany graniczne nośności | 703 |
9.4.4. Siodła | 704 |
9.4.5. Zaciski | 707 |
9.4.6. Stany graniczne użytkowalności | 708 |
9.4.7. Zmęczenie | 724 |
9.4.8. Wymagania projektowo-wykonawcze dla cięgien | 725 |
9.4.9. Wymagania dotyczące badań | 726 |
9.4.10. Transport, przechowywanie i montaż cięgien | 727 |
10. Mosty ruchome | 729 |
10.1. Wstęp | 730 |
10.2. Specyfika mostów ruchomych | 731 |
10.3. Zakres odpowiedzialności konstruktorów – mostowców | 732 |
10.4. Zakres odpowiedzialności mechaników | 733 |
10.5. Zakres odpowiedzialności elektryków | 734 |
10.6. Klasyfikacja mostów ruchomych | 734 |
10.7. Kryteria wyboru rodzaju mostu ruchomego | 735 |
10.8. Oddziaływania specyficzne dla mostów ruchomych | 736 |
10.9. Kształtowanie mostów ruchomych | 737 |
10.10. Podstawy analizy statycznej mostów ruchomych | 737 |
10.11. Specyficzne zagadnienia projektowania, budowy i eksploatacji mostów ruchomych | 738 |
10.11.1. Wprowadzenie | 738 |
10.11.2. Prędkość operacji otwierania i zamykania mostu | 738 |
10.11.3. Dostępność mostu dla ruchu | 739 |
10.11.4. Wybór systemu otwierania i zamykania mostu | 739 |
10.11.5. Zapewnienie prawidłowej pozycji konstrukcji mostu | 740 |
10.11.6. Zapewnienie bezpieczeństwa ruchu | 741 |
10.11.7. System obsługi ruchu na moście | 742 |
10.11.8. Specyfika budowy mostów ruchomych | 742 |
10.11.9. Monitoring pracy mostu ruchomego | 742 |
10.11.10. Eksploatacja mostu ruchomego | 743 |
10.12. Urządzenia i elementy konstrukcyjne specyficzne dla mostów ruchomych | 743 |
10.12.1. Wprowadzenie | 743 |
10.12.2. Urządzenia umożliwiające ruch | 744 |
10.12.3. Przeciwwagi | 745 |
10.12.4. Hamulce | 746 |
10.12.5. Urządzenia zabezpieczające | 746 |
10.12.6. Łożyska w mostach ruchomych | 747 |
10.12.7. Urządzenia dylatacyjne w mostach ruchomych | 747 |
10.13. Mosty obrotowe względem osi pionowej | 749 |
10.14. Mosty obrotowe względem osi poziomej | 758 |
10.14.1. Wprowadzenie | 758 |
10.14.2. Mosty obrotowe względem osi poziomej ze stacjonarną osią obrotu | 759 |
10.14.3. Mosty obrotowe względem osi poziomej tzw. Straussa | 767 |
10.14.4. Mosty obrotowe względem osi poziomej typu żurawiowego | 772 |
10.14.5. Mosty obrotowe względem stałej osi poziomej o konstrukcji nośnej w postaci kratownicy i pylonu | 774 |
10.14.6. Mosty obrotowe z poziomą ruchomą osią obrotu (tzw. Scherzera) | 775 |
10.14.7. Mosty obrotowe wokół osi poziomej usytuowanej prostopadle do przeszkody | 776 |
10.15. Mosty podnoszone | 777 |
10.16. Mosty przetaczane | 779 |
10.17. Mosty przewozowe | 780 |
10.18. Mosty lądownicze | 781 |
10.19. Mosty pływające | 782 |
10.20. Mosty unikalne | 783 |
11. Łożyska i urządzenia dylatacyjne | 789 |
11.1. Wstęp | 790 |
11.2. Zadania łożysk | 790 |
11.3. Kryteria doboru łożysk | 790 |
11.4. Wyznaczanie przemieszczeń termicznych i temperatury montażu konstrukcji nośnej mostu | 797 |
11.5. Orientacja i lokalizacja łożysk | 802 |
11.6. Wpływ różnych czynników na rozkład temperatury w moście | 802 |
11.7. Składowe różnicy temperatury między różnymi elementami konstrukcji mostu | 808 |
11.8. Przejmowanie przez łożyska odkształceń termicznych oraz wywołanych przez inne siły działające na konstrukcję nośną mostu | 809 |
11.8.1. Wprowadzenie | 809 |
11.8.2. Łożyskowanie mostów prostych | 810 |
11.8.3. Łożyskowanie mostów w skosie | 816 |
11.8.4. Łożyskowanie mostów zakrzywionych w planie | 821 |
11.8.5. Łożyskowanie mostów z cięgnami | 828 |
11.8.6. Zasady łożyskowania wspólne dla wszystkich rodzajów konstrukcji mostowych | 828 |
11.8.7. Ustawianie przęseł na łożyskach | 830 |
11.8.8. Ustawianie łożysk na podporach | 830 |
11.8.9. Zakotwienie łożysk | 832 |
11.8.10. Plan łożysk | 832 |
11.8.11. Określanie obliczeniowych wartości oddziaływań na łożyska i przesunięcia łożysk | 836 |
11.9. Urządzenia dylatacyjne | 840 |
11.9.1. Urządzenia dylatacyjne w mostach drogowych | 840 |
11.9.2. Urządzenia wyrównawcze w mostach kolejowych i tramwajowych | 856 |
11.9.3. Odbojnice | 866 |
12. Łączniki i rodzaje połączeń | 871 |
12.1. Wstęp | 872 |
12.2. Podstawy projektowania połączeń | 876 |
12.2.1. Wymagania ogólne | 876 |
12.2.2. Nośność węzłów | 876 |
12.2.3. Założenia projektowe | 876 |
12.2.4. Mimośrody w węzłach | 877 |
12.2.5. Analiza globalna węzłów | 877 |
12.2.6. Analiza dźwigarów kratownicowych | 879 |
12.2.7. Klasyfikacja węzłów | 881 |
12.3. Połączenia nitowane | 883 |
12.4. Połączenia śrubowe | 884 |
12.4.1. Wprowadzenie | 884 |
12.4.2. Śruby, nakrętki i podkładki | 886 |
12.4.3. Kategorie połączeń śrubowych | 886 |
12.4.4. Rozmieszczenie otworów na śruby i nity | 888 |
12.4.5. Nośność obliczeniowa pojedynczych łączników | 889 |
12.4.6. Grupy łączników | 893 |
12.4.7. Złącza długie | 894 |
12.4.8. Połączenia cierne na śruby | 894 |
12.4.9. Nośność przekrojów z otworami na łączniki | 897 |
12.4.10. Siły efektu dźwigni | 899 |
12.4.11. Rozkład sił na łączniki w stanie granicznym nośności | 900 |
12.4.12. Połączenia na sworznie | 900 |
12.4.13. Kształtowanie połączeń punktowych (na nity i śruby) | 902 |
12.4.14. Obliczenia wytrzymałościowe połączeń na nity i śruby | 903 |
12.5. Połączenia spawane | 903 |
12.5.1. Metody spawania stosowane w mostownictwie | 903 |
12.5.2. Spawalność stali | 904 |
12.5.3. Techniki spawalnicze | 906 |
12.5.4. Materiały spawalnicze | 908 |
12.5.5. Rodzaje spoin i ich kształtowanie | 909 |
12.5.6. Spoiny czołowe | 910 |
12.5.7. Spoiny pachwinowe | 911 |
12.5.8. Przygotowanie elementów łączonych do położenia spoiny | 912 |
12.5.9. Kształtowanie połączeń spawanych | 914 |
12.5.10. Nośność obliczeniowa spoin pachwinowych | 915 |
12.5.11. Nośność obliczeniowa spoin czołowych | 923 |
12.5.12. Złącza teowe na spoiny pachwinowe | 923 |
12.5.13. Obliczenia wytrzymałościowe złączy spawanych | 924 |
12.5.14. Węzły spawane konstrukcji z kształtowników rurowych | 925 |
13. Fabrykacja mostów stalowych | 941 |
13.1. Wytwarzanie w wytwórni konstrukcji stalowych | |
13.2. Tolerancje geometryczne | 942 |
13.2.1. Tolerancje podstawowe | 945 |
13.2.2. Tolerancje funkcjonalne | 947 |
13.3. Transport na budowę | 971 |
14. Metody budowy | 973 |
14.1. Wstęp | 974 |
14.2. Budowa na rusztowaniach przy użyciu dźwigu | 974 |
14.3. Montaż dźwigiem bez zastosowania rusztowań | 976 |
14.4. Montaż z użyciem barek | 978 |
14.5. Metoda nasuwania podłużnego | 981 |
14.6. Metoda wspornikowa (nawisowa) | 988 |
14.7. Metoda nasuwania poprzecznego | 991 |
14.8. Specyficzne metody budowy mostów łukowych | 992 |
14.9. Specyficzne metody budowy mostów podwieszonych | 995 |
14.9.1. Wprowadzenie | 995 |
14.9.2. Budowa pylonów | 995 |
14.9.3. Technologie stosowane przy wznoszeniu ustrojów nośnych | 1000 |
14.9.4. Techniki montażu olinowania | 1013 |
15. Eksploatacja i utrzymanie mostów | 1017 |
15.1. Wprowadzenie | 1018 |
15.2. Zasady utrzymania mostów | 1018 |
15.3. System przeglądów mostów | 1019 |
15.4. Schemat postępowania przy ocenie stanu technicznego obiektu mostowego | 1027 |
15.5. Monitoring mostów | 1028 |
16. Uszkodzenia mostów stalowych | 1039 |
16.1. Wprowadzenie | 1040 |
16.2. Opis uszkodzeń | 1041 |
16.2.1. Uszkodzenia materiałowe stali konstrukcyjnej | 1041 |
16.2.2. Uszkodzenia połączeń nitowanych | 1042 |
16.2.3. Uszkodzenia połączeń na śruby | 1045 |
16.2.4. Uszkodzenia połączeń spawanych | 1046 |
17. Zabezpieczenie antykorozyjne mostów stalowych | 1057 |
17.1. Wstęp | 1058 |
17.2. Zjawisko korozji stali | 1059 |
17.3. Kształtowanie przęsła mostowego jako element ochrony przed korozją | 1065 |
17.4. Aktywna ochrona przęseł mostów stalowych przed korozją | 1077 |
17.4.1. Wprowadzenie | 1077 |
17.4.2. Mechanizmy ochronne powłok | 1077 |
17.4.3. Podział powłok ze względu na ich rolę w systemie | 1078 |
17.4.4. Przygotowanie powierzchni elementów do położenia powłoki | 1079 |
17.4.5. Malowanie | 1088 |
17.4.6. Metalizacja | 1090 |
17.4.7. Zalecane systemy na nowe obiekty mostowe | 1092 |
18. Naprawa, remont i przebudowa mostów stalowych | 1095 |
18.1. Uwagi ogólne | 1096 |
18.2. Uwarunkowania wykonywania napraw | 1096 |
18.3. Metody naprawy | 1097 |
18.3.1. Wprowadzenie | 1097 |
18.3.2. Wymiana całej konstrukcji lub jej elementów | 1097 |
18.3.3. Prostowanie mechaniczne elementów | 1100 |
18.3.4. Prostowanie termiczne elementów | 1104 |
18.3.5. Zakrzywianie termiczne | 1117 |
18.3.6. Likwidacja pęknięć | 1120 |
18.4. Przebudowa | 1121 |
18.4.1. Definicje | 1121 |
18.4.2. Wzmacnianie konstrukcji mostowych | 1123 |
18.4.3. Zmiana parametrów geometrycznych konstrukcji mostowej | 1138 |
19. Nawierzchnie i izolacje na pomostach mostów stalowych | 1145 |
19.1. Drogowe nawierzchnie asfaltowe | 1146 |
19.1.1. Wprowadzenie | 1146 |
19.1.2. Konstrukcja drogowej nawierzchni mostowej | 1147 |
19.1.3. Charakterystyka warunków pracy drogowej nawierzchni mostowej | 1150 |
19.1.4. Rodzaje zniszczeń drogowej nawierzchni mostowej | 1152 |
19.2. Drogowe nawierzchnie betonowe | 1157 |
19.2.1. Wprowadzenie | 1157 |
19.2.2. Rodzaje nawierzchni betonowych na obiektach mostowych | 1157 |
19.3. Izolacje | 1164 |
19.3.1. Wprowadzenie | 1164 |
19.3.2. Asfaltowa izolacja arkuszowa | 1166 |
19.3.3. Izolacja powłokowa | 1169 |
19.3.4. Kryteria doboru izolacji mostowych | 1178 |
19.3.5. Izolacjo-nawierzchnie | 1179 |
19.4. Nawierzchnie kolejowe | 1179 |
19.4.1. Wprowadzenie | 1179 |
19.4.2. Nawierzchnia otwarta | 1180 |
19.4.3. Nawierzchnie podsypkowe | 1182 |
19.4.4. Nawierzchnie bezpodsypkowe | 1184 |