POLECAMY
Autor:
Format:
ibuk
W książce podjęto refleksję nad tym, jak literaturoznawstwo zajmować może się codziennymi praktykami literackimi, które autor rozumie jako praktyki łączące to, co artystycznie literackie i to, co społeczne. Proponuje on, aby do takich badań stosować model twórczości godzący literackość (tropy, strategie twórcze) i codzienność (relacje między ludźmi, zachowania społeczne) we wspólnej poszerzonej przestrzeni literackiej. Literatura pojmowana jako praktyka codzienności byłaby badana poniekąd na wzór współczesnych sztuk plastycznych, co pomogłoby badaniom literackim wcielić w życie – deklarowaną powszechnie – postawę otwartości poznawczej na rozproszenie praktyk literackich w społeczeństwie.
Rok wydania | 2018 |
---|---|
Liczba stron | 176 |
Kategoria | Literaturoznawstwo |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza |
ISBN-13 | 978-83-232-3303-9 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wprowadzenie | 7 |
Część pierwsza | |
TEORIA | |
Rozdział 1 Polskie badania nad literaturą wobec problemu codzienności. Wprowadzenie | 13 |
Literaturoznawstwo wobec opozycji sztuki i codzienności | 13 |
Lata 70., czyli „poruszenie w przedmiocie” | 15 |
Nowa formuła uwiarygodnienia i paradoksy doświadczenia estetycznego. Strzelczyk i Kraskowska o twórczości niepozornej | 26 |
„Między codzienną praktyką piśmienną a literaturą”. Paweł Rodak i antropologia literatury | 31 |
Konkluzja | 36 |
Rozdział 2 Polskie literaturoznawstwo a przemiany ideologii estetycznych | 38 |
KTL – niewykorzystana szansa | 40 |
Co „czytamy” i opisujemy jako badacze literatury? | 43 |
Literackie praktyki codzienności | 45 |
Lekcja estetyki | 47 |
Dzieło – przedłużenie rzeczywistości | 48 |
Literatura a sztuka relacyjna | 62 |
Estetyka zaangażowana jako poszerzenie pola dzieła | 68 |
Co nam mówi pytanie o sztukę? | 74 |
Literackie fenomenologie zaangażowania | 78 |
Granice życia literatury | 79 |
Czytelnik bez właściwości? | 82 |
Od filozofii sztuki/literatury do problematyzacji codzienności | 84 |
Rozdział 3 Literackie praktyki codzienności a wartości społeczne | 88 |
Jakie literackie praktyki codzienności warto – zdaniem autora – badać i dlaczego? | 90 |
Codzienność miejscem pracy – Lefebvre, de Certeau | 90 |
Lokalność i „poezja okolicznościowa” | 96 |
Równość | 98 |
Rozdział 4 Codzienność – nowe media – literatura | 102 |
Nowomedialne metafory codzienności | 103 |
„Literatura wylewa się z książek...” | 106 |
Sztuka, czyli coś na kształt codzienności | 113 |
Hipertekst – tekst artystyczny jako przedmiot codziennego użytku | 115 |
Nowe media – kolejny rozdział romansu literatury z codziennością | 119 |
„Im więcej Ciebie, tym mniej” | 124 |
Nowe media – „nowy” folklor – tekstocentryzm | 125 |
Część druga | |
STUDIUM PRZYPADKU | |
Rozdział 1 Propozycje metodologiczne, czyli o badaniach jakościowych i amatorach literatury | 131 |
Pierwszy postulat: przedmiot – twórczość amatorska | 131 |
Amatorzy sztuki | 134 |
Drugi postulat: metoda – badania jakościowe | 139 |
Rozdział 2 Współpisanie jako literacka praktyka codzienności. „Zeszytowa” powieść licealistek – studium przypadku | 143 |
Ułomna logicznie jako przykład literackiej praktyki codzienności | 145 |
Codzienność Ułomnej… | 152 |
Codzienność „przekształcona”? | 152 |
Poszerzanie Ułomnej… | 158 |
Młodzież i literackie praktyki codzienności – perspektywy badawcze | 158 |
Wyzwania dla badacza literackich praktyk codzienności, czyli od opisu do działania i animacji kulturalnej | 159 |
Bibliografia | 162 |
Nota edytorska | 173 |
Literary practices of everyday life. Theory and a case study(Summary) | 175 |