INNE EBOOKI AUTORA
-24%
W książce zostały przedstawione prawne, organizacyjne i polityczne aspekty funkcjonowania niezależnych organów administracji oraz przykład normatywnie zdeterminowanej niezależności jednego z takich organów - Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki. Analiza wymienionych aspektów jest ważna przede wszystkim z punktu widzenia nowych europejskich przepisów regulacyjnych dotyczących energetyki. Autor pokazał: specyfikę niezależnych organów administracji, elementy niezależności organów administracji publicznej, specjalizację jako wyznacznik funkcjonowania tego typu organów oraz prawne aspekty niezależności krajowych organów energetyki.
Studium stanowi istotny i oryginalny głos w dyskusji na temat niezależnych organów administracji, również w aspekcie funkcjonalnym w naszym państwie. Dlatego jest to ważne opracowanie z punktu widzenia doktryny i praktyki prawa gospodarczego. Wnioski zawarte w tej pracy powinny zostać wykorzystane przy tworzeniu przepisów regulujących kształt ustrojowy polskiej administracji gospodarczej.
Książka jest przeznaczona dla specjalistów z dziedziny prawa, administracji, ekonomii i zarządzania publicznego.
Rok wydania | 2012 |
---|---|
Liczba stron | 180 |
Kategoria | Administracja publiczna |
Wydawca | PWE |
ISBN-13 | 978-83-208-2569-5 |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wprowadzenie | |
Rozdział | 1 |
Niezależne organy administracji jako problem badawczy | |
1.1. Wprowadzenie | |
1.2. Niezależne organy administracji jako przedmiot zainteresowania ustrojowego prawa administracyjnego i publicznego prawa gospodarczego | |
1.3. Regulacja i niezależne organy regulacyjne | |
1.4. Niezależne organy administracji jako przedmiot zainteresowania administracji porównawczej | |
1.5. Niezależne organy administracji – literatura przedmiotu i prace badawcze | |
1.6. Niezależne organy administracji: analiza semantyczna i sposoby definiowania | |
Rozdział | 2 |
Niezależność organów administracji publicznej | |
2.1. Wprowadzenie | |
2.2. Motywy tworzenia niezależnych organów administracji | |
2.3. Niezależne organy administracji w relacjach z innymi organami władz publicznych | |
2.4. Niezależność wobec adresatów działań | |
2.5. Niezależność personalna | |
2.6. Niezależne organy administracji w koncepcji nowego zarządzania publicznego | |
2.7. Niezależność organów administracji publicznej jako przejaw decentralizacji funkcjonalnej | |
2.8. Odpowiedzialność publiczna (accountability) niezależnych organów administracji jako następstwo przyznania im niezależności | |
2.9. Niezależne organy administracji a funkcje polityczne w administracji – przykład Szwecji | |
2.10. Niezależne organy administracji (agencje administracyjne) w Wielkiej Brytanii | |
Rozdział 3 | |
Specjalizacja jako zasada funkcjonowania niezależnych organów administracji publicznej | |
3.1. Wprowadzenie | |
3.2. Problematyka specjalizacji aparatu administracyjnego w refleksji nauki o administracji | |
3.3. Współczesne implikacje stosowania zasady specjalizacji w budowie organów administracji publicznej | |
3.4. Znaczenie zasady profesjonalizmu i modelu organizacji uczącej się w funkcjonowaniu niezależnych organów administracji | |
3.5. Koordynacja a konkurencja i specjalizacja w administracji publicznej | |
Rozdział 4 | |
Niezależność krajowych organów regulacji energetyki w przepisach prawa europejskiego | |
4.1. Wprowadzenie | |
4.2. Techniczno-ekonomiczna specyfika europejskiej regulacji energetyki | |
4.3. Zasada TPA i unbundling | |
4.4. Trzy filary unijnej regulacji energetyki | |
4.5. Organy regulacji energetyki w trzecim pakiecie dyrektyw rynkowych | |
4.6. Ustrojowe zasady funkcjonowania organów regulacyjnych w przepisach trzeciego pakietu | |
4.7. Sieciowy charakter europejskiej regulacji energetyki | |
4.8. ACER a krajowe organy regulacyjne | |
Rozdział 5 | |
Status prawny i niezależność Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki | |
5.1. Wprowadzenie | |
5.2. Prezes URE jako organ regulacyjny | |
5.3. Prezes URE jako centralny organ administracji rządowej | |
5.4. Prezes URE a minister właściwy ds. gospodarki | |
5.5. Zależności wynikające z ustawy o Radzie Ministrów | |
5.6. Niezależność personalna | |
5.7. Polityka energetyczna a polityka regulacyjna | |
5.8. Odpowiedzialność publiczna Prezesa URE | |
5.9. Specyfika władzy regulacyjnej Prezesa URE | |
5.10. Niezależność w aspekcie proceduralnym i organizacyjnym | |
Wnioski | |
Wykaz skrótów | |
Bibliografia | |