POLECAMY
Wydawca:
Format:
ibuk
Oddając do rąk Czytelnika publikację Znaczenie edukacyjne projektu „Jestem fair” opartego na idei neoolimpizmu, wyrażam nadzieję, że jej lektura wyzwoli chęć poszukiwania nowych metod kształtujących wszechstronnie osobowość młodego człowieka, które można wykorzystać w pracy pedagogicznej w różnych środowiskach wychowawczych.
W monografii, poza opisem pewnego wycinka rzeczywistości społecznej, jakim było wprowadzenie do szkół przed EURO 2012 projektu edukacyjnego Jestem fair, podjęto próbę – na podstawie przedstawionych wyników badań – odniesienia się do oczekiwań pedagogicznych i wskazania na skuteczność podjętych działań. Zawarte w książce wnioski i wskazówki mogą przyczynić się nie tylko do usprawnienia sposobu pracy na specyficznym obszarze oddziaływań wychowawczych, jakim jest praca z młodzieżą (szczególnie w okresie dorastania), ale także można je wykorzystać jako sugestie przy projektowaniu programów edukacyjnych przez różne podmioty (w tym nauczycieli wychowania fizycznego i trenerów sportowych). Aby jednakże zmiany te były skuteczne, więcej uwagi należy poświęcić wartościom o charakterze uniwersalnym, które są zrozumiale i cenione przez młodzież z różnych środowisk (w tym przez kibiców). Takimi mogą się stać wartości wyniesione ze sportu, z główną zasadą olimpizmu – fair play.
Rok wydania | 2020 |
---|---|
Liczba stron | 294 |
Kategoria | Publikacje darmowe |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego |
ISBN-13 | 978-83-8142-811-8 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp | 11 |
Rozdział 1. Teoretyczne przesłanki projektu edukacyjnego | 17 |
1.1. Wartości i ich rola w edukacji | 17 |
1.1.1. Pojęcie wartości i ich klasyfikacja | 17 |
1.1.2. Rola wartości w procesie wychowania | 21 |
1.1.3. Wychowanie do wartości w działaniach profilaktycznych | 25 |
1.2. Sport w procesie wychowania | 28 |
1.2.1. Sport jako obszar współczesnej rzeczywistości społeczno-kulturowej | 28 |
1.2.2. Wychowawcze wartości sportu | 32 |
1.2.3. Kulturotwórczy i wychowawczy wymiar widowisk sportowych | 33 |
1.2.4. Sport wobec zagrożeń współczesności | 35 |
1.3. Neoolimpizm jako koncepcja wychowawcza | 41 |
1.3.1. Pedagogika sportu Pierre’a de Coubertina w wymiarze antycznych i współczesnych wartości olimpizmu | 42 |
1.3.2. Fundamentalne zasady olimpizmu w koncepcji Pierre’a de Coubertina | 46 |
1.3.3. Pierre’a de Coubertina założenia edukacji olimpijskiej w szkole | 48 |
1.4. Fair play – od historii do promocji w sporcie i życiu codziennym | 52 |
1.4.1. Fair play – pojęcie, tradycje i teraźniejszość | 52 |
1.4.2. Rozwój zasady fair play w Polsce | 60 |
1.4.3. Wybrane aspekty zasady fair play | 62 |
1.4.4. Promowanie zasady fair play w wybranych dokumentach normatywnych | 64 |
1.5. Problemy okresu adolescencji wyzwaniem dla wychowania | 68 |
1.5.1. Zachowania młodzieży w okresie dorastania | 69 |
1.5.2. Przyczyny agresywnych zachowań młodzieży | 73 |
1.5.3. Rola subkultur młodzieżowych w kreowaniu tożsamości młodego człowieka | 82 |
1.5.4. Subkultury kibiców piłkarskich – charakterystyka i podziały | 84 |
1.6. Wybrane metody pracy z młodzieżą | 92 |
1.6.1. Model działań wspierających rozwój młodzieży | 92 |
1.6.2. Metoda projektów jako aktywizująca praktyka wychowawcza | 95 |
1.6.3. Działania profilaktyczne skierowane do uczniów–kibiców | 99 |
Rozdział 2. Założenia metodologiczne | 101 |
2.1. Koncepcja badań | 101 |
2.1.1. Przesłanki uzasadniające wybór przedmiotu badań | 101 |
2.1.2. Uwarunkowania społeczne i środowiskowe projektu edukacyjnego Jestem fair | 104 |
2.2. Przedmiot i cel badań | 109 |
2.3. Cel, założenia i działania edukacyjne projektu Jestem fair | 110 |
2.3.1. Przesłanki teoretyczne do podjęcia działań edukacyjnych w łódzkich szkołach gimnazjalnych | 111 |
2.3.2. Cel i założenia projektu Jestem fair | 114 |
2.3.3. Działania oparte na fundamentalnych zasadach olimpizmu Pierre’a de Coubertina podjęte w ramach projektu Jestem fair | 117 |
2.4. Problematyka badawcza | 129 |
2.5. Miary oceny skuteczności projektu Jestem fair | 132 |
2.6. Metody, techniki i narzędzia badawcze | 133 |
2.7. Sposób analizy danych | 135 |
2.8. Charakterystyka uczestników projektu edukacyjnego Jestem fair i jego ramy czasowo-zadaniowe | 136 |
Rozdział 3. Ocena skuteczności działań edukacyjnych podjętych w ramach projektu Jestem fair – wyniki badań własnych | 145 |
3.1. Analiza porównawcza badań przeprowadzonych wśród uczniów ogółem | 145 |
3.1.1. Postrzeganie zasady fair play w sporcie i życiu | 145 |
Deklarowane zachowania zgodne z zasadą fair play w aspektach: przestrzegania przepisów, odpowiedzialności, zdrowia oraz równości szans | 148 |
3.1.3. Podstawowe źródło wiedzy o fair play | 158 |
3.2. Analiza wyników badań z uwzględnieniem kibicowania deklarowanego przez badanych uczniów | 159 |
3.3. Ocena przez badanych nauczycieli działań podjętych w ramach projektu Jestem fair jako znaczących w pracy edukacyjnej | 165 |
3.4. Samoocena dokonana przez badanych studentów skuteczności przeprowadzonych w szkołach zajęć edukacyjnych na temat przestrzegania zasady fair play w sporcie i życiu | 170 |
3.5. Ocena najbardziej wartościowych działań edukacyjnych projektu Jestem fair | 172 |
3.6. Ograniczenia i problemy w realizacji założeń projektu Jestem fair | 175 |
3.7. Dyskusja, synteza wyników badań i egzemplifikacje dla praktyki pedagogicznej | 177 |
3.7.1. Dyskusja i podsumowanie wyników badań | 177 |
3.7.2. Implikacje i rekomendacje dla praktyki pedagogicznej | 182 |
Zakończenie | 189 |
Bibliografia | 193 |
Spis tabel | 207 |
Spis rycin | 209 |
Załącznik 1. Tabele do wykresów | 213 |
Załącznik 2. Narzędzia badawcze dla uczniów | 245 |
Załącznik 3. Narzędzia badawcze dla nauczycieli | 257 |
Załącznik 4. Wyróżnienia, rekomendacje klubów sportowych i wybrane materiały prasowe dotyczące realizacji projektu edukacyjnego Jestem fair | 261 |
Załącznik 5. Plakat i logo projektu edukacyjnego Jestem fair oraz wyróżnione w konkursie flagi kibiców fair play | 285 |
Załącznik 6. Dokumentacja fotograficzna z realizacji projektu edukacyjnego Jestem fair | 287 |
Summary | 293 |
Nota o autorce | 295 |