POLECAMY
Autor:
Wydawca:
Format:
W książce przedstawiono funkcjonowanie mechanizmów nadzoru korporacyjnego w spółkach Skarbu Państwa oraz wykazano, w jaki sposób państwowy charakter własności determinuje działanie tych mechanizmów.
Atutem publikacji jest zaprezentowanie wyników badań ankietowych przeprowadzonych przez autora wśród członków zarządów i rad nadzorczych spółek oraz nadzorujących spółki pracowników Ministerstwa Skarbu Państwa, ukazujących problemy praktyki nadzoru korporacyjnego.
Praca zawiera szczegółową analizę aktów prawnych w zakresie m.in.:
relacji pomiędzy poszczególnymi organami spółek,
doboru i kwalifikacji członków zarządów i rad nadzorczych,
kompetencji Ministra Skarbu Państwa wobec spółek,
ustalania wynagrodzenia członków zarządów i rad nadzorczych.
Adresaci:
Książka będzie pomocna dla członków zarządów i rad nadzorczych spółek Skarbu Państwa, dla pracowników naukowych i studentów, adwokatów i radców prawnych, dla pracowników administracji rządowej nadzorujących spółki Skarbu Państwa, a także dla pracowników samorządowych nadzorujących spółki komunalne.
"Jestem pod wrażeniem postawionych przez autora hipotez badawczych. Są śmiałe, dobitne i krytyczne dla badanej sfery zjawisk. Nigdy wcześniej z taką pogłębioną krytyką się nie spotkałem, zaś hipotezy wydają się oryginalne. Hipotezy te odnoszą się zarówno do funkcjonowania mechanizmów nadzoru korporacyjnego w praktyce, jak i problemów teorii nadzoru korporacyjnego. Na obydwu tych płaszczyznach autor potrafił przeprowadzić przekonywającą weryfikację postawionych hipotez".
z recenzji prof. Grzegorza Domańskiego
"Książka jest opracowaniem rzetelnym, podejmującym ważne problemy badawcze. Na polskim, ale także zagranicznych rynkach wydawniczych, trudno znaleźć pozycję, która w tak kompleksowy sposób opisywałaby problematykę nadzoru korporacyjnego w spółkach z udziałem państwa. Podkreślenia wymaga także wiarygodność badań ankietowych".
z recenzji prof. Dariusza Jemielniaka
Rok wydania | 2013 |
---|---|
Liczba stron | 376 |
Kategoria | Inne |
Wydawca | Wolters Kluwer Polska SA |
ISBN-13 | 978-83-264-5493-6 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wykaz skrótów | |
str. | 11 |
Podziękowania | |
str. | 15 |
Rozdział 1. Wprowadzenie do problematyki nadzoru korporacyjnego - cel i założenia opracowania | |
str. | 17 |
1.1. Przedmiot i cel opracowania | |
str. | 17 |
1.2. Struktura opracowania | |
str. | 19 |
1.3. Podstawowe problemy i hipotezy badawcze | |
str. | 21 |
1.3.1. Uwagi wprowadzające | |
str. | 21 |
1.3.2. Problemy teorii nadzoru korporacyjnego | |
str. | 21 |
1.3.3. Hipotezy badawcze | |
str. | 23 |
1.4. Metodologia badań | |
str. | 25 |
1.5. Założenia terminologiczne | |
str. | 33 |
1.5.1. Tłumaczenie terminu corporate governance | |
str. | 33 |
1.5.2. Definicja nadzoru korporacyjnego | |
str. | 36 |
1.5.3. Terminy "spółka" i "korporacja" | |
str. | 42 |
1.5.4. Spółka państwowa - spółka Skarbu Państwa | |
str. | 43 |
1.5.5. Interesariusze | |
str. | 43 |
1.5.6. Założenia szczegółowe dotyczące terminów stosowanych w opracowaniu | |
str. | 44 |
Rozdział 2. Przegląd teorii nadzoru korporacyjnego | |
str. | 46 |
2.1. Uwagi wprowadzające | |
str. | 46 |
2.2. Teoria zasobowa | |
str. | 49 |
2.3. Teoria interesariuszy | |
str. | 51 |
2.3.1. Założenia teorii interesariuszy | |
str. | 51 |
2.3.2. Zakres pojęcia interesariusza | |
str. | 51 |
2.3.3. Perspektywy teorii interesariuszy | |
str. | 52 |
2.3.4. Krytyka teorii interesariuszy | |
str. | 54 |
2.3.5. Zastosowanie teorii interesariuszy w spółkach Skarbu Państwa | |
str. | 57 |
2.4. Teorie integrujące | |
str. | 58 |
2.4.1. Uwagi wprowadzające | |
str. | 58 |
2.4.2. Teoria interesariuszy-agencji | |
str. | 58 |
2.4.3. Teoria interesariuszy-kontraktów | |
str. | 60 |
2.5. Teoria agencji | |
str. | 62 |
2.5.1. Założenia i geneza problemu agencji | |
str. | 62 |
2.5.2. Nurty teorii agencji | |
str. | 64 |
2.5.3. Kontrakt jako instrument ograniczania problemu agencji | |
str. | 64 |
2.5.4. Wady i zalety teorii agencji | |
str. | 65 |
2.5.5. Praktyczne znaczenie teorii agencji w spółkach Skarbu Państwa | |
str. | 66 |
2.6. Teoria stewarda | |
str. | 68 |
2.7. Teoria instytucjonalna | |
str. | 68 |
2.8. Teoria hegemonii menedżerskiej | |
str. | 70 |
2.9. Teorie neoinstytucjonalne | |
str. | 70 |
2.10. Teoria kosztów transakcyjnych | |
str. | 72 |
2.11. Teoria praw własności | |
str. | 74 |
2.11.1. Własność w sensie ekonomicznym a własność w sensie prawnym | |
str. | 74 |
2.11.2. Władza wynikająca z własności ekonomicznej | |
str. | 75 |
2.11.3. Założenia teorii praw własności | |
str. | 75 |
2.11.4. Koszty transakcyjne a koszty własności | |
str. | 78 |
2.11.5. Problemy efektywnej alokacji praw własności | |
str. | 80 |
2.12. Teoria kontraktów | |
str. | 82 |
2.13. Teoria pogoni za rentą | |
str. | 84 |
2.14. Teoria sygnałów | |
str. | 84 |
Rozdział 3. Uwarunkowania funkcjonowania spółek Skarbu Państwa i nadzoru korporacyjnego w tych spółkach | |
str. | 86 |
3.1. Prawne uwarunkowania działalności gospodarczej państwa | |
str. | 86 |
3.1.1. Działalność gospodarcza państwa w Konstytucji RP | |
str. | 86 |
3.1.2. Dobro wspólne jako determinanta działalności gospodarczej państwa | |
str. | 87 |
3.1.3. Sprawiedliwość społeczna | |
str. | 89 |
3.1.4. Interes publiczny jako praktyczne odniesienie dobra wspólnego w działalności gospodarczej państwa | |
str. | 90 |
3.2. Nadzór korporacyjny a własność państwowa | |
str. | 92 |
3.2.1. Uwagi wprowadzające | |
str. | 92 |
3.2.2. Własność państwowa | |
str. | 93 |
3.2.3. Państwo jako imperium i jako dominium | |
str. | 94 |
3.2.4. Skarb Państwa | |
str. | 95 |
3.2.5. Prywatyzacja a nadzór korporacyjny | |
str. | 97 |
3.3. Spółki Skarbu Państwa | |
str. | 100 |
3.3.1. Szczególne cechy i uwarunkowania funkcjonowania spółek Skarbu Państwa | |
str. | 100 |
3.3.2. Cel i interes spółki kapitałowej | |
str. | 101 |
3.3.3. Interes publiczny jako determinanta celów spółek Skarbu Państwa | |
str. | 117 |
3.3.4. Polityczne uwarunkowania nadzoru korporacyjnego w spółkach Skarbu Państwa | |
str. | 122 |
Rozdział 4. Model regulacyjny nadzoru korporacyjnego w spółkach Skarbu Państwa | |
str. | 130 |
4.1. Wprowadzenie do problematyki roli prawa w nadzorze korporacyjnym | |
str. | 130 |
4.1.1. Cel i przedmiot rozdziału | |
str. | 130 |
4.1.2. Rola prawa w nadzorze korporacyjnym w spółkach Skarbu Państwa | |
str. | 131 |
4.1.3. Problemy regulacji dotyczących spółek Skarbu Państwa | |
str. | 134 |
4.2. System regulacji nadzoru korporacyjnego | |
str. | 139 |
4.2.1. Akty prawne dotyczące nadzoru korporacyjnego | |
str. | 139 |
4.2.2. Ustawy i rozporządzenia | |
str. | 139 |
4.2.3. Akty prawa wewnętrznego | |
str. | 140 |
4.2.4. Zasady nadzoru właścicielskiego | |
str. | 140 |
4.2.5. Wytyczne OECD dotyczące nadzoru korporacyjnego w przedsiębiorstwach publicznych | |
str. | 143 |
4.2.6. Regulacje prawa Unii Europejskiej w zakresie nadzoru korporacyjnego | |
str. | 145 |
4.2.7. Statuty spółek Skarbu Państwa | |
str. | 148 |
4.3. Regulacje nadzoru korporacyjnego dotyczące członków organów spółek Skarbu Państwa | |
str. | 149 |
4.3.1. Uwagi wprowadzające | |
str. | 149 |
4.3.2. Powołanie członków organów spółek Skarbu Państwa | |
str. | 150 |
4.3.3. Kwalifikacje członków organów spółek kapitałowych | |
str. | 160 |
4.3.4. Niezależność członków organów spółek Skarbu Państwa | |
str. | 163 |
4.3.5. Wynagrodzenie członków zarządów i rad nadzorczych | |
str. | 170 |
4.3.6. Pełnomocnik wspólnika | |
str. | 175 |
4.4. Relacje pomiędzy organami spółek Skarbu Państwa | |
str. | 176 |
4.4.1. Uwagi wprowadzające | |
str. | 176 |
4.4.2. Relacje walne zgromadzenie - zarząd | |
str. | 177 |
4.4.3. Relacje zarząd - rada nadzorcza | |
str. | 183 |
4.4.4. Relacje rada nadzorcza - komórki organizacyjne MSP nadzorujące spółki (ZNW) | |
str. | 185 |
4.5. Prawne ograniczenia dysponowania zyskiem spółek Skarbu Państwa | |
str. | 188 |
4.6. Uprawnienia pracowników w spółkach Skarbu Państwa | |
str. | 190 |
4.6.1. Uwagi wprowadzające | |
str. | 190 |
4.6.2. Uprawnienia pracowników w zakresie wyboru członków organów spółek Skarbu Państwa | |
str. | 190 |
4.6.3. Prawo pracowników do objęcia akcji spółki | |
str. | 194 |
4.6.4. Rady pracowników jako forma partycypacji pracowniczej w zarządzaniu spółkami | |
str. | 196 |
4.6.5. Uprawnienia związków zawodowych w spółkach Skarbu Państwa | |
str. | 198 |
4.6.6. Pracownicy jako interesariusze spółek Skarbu Państwa - podsumowanie | |
str. | 201 |
4.7. Nadzór właścicielski Ministra Skarbu Państwa | |
str. | 203 |
4.7.1. Uwagi wprowadzające | |
str. | 203 |
4.7.2. Wielość ról Ministra Skarbu Państwa wobec spółek Skarbu Państwa | |
str. | 204 |
4.7.3. Struktura organizacyjna nadzoru właścicielskiego w spółkach Skarbu Państwa | |
str. | 216 |
4.7.4. Rola pracowników Ministerstwa Skarbu Państwa w nadzorze właścicielskim | |
str. | 219 |
Rozdział 5. Mechanizmy nadzoru korporacyjnego w spółkach Skarbu Państwa | |
str. | 222 |
5.1. Rola i rodzaje mechanizmów nadzoru korporacyjnego | |
str. | 222 |
5.2. Zewnętrzne mechanizmy nadzoru korporacyjnego | |
str. | 223 |
5.3. Wewnętrzne (prawne) mechanizmy nadzoru korporacyjnego w spółkach Skarbu Państwa | |
str. | 225 |
5.3.1. Uwagi wprowadzające | |
str. | 225 |
5.3.2. Rady nadzorcze | |
str. | 225 |
5.3.3. Nadzór urzędniczy | |
str. | 252 |
5.3.4. Prawa akcjonariuszy | |
str. | 269 |
5.3.5. Wewnętrzne mechanizmy nadzoru korporacyjnego - podsumowanie i wnioski | |
str. | 276 |
Rozdział 6. Problemy nadzoru korporacyjnego w spółkach Skarbu Państwa | |
str. | 290 |
6.1. Podstawowe problemy badawcze | |
str. | 290 |
6.2. Problem własności ekonomicznej | |
str. | 291 |
6.3. Problem interesariuszy spółek Skarbu Państwa | |
str. | 306 |
6.4. Problem agencji | |
str. | 319 |
Rozdział 7. Podsumowanie | |
str. | 332 |
7.1. Wnioski w zakresie celu opracowania | |
str. | 332 |
7.2. Wnioski dotyczące celów spółek Skarbu Państwa | |
str. | 332 |
7.3. Wnioski dotyczące mechanizmów nadzoru korporacyjnego | |
str. | 335 |
7.4. Wnioski dotyczące problemów nadzoru korporacyjnego w spółkach Skarbu Państwa | |
str. | 340 |
7.4.1. Weryfikacja hipotez badawczych dotyczących problemu teorii praw własności | |
str. | 340 |
7.4.2. Weryfikacja hipotezy badawczej dotyczącej problemu teorii interesariuszy | |
str. | 343 |
7.4.3. Weryfikacja hipotezy badawczej dotyczącej problemu teorii agencji | |
str. | 346 |
7.5. Ograniczenia i propozycje badań na przyszłość | |
str. | 348 |
7.6. Propozycje nowych rozwiązań w zakresie nadzoru korporacyjnego w spółkach Skarbu Państwa | |
str. | 351 |
Bibliografia | |
str. | 357 |
Spis rysunków, tabel i wykresów | |
str. | 373 |