Kapitał ludzki jako czynnik skuteczności audytu wewnętrznego

1 ocena

Format:

ibuk

Dlaczego audyt wewnętrzny nie zawsze osiąga swoje cele? Czy jedynym powodem może być niechęć audytowanych? A może skuteczność audytu wewnętrznego zależy także od wiedzy oraz umiejętności audytowanych i zarządzających organizacją? Jak audytowani reagują na audyt wewnętrzny? Jakie oczekiwania mają audytorzy wewnętrzni? Na te i inne pytania odpowiedzi można znaleźć w monografii.
Przyjmując za motto frazę „audyt wewnętrzny tworzą ludzie”, Autorka analizuje kwestię skuteczności audytu wewnętrznego i uwzględnia jego społeczny kontekst. Podstawą analizy są jakościowe badania empiryczne wykorzystujące różne techniki gromadzenia danych, przede wszystkim wywiady z65 audytorami wewnętrznymi, audytowanymi oraz zarządzającymi organizacjami z sektorów publicznego i prywatnego.
W prezentowanej monografii Autorka charakteryzuje wiedzę, umiejętności, postawy oraz oczekiwania audytorów wewnętrznych, audytowanych i zarządzających organizacjami z punktu widzenia skuteczności audytu wewnętrznego. Przedstawia wyniki badań, z których wynika, że ważnymi czynnikami skuteczności audytu wewnętrznego są: wsparcie zarządzających (materialne i niematerialne) dla audytu wewnętrznego, rozumienie audytu wewnętrznego, a także relacje między grupami uczestniczącymi w audycie wewnętrznym.
Podsumowaniem publikacji może być wypowiedź jednego z badanych audytorów wewnętrznych: „skuteczny audyt wewnętrzny to są ludzie [...]. To stwierdzenie tak oczywiste, że często [...] zapominane przez większość zainteresowanych”.


Rok wydania2021
Liczba stron188
KategoriaPublikacje darmowe
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
ISBN-13978-83-8220-629-6
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp     7
  
  Rozdział 1. Audyt wewnętrzny w organizacji    13
  1.1. Historia audytu wewnętrznego, jego ewolucja i kierunki rozwoju    14
  1.2. Istota i cele audytu wewnętrznego    18
  1.3. Funkcje, zadania i usługi audytu wewnętrznego    24
  1.4. Organizacja audytu wewnętrznego    28
  1.5. Regulacje prawne dotyczące audytu wewnętrznego w Polsce    34
  1.6. Czynności w zadaniu audytowym    37
  
  Rozdział 2. Skuteczność audytu wewnętrznego    41
  2.1. Skuteczność – rozważania teoretyczne    41
  2.2. Istota skuteczności audytu wewnętrznego    43
  2.3. Czynniki skuteczności audytu wewnętrznego w świetle badań literaturowych    47
  
  Rozdział 3. Charakterystyka wybranych elementów kapitału ludzkiego w audycie wewnętrznym    53
  3.1. Istota kapitału ludzkiego w audycie wewnętrznym    53
  3.2. Wiedza w audycie wewnętrznym    59
  3.3. Umiejętności w audycie wewnętrznym    63
  3.4. Postawy w audycie wewnętrznym    66
  3.5. Oczekiwania w audycie wewnętrznym    74
  
  Rozdział 4. Metodyka badań własnych     77
  4.1. Uzasadnienie wyboru problemu badawczego i cel badań    77
  4.2. Paradygmat i przyjęta teoria naukowa    78
  4.3. Uzasadnienie celowości zastosowanych metod    79
  4.4. Procedura badawcza    80
  4.4.1. Ogólna charakterystyka etapów gromadzenia danych    80
  4.4.2. Pozyskanie respondentów do wywiadów    82
  4.4.3. Opis przebiegu wywiadów    86
  4.4.4. Dokumentacja z badań    88
  4.4.5. Analiza materiału i wyodrębnienie kategorii danych    90
  
  Rozdział 5. Kapitał ludzki jako czynnik skuteczności audytu wewnętrznego – rezultaty badań własnych    93
  5.1. Charakterystyka osób badanych    94
  5.2. Opinie badanych na temat skuteczności audytu wewnętrznego    96
  5.3. Ocena wiedzy i umiejętności audytorów wewnętrznych, audytowanych i zarządzających organizacją    103
  5.3.1. Wiedza i umiejętności audytorów wewnętrznych    103
  5.3.2. Wiedza i umiejętności audytowanych    111
  5.3.3. Wiedza i umiejętności zarządzających organizacją    114
  5.4. Postawy i oczekiwania audytorów wewnętrznych, audytowanych oraz zarządzających organizacją    115
  5.4.1. Postawy i oczekiwania audytorów wewnętrznych    115
  5.4.2. Postawy i oczekiwania audytowanych    119
  5.4.3. Postawy i oczekiwania zarządzających organizacją    127
  
  Rozdział 6. Dyskusja wyników    131
  6.1. Wnioski z badań    131
  6.2. Rekomendacje dla praktyki    142
  6.3. Ograniczenia badań    144
  
  Zakończenie    147
  
  Załączniki    151
  
  Bibliografia    157
  
  Spis tabel    185
  
  Spis rysunków    187
RozwińZwiń