Rzeczywisty beneficjent a podatek u źródła

-17%

Rzeczywisty beneficjent a podatek u źródła

1 opinia

Format:

pdf

RODZAJ DOSTĘPU

140,27  169,00

Format: pdf

Cena początkowa: 169,00 zł (-17%)

Najniższa cena z 30 dni: 140,27 zł  


140,27

w tym VAT

"Autor próbuje udowodnić, że to nie koncepcja rzeczywistego beneficjenta służy do przeciwdziałania nadużyciom umów o UPO i unijnych dyrektyw, lecz klauzule GAAR, PPT i LOB. W monografii tej Autor zauważa, że właściwa funkcja koncepcji rzeczywistego beneficjenta (funkcja alokacyjna) prowadzi do zapewnienia właściwego zastosowania umów o UPO oraz unijnych dyrektyw, eliminując podwójne opodatkowanie tylko wtedy, gdy może ono wystąpić ze względu na alokację dochodu z państwa źródła do państwa rezydencji. Realizuje ona zatem cele umów o UPO i unijnych dyrektyw na moment ich stosowania niezależnie od intencji podmiotu, który ją stosuje, i jej adresatów. Natomiast funkcja antyabuzywna, będąc funkcją niewłaściwą, może prowadzić do podwójnego opodatkowania, znacząco redukować ochronę i przewidywalność w stosowaniu umów o UPO oraz unijnych dyrektyw, destabilizować ich funkcjonalność. Ponadto realizuje ona intencje indywidualnego, krajowego ustawodawcy. Niestety ta ostatnia dominuje w podejściu organów podatkowych. Rodzi też obawy u Autora, że może także zdominować podejście sądów administracyjnych. Tymczasem koncepcja rzeczywistego beneficjenta nie jest quasi-klauzulą GAAR albowiem w jej treści brak jest przesłanek nadużycia" z przedmowy, Dagmara Dominik-Ogińska Publikacja zawiera m.in. porównanie koncepcji rzeczywistego beneficjenta z klauzulami antyabuzywnymi oraz analizę najnowszych zmian w Modelu Konwencji OECD z 2017 r. i Komentarzu do tego Modelu,a także nowelizacji w polskim ustawodawstwie,wprowadzonych m.in. przez „Polski Ład”, w tym: • nowej, mniej korzystnej dla podatników, definicji rzeczywistego właściciela, mającej także znaczenie dla nowego sposobu opodatkowania zwanego „podatkiem od przerzuconych dochodów” (diverted profits tax), • kontrowersyjnego zawężenia mechanizmu pay & refund w podatku u źródła, • kryteriów dochowania należytej staranności. W opracowaniu zawarto analizę blisko 20 przełomowych wyroków krajowych, unijnych i międzynarodowych w sprawach podatkowych dotyczących ustalania statusu rzeczywistego beneficjenta, ukazującą, jaka jest percepcja koncepcji rzeczywistego beneficjenta przez sądy w konkretnych stanach faktycznych. Odnosi się ona m.in. do słynnych wyroków duńskich TSUE z 2019 r. oraz zastosowania wytycznych interpretacyjnych z tych wyroków przed sądy krajowe w wyrokach z lat 2020–2021.
„Ideą przewodnią pracy jest zmiana postrzegania funkcji instytucji rzeczywistego beneficjenta i udowodnienie, że jest nią alokacja dochodu, a nie funkcja przeciwdziałania unikaniu opodatkowania. (…) Szczególnie krytycznie autor ocenia polską definicję rzeczywistego beneficjenta, po zmianie jaką wprowadzono do niej w 2019 r., a polegającą na dodaniu przesłanki prowadzenia rzeczywistej działalności gospodarczej. Ze wszystkimi krytycznymi uwagami w tym zakresie należy się zgodzić, podobnie jak z konkluzją o szkodliwości tej definicji i odejściu od akceptowanego w większości państw standardu międzynarodowego tej instytucji”. Prof. dr hab. Hanna Litwińczuk
„Ogromnym walorem książki jest prezentacja korzeni instytucji beneficial owner. To zagadnienie było dotąd pomijane, a dobrze pokazuje (...), jak w istocie instytucja oderwała się od kontekstu, w którym powstała (…). Opracowanie z pewnością wywoła dyskusję, bo inaczej być nie może, gdy na bazie dwóch słów, które trudno nawet przetłumaczyć na język polski, gdyż wyrosły ze specyficznego kontekstu obcego systemu prawnego, dochodzi do rozstrzygnięć wywierających ogromne skutki finansowe dla podatników i płatników”. Dr hab. Wojciech Morawski, prof. UMK


Rok wydania2022
Liczba stron752
KategoriaInne
WydawcaWolters Kluwer Polska SA
ISBN-13978-83-8286-363-5
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wykaz skrótów    15
  Przedmowa    25
  Wprowadzenie    29
   1. Istota sporu i cel publikacji    29
   2. Kontekst i znaczenie problematyki stosowania koncepcji beneficialownership    35
   2.1. Zagraniczne inwestycje a pobór podatku u źródła (WHT)    36
   2.2. Prawo podatnika do najmniejszego opodatkowania i wyboru najprzyjaźniejszej jurysdykcji do realizacji inwestycji    40
   2.3. Prawo państwa źródła do ochrony bazy podatkowej w świetle reformy o poborze WHT w Polsce w roku 2019 zmodyfikowanej w roku 2022: bonum ex malo non fit    44
   2.3.1. Pierwsze wątpliwości oraz głosy krytyczne    44
   2.3.2. Zastąpienie systemu relief at source systemem WHT pay & refund oraz bardzo restrykcyjna, krajowa definicja rzeczywistego beneficjenta    46
   2.3.3. Zawężenie prawa do korzyści z umów o UPO i unijnych dyrektyw za pośrednictwem krajowych przepisów instrumentalno-prawnych: treaty overriding / dodgingi directive overriding / dodging    52
   2.3.4. Rozbieżne i selektywne interpretacje nowych zasad poboru WHT przez organy podatkowe w latach 2019–2021    59
   2.3.5. Przeniesie ciężaru weryfikacji rozliczeń w WHT z organów podatkowych na płatnika    64
   2.3.6. Jawnie dyskryminujące zmiany od 1.01.2022 r. jako przejaw narodowego protekcjonizmu    66
   2.3.7. Bonum ex malo non fit    69
   3. Wybrana terminologia    71
   3.1. Special Purpose Entities (SPE)    71
   3.2. Podmioty conduit    72
   3.3. Treaty shopping i directive shopping    79
   3.3.1. Spojrzenie organów podatkowych    81
   3.3.2. Perspektywa holistyczna, uwzględniająca różnice w systemach podatkowych i potrzebach różnych jurysdykcji    84
   3.3.3. Perspektywa publikacji: neutralne postrzeganie treaty shopping i directive shopping in abstracto i konieczność badania abuzywnych form tych zjawisk ad casum    91
   4. Struktura publikacji    96
  Rozdział    1
   Kanony wykładni prawa adekwatne dla rozumienia koncepcji beneficial ownership    99
   1.1. Wstęp    99
   1.2. Wykładnia zgodna z Konstytucją RP    107
   1.2.1. Wykładnia językowa jako gwarant realizacji zasady określoności i przewidywalności prawa podatkowego    107
   1.2.2. Rozstrzyganie wątpliwości interpretacyjnych na korzyść podatników    112
   1.3. Ogólna reguła wykładni międzynarodowych traktatów    121
   1.3.1. Wykładnia w dobrej wierze oraz zintegrowana wykładnia językowa, kontekstualna i celowościowa    121
   1.3.2. Wykładnia w dobrej wierze    123
   1.3.3. Wykładnia językowa    125
   1.3.4. Wykładnia kontekstualna i celowościowa    129
   1.4. Ogólna reguła wykładni umów o UPO: renvoi clause do prawa krajowego i znaczenie wykładni autonomicznej    133
   1.5. Komentarze i raporty OECD dotyczące Modelu Konwencji    141
   1.6. Wykładnia zgodna z prawem unijnym    147
   1.7. Wnioski    156
  Rozdział    2
   Geneza i ewolucja koncepcji beneficial ownership    159
   2.1. Wstęp    159
   2.2. Geneza dodania koncepcji beneficial ownership do MK OECD w 1977 r.    161
   2.2.1. Potrzeby Wielkiej Brytanii: eliminacja nieracjonalnych na gruncie umów o UPO skutków zastosowania krajowych przepisów podatkowych do powierników    161
   2.2.2. Prace Grupy Roboczej nr 27: odrzucenie klauzuli subject-to-tax i przyjęcie koncepcji beneficial ownership dla doprecyzowania alokacji dochodu do podatnika    162
   2.2.3. Prace Grupy Roboczej nr 21: ta sama nazwa – beneficial owner – ale inna koncepcja (antyabuzywna i przeciwdziałająca oszustwom)    166
   2.2.4. Problemy z rozumieniem koncepcji beneficial ownership na gruncie umów o UPO od narodzin i początków rozwoju tej koncepcji    167
   2.3. Zmiany w MK OECD i Komentarzu z 1977 r.    170
   2.4. Raporty OECD o Spółkach Conduit oraz o Spółkach Bazowych z 1986 r.    175
   2.4.1. Raport o Spółkach Bazowych z 1986 r. – unikanie opodatkowania z perspektywy państwa rezydencji (brak zasadności koncepcji beneficial ownership?)    176
   2.4.2. Raport o Spółkach Conduit z 1986 r. – adekwatność koncepcji beneficial ownership w zapobieganiu unikaniu opodatkowania z wykorzystaniem podmiotów conduit    179
   2.4.2.1. Asymilacja spółki (podmiotu) conduit do grona powierników i agentów wykluczonych z zakresu beneficial owner: brak lub bardzo wąskie uprawnienia do dochodu    179
   2.4.2.2. Bardzo ścisłe powiązania zobowiązaniowe przesądzające o statusie conduit – przykłady praktyczne    182
   2.4.2.3. Wadliwość postrzegania koncepcji beneficial ownership jako koncepcji ekonomicznej o zabarwieniu antyabuzywnym    184
   2.4.2.4. Problem demarkacji z normami antyabuzywnymi    188
   2.5. Zmiany w MK OECD i Komentarzach z 1995 i 1997 r. z rozwinięciem w wersji z 2014 r.    190
   2.6. Raport OECD o Szkodliwej Konkurencji Podatkowej z 1998 r.    192
   2.7. Raport OECD o Spółkach Osobowych z 1999 r.    193
   2.8. Zmiany w Komentarzu do MK OECD z 2003 r.    197
   2.8.1. Wprowadzenie do zmian: znaczące rozszerzenie antyabuzywnego podejścia do interpretowania i stosowania umów o UPO w sposób retroaktywny    197
   2.8.2. Wybuchowa mikstura zmian wobec rozumienia koncepcji beneficial ownership: brak dostatecznej konsekwencji i spójności w ewolucji tej koncepcji w pracach OECD    200
   2.8.3. Otworzenie „Puszki Pandory” przez zmiany wprowadzone do Komentarza do MK OECD z 2003 r.    208
   2.9. Raport OECD o Podmiotach Zbiorowego Inwestowania z 2010 r. w ramach Projektu TRACE z 2006–2013 r. i ich wpływ na zmiany w Komentarzach z 2010–2014 r.    209
   2.9.1. Raport OECD o Podmiotach Zbiorowego Inwestowania z 2010 r. – swoboda w dysponowaniu aktywami inwestycyjnymi jako nowa przesłanka ustalania statusu rzeczywistego beneficjenta?    209
   2.9.2. Projekt TRACE z 2006–2013 r. – koncepcja beneficial ownership jako źródło problemów w korzystaniu z umów o UPO przez międzynarodowych inwestorów    214
   2.9.3. Kolejne mutacje i kolejne komplikacje w rozumieniu i stosowaniu koncepcji beneficial ownership    216
   2.10. Zmiany w Komentarzu do MK OECD z 2014 r.    217
   2.10.1. Proces uświadamiania sobie przez OECD potrzeby odejścia od szerokiego, antyabuzywnego postrzegania koncepcji beneficialownership z 2003 r.    217
   2.10.2. Projekt Wyjaśnień z 2011 r.    218
   2.10.3. Projekt Wyjaśnień z 2012 r.    222
   2.10.4. Podkreślenie autonomiczności znaczenia koncepcji beneficial ownership na gruncie umów o UPO: § 12.1, 9.1 oraz Komentarza odpowiednio do art. 10, 11 i 12 MK OECD z 2014 r.    223
   2.10.5. Znaczące doprecyzowanie koncepcji beneficial ownership: § 12.4, 10.2 i 4.3 Komentarza odpowiednio do art. 10, 11 i 12 MK OECD    228
   2.10.5.1. Instrumentalność faktów i okoliczności dla analizy prawnej    229
   2.10.5.2. Kwalifikowane rodzaje zobowiązania prawnego lub umownego do przekazania otrzymanego dochodu jako przyczyna eliminacji statusu rzeczywistego beneficjenta wobec tego dochodu    232
   2.10.5.3. Fakty i okoliczności po raz kolejny: podmioty powiązane oraz rozwinięcie teorii paradoksu koncepcji beneficial ownership w odniesieniu do jej antyabuzywnej roli    236
   2.10.5.4. Skupienie na dochodzie a nie na aktywach, z którego pochodzi dochód    245
   2.10.6. Relacje do szczególnych i ogólnych norm antyabuzywnych: początek drogi do marginalizowania znaczenia koncepcji beneficial ownership w sytuacjach abuzywnych?    249
   2.11. Zmiany w MK OECD i Komentarza z 2017 r.    252
   2.11.1. Wpływ nowego tytułu i nowej preambuły do MK OECD z 2017 r. na rozumienie i stosowanie koncepcji beneficial ownership    256
   2.11.2. Wpływ dodania klauzuli PPT (art. 29 ust. 9) do MK OECD z 2017 r. na rozumienie i stosowanie koncepcji beneficial ownership    261
   2.11.3. Wpływ dodania klauzuli LOB (art. 29 ust. 1–8) do MK OECD z 2017 r. na rozumienie i stosowanie koncepcji beneficial ownership    264
   2.12. Podejście Organizacji Narodów Zjednoczonych do koncepcji beneficial ownership    266
   2.12.1. Zasadność analizy podejścia ONZ do koncepcji beneficial ownership oraz fundamentalne podobieństwa i różnice między MK OECD a MK ONZ    266
   2.12.2. Niespójne podążanie ONZ za OECD w odniesieniu do koncepcji beneficial ownership w latach 1980–2021    270
  2.12.3. Raport profesora P. Bakera z 2008 r. dotyczący koncepcji beneficial ownership    271
   2.12.4. Najnowsze stanowisko Komitetu Ekspertów ONZ wobec koncepcji beneficial ownership    273
   2.13. Wnioski    276
  Rozdział    3
   Rozumienie i stosowanie koncepcji beneficial ownership z perspektywy Polski    281
   3.1. Wstęp    281
   3.2. Geneza i ewolucja polskiego rozumienia koncepcji beneficial ownership    282
   3.2.1. Wprowadzenie definicji koncepcji beneficial ownership do ustawy o CIT w 2017 r.    282
   3.2.2. „Egzotyczna” modyfikacja koncepcji beneficial ownership w 2019 r. w kierunku antyabuzywnym oraz jej „zmodernizowana” wersja od 2022 r.    288
   3.3. Brak zasadności stosowania polskiej definicji koncepcji beneficial ownership    302
   3.4. Brak decydującego znaczenia perspektywy Polski jako państwa źródła dla ustalenia statusu rzeczywistego beneficjenta    311
   3.5. Wadliwość i nieadekwatność badania substratu majątkowo-osobowego dla ustalania statusu rzeczywistego beneficjenta    317
   3.5.1. Błąd projektodawcy i ustawodawcy dotyczący wymogu substratu majątkowo-osobowego w definicji koncepcji beneficial ownership    317
   3.5.2. Podejście polskich organów podatkowych do badania substratu majątkowo-osobowego w celu ustalania statusu rzeczywistego beneficjenta    322
   3.5.3. Błędność i zbędność badania treści ekonomicznej dla ustalania statusu rzeczywistego beneficjenta    328
   3.5.4. Właściwość badania treści prawnej dla ustalania statusu rzeczywistego beneficjenta    336
   3.6. Wnioski    340
  Rozdział    4
   Koncepcja beneficial ownership na gruncie umów o UPO i unijnych dyrektyw w świetle kanonów wykładni prawa    345
   4.1. Wstęp    345
   4.2. Koncepcja beneficial ownership na gruncie umów o UPO    346
   4.3. Koncepcja beneficial ownership na gruncie dyrektywy IR    355
   4.3.1. Treść koncepcji beneficial ownership w dyrektywie IR a klauzula podlegania opodatkowaniu wobec spółek i stałych zakładów    355
   4.3.2. Stosowanie dokumentacji OECD dla ustalenia unijnego, autonomicznego znaczenia koncepcji beneficial ownership    362
   4.3.3. Brak przypisywania koncepcji beneficial ownership antyabuzywnej roli na gruncie dyrektywy IR i brak wykluczenia podmiotów conduit z kręgu rzeczywistych beneficjentów    366
   4.4. Problematyka koncepcji beneficial ownership na gruncie dyrektywy PS    376
   4.4.1. Podobieństwa i różnice między dyrektywą PS a dyrektywą IR w zakresie skorzystania ze zwolnień z WHT w państwie źródła    376
   4.4.2. Możliwość tożsamego rozumienia koncepcji beneficial ownership na gruncie dyrektywy IR i dyrektywy PS    378
   4.4.3. Adekwatność dokumentacji OECD dla rozumienia koncepcji beneficial ownership wyinterpretowanej z dyrektywy PS    381
   4.4.4. Możliwość wyinterpretowania koncepcji beneficial ownership z przepisów ustawy o CIT implementujących dyrektywę PS
   oraz brak możliwości stosowania polskiej koncepcji    384
   4.5. Wnioski    387
  Rozdział    5
   Porównanie koncepcji beneficial ownership do ogólnych i szczególnych klauzul antyabuzywnych    391
   5.1. Wstęp    391
   5.2. Porównanie treści i struktury koncepcji beneficial ownership do klauzuli GAAR    395
   5.3. Porównanie treści i struktury koncepcji beneficial ownership do klauzuli PPT    403
   5.4. Porównanie treści i struktury koncepcji beneficial ownership do klauzuli LOB    408
   5.4.1. Przyczyny analizy komparatystycznej oraz geneza klauzuli LOB    408
   5.4.2. Treść i struktura klauzuli LOB oraz analiza porównawcza wysokiego poziomu: bogactwo i dookreśloność a ubogość i niedookreśloność treści    410
   5.4.3. Zupełnie inny mechanizm zastosowania klauzuli LOB w porównaniu do koncepcji beneficial ownership    416
   5.4.4. Nexus między podatnikiem a jego państwem rezydencji podatkowej jako kluczowa przesłanka w klauzuli LOB (brak istotności alokacji dochodu do podatnika)    419
   5.4.5. Elementy klauzuli LOB wykluczające odmowę czerpania korzyści z umów o UPO wobec osób niezaangażowanych w abuzywny treaty shopping    420
   5.5. Porównanie treści i struktury koncepcji beneficial ownership do przepisów o CFC    426
   5.5.1. Polemika doktrynalna de facto będąca polemiką ze stanowiskiem organów podatkowych oraz inne powody istotności analizy porównawczej    426
   5.5.2. Treść i struktura przepisów o CFC oraz analiza porównawcza wysokiego poziomu: bogactwo i dookreśloność a ubogość i niedookreśloność treści    428
   5.5.3. Atak przepisów o CFC na zupełnie inne zjawisko niż koncepcja beneficial ownership    438
   5.5.4. Odmienność funkcjonowania przepisów o CFC od koncepcji beneficial ownership    440
   5.5.4.1. Definicja CFC a definicja rzeczywistego beneficjenta    441
   5.5.4.2. Koncepcja „odwróconej CFC”    443
   5.5.4.3. Realokacja dochodu CFC do polskiego podatnika kontrolującego CFC a doprecyzowanie alokacji dochodu do zagranicznego odbiorcy dochodu wypłacanego z Polski    445
   5.5.5. Inna perspektywa i inny reżim prawny zasadne dla stosowania przepisów o CFC w porównaniu do stosowania koncepcji beneficial ownership    447
   5.6. Wnioski    454
  Rozdział    6
   Koncepcja beneficial ownership w orzecznictwie    459
   6.1. Wstęp    459
   6.2. Stany Zjednoczone: wyrok Amerykańskiego Sądu Podatkowego z 5.08.1971 r. w sprawie Aiken Industries i jego wpływ na wczesną marginalizację antyabuzywnej roli koncepcji beneficial ownership    462
   6.2.1. Stan faktyczny, analiza wyroku i komentarz    462
   6.2.2. Wpływ wyroku na marginalizację antyabuzywnej roli koncepcji beneficial ownership w późniejszym orzecznictwie    466
   6.2.3. Wpływ orzecznictwa na antyabuzywne zmiany w ustawodawstwie amerykańskim i w amerykańskich umowach o UPO    468
   6.3. Holandia: wyrok Holenderskiego Sądu Najwyższego z 6.04.1994 r. w sprawie Royal Dutch Shell (market maker) i jego wpływ na wczesną marginalizację antyabuzywnej roli koncepcji beneficial ownership    469
   6.3.1. Stan faktyczny, analiza wyroku i komentarz    469
   6.3.2. Wpływ wyroku na antyabuzywne zmiany w ustawodawstwie holenderskim i w holenderskich umowach o UPO    475
   6.4. Wielka Brytania: wyrok brytyjskiego sądu apelacyjnego z 2.03.2006 r. w sprawie Indofood i jego wpływ na antyabuzywne rozumienie koncepcji beneficial ownership przez brytyjskie organy podatkowe    477
   6.4.1. Stan faktyczny, analiza wyroku i komentarz    477
   6.4.2. Wyjaśnienie brytyjskich organów podatkowych dotyczące antyabuzywnego rozumienia koncepcji beneficial ownership opublikowane w wyniku wyroku w sprawie Indofood    486
   6.5. Francja: wyrok Rady Stanu (Conseil d’État) z 29.12.2006 r. w sprawie Royal Bank of Scotland    490
   6.5.1. Stan faktyczny, analiza wyroku i komentarz    490
   6.5.2. Krytyczny komentarz dotyczący zastosowania przez Radę Stanu doktryny nadużycia pod pozorem stosowania koncepcji beneficial ownership    494
   6.6. Kanada: wyrok Federalnego Sądu Apelacyjnego z 26.02.2009 r. w sprawie Prévost    498
   6.6.1. Kontekst jurysprudencyjny    498
   6.6.2. Stan faktyczny, analiza wyroku i komentarz    499
   6.6.3. Wpływ na późniejsze orzecznictwo – wyrok TCC z 24.02.2012 r. w sprawie Velcro    507
   6.7. Polska: wyrok NSA z 11.03.2015 r., II FSK 214/13    509
   6.7.1. Kontekst jurysprudencyjny    509
   6.7.2. Stan faktyczny, analiza wyroku i komentarz    511
   6.7.3. Osobliwości wyroku i jego wpływ na późniejsze orzecznictwo: ostateczne czerpanie korzyści oraz brak nadużycia jako cechy rozpoznawcze rzeczywistego beneficjenta    518
   6.8. Szwajcaria: wyrok Federalnego Sądu Najwyższego z 5.05.2015 r. w sprawie Swiss Swap    522
   6.8.1. Wyjątkowość sprawy w kontekście użycia pochodnych instrumentów finansowych    522
   6.8.2. Stan faktyczny i analiza wyroku Szwajcarskiego Federalnego Sądu Administracyjnego    522
   6.8.3. Analiza i komentarz do wyroku Federalnego Sądu Najwyższego w Szwajcarii    527
   6.8.4. Wpływ na późniejsze orzecznictwo    531
   6.9. Unia Europejska: wyroki TSUE z 26.02.2019 r. w sprawach duńskich    532
   6.9.1. Specyficzny kontekst faktyczny i prawny spraw duńskich    532
   6.9.2. Stany faktyczne spraw duńskich dotyczących dyrektywy PS    536
   6.9.2.1. Sprawa T Danmark (C-116/16)    536
   6.9.2.2. Sprawa Y Denmark Aps (C-117/16)    539
   6.9.3. Stany faktyczne spraw duńskich dotyczących dyrektywy IR    543
   6.9.3.1. Sprawa N Luksemburg 1 (C-115/16)    543
   6.9.3.2. Sprawa X Denmark (C-118/16)    546
   6.9.3.3. Sprawa C Danmark I (C-119/16)    550
   6.9.3.4. Sprawa Z Denmark (C-299/16)    553
   6.9.4. Przedstawienie i analiza rozumowania TSUE w wyrokach w sprawach duńskich    557
   6.9.4.1. Ogólne podejście TSUE do odpowiedzi na pytania prejudycjalne oraz niemalże całkowite pomięcie koncepcji beneficial ownership w sprawach duńskich dotyczących dyrektywy PS    557
   6.9.4.2. Odpowiedź TSUE na pytania dotyczące koncepcji beneficial ownership jako stepping stone do rozstrzygnięcia spraw duńskich wyłącznie na gruncie ogólnej zasady zakazu nadużycia prawa unijnego    560
   6.9.4.3. Odmowa prawa do zwolnienia z WHT w dyrektywie PS i dyrektywie IR w świetle ogólnej zasady zakazu nadużycia prawa unijnego bez krajowej antyabuzywnej podstawy prawnej (?)    570
   6.9.4.4. Wskazówki dotyczące badania nadużycia dyrektywy IR i dyrektywy PS w ramach ogólnej zasady zakazu nadużycia prawa unijnego. Źródła inspiracji    579
   6.9.4.5. Wątpliwa asymilacja koncepcji beneficial ownership do ogólnej zasady zakazu nadużycia prawa unijnego oraz ciężar dowodzenia    588
   6.9.5. Wnioski częściowe    596
   6.10. Francja (po wyrokach TSUE): wyrok Rady Stanu z 5.06.2020 r. w sprawie Eqiom & Enka    599
   6.10.1. Kontekst jurysprudencyjny – wyrok TSUE z 7.09.2017 r., C-6/16, Eqiom & Enka    599
   6.10.2. Analiza wyroku Rady Stanu i komentarz    601
   6.11. Włochy: wyrok Sądu Kasacyjnego (Corte di cassazione) z 10.07.2020 r. w sprawie Global Garden Products    606
   6.11.1. Stan faktyczny i stanowisko włoskich organów podatkowych    606
   6.11.2. Analiza wyroku włoskiego Sądu Kasacyjnego i komentarz    610
   6.12. Hiszpania: wyrok Hiszpańskiego Sądu Najwyższego (Tribunal Supremo) z 23.09.2020 r. w sprawie Colgate    615
   6.12.1. Rozwój rozumienia i stosowania koncepcji beneficial ownership w Hiszpanii: od alokacji dochodu do ogólnej klauzuli antyabuzywnej zastępującej klauzulę GAAR    615
   6.12.2. Analiza i komentarz do wyroku Tribunal Supremo z 23.09.2020 r. w sprawie Colgate    623
   6.13. Polska (po zmianie reżimu WHT i wyrokach TSUE w sprawach duńskich): wyrok WSA w Poznaniu z 12.01.2021 r., I SA/Po 324/20    628
   6.13.1. Rozbudowany stan faktyczny    628
   6.13.2. Konieczność konsultowania angielskiej wersji językowej polsko-szwedzkiej umowy o UPO    633
   6.13.3. Obligatariusze jako ostateczni odbiorcy odsetek i ich rzeczywiści beneficjenci: błędna wykładnia i rozumienie koncepcji beneficial ownership    635
   6.13.4. Brak możliwości zastosowywania koncepcji transparentności (look-through): błędne zrozumienie i zastosowanie koncepcji transparentności oraz tez z wyroków TSUE w sprawach duńskich    642
   6.13.5. Wnioski częściowe    647
   6.14. Dania: wyroki Ostre Landsret z 3.05.2021 r. w sprawach NetApp i TCD (Y Demark Aps i T Danmark) oraz z 25.11.2021 r. w sprawach Takeda A/S i NTC Parent S.a.r.l. (X Denmark A/S i N Luxembourg 1)    647
   6.14.1. Wyrok Ostre Landsret z 3.05.2021 r. w sprawach NetApp i TCD (sprawy dywidendowe)    647
   6.14.1.1. Kontekst jurysprudencyjny – wyrok TSUE w sprawach duńskich Y Demark Aps i T Danmark z 26.02.2019 r.    647
   6.14.1.2. Analiza i komentarz wyroku    648
   6.14.2. Wyrok Ostre Landsret z 25.11.2021 r. w sprawach Takeda A/S i NTC Parent S.a.r.l. (sprawy odsetkowe)    653
   6.14.2.1. Kontekst jurysprudencyjny – wyrok TSUE w sprawach duńskich X Denmark A/S i N Luxembourg 1 z 26.02.2019 r.    653
   6.14.2.2. Analiza i komentarz wyroku    653
   6.15. Wnioski    658
  Wnioski końcowe    669
   1. Doprecyzowanie zasady alokacji dochodu    670
   2. Fundamentalna logika umów o UPO i unijnych dyrektyw    677
   3. Alokacja dochodu przez państwo rezydencji odbiorcy płatności jest decydująca    684
   4. Zbędna i szkodliwa koncepcja?    688
   5. Post scriptum: biosemantyka, czyli dlaczego organy podatkowe i większość sądów, stosując koncepcję beneficial ownership, zachowują się jak bobry    693
   Bibliografia    701
   Wykaz aktów prawnych i innych dokumentów    731
   Wykaz orzecznictwa    743
RozwińZwiń