POLECAMY
-32%
Logistyka przyszłości to filozofia, która pozwala na lepsze, bardziej efektywne czy skuteczne zaprojektowanie działań mimo wzrastającego czynnika zmienności. Stąd też w niniejszej publikacji znalazły się różne obszary, które pokazują, w jaki sposób można wykorzystać logistykę — poczynając od dostaw gazu, przez nurt ekologiczny związany z recyklingiem, współpracę z głównymi dostawcami dla operatorów logistycznych, czyli przewoźnikami, aż do systemów IT, bez których rozwój logistyki byłby niemożliwy. W ostatnim rozdziale zaprezentowano wykorzystanie logistyki w projektach ekspedycyjnych (głównie wysokogórskich).
Współautorami niniejszej publikacji są doktoranci SGH, ale również praktycy, mający duże doświadczenie w obszarach swoich zawodowych zainteresowań. A celem było stworzenie na bazie tej różnorodności mozaiki możliwości wykorzystania logistyki w szerszym zakresie niż dotychczas.
Analiza sytuacji w 2010 r. i 2011 r. wskazuje na zapoczątkowanie zmian w dotychczasowych modelach biznesowych przedsiębiorstw. Czy zatem prognozy bazujące na przeszłości będą w coraz większym stopniu traciły na znaczeniu, a teoria chaosu stanie się podstawą działania?
Rok wydania | 2023 |
---|---|
Liczba stron | 248 |
Kategoria | Logistyka |
Wydawca | PWE |
ISBN-13 | 978-83-208-2551-0 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp (Halina Brdulak) | |
Logistyka w trudnych czasach — szansa czy ryzyko? Zmiany w globalnych łańcuchach dostaw (Halina Brdulak) | |
1.1. Wprowadzenie | |
1.2. Funkcjonowanie łańcuchów dostaw w warunkach niepewności | |
1.2.1. Niepewność a ryzyko | |
1.2.2. Czynniki zakłócające przebieg łańcucha dostaw | |
1.2.3. Zmiana natury ryzyka w przedsiębiorstwach | |
1.2.4. Preferowane rozwiązania w zakresie zarządzania ryzykiem w przypadku dużych zmian w przebiegu łańcucha dostaw | |
1.3. Wpływ czynników makroekonomicznych na rynek usług logistycznych w niepewnym | |
otoczeniu gospodarczym | |
1.3.1. Wpływ wzrostu obrotów handlu światowego na przepływy w łańcuchach dostaw | |
1.3.2. Inwestycje zagraniczne jako czynnik wzrostu rynku TSL | |
1.3.3. Outsourcing jako szansa dla rozwoju zaawansowanych usług logistycznych | |
1.4. Główne zjawiska zachodzące na rynku usług logistycznych w Polsce | |
1.4.1. Outsourcing działalności transportowej | |
1.4.2. Współpraca w ramach łańcucha dostaw | |
1.4.3. Standardy jakościowe — perspektywa klienta | |
1.5. Analiza i trendy na rynku usług kurierskich | |
1.5.1. Wartość rynku w Polsce | |
1.5.2. Główni gracze rynkowi | |
1.5.3. Ceny na rynku usług kurierskich w Polsce | |
1.5.4. Standardy obowiązujące w branży firm kurierskich | |
1.5.5. Rynek usług kurierskich w Europie | |
1.6. Kierunki rozwoju logistyki — świat | |
1.6.1. Czynniki zewnętrzne wpływające na globalny łańcuch dostaw | |
1.6.2. Czynniki wewnętrzne wpływające na globalny łańcuch dostaw | |
1.6.3. Rola transportu przy optymalizacji łańcucha dostaw | |
1.6.4. Podejmowanie decyzji w celu optymalizacji rezultatu | |
1.6.5. Optymalizacja przepływów informacyjnych w obrębie łańcucha dostaw | |
1.7. Zrównoważony (zielony) łańcuch dostaw | |
1.7.1. Przykłady rozwiązań w zakresie budowania strategii zrównoważonego łańcucha dostaw | |
1.7.2. Rozwój „zielonej strategii” w zakresie łańcucha dostaw | |
1.7.3. Zaawansowanie rozwiązań w Polsce | |
1.8. Innowacyjność w usługach logistycznych | |
1.8.1. Pojęcie innowacyjności w usługach logistycznych | |
1.8.2. Innowacje jako zaprzeczenie stereotypów i zmiana paradygmatów | |
1.9. Bezpieczeństwo i compliance | |
1.9.1. Zasady polityki bezpieczeństwa informacji | |
1.9.2. Wytyczne w zakresie ochrony cyberprzestrzeni — analiza rządowego dokumentu ochrony danych | |
1.9.3. Zasady zarządzania bezpieczeństwem informacji w przedsiębiorstwie | |
1.9.4. Polityka w zakresie compliance jako czynnik obniżający poziom ryzyka w zakresie zagrożeń bezpieczeństwa informacji | |
1.10. Zarządzanie doświadczeniem klientów jako obszar pozwalający na zwiększenie wartości usługi logistycznej | |
2. Rola terminalu LNG w infrastrukturze logistycznej (Bartłomiej Pachis) | |
2.1. Wprowadzenie | |
2.2. Porty morskie jako istotne elementy infrastruktury logistycznej | |
2.3. Terminale LNG w przestrzeni portów morskich | |
2.4. Łańcuchy dowozowo-odwozowe terminalu LNG w skali globalnej i europejskiej | |
2.5. Technologie skraplania i transportowania gazu | |
2.6. Proces projektowania i budowy terminalu LNG | |
3. Logistyka odzysku (Katarzyna Michniewska) | |
3.1. Przesłanki rozwoju logistyki odzysku | |
3.2. Wpływ logistyki odzysku na sektor recyklingu | |
3.3. Korzyści płynące z procesów związanych z logistyką odzysku dla przedsiębiorców | |
3.4. Oddziaływanie logistyki odzysku na funkcjonowanie przedsiębiorstwa | |
4. Współpraca z dostawcami — uwolnienie potencjału. Praktyczne rozwiązania (Zdzisława Przetacka) | |
4.1. Warunki wprowadzania nowych rozwiązań | |
4.2. Branża TSL — kierunki rozwoju | |
4.3. Założenia wstępne do realizacji projektu | |
4.3.1. Strategiczna wizja | |
4.3.2. Założenia teoretyczne | |
4.4. Baza do wdrożenia projektu | |
4.4.1. Rezultaty audytu | |
4.4.2. Program integracji łańcucha dostaw | |
4.4.3. Przygotowania do wdrożenia projektu | |
4.4.4. Analiza sytuacji | |
4.4.5. Rekomendacje do wdrożenia projektu integracji łańcucha dostaw | |
4.5. Wdrożenie projektu | |
4.5.1. Model czterech imperatywów przywódczych | |
4.5.2. Budowanie zaufania | |
4.5.3. Wskazywanie kierunku — spotkania z przewoźnikami | |
4.5.4. Budowanie modelu biznesowego dla przewoźników (dostosowanie systemów) | |
4.5.5. Rola menedżerów operacyjnych (dostosowanie systemów cd.) | |
4.5.6. Znaczenie kultury organizacji (uwalnianie potencjału) | |
4.6. Podsumowanie wdrażania projektu | |
4.7. Podsumowanie | |
4.7.1. Stan wyjściowy | |
4.7.2. Podjęte działania i osiągnięte rezultaty | |
4.7.3. Wnioski z realizacji projektu | |
4.8. Zakończenie | |
5. Wartość technologii przetwarzania informacji w zarządzaniu logistyką przedsiębiorstwa (Dariusz Samól) | |
5.1. Inwestycje w IT a wzrost produktywności i wydajności działań logistycznych | |
5.2. Zastosowanie najlepszych praktyk biznesowych w obszarze zarządzania łańcuchem dostaw (Supply Chain Management) | |
5.3. Osiąganie doskonałości operacyjnej | |
5.4. Zarządzanie cyklem wartości IT w organizacji | |
5.5. Projektowanie rozwiązań typu Supply Chain Management opartych na technologiach informacyjnych | |
5.5.1. Wyznaczanie zakresu rozwiązania | |
5.5.2. Zastosowanie benchmarkingu | |
5.5.3. Identyfikacja kierunków usprawnień (Strategie Silnego Wpływu) | |
5.6. Definiowanie architektury rozwiązania | |
5.7. Praktyczne doświadczenia — polski przykład | |
5.7.1. Dylematy rozwoju na wschodzących rynkach | |
5.7.2. Odkrywanie obszarów z potencjalną wartością działań usprawniających | |
5.7.3. Poszukiwanie doskonałości operacyjnej i strategie usprawnień | |
5.7.4. Wyznaczanie zakresu rozwiązania zarządzania łańcuchem dostaw | |
5.7.5. Osiągnięte efekty | |
5.8. Podsumowanie | |
6. Zarządzanie logistyczne w projektach ekspedycyjnych na przykładzie wyprawy wysokogórskiej (Paweł Michalski) | |
6.1. Logistyka w zarządzaniu projektami ekspedycyjnymi | |
6.2. Parametry projektu ekspedycyjnego | |
6.3. Zastosowanie koncepcji logistycznych w projekcie ekspedycyjnym | |
6.4. Identyfikacja procesów logistycznych w projekcie ekspedycyjnym | |
6.5. Podsumowanie | |
Bibliografia | |