Izby rolnicze w modelu społecznej gospodarki rynkowej

1 opinia

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

21,21  24,95

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa: 24,95 zł (-15%)

Najniższa cena z 30 dni: 16,97 zł  


21,21

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Zrzeszenie w ramach izb rolniczych wszystkich producentów rolnych, bez względu na wielkość i formę organizacyjną gospodarstwa rolnego, profil i rozmiar produkcji, powiązanie z rynkiem towarowym czy organizację procesu produkcyjnego, skutkowało tym, że 25 lat temu powstała organizacja samorządu gospodarczego skupiająca niemal 1/4 całego społeczeństwa kraju.
Masowa i obowiązkowa przynależność do izby rolniczej decyduje o jej potencjale integracyjnym, społeczno-gospodarczym i możliwościach decyzyjnych, administracyjnych, organizacyjnych i funkcjonalnych, istotnych dla polskiego rolnictwa. Izby mogą i powinny reprezentować producentów rolnych oraz tworzyć jedyne w swoim rodzaju forum współpracy umożliwiające inicjowanie zasadniczych procesów zmian wyrażanych w strategiach polityki rolnej we wszystkich jej obszarach.
Nowe wyzwania dla izb niosą również procesy globalizacyjne, zwłaszcza zmiany klimatyczne i biologiczne. Zjawiska te wywierają nieodwracalne skutki, które w pierwszej kolejności dotykają rolnictwo, a zwłaszcza produkcję żywności. Ich konsekwencją będzie konieczność wdrożenia odmiennych zasad funkcjonowania rolnictwa, dostosowanie wielkości i profilu produkcji do możliwości biologicznych oraz zdolności reagowania na mogące pojawiać się kryzysy ekosystemowe. Dlatego społeczna odpowiedzialność agrobiznesu musi zostać uformowana i dostosowana do współczesnych i przyszłych zagrożeń. Konieczne są działania edukacyjne, innowacyjne, promowanie prośrodowiskowych zmian i wypracowanie mechanizmów osłonowych.
Czy przepisy obowiązującej ustawy o izbach rolniczych tworzą ramy adekwatne dla realizacji tak określonych współczesnych zadań samorządu gospodarczego rolników? Po upływie 25 lat od obowiązywania ustawy o izbach rolniczych należy podjąć próbę oceny ich statusu prawnego, miejsca w strukturach administracji rolnej, znaczenia gospodarczego, społecznego i reprezentatywnego dla rolników, a także zakreślić dalszą perspektywę, która uwzględnić musi nowe okoliczności, w jakich funkcjonować będzie polskie rolnictwo.
Monografia zawiera analizę obowiązujących przepisów ustrojowych i szczególnych, uwagi prawno-porównawcze oraz propozycje zmian. Skierowana jest do praktyków – członków izb rolniczych i ich organizacji krajowej, zarządów, instytucji uczestniczących w procesach legislacyjnych i założeń polityki rolnej – krajowej i europejskiej. Stanowi także opracowanie z zakresu dogmatyki prawniczej.


Rok wydania2021
Liczba stron194
KategoriaPrawo gospodarcze i handlowe
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
ISBN-13978-83-8220-621-0
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Rozdział I. Założenia analityczne    11
  
  Rozdział II. Samorząd w koncepcji społeczeństwa obywatelskiego    15
  1. Uwagi wprowadzające    15
  2. Koncepcja społeczeństwa obywatelskiego    16
  3. Podstawy partycypacji społecznej w Polsce    18
  
  Rozdział III. Korporacyjne formy partycypacji społecznej    23
  1. Rys historyczny korporacji    23
  2. Prawne pojęcie korporacji    24
  3. Podstawowa typologia korporacji    25
  3.1. Korporacje prywatnoprawne    26
  3.2. Korporacje publicznoprawne    27
  
  Rozdział IV. Samorząd jako korporacja publicznoprawna    33
  1. Pojęcie samorządu    33
  2. Elementy konstrukcyjne samorządu    35
  2.1. Decentralizacja i samodzielność    36
  2.2. Cechy samorządu    38
  2.3. Rodzaje samorządu    40
  3. Samorząd specjalny    41
  4. Samorząd gospodarczy    44
  4.1. Koncepcja samorządu gospodarczego    45
  4.2. Funkcje samorządu gospodarczego    47
  4.3. Cele samorządu gospodarczego    50
  5. Samorząd rolniczy w strukturze samorządu specjalnego    51
  6. Konkluzje    53
  
  Rozdział V. Koncepcja samorządu rolniczego w II Rzeczypospolitej    55
  1. Uwarunkowania historyczne samorządów specjalnych    55
  2. Izby rolnicze w ustroju społeczno-gospodarczym II Rzeczypospolitej    57
  3. Administrowanie rolnictwem w kompetencjach izb    61
  4. Kompetencje legislacyjne izb rolniczych    63
  5. Koncepcja izb eksportu rolniczego    64
  6. Koncepcja izb rolniczych z Memorandum z 1932 r.    67
  7. Konkluzje    69
  
  Rozdział VI. Ustrojowy status izb rolniczych    71
  1. Uwagi wprowadzające    71
  2. Samorząd gospodarczy rolników w aktach prawa międzynarodowego    73
  3. Samorząd rolników w traktatach europejskich    75
  4. Izby rolnicze w ustroju gospodarczym Rzeczypospolitej    77
  4.1. Czynniki kształtujące ustrój gospodarczy    78
  4.2. Ustrój rolny w społecznej gospodarce rynkowej    80
  4.3. Izby rolnicze w świetle postanowień Konstytucji RP    82
  5. Konkluzje    87
  
  Rozdział VII. Kompetencje izb rolniczych    89
  1. Uwagi wprowadzające    89
  2. Kompetencje izb w świetle ustawy o izbach rolniczych    89
  3. Kompetencje izb w świetle ustaw szczególnych    92
  3.1. Gospodarka nieruchomościami rolnymi    92
  3.2. Kompetencje izb na rynkach rolnych i na rynku pracy     97
  3.3. Kompetencje izb w sprawach finansowych    99
  3.4. Kompetencje doradcze izb rolniczych    102
  4. Konkluzje    107
  
  Rozdział VIII. Geneza samorządu rolniczego w Europie    111
  1. Uwagi wprowadzające    111
  2. Francja    112
  3. Niemcy    114
  4. Austria    118
  5. Państwa włoskie    120
  6. Hiszpania    121
  7. Inne kraje    122
  
  Rozdział IX. Modele samorządu rolniczego w państwach europejskich    125
  1. Uwagi wprowadzające    125
  2. Model kontynentalny    126
  2.1. Submodel francuski    127
  2.2. Submodel niemiecki    130
  2.3. Submodel austriacki    132
  2.4. Submodel włoski    135
  3. Model anglosaski    138
  3.1. Submodel brytyjski    139
  3.2. Submodel czeski    140
  3.3. Inne państwa    142
  4. Model mieszany    143
  4.1. Hiszpania    144
  4.2. Rumunia    146
  4.3. Chorwacja    147
  4.4. Litwa    148
  4.5. Słowacja    149
  4.6. Turcja    150
  5. Model administracyjny węgierski    151
  6. Konkluzje    153
  
  Rozdział X. Konkluzje końcowe    155
  1. Podsumowanie rozważań    155
  2. Ocena bieżącej sytuacji    158
  3. Wnioski de lege ferenda    163
  3.1. Delimitacja kompetencji    164
  3.2. Kompetencje władcze    167
  4. Ad extremum verbum     174
  
  Bibliografia    177
  Wykaz literatury    177
  Wykaz aktów prawnych    187
  Prawo międzynarodowe    187
  Prawo europejskie    188
  Prawo polskie    188
  Prawo obce    191
  Wykaz orzecznictwa    192
  Wykaz źródeł internetowych    193
RozwińZwiń