POLECAMY
Wydawca:
Format:
epub, mobi, pdf, ibuk
BETON SPRĘŻONY jest obecnie podstawowym materiałem stosowanym do budowy obiektów mostowych – nie tylko małych, ale również o średnich oraz dużych rozpiętościach przęseł. Dla średnich i dużych rozpiętości mostów belkowych są powszechnie stosowane sprężone dźwigary skrzynkowe.
W niniejszym podręczniku przedstawiono całościowo problematykę projektowania i budowy belkowych mostów z betonu sprężonego.
Szczególną uwagę zwrócono na:
• zagadnienia mechaniki i kształtowania dźwigarów skrzynkowych,
• podstawowe technologie budowy i ich wpływ na proces projektowania,
• wykorzystanie współczesnych metod obliczeniowych.
Obiekty belkowe o skrzynkowym przekroju poprzecznym należą do najliczniej wykonywanych konstrukcji mostowych z beton sprężonego, zwłaszcza wieloprzęsłowych. Wraz ze wzrostem potrzeb komunikacyjnych nastąpił w tym obszarze mostownictwa w ostatnich dekadach intensywny rozwój zarówno jeśli chodzi o metody projektowania, jak i rozwiązania materiałowe oraz technologie wykonawcze.
Autorzy korzystają ze swojego dużego doświadczenia i licznych realizacji, więc przedstawione w książce analizy obliczeniowe oraz szczegółowe rozwiązania konstrukcyjne są ściśle powiązane z technologią wykonawczą. Jest to unikatowa (nie tylko w skali krajowej), bardzo obszerna i szczegółowa pozycja, prezentująca najnowsze osiągnięcia projektowe i realizacyjne w zakresie belkowych obiektów wieloprzęsłowych z betonu sprężonego, mających skrzynkowe przekroje poprzeczne.
Prezentowany podręcznik wypełnia lukę w polskojęzycznej literaturze dotyczącej mostów betonowych, wobec czego Autorzy mają nadzieję, że spotka się z zainteresowaniem inżynierów i studentów specjalności mostowej.
Rok wydania | 2023 |
---|---|
Liczba stron | 420 |
Kategoria | Budownictwo |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe PWN |
ISBN-13 | 978-83-01-23243-6 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Od Autorów | 9 |
Podziękowania | 11 |
1. Wstęp | 13 |
Literatura cytowana w rozdziale | 19 |
2. Dźwigary skrzynkowe z betonu sprężonego | 21 |
2.1. Kształtowanie | 22 |
2.1.1. Stosowane przekroje poprzeczne | 22 |
2.1.2. Ukształtowanie podłużne | 24 |
2.1.3. Ukształtowanie w planie | 24 |
2.1.4. Sposoby podparcia dźwigarów skrzynkowych | 25 |
2.1.5. Przepony | 28 |
2.1.6. Przykłady mostów skrzynkowych z betonu sprężonego | 29 |
2.2. Technologie budowy wieloprzęsłowych mostów skrzynkowych | 33 |
2.2.1. Podstawowe informacje | 33 |
2.2.2. Sposoby wykonywania dźwigarów skrzynkowych | 35 |
2.2.3. Wykonywanie dźwigarów skrzynkowych z użyciem elementów prefabrykowanych | 35 |
2.3. Proces projektowania mostowych dźwigarów skrzynkowych | 43 |
2.3.1. Podstawy projektowania | 43 |
2.3.2. Sytuacje obliczeniowe | 44 |
2.4. Modele obliczeniowe stosowane do analizy dźwigarów skrzynkowych | 46 |
2.4.1. Struktura modeli | 46 |
2.4.2. Klasyfikacja modeli geometrii | 48 |
2.4.3. Modele materiałów | 50 |
2.4.4. Modele obciążeń | 51 |
2.5. Wykorzystanie modelu klasy e1, p3 | 52 |
2.5.1. Uwagi ogólne | 52 |
2.5.2. Naprężenia normalne | 53 |
2.5.3. Skręcanie dźwigarów skrzynkowych | 56 |
2.5.4. Wpływy termiczne w dźwigarach skrzynkowych | 65 |
2.5.5. Statyka płyty pomostowej | 70 |
2.6. Sprężanie dźwigarów skrzynkowych | 71 |
2.6.1. Struktura podrozdziału | 71 |
2.6.2. Wprowadzanie sił sprężających do konstrukcji | 75 |
2.6.3. Kable zewnętrzne | 77 |
2.7. Zbrojenie miękkie dźwigarów skrzynkowych | 80 |
2.7.1. Rola zbrojenia miękkiego | 80 |
2.7.2. Zbrojenie typowe | 80 |
2.7.3. Zbrojenie w strefach wyplotów i dewiatorów | 91 |
2.7.4. Poprzeczny wypór kabli sprężających w dźwigarze zakrzywionym | 94 |
Literatura cytowana w rozdziale | 97 |
3. Mosty budowane metodą sekcja po sekcji | 103 |
3.1. Informacje ogólne | 104 |
3.2. Zakres stosowania | 105 |
3.3. Charakterystyka metody | 107 |
3.3.1. Odmiany metody | 107 |
3.3.2. Rodzaje rusztowań mobilnych | 115 |
3.4. Kształtowanie ustroju nośnego | 120 |
3.4.1. Ukształtowanie przekroju poprzecznego | 120 |
3.4.2. Ukształtowanie statyczno-konstrukcyjne | 121 |
3.5. Technologia wykonania segmentów | 122 |
3.5.1. Formowanie segmentów na placu budowy | 122 |
3.5.2. Produkcja segmentów prefabrykowanych | 126 |
3.5.3. Podział ustroju nośnego na segmenty | 128 |
3.5.4. Sposoby łączenia segmentów | 130 |
3.6. Wpływ technologii na siły wewnętrzne w konstrukcji | 134 |
3.6.1. Uwagi ogólne | 134 |
3.6.2. Redystrybucja sił wewnętrznych wywołanych ciężarem własnym w belce dwuprzęsłowej wykonanej etapami – przykład liczbowy | 135 |
3.6.3. Belki dwuprzęsłowa i trzyprzęsłowa ze stykiem w miejscu zerowych momentów | 139 |
3.6.4. Wpływ pełzania betonu na kształtowanie się sił wewnętrznych w dwuprzęsłowej belce mostowej ze stykiem w strefie minimalnych momentów | 141 |
3.7. Prognozowanie podniesień wykonawczych dla obiektu z betonu sprężonego, wznoszonego na rusztowaniach mobilnych | 147 |
3.7.1. Definicja zagadnienia | 147 |
3.7.2. Konstrukcja analizowanego obiektu | 147 |
3.7.3. Obliczenie podniesień wykonawczych | 152 |
3.7.4. Podsumowanie | 156 |
3.8. Przykłady zastosowań metody | 157 |
3.8.1. Obiekty wykonywane z segmentów prefabrykowanych | 157 |
3.8.2. Obiekty monolityczne | 164 |
Literatura cytowana w rozdziale | 181 |
4. Budowa mostów metodą nasuwania podłużnego | 185 |
4.1. Koncepcja i historia wdrożenia metody nasuwania podłużnego | 186 |
4.2. Charakterystyka metody – wady i zalety | 190 |
4.2.1. Obszar zastosowań | 190 |
4.2.2. Zalety i wady metody nasuwania podłużnego | 192 |
4.2.3. Stosowane przekroje poprzeczne ustrojów nośnych | 193 |
4.2.4. Podział ustroju nośnego na segmenty | 197 |
4.2.5. Ukształtowanie głowic filarów | 198 |
4.3 Oprzyrządowanie metody nasuwania podłużnego | 199 |
4.3.1. Informacje podstawowe | 199 |
4.3.2. Stanowisko wytwórcze | 199 |
4.3.3. Podpory tymczasowe (montażowe) | 209 |
4.3.4. Awanbek | 216 |
4.3.5. Łożyska ślizgowe | 218 |
4.3.6. Ograniczniki przesuwu poprzecznego | 219 |
4.3.7. Urządzenia trakcyjne | 221 |
4.4. Statyka mostów nasuwanych podłużnie | 233 |
4.4.1. Statyka stanów montażowych | 233 |
4.4.2. Statyka stanów docelowych | 246 |
4.5. Sprężenie konstrukcji nasuwanych podłużnie | 247 |
4.5.1. Sprężenie centryczne – stany montażowe | 247 |
4.5.2. Sprężenie docelowe | 252 |
4.5.3. Sprężenie poprzeczne | 253 |
4.6. Specyfika budowy mostów metodą nasuwania podłużnego | 253 |
4.6.1. Proces budowy | 253 |
4.6.2. Wytwarzanie segmentów | 254 |
4.6.3. Kształtowanie niwelety nasuwanego dźwigara | 257 |
4.6.4. Wymiana łożysk | 257 |
4.6.5. Zbrojenie newralgicznych stref | 257 |
4.7. Wybrane realizacje obiektów nasuwanych podłużnie | 258 |
4.7.1. Most nad zbiornikiem wodnym w Świnnej Porębie (1998) | 258 |
4.7.2. Estakada Gądowska w ciągu Obwodnicy Śródmiejskiej Wrocławia (2002) | 259 |
4.7.3. Wiadukt Esquinzo na Wyspach Kanaryjskicj, Hiszpania (2004) | 265 |
Literatura cytowana w rozdziale | 265 |
5. Mosty budowane metodami wspornikowymi | 271 |
5.1. Betonowanie wspornikowe i montaż nawisowy | 272 |
5.1.1. Informacje ogólne | 272 |
5.1.2. Polskie wdrożenia | 273 |
5.2. Istota metody i zakres jej stosowania | 276 |
5.2.1. Betonowanie wspornikowe | 276 |
5.2.2. Montaż nawisowy | 278 |
5.2.3. Największe betonowe mosty belkowe i ramowe zbudowane metodami wspornikowymi | 280 |
5.3. Stosowane przekroje poprzeczne | 282 |
5.3.1. Przekroje belkowych mostów betonowanych wspornikowo | 282 |
5.3.2. Przekroje mostów montowanych z segmentów prefabrykowanych | 284 |
5.4. Podział konstrukcji na segmenty | 284 |
5.4.1. Betonowanie wspornikowe | 284 |
5.4.2. Montaż wspornikowy segmentów | 288 |
5.5. Rodzaje urządzeń formujących (travelerów) | 289 |
5.6. Obliczenia statyczne mostów budowanych metodami wspornikowymi | 295 |
5.6.1. Założenia obliczeniowe | 295 |
5.6.2. Masa i moduł sprężystości betonu stosowanego do konstrukcji sprężonych | 295 |
5.6.3. Analiza faz montażowych | 296 |
5.6.4. Analiza statyczna faz eksploatacyjnych – stosowane modele obliczeniowe | 307 |
5.6.5. Wpływ zjawisk reologicznych na odkształcenia mostów z betonu sprężonego | 307 |
5.7. Stosowane układy sprężenia | 313 |
5.7.1. Informacje podstawowe | 313 |
5.7.2. Kable przenoszące obciążenia w fazie budowy | 314 |
5.7.3. Kable krzywoliniowe instalowane po zwarciu konstrukcji | 316 |
5.7.4. Sprężenie środników | 316 |
5.7.5. Kable sprężające poprzecznie płytę pomostu | 319 |
5.8. Kształtowanie niwelety mostu | 319 |
5.8.1. Uwagi wstępne | 319 |
5.8.2. Obliczenia przewyższeń i rzędnych deskowania | 321 |
5.9. Przykłady zrealizowanych mostów | 322 |
5.9.1. Most w ciągu autostrady D8 nad Wełtawą w Czechach (1996) | 322 |
5.9.2. Most przez Odrę w Brzegu Dolnym (2013) | 331 |
5.9.3. Pont de Riddes (1990) | 338 |
5.9.4. Most autostradowy w Grudziądzu (2013) | 339 |
5.9.5. Estakada w ciągu drogi ekspresowej S7 w Skolmielnej (2019) | 342 |
5.9.6. Most Anny Jagiellonki przez Wisłę w Warszawie (2020) | 346 |
Literatura cytowana w rozdziale | 349 |
6. Zastosowanie pakietu SOFiSTiK do analiz obiektów mostowych z betonu sprężonego wznoszonych metodą wspornikową | 353 |
6.1. Wprowadzenie | 354 |
6.2. Przykład numeryczny | 355 |
6.2.1. Informacje ogólne | 355 |
6.2.2. Opis numeryczny | 356 |
6.2.3. Wybrane rezultaty obliczeń | 394 |
Literatura cytowana w rozdziale | 397 |
Spis rysunków | 399 |
Spis tablic | 419 |