INNE EBOOKI AUTORA
-17%
Autor:
Wydawca:
Format:
Problematyka opodatkowania zagranicznych spółek kontrolowanych (CFC) w dobie globalizacji korporacyjnej zyskuje na znaczeniu w praktyce biznesowej wielu przedsiębiorstw działających transgranicznie. W publikacji przedstawiono metodykę przypisania dochodu podatnikowi, który kontroluje zagraniczną spółkę (CFC). Jest to zupełne novum w Polsce, które wynika m.in. z potrzeby realizacji zobowiązań międzynarodowych przez Polskę, związanych z działaniami OECD oraz Unii Europejskiej nakierowanymi na zwalczanie międzynarodowego unikania opodatkowania. W opracowaniu omówiono m.in.:
wykorzystanie struktur CFC w celu unikania opodatkowania,
kto podlega przepisom o CFC,
definicję zagranicznej spółki kontrolowanej (CFC),
wyłączenia od stosowania przepisów,
metody obliczania dochodu,
przypisanie dochodu CFC podatnikowi,
przepisy o CFC a unikanie podwójnego opodatkowania,
obowiązki rejestracyjne i ewidencyjne.
Adresaci:
Książka przeznaczona jest przede wszystkim dla doradców podatkowych, sędziów, adwokatów i radców prawnych. Zainteresuje pracowników administracji rządowej i samorządowej (w tym pracowników Ministerstwa Finansów i pracowników Krajowej Administracji Skarbowej), a także ekonomistów, księgowych oraz przedsiębiorców. Będzie również cennym źródłem wiedzy dla przedstawicieli nauki prawa i ekonomii.
Rok wydania | 2017 |
---|---|
Liczba stron | 232 |
Kategoria | Inne |
Wydawca | Wolters Kluwer Polska SA |
ISBN-13 | 978-83-8107-722-4 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
WYKAZ SKRÓTÓW | 9 |
PODZIĘKOWANIA | 13 |
SŁOWO WSTĘPNE | 15 |
ROZDZIAŁ 1. WPROWADZENIE | 19 |
1.1. Ogólne kwestie terminologiczne – unikanie opodatkowania z wykorzystaniem CFC | 19 |
1.2. Analiza prawna i postulaty de lege ferenda | 22 |
1.3. Kanony wykładni prawa podatkowego w Polsce | 23 |
1.4. Struktura monografii | 27 |
ROZDZIAŁ 2. UNIKANIE OPODATKOWANIA Z WYKORZYSTANIEM CFC W PRAKTYCE ORAZ GENEZA PRZEPISÓW O CFC | 29 |
2.1. Wprowadzenie | 29 |
2.2. Dane ekonomiczne i statystyki obrazujące skalę unikania opodatkowania z wykorzystaniem CFC | 29 |
2.2.1. Globalne dane i statystyki | 31 |
2.2.2. Polskie dane i statystyki | 33 |
2.3. Struktury CFC w aspekcie globalnym i w odniesieniu do Polski | 37 |
2.3.1. Skala i skutki unikania opodatkowania z wykorzystaniem globalnych struktur CFC | 37 |
2.3.2. Wybrane struktury CFC polskich podatników | 38 |
2.3.2.1. „Podwójna cypryjska oliwka z polskim ziemniakiem” – całkowite uniknięcie zapłaty podatku od dochodów wytwarzanych w Polsce | 39 |
2.3.2.2. „Luksemburska struktura CFC” – całkowite uniknięcie zapłaty podatku od dochodów wytwarzanych w Polsce (przed 2014 r.) / możliwość nieograniczonego odroczenia terminu zapłaty podatku | |
(do końca 2016 r.) | 44 |
2.3.2.3. „Cypryjsko-arabska struktura CFC” – unikanie opodatkowania dochodu od należności licencyjnych i wynagrodzeń dyrektorów oraz pomniejszanie podstawy opodatkowania dochodu w Polsce | 46 |
2.3.3. Synteza implikacji podatkowych wynikających z wykorzystania struktur CFC przez polskich | |
podatników | 51 |
2.4. Geneza przepisów o CFC | 53 |
ROZDZIAŁ 3. ZAKRES PODMIOTOWY PRZEPISÓW O CFC | 58 |
3.1. Podatnicy CFC – polscy rezydenci podatkowi | 58 |
3.2. Zagraniczna spółka w świetle przepisów o CFC | 61 |
3.2.1. PGK jako zagraniczna spółka | 62 |
3.2.2. Podmiot niemający siedziby lub zarządu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej | 65 |
3.2.3. Trust lub fundacja jako zagraniczna spółka | 67 |
3.3. Zagraniczny stały zakład | 72 |
ROZDZIAŁ 4. ZAGRANICZNA SPÓŁKA KONTROLOWANA (CFC) | 81 |
4.1. Spółka rezydentka w jednym z 31 rajów podatkowych | 82 |
4.2. Zagraniczna spółka z jurysdykcji bez umowy o WISP | 86 |
4.3. Zagraniczna spółka z jurysdykcji spoza listy rajów podatkowych i państw bez umów o WISP | 87 |
4.3.1. Kontrola nad zagraniczną spółką | 89 |
4.3.2. 50% próg przychodów pasywnych | 97 |
4.3.3. Jurysdykcja o niskim opodatkowaniu | 105 |
ROZDZIAŁ 5. WYŁĄCZENIA ZASTOSOWANIA PRZEPISÓW O CFC | 110 |
5.1. Wyłączenie UE/EOG | 111 |
5.2. Wyłączenie de minimis | 113 |
5.3. Wyłączenie 10% poziomu dochodowości | 114 |
ROZDZIAŁ 6. OBLICZENIE I DEFINICJA DOCHODU CFC | 119 |
6.1. Wprowadzenie – skutki zastosowania przepisów o CFC | 119 |
6.2. Ogólna metoda obliczenia dochodu CFC | 120 |
6.3. Traktowanie strat poniesionych przez CFC | 121 |
6.4. Rodzaj i definicja dochodu CFC zgodnie z przepisami o CFC | 122 |
6.4.1. Rodzaj dochodu CFC (podejście podmiotowe) | 122 |
6.4.2. Definicja dochodu CFC w świetle polskiego prawa podatkowego | 123 |
6.4.2.1. Dochód z działalności prowadzonej przez CFC | 123 |
6.4.2.2. Brak podstaw do uznania dochodu CFC jako dochodu z domniemanej dywidendy | 124 |
ROZDZIAŁ 7. PRZYPISANIE DOCHODU CFC PODATNIKOWI – ROZWAŻANIA SYSTEMOWE | 127 |
7.1. Legislacyjna metoda przypisania dochodu CFC podatnikowi – analiza de lege lata i postulaty de lege ferenda | 128 |
7.1.1. „Transparentność podatkowa” oraz „domniemana dywidenda” | 128 |
7.1.2. Wyrażenie „transparentność podatkowa” zamiast „przebicie kurtyny korporacyjnej” | 130 |
7.1.3. Konieczność rozróżnienia pomiędzy „transparentnością podatkową” a „wolnym przypisaniem dochodu” w świetle polskich przepisów o CFC | 131 |
7.1.4. Brak jasnej normy prawnej przypisania dochodu CFC podatnikowi | 133 |
7.1.5. Brak jasnej koncepcji legislacyjnej przypisania dochodu CFC podatnikowi | 134 |
7.1.6. Trzy potencjalne metody legislacyjne przypisania dochodu CFC podatnikowi | 136 |
7.1.6.1. Argumenty za metodą wolnego przypisania dochodu | 136 |
7.1.6.2. Argumenty przeciw metodzie transparentności podatkowej | 138 |
7.1.6.3. Argumenty przeciw metodzie domniemanej dywidendy | 142 |
7.2. Legislacyjna metoda przypisania dochodu CFC podatnikom – postulaty de lege ferenda | 144 |
7.2.1. Potrzeba usunięcia metody wolnego przypisania dochodu | 144 |
7.2.2. Powody przeciwko przejściu na metodę domniemanej dywidendy | 145 |
7.2.3. Powody przejścia na metodę transparentności podatkowej oraz sposób realizacji tego postulatu | 147 |
7.2.4. Kwalifikacja dochodu CFC zgodnie z polskim prawem podatkowym po przejściu na metodę transparentności podatkowej | 150 |
7.2.4.1. Pojęcie działalności gospodarczej w polskim prawie podatkowym | 151 |
7.2.4.2. Dochód z działalności gospodarczej a dochód z innych źródeł | 156 |
ROZDZIAŁ 8. PRZYPISANIE DOCHODU CFC PODATNIKOWI – ROZWAŻANIA PRAKTYCZNE | 159 |
8.1. Ilość oraz moment przypisania dochodu CFC podatnikowi | 159 |
8.2. Główna zasada – próg 25% udziału związanego z prawem do uczestnictwa w zyskach CFC | 160 |
8.2.1. Opodatkowanie całego dochodu CFC (podejście podmiotowe) | 161 |
8.2.2. Udziały związane z prawem do uczestnictwa w zyskach CFC | 162 |
8.2.3. Dochód CFC przypadający na okres, w którym była ona kontrolowana przez podatnika | 163 |
8.2.4. Odliczenie kwot dywidendy i odpłatnego zbycia udziału w CFC | 164 |
8.2.5. Mechanizm pozwalający na uniknięcie wielokrotnego opodatkowania dochodu CFC | 168 |
8.2.5.1. Analiza prawna | 168 |
8.2.5.2. Przedstawienie i analiza potencjalnej struktury CFC ukazującej efekt zastosowania mechanizmu unikania wielokrotnego opodatkowania | 175 |
8.3. Domniemanie posiadania 100% udziału związanego z prawem do uczestnictwa w zyskach CFC przez cały rok podatkowy | 178 |
ROZDZIAŁ 9. UNIKANIE PODWÓJNEGO OPODATKOWANIA W SENSIE PRAWNYM ORAZ UNIKANIE PODWÓJNEGO I WIELOKROTNEGO OPODATKOWANIA W SENSIE EKONOMICZNYM | 181 |
9.1. Analiza problemu unikania podwójnego opodatkowania w sensie prawnym | 182 |
9.1.1. Odliczenie całego dochodu CFC wypłaconego podatnikom | 183 |
9.1.2. Wystąpienie podwójnego opodatkowania w sensie prawnym na skutek zastosowania przepisów | |
o CFC | 184 |
9.2. Analiza problemu unikania podwójnego i wielokrotnego opodatkowania w sensie ekonomicznym | 187 |
9.2.1. Unikanie podwójnego opodatkowania w sensie ekonomicznym | 187 |
9.2.2. Unikanie wielokrotnego opodatkowania w sensie ekonomicznym | 188 |
ROZDZIAŁ 10. OBOWIĄZKI ADMINISTRACYJNE: REJESTRY, EWIDENCJE, ZEZNANIA PODATKOWE I OBOWIĄZEK ZAPŁATY PODATKU | 190 |
10.1. Rejestr zagranicznych spółek i CFC oraz ewidencja zdarzeń zaistniałych w CFC | 191 |
10.2. Zeznanie podatkowe CFC | 194 |
10.3. Przykłady symulacji podatkowych (obliczanie dochodu CFC i podatku do zapłaty) | 194 |
10.3.1. CFC z raju podatkowego (domniemanie prawne posiadania 100% udziału w zysku przez cały rok podatkowy) | 195 |
10.3.2. CFC spoza rajów podatkowych (ustalanie udziału w zysku i okresu posiadania tego udziału na podstawie okoliczności faktycznych) | 197 |
ROZDZIAŁ 11. KONKLUZJE – SYNTEZA ANALIZY PRAWNEJ I POSTULATÓW DE LEGE FERENDA | 199 |
11.1. Wprowadzenie | 199 |
11.2. Skuteczność przepisów o CFC w zapobieganiu unikania opodatkowania z wykorzystaniem CFC – wady prawne i proponowane rozwiązania prawne | 200 |
11.3. Neutralność przepisów o CFC wobec prowadzenia transgranicznej działalności gospodarczej uzasadnionej względami innymi niż przede wszystkim uzyskiwanie korzyści podatkowych – wady prawne i proponowane rozwiązania prawne | 207 |
11.4. Od wolnego przypisania dochodu do transparentności podatkowej | 212 |
11.5. Konkluzje ogólne – „transparentność podatkowa” i „dochód z unikania opodatkowania” jako rdzeń reformy przepisów o CFC | 213 |
BIBLIOGRAFIA | 219 |