Grafomotoryka u dzieci w wieku 7-13 lat

Grafomotoryka u dzieci w wieku 7-13 lat

Komunikacja językowa i jej zaburzenia

1 opinia

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

40,00

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa:

Najniższa cena z 30 dni: 40,00 zł  


40,00

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Niniejsza monografia poświęcona jest grafomotoryce w takim jej ujęciu, które zasadza się na zespoleniu dwu aspektów czynności grafomotorycznych – przebiegu czynności grafomotorycznych i wytworów czynności grafomotorycznych. Stwarza ono możliwość wielopłaszczyznowej oceny grafomotoryki, z ukierunkowaniem na przyczynowy i objawowy charakter ewentualnych opóźnień i zaburzeń w tej sferze.


Niniejsza praca zawiera charakterystykę sprawności grafomotorycznych uczniów szkoły podstawowej, sporządzoną na podstawie wyników badań empirycznych oraz ustalenia merytoryczne poczynione w interesującym nas obszarze. Naszym celem było dostarczenie osobom zainteresowanym informacji na temat ilościowych i jakościowych aspektów analizowanych zjawisk – bardzo istotne było tu dla nas zobrazowanie najważniejszych problemów na zeskanowanych próbkach wytworów czynności grafomotorycznych i zdjęciach przedstawiających zachowania w trakcie czynności grafomotorycznych.


Zagadnienia prezentowane w monografii zostały opracowane z wykorzystaniem kompetencji językoznawczych, logopedycznych oraz psychologicznych jej autorek.


Autorki, bardzo słusznie, uwzględniły nie tylko wytwory czynności grafomotorycznych, ale także zaprezentowały różne aspekty przebiegu tychże czynności, co pozwoliło im na wielopłaszczyznową ocenę grafomotoryki, obejmującą zarówno przyczyny, jak i objawy ewentualnych nieprawidłowości w tej sferze. Badania zostały zrealizowane w ramach projektu pt. "Zaburzenia komunikacji pisemnej. Profil sprawności grafomotorycznych jako technika diagnozowania dzieci w wieku 7-13 lat. Rozwój grafomotoryki - ryzyko dysgrafii". Łącznie wzięło w nich udział 300 uczniów klas I-VI szkoły podstawowej. W zakresie zbierania materiału badawczego Autorki wykazały się wielką rzetelnością i kompetencją językoznawczą, logopedyczną i psychologiczną. Praca charakteryzuje się przejrzystością strukturalną, wzorowym uporządkowaniem treści, wyrazistymi wnioskami. Dzięki pracy A. Domagały i U. Mireckiej otrzymaliśmy wartościowy obraz rozwojowych i patologicznych aspektów grafomotoryki u dzieci.


Z recenzji - prof. dr hab. Stanisław Milewski, Uniwersytet Gdański


Rok wydania2010
Liczba stron182
KategoriaLogopedia
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej
ISBN-13978-83-227-3217-5
Numer wydania1
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp     7
  I. Ocena sprawności grafomotorycznych     9
    1. Grafomotoryka jako przedmiot oceny specjalistycznej     9
    2. Problematyka badań własnych     13
    3. Etapy postępowania badawczego     19
    4. Procedura badań eksperymentalnych     20
    5. Charakterystyka materiału empirycznego     23
  II. Pismo i wzory literopodobne – wyniki badań własnych nad wytworami czynności grafomotorycznych     25
    1. Kategorie opisu wytworów czynności grafomotorycznych     25
      1.1. Linia     27
        1.1.1. Nacisk narzędzia piszącego     28
        1.1.2. Stabilność linii     33
      1.2. Litery/znaki literopodobne     37
        1.2.1. Forma liter/znaków literopodobnych     38
        1.2.2. Proporcje w obrębie litery/znaku literopodobnego     51
      1.3. Litera w wyrazie/znak literopodobny w strukturze wzoru     55
        1.3.1. Wielkość i pochylenie liter w wyrazach/znaków literopodobnych we wzorach     56
        1.3.2. Połączenia liter w wyrazach/znaków literopodobnych we wzorach     60
      1.4. Zapis tekstu/wzorów literopodobnych     66
        1.4.1. Kierunek (pochylenie) pisma/wzorów literopodobnych     67
        1.4.2. Wielkość pisma/wzorów literopodobnych     70
      1.5. Organizacja wersu     78
        1.5.1. Odstępy między wyrazami/elementami wzorów literopodobnych     79
        1.5.2. Utrzymanie pisma/wzorów w liniaturze     83
      1.6. Organizacja strony     90
        1.6.1. Rozmieszczenie tekstu/wzorów na stronie     92
        1.6.2. Marginesy     102
    2. Karta oceny pisma i wzorów literopodobnych – wyniki ogólne i ranking kategorii     107
    3. Reprodukcja wzorów literopodobnych a pismo     109
    4. Próby grafomotoryczne w liniaturze i bez liniatury     112
    5. Poziom graficzny pisma – egzemplifikacja trudności wieloaspektowych     114
    6. Pismo – przykłady wysokiego poziomu rozwoju sprawności grafomotorycznych w klasach I–VI     121
  III. Przebieg czynności grafomotorycznych w świetle badań własnych     127
    1. Kategorie opisu przebiegu czynności grafomotorycznych     127
      1.1. Ręka wiodąca     128
      1.2. Położenie kartki     130
      1.3. Sposób trzymania narzędzia graficznego     133
      1.4. Układ ręki wiodącej     145
      1.5. Współpraca rąk     148
      1.6. Postawa ciała     151
      1.7. Tempo czynności grafomotorycznych     156
    2. Tempo przebiegu czynności grafomotorycznych a sprawność manualna określona za pomocą próby kreskowania M. Stambak     162
    3. Tempo przebiegu czynności grafomotorycznych a poziom graficzny pisma i wzorów literopodobnych     164
    4. Przebieg czynności grafomotorycznych u uczniów klas I i VI – analiza porównawcza     165
  IV. Ocena grafomotoryki w szkole podstawowej. Wnioski z badań     169
  Zakończenie     175
  Bibliografia     176
  Spis tabel     178
  Spis wykresów     180
  Spis zdjęć     181
RozwińZwiń