POLECAMY
Autor:
Wydawca:
Format:
pdf, ibuk
Zrzeszenie w ramach izb rolniczych wszystkich producentów rolnych, bez względu na wielkość i formę organizacyjną gospodarstwa rolnego, profil i rozmiar produkcji, powiązanie z rynkiem towarowym czy organizację procesu produkcyjnego, skutkowało tym, że 25 lat temu powstała organizacja samorządu gospodarczego skupiająca niemal 1/4 całego społeczeństwa kraju.
Masowa i obowiązkowa przynależność do izby rolniczej decyduje o jej potencjale integracyjnym, społeczno-gospodarczym i możliwościach decyzyjnych, administracyjnych, organizacyjnych i funkcjonalnych, istotnych dla polskiego rolnictwa. Izby mogą i powinny reprezentować producentów rolnych oraz tworzyć jedyne w swoim rodzaju forum współpracy umożliwiające inicjowanie zasadniczych procesów zmian wyrażanych w strategiach polityki rolnej we wszystkich jej obszarach.
Nowe wyzwania dla izb niosą również procesy globalizacyjne, zwłaszcza zmiany klimatyczne i biologiczne. Zjawiska te wywierają nieodwracalne skutki, które w pierwszej kolejności dotykają rolnictwo, a zwłaszcza produkcję żywności. Ich konsekwencją będzie konieczność wdrożenia odmiennych zasad funkcjonowania rolnictwa, dostosowanie wielkości i profilu produkcji do możliwości biologicznych oraz zdolności reagowania na mogące pojawiać się kryzysy ekosystemowe. Dlatego społeczna odpowiedzialność agrobiznesu musi zostać uformowana i dostosowana do współczesnych i przyszłych zagrożeń. Konieczne są działania edukacyjne, innowacyjne, promowanie prośrodowiskowych zmian i wypracowanie mechanizmów osłonowych.
Czy przepisy obowiązującej ustawy o izbach rolniczych tworzą ramy adekwatne dla realizacji tak określonych współczesnych zadań samorządu gospodarczego rolników? Po upływie 25 lat od obowiązywania ustawy o izbach rolniczych należy podjąć próbę oceny ich statusu prawnego, miejsca w strukturach administracji rolnej, znaczenia gospodarczego, społecznego i reprezentatywnego dla rolników, a także zakreślić dalszą perspektywę, która uwzględnić musi nowe okoliczności, w jakich funkcjonować będzie polskie rolnictwo.
Monografia zawiera analizę obowiązujących przepisów ustrojowych i szczególnych, uwagi prawno-porównawcze oraz propozycje zmian. Skierowana jest do praktyków – członków izb rolniczych i ich organizacji krajowej, zarządów, instytucji uczestniczących w procesach legislacyjnych i założeń polityki rolnej – krajowej i europejskiej. Stanowi także opracowanie z zakresu dogmatyki prawniczej.
Rok wydania | 2021 |
---|---|
Liczba stron | 194 |
Kategoria | Prawo gospodarcze i handlowe |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego |
ISBN-13 | 978-83-8220-621-0 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Rozdział I. Założenia analityczne | 11 |
Rozdział II. Samorząd w koncepcji społeczeństwa obywatelskiego | 15 |
1. Uwagi wprowadzające | 15 |
2. Koncepcja społeczeństwa obywatelskiego | 16 |
3. Podstawy partycypacji społecznej w Polsce | 18 |
Rozdział III. Korporacyjne formy partycypacji społecznej | 23 |
1. Rys historyczny korporacji | 23 |
2. Prawne pojęcie korporacji | 24 |
3. Podstawowa typologia korporacji | 25 |
3.1. Korporacje prywatnoprawne | 26 |
3.2. Korporacje publicznoprawne | 27 |
Rozdział IV. Samorząd jako korporacja publicznoprawna | 33 |
1. Pojęcie samorządu | 33 |
2. Elementy konstrukcyjne samorządu | 35 |
2.1. Decentralizacja i samodzielność | 36 |
2.2. Cechy samorządu | 38 |
2.3. Rodzaje samorządu | 40 |
3. Samorząd specjalny | 41 |
4. Samorząd gospodarczy | 44 |
4.1. Koncepcja samorządu gospodarczego | 45 |
4.2. Funkcje samorządu gospodarczego | 47 |
4.3. Cele samorządu gospodarczego | 50 |
5. Samorząd rolniczy w strukturze samorządu specjalnego | 51 |
6. Konkluzje | 53 |
Rozdział V. Koncepcja samorządu rolniczego w II Rzeczypospolitej | 55 |
1. Uwarunkowania historyczne samorządów specjalnych | 55 |
2. Izby rolnicze w ustroju społeczno-gospodarczym II Rzeczypospolitej | 57 |
3. Administrowanie rolnictwem w kompetencjach izb | 61 |
4. Kompetencje legislacyjne izb rolniczych | 63 |
5. Koncepcja izb eksportu rolniczego | 64 |
6. Koncepcja izb rolniczych z Memorandum z 1932 r. | 67 |
7. Konkluzje | 69 |
Rozdział VI. Ustrojowy status izb rolniczych | 71 |
1. Uwagi wprowadzające | 71 |
2. Samorząd gospodarczy rolników w aktach prawa międzynarodowego | 73 |
3. Samorząd rolników w traktatach europejskich | 75 |
4. Izby rolnicze w ustroju gospodarczym Rzeczypospolitej | 77 |
4.1. Czynniki kształtujące ustrój gospodarczy | 78 |
4.2. Ustrój rolny w społecznej gospodarce rynkowej | 80 |
4.3. Izby rolnicze w świetle postanowień Konstytucji RP | 82 |
5. Konkluzje | 87 |
Rozdział VII. Kompetencje izb rolniczych | 89 |
1. Uwagi wprowadzające | 89 |
2. Kompetencje izb w świetle ustawy o izbach rolniczych | 89 |
3. Kompetencje izb w świetle ustaw szczególnych | 92 |
3.1. Gospodarka nieruchomościami rolnymi | 92 |
3.2. Kompetencje izb na rynkach rolnych i na rynku pracy | 97 |
3.3. Kompetencje izb w sprawach finansowych | 99 |
3.4. Kompetencje doradcze izb rolniczych | 102 |
4. Konkluzje | 107 |
Rozdział VIII. Geneza samorządu rolniczego w Europie | 111 |
1. Uwagi wprowadzające | 111 |
2. Francja | 112 |
3. Niemcy | 114 |
4. Austria | 118 |
5. Państwa włoskie | 120 |
6. Hiszpania | 121 |
7. Inne kraje | 122 |
Rozdział IX. Modele samorządu rolniczego w państwach europejskich | 125 |
1. Uwagi wprowadzające | 125 |
2. Model kontynentalny | 126 |
2.1. Submodel francuski | 127 |
2.2. Submodel niemiecki | 130 |
2.3. Submodel austriacki | 132 |
2.4. Submodel włoski | 135 |
3. Model anglosaski | 138 |
3.1. Submodel brytyjski | 139 |
3.2. Submodel czeski | 140 |
3.3. Inne państwa | 142 |
4. Model mieszany | 143 |
4.1. Hiszpania | 144 |
4.2. Rumunia | 146 |
4.3. Chorwacja | 147 |
4.4. Litwa | 148 |
4.5. Słowacja | 149 |
4.6. Turcja | 150 |
5. Model administracyjny węgierski | 151 |
6. Konkluzje | 153 |
Rozdział X. Konkluzje końcowe | 155 |
1. Podsumowanie rozważań | 155 |
2. Ocena bieżącej sytuacji | 158 |
3. Wnioski de lege ferenda | 163 |
3.1. Delimitacja kompetencji | 164 |
3.2. Kompetencje władcze | 167 |
4. Ad extremum verbum | 174 |
Bibliografia | 177 |
Wykaz literatury | 177 |
Wykaz aktów prawnych | 187 |
Prawo międzynarodowe | 187 |
Prawo europejskie | 188 |
Prawo polskie | 188 |
Prawo obce | 191 |
Wykaz orzecznictwa | 192 |
Wykaz źródeł internetowych | 193 |