Reakcja na wielokrotne wykluczenie

-33%

Reakcja na wielokrotne wykluczenie

Mobilizacja kobiet indiańskich w Kanadzie w latach 1968-1985

1 opinia

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

26,73  39,90

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa: 39,90 zł (-33%)

Najniższa cena z 30 dni: 26,73 zł  


26,73

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Książka przedstawia intersekcjonalną analizę mobilizacji, strategii działania i osiągnięć ruchu kobiet indiańskich w Kanadzie w latach 1968–1985. Status kobiet indiańskich (determinowany przez płeć, klasę społeczną oraz przynależność do grupy rdzennej ludności Kanady) wpływał na możliwości i ograniczenia polityczne ruchu Indianek, jego działania i strategie mobilizacyjne, a także na wykorzystywane przezeń ramy interpretacyjne. Analiza ruchu ukazuje szereg zjawisk, takich jak przyczyny i skutki społeczne wielowymiarowej dyskryminacji kobiet oraz jego uwarunkowania etniczne, klasowe czy genderowe. Publikacja przedstawia także oddziaływanie historycznego już ruchu społecznego na współczesne zagadnienia związane z kwestią statusu indiańskiego w Kanadzie oraz na działania zbiorowe podejmowane obecnie przez kobiety indiańskie w tym kraju. Izabela Nawrot-Adamczyk eksploruje zjawisko dyskryminacji kobiet, które jest uniwersalne czasowo i przestrzennie, a więc możliwe do uchwycenia nie tylko w perspektywie czasu przeszłego, ale również teraźniejszego, pod różnymi szerokościami i długościami geograficznymi. Zjawisko wieloaspektowej dyskryminacji kobiet indiańskich w Kanadzie skupia w sobie, niczym w soczewce, jeden z kluczowych problemów współczesnych społeczeństw, którym jest dyskryminacja ze względu na płeć. Wydźwięk monografii, napisanej w sposób kompetentny i wnikliwy, a ponadto ugruntowanej badaniami empirycznymi, jest tym silniejszy, że prowadzona analiza dotyczy przypadku niezwykłego oraz wyrazistego, a jednocześnie opisywane zdarzenia i ich skutki odnoszą się do naszego życia codziennego. Z recenzji dr. hab., prof. UP Grzegorza Forysia Izabela Nawrot-Adamczyk – amerykanistka, doktor nauk społecznych w zakresie socjologii, asystentka w Instytucie Bliskiego i Dalekiego Wschodu Uniwersytetu Jagiellońskiego, stypendystka International Council for Canadian Studies. Jej zainteresowania naukowe obejmują socjologię ruchów społecznych, indigenous studies oraz analizę intersekcjonalną. Obecnie zajmuje się problematyką sojuszów i koalicji między rdzenną ludnością a muzułmanami w Kanadzie.


Rok wydania2021
Liczba stron222
KategoriaAntropologia kulturowa
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego
ISBN-13978-83-233-5020-0
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wprowadzenie     9
    Pojęcia i kategorie prawne opisujące rdzenną ludność Kanady     12
    Stan badań dotyczących podejmowanego tematu    14
    Pytania badawcze, hipotezy i propozycja analizy     20
    Struktura książki     26
  rozdział pierwszy 29
  Interpretacje teoretyczne. W poszukiwaniu modelu wyjaśniającego mobilizację kobiet indiańskich w Kanadzie w latach 1968–1985     29
    1.1. Między strukturą a kulturą: perspektywy badawcze w socjologii ruchów społecznych     29
    1.2. Czym jest ruch społeczny?    32
    1.3. W stronę historycznego wyjaśnienia pojęcia ruchu społecznego     34
    1.4. Ruchy społeczne a żądanie uznania    36
    1.5. Rola konfliktu społecznego w ruchu społecznym     38
    1.6. Rola emocji w ruchu społecznym     40
    1.7. Problem dualizmu w badaniach nad ruchami społecznymi     44
    1.8. „Nowe” ruchy społeczne     45
    1.9. Zasoby i organizacje ruchów społecznych    50
    1.10. Model procesu politycznego w perspektywie działań mobilizacyjnych w ruchu społecznym     51
    1.11. Gender i inne typy dynamiki społecznej w socjologii ruchów społecznych     54
    1.12. Problematyka analizy intersekcjonalnej    58
    1.13. Konsekwencje sprowadzenia analizy intersekcjonalnej do poziomu narracji tożsamościowych     62
    1.14. (Nie)obecne w ruchach społecznych. Konsekwencje wykluczenia kobiet z narracji o protestach     65
    1.15. Intersekcjonalny repertuar sporu     69
  rozdział drugi 81
  Wybrane elementy metodologii badań w socjologii ruchów społecznych    81
    2.1. Zalety łączenia historii z socjologią i co z tego wynika dla obszaru badań nad ruchami społecznymi     81
    2.2. Studium przypadku w metodologii badań ruchów społecznych     86
    2.3. Metody i narzędzia badawcze wykorzystane w analizie wielowymiarowej aktywności kobiet indiańskich w Kanadzie w latach 1968–1985     90
  rozdział trzeci    97
  Kanadyjska macierz dominacji oraz krzyżujące się systemy władzy 97
    3.1. Elementy polityki wobec Indian – fundamenty strukturalnej sfery władzy     97
    3.2. Okres Nowej Francji – wczesne kontakty i współpraca     102
    3.3. Proklamacja Królewska i okres Brytyjskiej Ameryki Północnej     107
    3.4. Dyscyplinowanie ludności rodzimej w ramach „Ustawy o Indianach”    110
    3.5. „Ustawa o Indianach” i poprawki do niej z lat 1876–1960     117
    3.6. Status indiański w Kanadzie – ochrona praw i przywilejów czy efekt ujarzmiania w ramach systemu kolonialnego?     120
    3.7. Koncepcja tożsamości i opresji intersekcjonalnej a problem utraty statusu indiańskiego przez Indianki w Kanadzie     123
    3.8. „Indiańska księżniczka Kanady” czy „squaw” – kolonialne inskrypcje w ramach hegemonicznej sfery władzy    129
  rozdział czwarty    145
  Analiza ruchu kobiet indiańskich w Kanadzie w latach 1968–1985 w perspektywie modelu intersekcjonalnego repertuaru     145
    4.1. Możliwości i ograniczenia polityczne a mobilizacja kobiet indiańskich     145
    4.2. Analiza i dyskusja dotycząca ruchu kobiet indiańskich    153
    4.3. Weryfikacja hipotez dotyczących aktywności kobiet indiańskich     155
    4.4. Od świadomości do mobilizacji – struktura i strategie mobilizacyjne w ruchu kobiet indiańskiech na przykładzie Tobique Women’s Political Group     161
    4.5. Chronologia działań – od protestów lokalnych po lobbowanie na rzecz zmiany zapisu 12(1)b w „Ustawie o Indianach”     164
    4.6. Marsz do Ottawy     167
    4.7. Sprawa Sandry Lovelace i lobbowanie w kwestii utraty statusu indiańskiego     170
    4.8. Konferencje Premierów    174
    4.9. Symboliczny wymiar działań ruchu kobiet indiańskich w Kanadzie. Wielowymiarowe ramy interpretacyjne     180
    4.10. Rama praw człowieka w kontekście sprawy Sandry Lovelace     190
    4.11. Rama tubylczej kobiecości a działania organizacji Native Women’s Association of Canada     193
  Zakończenie 197
  Bibliografia 207
    Książki i artykuły     207
    Raporty i dokumenty archiwalne    219
    Gazety codzienne    220
    Strony internetowe     222
RozwińZwiń