POLECAMY
Format:
ibuk
Książka Rzeczywistość filmowa Stanisława Różewicza jest znakomitym, kompetentnym przewodnikiem po twórczości filmowej wybitnego, choć wciąż nie w pełni rozpoznanego i docenionego polskiego twórcy filmowego. Przedstawia Różewicza jako twórcę dysponującego własną, odrębną stylistyką, rozwijaną z filmu na film, a zarazem osobistym, odrębnym widzeniem świata.
Praca stanowi przykład oryginalnego potraktowania formuły “książki o autorze filmowym". Rzeczywistość filmowa Stanisława Różewicza nie jest – ściśle rzecz ujmując – monografią. Nie wszystkie filmy zostały potraktowane z równą uwagą, pominięta została twórczość teatralna i telewizyjna reżysera, brak też całościowego ujęcia biograficznego. Autorka wybrała inną drogę: wyszła od skrótowego “ujęcia całości”, od owej “przyjętej wiedzy” o twórczości filmowej Różewicza (to część I książki), następnie poddała bardzo dokładnej i precyzyjnej analizie siedem jego najbardziej reprezentatywnych filmów (to część II, popisowa), po czym wnioski z tych analiz zawarła w części III, zatytułowanej “Trzecia rzeczywistość" Stanisława Różewicza, która jest syntetycznym podsumowaniem analiz. W ten logiczny i konsekwentny sposób został tu skonstruowany nowy wizerunek twórczości filmowca; tym samym książka Moniki Maszewskiej-Łupiniak stała się wartościową propozycją metodologiczną, godną polecenia każdemu filmoznawcy.
Z recenzji wydawniczej prof. Tadeusza Lubelskiego
Rok wydania | 2009 |
---|---|
Liczba stron | 248 |
Kategoria | Filmoznawstwo |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego |
ISBN-13 | 978-83-233-2667-0 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp | 7 |
CZĘŚĆ I. Własny ton, własny świat. Twórczość filmowa Stanisława Różewicza | 11 |
CZĘŚĆ II. Styl i poetyka, czyli rozważania o „narracyjności” | 37 |
Rozdział 1. Trzy kobiety – powojenne retrospekcje | 47 |
Rozdział 2. Świadectwo urodzenia – okupacyjna przestrzeń i czas | 69 |
Rozdział 3. Samotność we dwoje – ukryte struktury rzeczywistości | 93 |
Rozdział 4. Drzwi w murze – teatralizacja życia | 115 |
Rozdział 5. Opadły liście z drzew – pamięć–narracja–historia | 131 |
Rozdział 6. Ryś – poetyka fałszywego sacrum | 155 |
Rozdział 7. Kobieta w kapeluszu – (re)konstrukcje tożsamości | 183 |
CZĘŚĆ III. „Trzecia rzeczywistość” Stanisława Różewicza | 209 |
Filmografia | 231 |
Bibliografia | 243 |