Odważył się namalować głos

O odwiecznej albo tylko nowoczesnej analogii

1 opinia

Format:

epub, mobi, pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

32,50

Format: epub, mobi, pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa:

Najniższa cena z 30 dni: 19,50 zł  


32,50

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Autor proponuje rozważania o relacjach muzyki i świata dźwięków ze sztukami wizualnymi – malarstwem, grafiką i rzeźbą – jako opis sojuszu niemożliwego. Dzieje nierozłączności muzyki i plastyki jawią się jako sekwencja nieosiągalnych połączeń, a jednocześnie nieustannie podejmowanych prób, nasilających się w okresie romantyzmu, a zwłaszcza na przełomie XIX i XX wieku. Czy opisywane tu próby wielkich europejskich artystów nie powiodły się, skoro – paradoksalnie właśnie – twórczy wysiłek doprowadził do ujawnienia niemożności połączenia obrazu i dźwięku? Unikając jednoznacznej odpowiedzi, Andrzej Pieńkos omawia poszukiwania, ich okoliczności artystyczne, społeczne, osobiste, pozwalające pełniej rozumieć paradoks sztuki, a może również istotę nowoczesności.


******


He Dared to Paint the Voice. On Eternal or Perhaps Only Modern Analogy


The author proposes reflections on the relations of music and the world of sounds with visual arts – painting, graphics and sculpture – as a description of an impossible alliance. Avoiding an unambiguous answer, he discusses the search for such relations, their artistic, social and personal circumstances, which allow us to understand the paradox of art and the essence of modernity more fully.


Rok wydania2024
Liczba stron148
KategoriaHistoria sztuki
WydawcaUniwersytet Warszawski
ISBN-13978-83-235-6229-0
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

INNE EBOOKI AUTORA

Ciekawe propozycje

Spis treści

  I. Wstęp 7
   Możliwe i niemożliwe związki muzyki i sztuk
   wizualnych. W poszukiwaniu tematu    9
  
  
   Rozdział 1. Głos w obrazie. Klątwa Marsjasza, czyli
   luźne uwagi o kłopotach sztuki XIX wieku    37
   Rozdział 2. Próba Félixa Vallottona. Instrumenty
   muzyczne, znaki ciszy, bezgłośne obrazy    59
   Rozdział 3. „Jak jakiś potężny poemat…”. Niemożliwy
   pomnik Beethovena?    81
   Rozdział 4. Eksperyment egzystencjalny Arnolda
   Schönberga. Malarstwo zamiast muzyki?    105
  
  Bibliografia    125
  Summary    131
  Indeks osób    137
  Spis ilustracji    143
RozwińZwiń