Jak wyjaśnić obraz?

Jak wyjaśnić obraz?

Metodologiczne tropy historii sztuki w epoce Ernsta H. Gombricha

1 opinia

Format:

ibuk

RODZAJ DOSTĘPU

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa:

Najniższa cena z 30 dni: 6,92 zł  


6,92

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Książka przynosi syntezę problematyki metodologicznej historii sztuki jako dyscypliny, która w XX wieku za jedno ze swoich naczelnych zadań obrała metodyczne i obiektywne wyjaśnianie obrazów. Od czasu wyodrębnienia nauk humanistycznych w metodologii W. Diltheya najwybitniejsi historycy sztuki próbowali umocnić jej pozycję wśród tych nauk przez oparcie się na rygorach naukowego obiektywizmu i empiryzmu, ścisłości i poprawności, sprawdzalności i poznawczej pewności, których wzorzec wyznaczały nauki przyrodnicze. Czy i jak interpretacja może zbliżyć się do modelu eksplanacyjnego, w jaki sposób może spełnić rolę historycznego wyjaśnienia dzieł malarstwa? Jak należy ją umocować na pewnym gruncie faktów i na logice wnioskowań? Jaka metodyka badawcza może zapewnić prawidłowość wyjaśnień, sprawdzalność i prawdziwość wyników? Tego rodzaju metodologiczne kwestie wiązały namysł szeregu uczonych, a wśród nich szczególną rolę odegrał E. Gombrich, najpierw jako rzecznik zwrotu ikonologii w stronę Popperowskiego dedukcjonizmu, a następnie jako inspirator i punkt odniesienia dla kolejnej generacji badaczy, z których jedni podążali dalej drogą rygorów metodologii normatywnej, a inni szukali dla niej alternatyw lub rozwinęli metodologię narratywistyczną. Książka przedstawia istotne związki łączące metodologicznie zorientowaną historię sztuki nie tylko z różnymi koncepcjami metodologii ogólnej i filozofii nauki, lecz także z innym ważnym źródłem inspiracji, jakim były modele wnioskowań stosowane przez książkowych detektywów.


Rok wydania2022
Liczba stron452
KategoriaHistoria sztuki
WydawcaWydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza
ISBN-13978-83-232-4037-2
Numer wydania1
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

INNE EBOOKI AUTORA

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp. Historia sztuki na tropie metody     7
  Rozdział I. Od dzieła do obrazu. Restytucyjny paradygmat wyjaśnień historii sztuki w analizie Jacques’a Derridy     27
  Rozdział II. Obraz jako dowód w sprawie ducha obiektywnego     53
    1. Historyczne wyjaśnianie sztuki na drodze interpretacji: metoda hermeneutyczna Wilhelma Diltheya     53
    2. Struktura stylu dzieła sztuki w ujęciu Heinricha Wölfflina     70
    3. Zagadkowość obrazu w ikonologii Aby’ego Warburga i Erwina Panofsky’ego     80
  Rozdział III. Projekt ikonologii dedukcyjnej Ernsta H. Gombricha     107
    1. Dedukcjonizm i teoria funkcji symbolicznej obrazu     108
    2. Aims and Limits of Iconology: w stronę hermeneutyki walidacyjnej i dedukcji detektywistycznej     132
    3. Obraz jako dowód w sprawie swojego znaczenia     145
    4. Podsumowanie: iluzje dedukcji i ikonograficzny redukcjonizm     165
  Rozdział IV. Demaskowanie symbolizmu wizualnej formy – między interpretacją a intencją     173
    1. Wokół koncepcji „zamaskowanego symbolizmu”     173
    2. Hermeneutyka historyczno-artystyczna Oskara Bätschmanna, czyli powrót Sherlocka Holmesa     192
    3. Michael Baxandall i jego metoda historycznej eksplanacji obrazów: nieoczekiwany powrót ducha obiektywnego     227
  Rozdział V. W stronę pluralizmu interpretacji     258
    1. Obraz w dialogu ze spojrzeniem i kontekstem     258
    2. Metodologia narratywistyczna, czyli pochwała wyobraźni Herkulesa Poirota     298
    3. Sherlock Holmes przybywa za późno     322
  Rozdział VI. Alternatywny trop: jak wyjaśnić zrozumiałość obrazu?     326
    1. Między hermeneutyką ducha obiektywnego a psychologią postaci     326
    2. Krytyczna metodologia Hansa-Georga Gadamera: dlaczego obrazów nie można wyjaśnić     349
    3. Dzieje efektywne hermeneutyki Gadamera w obszarze teorii interpretacji obrazów     363
  Zakończenie. Sytuacyjność widzenia i pozornie zależna mowa obrazu w refleksji narratologicznej Mieke Bal. Między metodologią a etyką     389
  Wybrana bibliografia     411
  Indeks nazwisk     419
  Spis ilustracji     425
  Summary. How to explain a picture? Methodological clues in art history in the epoch of Ernst H. Gombrich     427
RozwińZwiń