Reżyser na ścieżce dźwiękowej. Funkcje mużyki w twórczości filmowej Romana Polańskiego

Reżyser na ścieżce dźwiękowej. Funkcje mużyki w twórczości filmowej Romana Polańskiego

1 opinia

Format:

ibuk

RODZAJ DOSTĘPU

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa:

Najniższa cena z 30 dni: 6,92 zł  


6,92

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Książka prezentuje wszechstronne omówienie funkcji i znaczenia muzyki wykorzystywanej w filmach Romana Polańskiego – zmienności tej muzyki w relacji z poetyką konkretnych gatunków filmowych. Punktem zwrotnym w twórczości autora „noża w wodzie” w odniesieniu do muzyki filmowej była przedwczesna śmierć Krzysztofa Komedy, który był pierwszym kompozytorem Polańskiego i miał duży wpływ na całą wczesną twórczość reżysera w ogóle. Poza tym poznański kompozytor napisał muzykę do aż dziesięciu filmów autora „Matni”. Po śmierci Komedy po trzy filmy Roman Polański zrealizował z Philippem Sardem, Wojciechem Kilarem i Alexandrem Desplatem. Są także kompozytorzy, którzy współpracowali z reżyserem przy jednym tylko projekcie, np.. Ennio Morricone. Książka składa się z pięciu rozdziałów, które poprzedza wprowadzenie, a wieńczy konkluzja. Rozważania na temat funkcji muzyki w poszczególnych okresach twórczości Polańskiego mają charakter diachroniczny z uwagi na istotną w odniesieniu do tego tematu badawczego ewolucję reżysera w kontekście umiejętności funkcjonalizowania muzyki w dziele filmowym. Publikacja poza wnikliwym opisem funkcji muzyki jako jednego z elementów języka filmu, proponuje interdyscyplinarne spojrzenie na dzieło filmowe, które już w samej swej strukturze przejawia cechy utworu muzycznego. tyczy się to zwłaszcza wczesnych prac Romana Polańskiego oraz (sic!) jego dzieł najnowszych


Rok wydania2018
Liczba stron228
KategoriaFilmoznawstwo
WydawcaWydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza
ISBN-13978-83-232-3305-3
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Od autora    9
  Wprowadzenie    11
  Lata 1957–1961. Wczesna twórczość Romana Polańskiego. Etiudy szkolne i pozaszkolne    33
    Rozbijemy zabawę – pierwsze dźwięki     35
    Spotkanie z Krzysztofem Komedą i pierwsza filmoa trylogia Polańskiego – Dwaj ludzie z szafą, Gruby i chudy oraz Ssaki    40
    Lampa – muzyczność szmerów i „szemrana” muzyka    58
    Gdy spadają anioły – muzyka i wspomnienia    60
  Lata 1961–1968. Pierwsze pełnometrażowe filmy olańskiego. Jazz i jego granice
  w „autorskim kinie gatunków”    65
    Jazz i jazzowość w Nożu w wodzie, Diamentowym naszyjniku i Matni    68
    Nieustraszeni zabójcy wampirów i Dziecko Rosemary, czyli filmowe wyzwanie dla jazzmana,
    który przestaje nim być    88
  Lata 1971–1986. Autor filmu – widmo kompozytora. Następca Komedy pilnie poszukiwany!    104
    Dawność i mrok – muzyka Third Ear Band w Tragedii Makbeta    105
    Chinatown i Lokator – „czarne kino grozy” – Jerry Goldsmith i Philippe Sarde    111
    Polański i Sarde – ciąg dalszy – Tess i Piraci    124
  Lata 1988–2002. Polański i „dinozaury muzyki” (niekoniecznie) filmowej    136
    Muzyczny Paryż – Frantic i Gorzkie gody    137
    Muzyka KLASYCZNA w filmach Romana Polańskiego – Śmierć i dziewczyna, Pianista… i Co?    155
    Wojciech Kilar    172
  Lata 2005–2013. Emocjonalnie i intelektualnie. Rachel Portman i Alexandre Desplat    185
    Oliver Twist – światło, ciemność i synestezja    186
    Twórczy dysonans – Autor widmo    194
    Muzyka Alexandre’a Desplata i realizm à la Polański – Rzeź i Wenus w futrze    200
  Konkluzja    209
  Bibliografia    216
  Indeks nazwisk    223
  The Director on the Soundtrack. The Functions of Music in Roman Polański’s Film-Making (Summary)    227
RozwińZwiń