POLECAMY
Wydawca:
Format:
pdf, ibuk
Książka poświęcona jest twórczości międzywojennych awangard oraz roli, jaką odgrywały w niej media technicznej reprodukcji i procesy transmisji obrazów. Nawiązując do tezy Waltera Benjamina z lat 30. XX wieku, mówiącej, że fotografia i dostępność reprodukcji zmieniły nowoczesne pojęcie sztuki, autorka opisuje, jak użycie reprodukcji i jej upowszechnienie wpływało na nowe sposoby prezentacji sztuki i tworzenie artystycznych sieci wymiany oraz jakie było jej miejsce w świadomości artystycznej pierwszych dekad XX wieku.
W początkowych rozdziałach publikacji zostały zarysowane przemiany technik reprodukcyjnych związane z wynalezieniem fotografii, w tym sięgające XIX wieku genealogie idei uniwersalnej kolekcji dzieł sztuki - „muzeum wyobraźni” opartego na fotografii. Poruszając kwestie funkcjonowania reprodukcji w naukowym i popularnym obiegu, autorka rekonstruuje toczące się na ten temat debaty, przybliżając zróżnicowane stanowiska badaczy - historyków i krytyków sztuki - względem fotografii jako zapośredniczającego, transformującego narzędzia. Dalsze rozdziały zawierają szczegółowe analizy wybranych praktyk awangardowych - czasopism artystycznych, almanachów, publikacji teoretycznych i wczesnych prób (auto)historyzac ji sztuki awangardowe j. Ukazują one, jak środki mechanicznej reprodukcji - w większości afirmatywnie przyjmowane przez twórców - stawały się podstawą nowych form wizualnego przekazu oraz elementem retorycznych strategii. Zwracając uwagę na zależności między awangardowymi publikacjami a równoległym rozwojem popularnej prasy ilustrowane j, autorka stara się też uchwycić sposoby sytuowania się działań awangardowych w relacji do szersze j kultury wizualne j badanego okresu.
Rok wydania | 2017 |
---|---|
Liczba stron | 318 |
Kategoria | Historia sztuki |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego |
ISBN-13 | 978-83-8088-880-7 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wprowadzenie | 9 |
Rozdział I. „Dzieła wszystkich stylów i wszystkich epok” – narodziny fotograficznego musée imaginaire | 25 |
1.1. Fotografia – „skromne narzędzie w służbie nauki i sztuki” | 29 |
1.2. W stronę kolekcji uniwersalnej | 34 |
1.3. Rywalizacja i konwergencja – grafika reprodukcyjna a fotografia | 41 |
1.4. Fotografia jako sztuczna pamięć historii sztuki – ideał naoczności i „mowa obrazów” | 45 |
1.5. Sztuka i informacja – stanowisko Erwina Panofsky’ego w debacie lat 20. | 54 |
Rozdział II. „Dzieło zwielokrotnione” – transfiguracja i zapośredniczenie przez reprodukcję | 61 |
2.1. Dokument fotograficzny i styl – formy widzenia według Heinricha Wölfflina | 61 |
2.2. Przestrzeń kadru, wirtualność i autonomizacja dzieła | 69 |
2.3. Fotograficzne suplementy – fotogenia i „dzieło w ruchu” | 75 |
Rozdział III. Reprodukcja w walce o nową sztukę | 95 |
3.1. Der Blaue Reiter – reprodukcja w poszukiwaniu źródeł | 98 |
3.2. W stronę reprodukcji technicznej – awangarda wobec mediów masowych | 105 |
3.3. Czasopisma awangardy – międzynarodowa wymiana i krążenie obrazów | 126 |
3.4. Świadomość medium – reprodukcja fotograficzna a materialność dzieła | 155 |
Rozdział IV. „L’Esprit Nouveau” – „respekt dla arcydzieł” i wizualny dyskurs ikonoklazmu | 167 |
4.1. „Lekcja maszyny” i pochwała reprodukcji | 175 |
4.2. Idole tradycji i ikony nowoczesności | 182 |
4.3. Paralele klasyczne i obrazy w działaniu | 197 |
Rozdział V. Czas obrazów – nowe uniwersum plastyczności | 215 |
5.1. Wędrujące obrazy a konstruowanie nowej tradycji: Buch neuer Künstler i Kunstismen | 230 |
5.2. L. Moholy-Nagy: Neues Sehen, fotografia i kształcenie zmysłów | 239 |
5.3. Historia form i dynamika anachronizmu: S. Giedion, C. Giedion-Welcker | 250 |
Zakończenie | 267 |
Bibliografia | 277 |
Summary | 289 |
Resumé | 295 |
Indeks osobowy | 301 |
Spis ilustracji | 311 |
O autorce | 317 |