POLECAMY
Autor:
Format:
ibuk
W książce poruszono kwestię praktycznego wykorzystania współczesnych rozwiązań technologicznych (zwłaszcza narzędzi sieciowych takich jak Moodle) w akademickim kształceniu studentów polonistyki. Punktem wyjścia prezentowanych w publikacji badań, analiz oraz praktycznych rozwiązań jest pogłębiona analiza uwarunkowań globalnych (cywilizacyjnych) i lokalnych (kierunkowych), bezpośrednio wpływających na realizację akademickiego procesu kształcenia. Tak istotne dla autora niniejszej książki uwarunkowania cyfrowe dydaktyki akademickiej ostatnimi czasy wydają się szczególnie istotne dla Inicersitas w jego wymiarze filologicznym, polonistycznym i szerzej humanistycznym, znajdującym się w tak zwanym kryzysie. Rzecz bowiem w tym, aby używać nowoczesnych mediów i technologii cyfrowych do humanizowania obszarów stechnicyzowanych, nie zaś z uporem godnym lepszej sprawy technicyzować kolejne przestrzenie – w tym ludzkie wartości. Autorskim pomysłem, który lokalnie zmienić może model kształcenia w ramach stereotypowo „tradycyjnego” kierunku polonistycznego, jest opracowana na początku wieku przez autora niniejszej publikacji koncepcja cyfrowego kształcenia hybrydowego, stworzona w odniesieniu do polonistycznego kształcenia licealnego. W monografii zaprezentowano jej wersję udoskonaloną i zgodną z najnowszymi standardami kształcenia, z wykorzystaniem technologii sieciowych. Omawiana strategia, wraz z praktycznymi pomysłami i przykładami zajęć dydaktycznych ze studentami, powiązana została z wymienioną wyżej lokalną specyfiką, uwarunkowaniami i tradycją kształcenia polonistów w realiach studiów wyższych, a także umocowana w ramach prowadzonych przez autora eksperymentów dydaktycznych, cytowanych badań uznanych badaczy z kraju i zagranicy, badań oraz analiz efektywności sieciowych wariantów kształcenia wraz z prezentacją spójnej i stosowanej na Wydziale Filologii Polskie i Klasycznej UAM w Poznaniu strategii cyfrowego kształcenia polonistów.
Rok wydania | 2018 |
---|---|
Liczba stron | 326 |
Kategoria | Literaturoznawstwo |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza |
ISBN-13 | 978-83-232-3246-9 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wprowadzenie: W stronę cyfrowej dydaktyki akademickiej | 9 |
Rozdział 1. Stan badań i uwarunkowania cyfrowej dydaktyki akademickiej | 21 |
1.1. Cyfrowa dydaktyka akademicka – próba rozpoznania przedmiotu badań | 21 |
1.2. Globalne i lokalne uwarunkowania cyfrowej dydaktyki akademickiej | 37 |
Rozdział 2. Globalne uwarunkowania cyfrowej dydaktyki akademickiej | 41 |
2.1. Człowiek i edukacja w świecie technologii | 41 |
2.1.1. Społeczeństwo informatyczne | 41 |
2.1.2. Interaktywny świat nowych cyfrowych mediów | 56 |
2.2. Społeczeństwo sieciowe | 76 |
2.3. Kompetencje XXI wieku | 84 |
2.4. Technologie, media i nowe media w edukacji | 92 |
2.4.1. Technologie w nauce i edukacji (rys historyczny) | 93 |
2.4.2. Dydaktyka sieci i dydaktyka w sieci – ujęcie praktyczne | 108 |
2.5. Uniwersytet w czasie przemian | 119 |
Rozdział 3. Lokalne uwarunkowania cyfrowej dydaktyki akademickiej | 134 |
3.1. Uwarunkowania kierunkowe | 134 |
3.1.1. Język nowych mediów i cenne inspiracje rodzimego przedmiotu | 137 |
3.2. Uwarunkowania kompetencyjne studenta | 143 |
3.2.1. Rynek pracy a kompetencje polonistów | 144 |
3.2.2. Cyfrowe kompetencje komunikacyjne studentów polonistyki | 151 |
3.3. Uwarunkowania technologiczne i warianty prowadzenia dydaktyki cyfrowej | 163 |
3.3.1. Główne modele pracy z technologiami cyfrowymi | 163 |
3.3.2. Warunki i standardy pracy z technologiami cyfrowymi | 166 |
3.3.3. Preferowany styl prowadzenia zajęć z wykorzystaniem technologii cyfrowych | 170 |
3.4. Uwarunkowania neurobiologiczne i psychologiczne nauczania akademickiego | 176 |
3.4.1. Uwarunkowania neurobiologiczne uczenia się | 177 |
3.4.2. Psychologiczne koncepcje efektywnego kształcenia | 193 |
3.4.2.1. Kształcenie z wykorzystaniem technologii z perspektywy behawioralnej | 194 |
3.4.2.2. Kształcenie z wykorzystaniem technologii z perspektywy poznawczo-konstruktywistycznej | 198 |
Rozdział 4. Efektywność dydaktyczna zajęć z wykorzystaniem technologii cyfrowych | 208 |
Rozdział 5. Sieciowe narzędzia cyfrowego kształcenia | 228 |
5.1. Narzędzia CMS | 229 |
5.1.1. WordPress | 231 |
5.1.2. Joomla! | 231 |
5.1.3. Drupal | 232 |
5.2. Narzędzia LMS i LCMS | 232 |
5.2.1. Modułowe środowisko kształcenia zdalnego Moodle | 238 |
Rozdział 6. Praktyka cyfrowego kształcenia polonistów | 244 |
6.1. Program modernizacji poznańskiej polonistyki w latach 2009–2015 | 244 |
6.2. Serwis Edukacji Interaktywnej WFPiK UAM w Poznaniu | 248 |
6.3. Analiza kursów zamieszczonych w Serwisie Edukacji Interaktywnej WFPiK UAM | 257 |
6.4. Strategia cyfrowego kształcenia polonistów | 260 |
6.4.1. Model skoncentrowany na realizacji zadań | 260 |
6.4.2. Model projektów badawczych | 271 |
6.4.3. Model skoncentrowany na realizacji projektów twórczych | 284 |
6.4.4. Modele realizowania kursów na platformie Moodle: podsumowanie | 287 |
6.5. Zajęcia realizowane z wykorzystaniem kursów Moodle | 288 |
6.5.1. Studium przypadku: „Edukacja naukowo-informatyczna” | 290 |
6.5.2. Studium przypadku: „Organizacja i zarządzanie w wydawnictwie” | 298 |
6.5.3. Studium przypadku: „Laboratorium mediów” | 301 |
Wnioski końcowe | 304 |
Nota bibliograficzna | 312 |
Bibliografia | 313 |
Spis tabel | 324 |
Spis rysunków | 325 |