INNE EBOOKI AUTORA
-17%
Wydawca:
Format:
Książka prezentuje problematykę udziału społeczeństwa w kształtowaniu i prowadzeniu polityki przestrzennej. Omówiono w niej m.in. takie zagadnienia, jak:
dostęp partycypujących do informacji publicznej,
prawne formy partycypacji społecznej w lokalnej polityce przestrzennej,
gwarancje partycypacji społecznej w lokalnej polityce przestrzennej.
Publikacja opiera się na wykładni obowiązujących przepisów prawa, analizie orzecznictwa sądowego i administracyjnego, poglądów doktryny prawa oraz literatury przedmiotu.
Adresaci:
Opracowanie przeznaczone jest dla osób zatrudnionych w jednostkach samorządu terytorialnego oraz administracji publicznej, zajmujących się omawianą tematyką. Będzie również przydatne dla prawników obsługujących powyższe podmioty. Dodatkowo może zainteresować socjologów, politologów, mieszkańców, przedstawicieli ruchów miejskich i organizacji pozarządowych.
Rok wydania | 2016 |
---|---|
Liczba stron | 248 |
Kategoria | Inne |
Wydawca | Wolters Kluwer Polska SA |
ISBN-13 | 978-83-8107-201-4 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wykaz skrótów | str. | 11 |
Od autora | str. | 15 |
Wstęp | str. | 17 |
Rozdział | 1 |
Kształtowanie i prowadzenie polityki przestrzennej jako zadanie publiczne | str. | 25 |
1. Uwagi ogólne | str. | 25 |
2. Pojęcie polityki przestrzennej | str. | 27 |
3. Podmioty polityki przestrzennej | str. | 30 |
3.1. Podmioty polityki przestrzennej o kompetencji formalnej | str. | 31 |
3.2. Inne podmioty polityki przestrzennej | str. | 33 |
4. Wybrane instrumenty polityki przestrzennej | str. | 35 |
4.1. Koncepcja przestrzennego zagospodarowania kraju | str. | 36 |
4.2. Plan zagospodarowania przestrzennego województwa | str. | 37 |
4.3. Ramowe studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego związku metropolitalnego | str. | 39 |
4.4. Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy | str. | 40 |
4.5. Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego | str. | 41 |
Rozdział | 2 |
Partycypacja społeczna w realizacji zadań publicznych | str. | 44 |
1. Uwagi ogólne | str. | 44 |
2. Pojęcie partycypacji społecznej | str. | 46 |
3. Formy partycypacji społecznej | str. | 49 |
3.1. Referendum | str. | 51 |
3.2. Niewiążące formy partycypacji społecznej | str. | 52 |
3.3. Organy doradcze o składzie społecznym | str. | 54 |
4. Przedmiot partycypacji społecznej | str. | 54 |
4.1. Partycypacja społeczna w planistyce | str. | 55 |
4.2. Partycypacja społeczna w legislacji | str. | 56 |
4.3. Partycypacja społeczna w postępowaniach dotyczących spraw indywidualnych | str. | 59 |
5. Uzasadnienie partycypacji społecznej w realizacji zadań publicznych | str. | 61 |
5.1. Uzasadnienie aksjologiczne | str. | 61 |
5.2. Uzasadnienie prakseologiczne | str. | 66 |
Rozdział | 3 |
Dostęp do informacji publicznej jako warunek partycypacji społecznej w polityce przestrzennej | str. | 71 |
1. Uwagi ogólne | str. | 71 |
2. Konstrukcja prawa dostępu do informacji publicznej | str. | 72 |
2.1. Podstawa prawna | str. | 72 |
2.2. Zakres podmiotowy | str. | 73 |
2.2.1. Podmioty uprawnione | str. | 74 |
2.2.2. Podmioty zobowiązane | str. | 75 |
2.3. Zakres przedmiotowy | str. | 77 |
2.4. Analiza wybranych przypadków | str. | 78 |
2.4.1. Akty planowania przestrzennego | str. | 79 |
2.4.2. Materiał planistyczny | str. | 80 |
2.4.3. Wykazy/ewidencje/rejestry | str. | 82 |
3. Ustawowe ograniczenia prawa do informacji publicznej | str. | 85 |
3.1. Ograniczenia wynikające z konstrukcji definicji legalnej pojęcia "informacja publiczna" | str. | 86 |
3.2. Ograniczenia wynikające z konstrukcji "dokumentu wewnętrznego" | str. | 88 |
3.3. Inne ograniczenia ustawowe | str. | 92 |
3.3.1. Ograniczenia wynikające z potrzeby ochrony informacji niejawnych | str. | 93 |
3.3.2. Ograniczenia wynikające z potrzeby ochrony tajemnicy przedsiębiorcy | str. | 94 |
3.3.3. Ograniczenia wynikające z potrzeby ochrony prywatności osób fizycznych | str. | 96 |
4. Tryby udostępniania informacji publicznej przez organy administracyjne | str. | 100 |
4.1. Bezwnioskowe tryby udostępniania informacji publicznej | str. | 101 |
4.2. Wnioskowy tryb udostępniania informacji publicznej | str. | 105 |
4.3. Dobre praktyki | str. | 108 |
Rozdział | 4 |
Formy partycypacji społecznej w polityce przestrzennej | str. | 111 |
1. Uwagi ogólne | str. | 111 |
2. Obligatoryjne formy partycypacji społecznej w lokalnej polityce przestrzennej | str. | 112 |
2.1. Wnioski i uwagi | str. | 114 |
2.1.1. Wnioski | str. | 117 |
2.1.2. Uwagi | str. | 120 |
2.2. Dyskusja publiczna | str. | 126 |
2.3. Komisje urbanistyczno-architektoniczne | str. | 132 |
3. Fakultatywne formy partycypacji społecznej w lokalnej polityce przestrzennej | str. | 137 |
3.1. Konsultacje społeczne | str. | 138 |
3.1.1. Konstrukcja prawna konsultacji społecznych | str. | 142 |
3.1.1.1. Podstawa prawna | str. | 142 |
3.1.1.2. Zakres podmiotowy | str. | 143 |
3.1.1.2.1. Podmioty konsultowane | str. | 144 |
3.1.1.2.2. Podmioty konsultujące | str. | 147 |
3.1.1.3. Zakres przedmiotowy | str. | 148 |
3.1.2. Formy konsultacji społecznych | str. | 150 |
3.1.3. Dobre praktyki | str. | 154 |
3.1.3.1. Planowanie partycypacyjne | str. | 155 |
3.1.3.2. Otwarta przestrzeń | str. | 156 |
3.1.3.3. Twenty-first century town meeting | str. | 157 |
3.1.3.4. Komórki planujące | str. | 158 |
3.1.3.5. Sondaż deliberatywny | str. | 159 |
3.2. Uprawnienia opiniodawcze instytucji społecznych | str. | 161 |
3.2.1. Uprawnienia opiniodawcze jednostek pomocniczych gminy (dzielnicy, osiedla, sołectwa) | str. | 163 |
3.2.2. Uprawnienia opiniodawcze organizacji pozarządowych | str. | 167 |
3.3. Organy doradcze inne niż komisje urbanistyczno-architektoniczne | str. | 169 |
Rozdział | 5 |
Gwarancje prawne partycypacji społecznej w lokalnej polityce przestrzennej | str. | 173 |
1. Uwagi ogólne | str. | 173 |
2. Środki prawne gwarantujące partycypację społeczną w lokalnej polityce przestrzennej | str. | 175 |
2.1. Kontrola społeczna | str. | 175 |
2.1.1. Petycja | str. | 177 |
2.1.2. Skarga | str. | 181 |
2.2. Nadzór administracyjny | str. | 185 |
2.2.1. Rozstrzygnięcie nadzorcze wojewody stwierdzające nieważność aktu planowania przestrzennego | str. | 187 |
2.2.2. Orzeczenie wskazujące nieistotne naruszenie prawa | str. | 191 |
2.3. Kontrola sądowa | str. | 193 |
2.3.1. Skarga podmiotu spoza sektora publicznego na akty planowania przestrzennego | str. | 195 |
2.3.1.1. Podmioty uprawnione i konstrukcja legitymacji skargowej | str. | 195 |
2.3.1.2. Pojęcie interesu prawnego i uprawnienia | str. | 198 |
2.3.1.3. Zakres przedmiotowy skargi | str. | 201 |
2.3.2. Skarga wojewody na akty planowania przestrzennego | str. | 202 |
3. Rodzaje naruszeń prawa w zakresie partycypacji społecznej w lokalnej polityce przestrzennej | str. | 206 |
Wnioski | str. | 215 |
Wykaz literatury | str. | 231 |
Wykaz stron internetowych | str. | 235 |