Ochrona praw pacjenta. Studium publicznoprawne

Ochrona praw pacjenta. Studium publicznoprawne

1 ocena

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

50,40

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa:

Najniższa cena z 30 dni: 50,40 zł  


50,40

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

W Polsce wieloletni kryzys systemu ochrony zdrowia, spory o jego kształt, finansowanie i warunki zatrudnienia personelu medycznego odsunęły pacjenta i przysługujące mu prawa na dalszy plan. Podejmowane w ostatnich latach zmiany w systemie ochrony zdrowia koncentrują się w zasadzie wyłącznie na jego organizacji i sposobie finansowania. Tymczasem nie można mówić o właściwym funkcjonowaniu tego systemu, jeżeli nie przewiduje on rozwiązań gwarantujących pacjentowi możliwość bycia pełnoprawnym i świadomym uczestnikiem każdego etapu procesu leczenia. Gwarancje takie może tworzyć odpowiednio ukształtowany katalog praw pacjenta i wdrożenie rozwiązań, które zapewnią ich rzeczywistą realizację, w tym w szczególności nałożenie niezbędnych obowiązków na władze publiczne, podmioty wykonujące działalność leczniczą oraz osoby udzielające pacjentom świadczeń zdrowotnych. Przedmiotem niniejszej monografii jest analiza rozwiązań, które w tej materii przyjął polski ustawodawca. [Ze Wstępu]


Rok wydania2017
Liczba stron500
KategoriaAdministracja publiczna
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej
ISBN-13978-83-227-9030-4
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wykaz skrótów.    9
  Wstęp     13
  Rozdział I. System ochrony zdrowia w Polsce i miejsce pacjenta w tym systemie     19
    1. Uwagi wstępne     19
    2. Podstawowe pojęcia i instytucje     20
      2.1. Zdrowie i jego ochrona     20
      2.2. System ochrony zdrowia     24
      2.3. Pacjent     30
      2.4. Prawa pacjenta     35
    3. Geneza i rozwój systemu ochrony zdrowia w Polsce w kontekście ochrony praw pacjenta     40
      3.1. Organizacja systemu ochrony zdrowia w okresie II Rzeczypospolitej Polskiej     40
      3.2. Opieka zdrowotna w okresie Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej     55
      3.3. Ewolucja systemu ochrony zdrowia w okresie transformacji ustrojowej     72
      3.4. Reformy opieki zdrowotnej na przełomie XX i XXI w.     87
    4. Kształt systemu ochrony zdrowia w Polsce w świetle obowiązującego prawa     97
  Rozdział II. Aksjologiczne i normatywne podstawy ochrony praw pacjenta w kontekście Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej     105
    1. Uwagi wstępne     105
    2. Godność człowieka jako fundament wszelkich praw i wolności człowieka     106
    3. Prawo do ochrony życia i ochrony zdrowia jako prawa człowieka     126
    4. Konstytucja jako źródło najważniejszych praw pacjenta     149
    5. Konstytucyjne gwarancje ochrony praw pacjenta oraz możliwości ich ograniczenia     168
  Rozdział III. Istota i zakres poszczególnych praw pacjenta     187
    1. Uwagi wstępne     187
    2. Prawa pacjenta związane z dostępem do świadczeń opieki zdrowotnej     189
      2.1. Świadczenie zdrowotne a świadczenie opieki zdrowotnej     189
      2.2. Prawo do świadczeń zdrowotnych     193
      2.3. Prawo do świadczeń opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych     206
      2.4. Prawo do świadczeń zdrowotnych rzeczowych     210
      2.5. Prawo do świadczeń towarzyszących     219
    3. Prawa pacjenta związane z możliwością podejmowania autonomicznych decyzji     223
      3.1. Prawo do wyrażenia zgody na udzielenie świadczenia zdrowotnego     223
      3.2. Prawo do wyrażenia sprzeciwu co do udzielanego świadczenia zdrowotnego     235
      3.3. Udzielenie świadczenia zdrowotnego bez zgody pacjenta     237
      3.4. Inne prawa pacjenta związane z możliwością podejmowania samodzielnych decyzji     247
    4. Prawa pacjenta związane z dostępem do informacji     250
      4.1. Prawo do informacji o stanie zdrowia     250
      4.2. Prawo dostępu do dokumentacji medycznej     261
      4.3. Prawo do informacji o odstąpieniu od leczenia     266
      4.4. Prawo do informacji o prawach pacjenta     267
      4.5. Prawo do informacji o rodzaju i zakresie świadczeń zdrowotnych udzielanych przez podmiot wykonujący działalność leczniczą     268
    5. Prawa pacjenta związane z ochroną życia prywatnego, rodzinnego i duchowego     269
      5.1. Prawo do poszanowania intymności i godności     270
      5.2. Prawo do poszanowania życia prywatnego i rodzinnego     275
      5.3. Prawo do opieki duszpasterskiej     277
      5.4. Prawo do zachowania w tajemnicy informacji związanych z pacjentem     279
      5.5. Prawo do ochrony danych osobowych zawartych w dokumentacji medycznej pacjenta     285
      5.6. Prawo do przechowywania rzeczy wartościowych w depozycie     290
    6. Prawa pacjenta związane z oceną przebiegu procesu diagnostycznego i terapeutycznego     291
      6.1. Prawo do zgłoszenia własnego zdania w zakresie udzielanych świadczeń zdrowotnych     292
      6.2. Prawo żądania dodatkowej opinii lub zwołania konsylium lekarskiego     293
      6.3. Prawo do zgłoszenia sprzeciwu wobec opinii albo orzeczenia lekarza     295
      6.4. Prawo do zgłaszania działań niepożądanych produktów leczniczych     298
      6.5. Prawo do wystąpienia z wnioskiem do wojewódzkiej komisji do spraw orzekania o zdarzeniach medycznych     298
  Rozdział IV. Państwo jako gwarant realizacji podstawowych praw pacjenta     305
    1. Uwagi wstępne     305
    2. Obowiązek podejmowania przez państwo działań służących ochronie życia i zdrowia pacjentów oraz przysługujących im praw     307
      2.1. Obowiązek zagwarantowania pacjentom należnych im praw     307
      2.2. Obowiązek zorganizowania systemu ochrony zdrowia w sposób umożliwiający realizację praw pacjenta     310
      2.3. Obowiązek stworzenia instytucji stojących na straży przestrzegania praw pacjenta     333
    3. Zadania organów administracji publicznej w zakresie ochrony praw pacjenta     337
      3.1. Zadania organów administracji rządowej     337
      3.2. Zadania jednostek samorządu terytorialnego     348
    4. Ochrona praw pacjenta w działaniach organów ochrony praw człowieka     356
      4.1. Rzecznik Praw Pacjenta     358
      4.2. Rzecznik Praw Obywatelskich     365
      4.3. Rzecznik Praw Dziecka     368
      4.4. Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych     371
    5. Obowiązki podmiotów wykonujących działalność leczniczą w zakresie ochrony praw pacjenta     373
    6. Obowiązki samorządów zawodów medycznych oraz osób wykonujących zawody medyczne w zakresie ochrony praw pacjenta     384
  Rozdział V. Odpowiedzialność za naruszenie praw pacjenta     399
    1. Uwagi wstępne     399
    2. Istota odpowiedzialności za naruszenie praw pacjenta     400
    3. Odpowiedzialność za naruszenie praw pacjenta przy wykonywaniu władzy publicznej     404
    4. Odpowiedzialność cywilna w związku z naruszeniem praw pacjenta     409
      4.1. Odpowiedzialność za naruszenie praw pacjenta na podstawie art. 4 ustawy o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta     409
      4.2. Odpowiedzialność za szkodę lub krzywdę powstałą w związku z naruszeniem praw pacjenta     420
    5. Odpowiedzialność karna i wykroczeniowa w związku z naruszeniem praw pacjenta     431
    6. Odpowiedzialność zawodowa i dyscyplinarna za naruszenie praw pacjenta     441
  Zakończenie     449
  Wykaz aktów normatywnych     457
  Wykaz orzecznictwa     465
  Literatura     471
RozwińZwiń