Kobieca tożsamość w narracji

Kobieca tożsamość w narracji

Proza Yuko Tsushimy

1 opinia

Format:

ibuk

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

6,15

Wypożycz na 24h i opłać sms-em

14,95

cena zawiera podatek VAT

ZAPŁAĆ SMS-EM

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 19,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Rozprawa prezentuje ciekawy i nowy w polskiej japonistyce temat badawczy, jakim jest tożsamość kobiety we współczesnej literaturze japońskiej. Autorka poddała szczegółowej analizie trzy powieści znanej i cenionej w świecie japońskiej pisarki – Yuko Tsushimy.


Trzy analityczne części pracy jawią się jako rodzaj ciągu dramatycznego, odwiecznej triady nie tyle dialektycznej, co egzystencjalnej, przedstawiającej drogę duchową poszukiwań tożsamościowych podmiotu, przeżywającego swoje istnienie w świecie. Punktem wyjścia, jak w każdym początku jakiejkolwiek historii, inchoatywnym impulsem jest zerwanie status quo, gwałtowne uświadomienie sobie braku przedmiotu, uczucia, osoby, które nakazuje istocie doznającej wyruszyć na poszukiwanie utraconych czy brakujących wartości. (…) Kolejna część jest zapisem konstytuowania się owej świadomości, trudnym ciągiem zdarzeń, myśli, doświadczeń i konfrontacji. Ostatnia część mówi o odnalezieniu, a raczej o rekonstrukcji czy nawet konstrukcji tożsamości na podstawie identyfikacji z matką. (…)


Należy podkreślić troskę autorki o podanie nie tylko metodologii, jak również odniesień teoretycznych, ale także tła społecznego, (chodzi tu o „rzeczywistość realną”) i nawet ocenę tego tła przez odwołanie się do prac socjologicznych, analizujących społeczeństwo japońskie. Jest to wydaje się konieczne, gdy ma się do czynienia z tak dla Polski egzotycznym środowiskiem. Zasługą autorki pracy jest, z metodologicznego punktu widzenia, wyraźne rozgraniczanie spraw wewnątrztekstowych od ich zewnętrznych odniesień. Dotyczy to zarówno tła społecznego jak i na przykład teorii feministycznych, którymi autorka posługuje się, ale nie wpisuje ich w analizę tekstu, nie poddaje psychoanalizie postaci literackich, choć takie podejścia też się spotyka. To stałe rozgraniczanie pól problemowych i właściwych im przestrzeni jest dużą zaletą pracy.


Z recenzji prof. Magdaleny Nowotnej


 


Liczba stron174
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego
ISBN-13978-83-233-2332-7
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyRavelo Sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Nota o transkrypcji i nazwiskach japońskich    11
  1. Wprowadzenie    13
    1.1. Temat pracy    13
    1.2. Metodologia pracy    14
      1.2.1. Badanie tożsamości    14
      1.2.2. Rola odniesień pozatekstowych    18
        1.2.2.1. Psychologia    18
        1.2.2.2. Socjologia    19
    1.3. Polityczno-społeczne tło zmian w powojennej Japonii    21
      1.3.1. System ie i powojenna nuklearyzacja rodziny    23
      1.3.2. Proces „udomowienia” kobiet    25
      1.3.3. Zmiany demograficzne    27
    1.4. Przemiany jakościowe relacji międzyludzkich    27
      1.4.1. Małżeństwa aranżowane i z wyboru    27
      1.4.2. Relacja między kobietą a mężczyzną    28
      1.4.3. Potomstwo i ideologie    29
        1.4.3.1. Antykoncepcja i aborcja    29
        1.4.3.2. Adopcja    30
    1.5. Kobieta w rodzinie – osamotniona matka pod presją    32
    1.6. Modele psychologii japońskiej – dynamika relacji matki i dziecka    36
    1.7. Obsesja matki i łona w literaturze japońskiej    40
    1.8. Tematy literatury kobiet    42
    1.9. Ogólna charakterystyka pisarstwa Yuko Tsushimy, prezentacja jej sylwetki    45
    1.10. Kryteria wyboru analizowanych utworów    46
  2. Zerwane genealogie i tożsamość utracona    49
    2.1. Analiza powieści Ikimono no atsumaru ie oraz opowiadania Mizu no chikara    49
      2.1.1. Literatura pogranicza – między obłędem, nerwicą a zwykłym życiem – Ikimono no atsumaru ie Yuko Tsushimy    51
    2.2. Psychologiczny obraz Rutsu – antycórka vs antymatka    52
      2.2.1. Rutsu – samotne dziecko    52
      2.2.2. Samotne dziecko – samotną kobietą    55
      2.2.3. Spotkanie z Maro – regres do wczesnej fazy dzieciństwa i ożywienie fiksacji na punkcie ojca    55
    2.3. Uniwersalne, męskie oko    58
    2.4. Kobieta bez przyszłości    60
    2.5. W poszukiwaniu źródeł tożsamości    63
      2.5.1. Węże, matka, córka oraz śmierć    63
      2.5.2. Zerwana genealogia. Antygona w pułapce    66
      2.5.3. Poza granice jednostki    70
      2.5.4. Siedem dni od-tworzenia świata, siedem dni poszukiwania tożsamości    71
      2.5.5. Szczelina i przejście na drugą stronę    74
      2.5.6. Pułapki racjonalnego myślenia    75
      2.5.7. Rola kobiet wobec mężczyzn i tradycji    77
      2.5.8. Dom wszystkich żyjących. Znaczenie tytułu oraz innych aluzji chrześcijańskich    78
      2.5.9. Ironia i pesymizm Tsushimy wizji patriarchalnych światów    80
      2.5.10. Niewysłuchane monologi    81
    2.6. „Mamo, gdzie jesteś?” Poszukiwanie tożsamości i próba odzyskania genealogii kobiecej w opowiadaniu Moc wody    82
      2.6.1. Zatopione światy    83
      2.6.2. Kobieta-tkaczka, Arachne i żuraw. Tekst jako tkanina, jako sieć i pajęczyna    84
        2.6.2.1. Yuzuru    85
      2.6.3. Próby identyfikacji    86
      2.6.4. Słowa, nici, ściegi zdań    86
    2.7. Podsumowanie    87
  3. Zapis konstytuowania się tożsamości kobiety    89
    3.1. Psychoanalityczna lektura Hikari no ryobun Yuko Tsushimy    89
    3.2. Psychologiczna analiza bohaterki    90
      3.2.1. Stan wyjściowy    90
      3.2.2. Konflikt uczuć    91
        3.2.2.1. Relacja z mężem    91
    3.3. Matki i córki    94
      3.3.1. Matka – strefa nieprzekraczalnego milczenia    94
      3.3.2. Córka – bezradność i porozumienie z dzieckiem    95
    3.4. Relacje z innymi    100
      3.4.1. Radość i strach    101
      3.4.2. Mężczyźni    101
        3.4.2.1. W miejscu pracy    101
        3.4.2.2. Cena podmiotowości    102
        3.4.2.3. Iluzja życia rodzinnego    103
      3.4.3. Relacje z kobietami    105
        3.4.3.1. Wyścigi kobiet i dychotomia rodzaju    108
    3.5. Przestrzenie zastępcze i tożsamość    112
      3.5.1. Światło jako symbol bezpieczeństwa    113
      3.5.2. Światło, ogień i śmierć    115
      3.5.3. Rytuały i przestrzenie zastępcze    116
    3.6. Podsumowanie    117
  4. Tożsamość odzyskana – identyfikacja z matką    121
    4.1. Narracyjne kształtowanie tożsamości    121
      4.1.1. Sytuacja narracyjna    122
    4.2. Czas narracji i czas zdarzeń    125
      4.2.1. Czas własny narratorki    126
    4.3. Struktura świata bohaterki – poszukiwanie definicji relacji    128
      4.3.1. Typy relacji    128
        4.3.1.1. Matka – axis mundi    129
        4.3.1.2. Nieobecność – znaczenie ojca    134
        4.3.1.3. Przyjaźń    137
RozwińZwiń
W celu zapewnienia wysokiej jakości świadczonych przez nas usług, nasz portal internetowy wykorzystuje informacje przechowywane w przeglądarce internetowej w formie tzw. „cookies”. Poruszając się po naszej stronie internetowej wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas „cookies”. Informacje o przechowywaniu „cookies”, warunkach ich przechowywania i uzyskiwania dostępu do nich znajdują się w Regulaminie.

Nie pokazuj więcej tego powiadomienia