Opodatkowanie zagranicznych spółek kontrolowanych (CFC)

-17%

Opodatkowanie zagranicznych spółek kontrolowanych (CFC)

1 opinia

Format:

pdf

RODZAJ DOSTĘPU

106,24  128,00

Format: pdf

Cena początkowa: 128,00 zł (-17%)

Najniższa cena z 30 dni: 106,24 zł  


106,24

w tym VAT

Problematyka opodatkowania zagranicznych spółek kontrolowanych (CFC) w dobie globalizacji korporacyjnej zyskuje na znaczeniu w praktyce biznesowej wielu przedsiębiorstw działających transgranicznie. W publikacji przedstawiono metodykę przypisania dochodu podatnikowi, który kontroluje zagraniczną spółkę (CFC). Jest to zupełne novum w Polsce, które wynika m.in. z potrzeby realizacji zobowiązań międzynarodowych przez Polskę, związanych z działaniami OECD oraz Unii Europejskiej nakierowanymi na zwalczanie międzynarodowego unikania opodatkowania. W opracowaniu omówiono m.in.:


wykorzystanie struktur CFC w celu unikania opodatkowania,
kto podlega przepisom o CFC,
definicję zagranicznej spółki kontrolowanej (CFC),
wyłączenia od stosowania przepisów,
metody obliczania dochodu,
przypisanie dochodu CFC podatnikowi,
przepisy o CFC a unikanie podwójnego opodatkowania,
obowiązki rejestracyjne i ewidencyjne.


Adresaci:
Książka przeznaczona jest przede wszystkim dla doradców podatkowych, sędziów, adwokatów i radców prawnych. Zainteresuje pracowników administracji rządowej i samorządowej (w tym pracowników Ministerstwa Finansów i pracowników Krajowej Administracji Skarbowej), a także ekonomistów, księgowych oraz przedsiębiorców. Będzie również cennym źródłem wiedzy dla przedstawicieli nauki prawa i ekonomii.


Rok wydania2017
Liczba stron232
KategoriaInne
WydawcaWolters Kluwer Polska SA
ISBN-13978-83-8107-722-4
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  WYKAZ SKRÓTÓW    9
   PODZIĘKOWANIA    13
   SŁOWO WSTĘPNE    15
   ROZDZIAŁ 1. WPROWADZENIE    19
   1.1. Ogólne kwestie terminologiczne – unikanie opodatkowania z wykorzystaniem CFC    19
   1.2. Analiza prawna i postulaty de lege ferenda    22
   1.3. Kanony wykładni prawa podatkowego w Polsce    23
   1.4. Struktura monografii    27
   ROZDZIAŁ 2. UNIKANIE OPODATKOWANIA Z WYKORZYSTANIEM CFC W PRAKTYCE ORAZ GENEZA PRZEPISÓW O CFC    29
   2.1. Wprowadzenie    29
   2.2. Dane ekonomiczne i statystyki obrazujące skalę unikania opodatkowania z wykorzystaniem CFC    29
   2.2.1. Globalne dane i statystyki    31
   2.2.2. Polskie dane i statystyki    33
   2.3. Struktury CFC w aspekcie globalnym i w odniesieniu do Polski    37
   2.3.1. Skala i skutki unikania opodatkowania z wykorzystaniem globalnych struktur CFC    37
   2.3.2. Wybrane struktury CFC polskich podatników    38
   2.3.2.1. „Podwójna cypryjska oliwka z polskim ziemniakiem” – całkowite uniknięcie zapłaty podatku od dochodów wytwarzanych w Polsce    39
   2.3.2.2. „Luksemburska struktura CFC” – całkowite uniknięcie zapłaty podatku od dochodów wytwarzanych w Polsce (przed 2014 r.) / możliwość nieograniczonego odroczenia terminu zapłaty podatku
   (do końca 2016 r.)    44
   2.3.2.3. „Cypryjsko-arabska struktura CFC” – unikanie opodatkowania dochodu od należności licencyjnych i wynagrodzeń dyrektorów oraz pomniejszanie podstawy opodatkowania dochodu w Polsce    46
   2.3.3. Synteza implikacji podatkowych wynikających z wykorzystania struktur CFC przez polskich
   podatników    51
   2.4. Geneza przepisów o CFC    53
   ROZDZIAŁ 3. ZAKRES PODMIOTOWY PRZEPISÓW O CFC    58
   3.1. Podatnicy CFC – polscy rezydenci podatkowi    58
   3.2. Zagraniczna spółka w świetle przepisów o CFC    61
   3.2.1. PGK jako zagraniczna spółka    62
   3.2.2. Podmiot niemający siedziby lub zarządu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej    65
   3.2.3. Trust lub fundacja jako zagraniczna spółka    67
   3.3. Zagraniczny stały zakład    72
   ROZDZIAŁ 4. ZAGRANICZNA SPÓŁKA KONTROLOWANA (CFC)    81
   4.1. Spółka rezydentka w jednym z 31 rajów podatkowych    82
   4.2. Zagraniczna spółka z jurysdykcji bez umowy o WISP    86
   4.3. Zagraniczna spółka z jurysdykcji spoza listy rajów podatkowych i państw bez umów o WISP    87
   4.3.1. Kontrola nad zagraniczną spółką    89
   4.3.2. 50% próg przychodów pasywnych    97
   4.3.3. Jurysdykcja o niskim opodatkowaniu    105
   ROZDZIAŁ 5. WYŁĄCZENIA ZASTOSOWANIA PRZEPISÓW O CFC    110
   5.1. Wyłączenie UE/EOG    111
   5.2. Wyłączenie de minimis    113
   5.3. Wyłączenie 10% poziomu dochodowości    114
   ROZDZIAŁ 6. OBLICZENIE I DEFINICJA DOCHODU CFC    119
   6.1. Wprowadzenie – skutki zastosowania przepisów o CFC    119
   6.2. Ogólna metoda obliczenia dochodu CFC    120
   6.3. Traktowanie strat poniesionych przez CFC    121
   6.4. Rodzaj i definicja dochodu CFC zgodnie z przepisami o CFC    122
   6.4.1. Rodzaj dochodu CFC (podejście podmiotowe)    122
   6.4.2. Definicja dochodu CFC w świetle polskiego prawa podatkowego    123
   6.4.2.1. Dochód z działalności prowadzonej przez CFC    123
   6.4.2.2. Brak podstaw do uznania dochodu CFC jako dochodu z domniemanej dywidendy    124
   ROZDZIAŁ 7. PRZYPISANIE DOCHODU CFC PODATNIKOWI – ROZWAŻANIA SYSTEMOWE    127
   7.1. Legislacyjna metoda przypisania dochodu CFC podatnikowi – analiza de lege lata i postulaty de lege ferenda    128
   7.1.1. „Transparentność podatkowa” oraz „domniemana dywidenda”    128
   7.1.2. Wyrażenie „transparentność podatkowa” zamiast „przebicie kurtyny korporacyjnej”    130
   7.1.3. Konieczność rozróżnienia pomiędzy „transparentnością podatkową” a „wolnym przypisaniem dochodu” w świetle polskich przepisów o CFC    131
   7.1.4. Brak jasnej normy prawnej przypisania dochodu CFC podatnikowi    133
   7.1.5. Brak jasnej koncepcji legislacyjnej przypisania dochodu CFC podatnikowi    134
   7.1.6. Trzy potencjalne metody legislacyjne przypisania dochodu CFC podatnikowi    136
   7.1.6.1. Argumenty za metodą wolnego przypisania dochodu    136
   7.1.6.2. Argumenty przeciw metodzie transparentności podatkowej    138
   7.1.6.3. Argumenty przeciw metodzie domniemanej dywidendy    142
   7.2. Legislacyjna metoda przypisania dochodu CFC podatnikom – postulaty de lege ferenda    144
   7.2.1. Potrzeba usunięcia metody wolnego przypisania dochodu    144
   7.2.2. Powody przeciwko przejściu na metodę domniemanej dywidendy    145
   7.2.3. Powody przejścia na metodę transparentności podatkowej oraz sposób realizacji tego postulatu    147
   7.2.4. Kwalifikacja dochodu CFC zgodnie z polskim prawem podatkowym po przejściu na metodę transparentności podatkowej    150
   7.2.4.1. Pojęcie działalności gospodarczej w polskim prawie podatkowym    151
   7.2.4.2. Dochód z działalności gospodarczej a dochód z innych źródeł    156
   ROZDZIAŁ 8. PRZYPISANIE DOCHODU CFC PODATNIKOWI – ROZWAŻANIA PRAKTYCZNE    159
   8.1. Ilość oraz moment przypisania dochodu CFC podatnikowi    159
   8.2. Główna zasada – próg 25% udziału związanego z prawem do uczestnictwa w zyskach CFC    160
   8.2.1. Opodatkowanie całego dochodu CFC (podejście podmiotowe)    161
   8.2.2. Udziały związane z prawem do uczestnictwa w zyskach CFC    162
   8.2.3. Dochód CFC przypadający na okres, w którym była ona kontrolowana przez podatnika    163
   8.2.4. Odliczenie kwot dywidendy i odpłatnego zbycia udziału w CFC    164
   8.2.5. Mechanizm pozwalający na uniknięcie wielokrotnego opodatkowania dochodu CFC    168
   8.2.5.1. Analiza prawna    168
   8.2.5.2. Przedstawienie i analiza potencjalnej struktury CFC ukazującej efekt zastosowania mechanizmu unikania wielokrotnego opodatkowania    175
   8.3. Domniemanie posiadania 100% udziału związanego z prawem do uczestnictwa w zyskach CFC przez cały rok podatkowy    178
   ROZDZIAŁ 9. UNIKANIE PODWÓJNEGO OPODATKOWANIA W SENSIE PRAWNYM ORAZ UNIKANIE PODWÓJNEGO I WIELOKROTNEGO OPODATKOWANIA W SENSIE EKONOMICZNYM    181
   9.1. Analiza problemu unikania podwójnego opodatkowania w sensie prawnym    182
   9.1.1. Odliczenie całego dochodu CFC wypłaconego podatnikom    183
   9.1.2. Wystąpienie podwójnego opodatkowania w sensie prawnym na skutek zastosowania przepisów
   o CFC    184
   9.2. Analiza problemu unikania podwójnego i wielokrotnego opodatkowania w sensie ekonomicznym    187
   9.2.1. Unikanie podwójnego opodatkowania w sensie ekonomicznym    187
   9.2.2. Unikanie wielokrotnego opodatkowania w sensie ekonomicznym    188
   ROZDZIAŁ 10. OBOWIĄZKI ADMINISTRACYJNE: REJESTRY, EWIDENCJE, ZEZNANIA PODATKOWE I OBOWIĄZEK ZAPŁATY PODATKU    190
   10.1. Rejestr zagranicznych spółek i CFC oraz ewidencja zdarzeń zaistniałych w CFC    191
   10.2. Zeznanie podatkowe CFC    194
   10.3. Przykłady symulacji podatkowych (obliczanie dochodu CFC i podatku do zapłaty)    194
   10.3.1. CFC z raju podatkowego (domniemanie prawne posiadania 100% udziału w zysku przez cały rok podatkowy)    195
   10.3.2. CFC spoza rajów podatkowych (ustalanie udziału w zysku i okresu posiadania tego udziału na podstawie okoliczności faktycznych)    197
   ROZDZIAŁ 11. KONKLUZJE – SYNTEZA ANALIZY PRAWNEJ I POSTULATÓW DE LEGE FERENDA    199
   11.1. Wprowadzenie    199
   11.2. Skuteczność przepisów o CFC w zapobieganiu unikania opodatkowania z wykorzystaniem CFC – wady prawne i proponowane rozwiązania prawne    200
   11.3. Neutralność przepisów o CFC wobec prowadzenia transgranicznej działalności gospodarczej uzasadnionej względami innymi niż przede wszystkim uzyskiwanie korzyści podatkowych – wady prawne i proponowane rozwiązania prawne    207
   11.4. Od wolnego przypisania dochodu do transparentności podatkowej    212
   11.5. Konkluzje ogólne – „transparentność podatkowa” i „dochód z unikania opodatkowania” jako rdzeń reformy przepisów o CFC    213
   BIBLIOGRAFIA    219
RozwińZwiń