Nowe media i technologie cyfrowe w kształceniu polonistów

Nowe media i technologie cyfrowe w kształceniu polonistów

1 opinia

Format:

ibuk

RODZAJ DOSTĘPU

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa:

Najniższa cena z 30 dni: 6,92 zł  


6,92

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

W książce poruszono kwestię praktycznego wykorzystania współczesnych rozwiązań technologicznych (zwłaszcza narzędzi sieciowych takich jak Moodle) w akademickim kształceniu studentów polonistyki. Punktem wyjścia prezentowanych w publikacji badań, analiz oraz praktycznych rozwiązań jest pogłębiona analiza uwarunkowań globalnych (cywilizacyjnych) i lokalnych (kierunkowych), bezpośrednio wpływających na realizację akademickiego procesu kształcenia. Tak istotne dla autora niniejszej książki uwarunkowania cyfrowe dydaktyki akademickiej ostatnimi czasy wydają się szczególnie istotne dla Inicersitas w jego wymiarze filologicznym, polonistycznym i szerzej humanistycznym, znajdującym się w tak zwanym kryzysie. Rzecz bowiem w tym, aby używać nowoczesnych mediów i technologii cyfrowych do humanizowania obszarów stechnicyzowanych, nie zaś z uporem godnym lepszej sprawy technicyzować kolejne przestrzenie – w tym ludzkie wartości. Autorskim pomysłem, który lokalnie zmienić może model kształcenia w ramach stereotypowo „tradycyjnego” kierunku polonistycznego, jest opracowana na początku wieku przez autora niniejszej publikacji koncepcja cyfrowego kształcenia hybrydowego, stworzona w odniesieniu do polonistycznego kształcenia licealnego. W monografii zaprezentowano jej wersję udoskonaloną i zgodną z najnowszymi standardami kształcenia, z wykorzystaniem technologii sieciowych. Omawiana strategia, wraz z praktycznymi pomysłami i przykładami zajęć dydaktycznych ze studentami, powiązana została z wymienioną wyżej lokalną specyfiką, uwarunkowaniami i tradycją kształcenia polonistów w realiach studiów wyższych, a także umocowana w ramach prowadzonych przez autora eksperymentów dydaktycznych, cytowanych badań uznanych badaczy z kraju i zagranicy, badań oraz analiz efektywności sieciowych wariantów kształcenia wraz z prezentacją spójnej i stosowanej na Wydziale Filologii Polskie i Klasycznej UAM w Poznaniu strategii cyfrowego kształcenia polonistów.


Rok wydania2018
Liczba stron326
KategoriaLiteraturoznawstwo
WydawcaWydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza
ISBN-13978-83-232-3246-9
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wprowadzenie: W stronę cyfrowej dydaktyki akademickiej    9
  Rozdział 1. Stan badań i uwarunkowania cyfrowej dydaktyki akademickiej    21
    1.1. Cyfrowa dydaktyka akademicka – próba rozpoznania przedmiotu badań    21
    1.2. Globalne i lokalne uwarunkowania cyfrowej dydaktyki akademickiej    37
  Rozdział 2. Globalne uwarunkowania cyfrowej dydaktyki akademickiej    41
    2.1. Człowiek i edukacja w świecie technologii    41
      2.1.1. Społeczeństwo informatyczne    41
      2.1.2. Interaktywny świat nowych cyfrowych mediów    56
    2.2. Społeczeństwo sieciowe    76
    2.3. Kompetencje XXI wieku    84
    2.4. Technologie, media i nowe media w edukacji    92
      2.4.1. Technologie w nauce i edukacji (rys historyczny)    93
      2.4.2. Dydaktyka sieci i dydaktyka w sieci – ujęcie praktyczne    108
    2.5. Uniwersytet w czasie przemian    119
  Rozdział 3. Lokalne uwarunkowania cyfrowej dydaktyki akademickiej    134
    3.1. Uwarunkowania kierunkowe    134
      3.1.1. Język nowych mediów i cenne inspiracje rodzimego przedmiotu    137
    3.2. Uwarunkowania kompetencyjne studenta    143
      3.2.1. Rynek pracy a kompetencje polonistów    144
      3.2.2. Cyfrowe kompetencje komunikacyjne studentów polonistyki    151
    3.3. Uwarunkowania technologiczne i warianty prowadzenia dydaktyki cyfrowej    163
      3.3.1. Główne modele pracy z technologiami cyfrowymi    163
      3.3.2. Warunki i standardy pracy z technologiami cyfrowymi    166
      3.3.3. Preferowany styl prowadzenia zajęć z wykorzystaniem technologii cyfrowych    170
    3.4. Uwarunkowania neurobiologiczne i psychologiczne nauczania akademickiego    176
      3.4.1. Uwarunkowania neurobiologiczne uczenia się    177
      3.4.2. Psychologiczne koncepcje efektywnego kształcenia    193
        3.4.2.1. Kształcenie z wykorzystaniem technologii z perspektywy behawioralnej    194
        3.4.2.2. Kształcenie z wykorzystaniem technologii z perspektywy poznawczo-konstruktywistycznej    198
  Rozdział 4. Efektywność dydaktyczna zajęć z wykorzystaniem technologii cyfrowych    208
  Rozdział 5. Sieciowe narzędzia cyfrowego kształcenia    228
    5.1. Narzędzia CMS    229
      5.1.1. WordPress    231
      5.1.2. Joomla!    231
      5.1.3. Drupal    232
    5.2. Narzędzia LMS i LCMS    232
      5.2.1. Modułowe środowisko kształcenia zdalnego Moodle    238
  Rozdział 6. Praktyka cyfrowego kształcenia polonistów    244
    6.1. Program modernizacji poznańskiej polonistyki w latach 2009–2015    244
    6.2. Serwis Edukacji Interaktywnej WFPiK UAM w Poznaniu    248
    6.3. Analiza kursów zamieszczonych w Serwisie Edukacji Interaktywnej WFPiK UAM    257
    6.4. Strategia cyfrowego kształcenia polonistów    260
      6.4.1. Model skoncentrowany na realizacji zadań    260
      6.4.2. Model projektów badawczych    271
      6.4.3. Model skoncentrowany na realizacji projektów twórczych    284
      6.4.4. Modele realizowania kursów na platformie Moodle: podsumowanie    287
    6.5. Zajęcia realizowane z wykorzystaniem kursów Moodle    288
      6.5.1. Studium przypadku: „Edukacja naukowo-informatyczna”    290
      6.5.2. Studium przypadku: „Organizacja i zarządzanie w wydawnictwie”    298
      6.5.3. Studium przypadku: „Laboratorium mediów”    301
  Wnioski końcowe    304
  Nota bibliograficzna    312
  Bibliografia    313
  Spis tabel    324
  Spis rysunków    325
RozwińZwiń