Życie w krzemowej klatce

Sztuka nowych mediów jako krytyczna analiza praktyk cyfrowego nadzoru

1 opinia

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

23,45

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa:

Najniższa cena z 30 dni: 14,07 zł  


23,45

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

W publikacji czytelnik znajdzie analizę sztuki nowych mediów jako dyskursu krytycznego wobec technik i ideologii cyfrowego nadzoru. Autor w tym kontekście prezentuje strategie artystyczne: od wczesnych przykładów net artu po prace prezentowane podczas ostatnich edycji festiwali sztuki nowych mediów. Zagadnienie upowszechniających się technologii śledzenia i nadzoru w świecie funkcjonalnie zależnym od mechanizmów komunikacji sieciowej zostało ujęte kompleksowo, także w aspekcie historycznym - od Internetu wczesnej generacji przez mobilną technologię sieciową po technologie biometryczne.
„Jest to bez wątpienia publikacja naukowa, autor bardzo sprawnie porusza się w obszarze wymagającym kompetencji badawczych i ro-zeznania w aktualnej sztuce nowych mediów, ale styl, w jakim została napisana, sprawia, że może być traktowana także jako pozycja popularyzująca złożone problemy współczesnego pejzażu medialnego na najwyższym poziomie. [...] Ożóg dokonuje autorskiej analizy pola sztuki mediów, obierając szczególną perspektywę, jaką jest krytyczna analiza praktyk cyfrowego nadzoru, i czyni to w sposób przekonujący, kompetentny i nowatorski. [...] Z punktu widzenia marketingowego wydaje się szczególnie istotne, że książka porusza tematy gorąco obecnie dyskutowane i o olbrzymim znaczeniu społecznym, związane ze śledzeniem danych w Internecie, zagrożeniami dla prywatności oraz ambiwalentnymi działaniami politycznymi mającymi na celu zwiększenie bezpieczeństwa obywateli kosztem ich rezygnacji z części prywatności w globalnych sieciach komunikacyjnych”.
Z recenzji prof. dr hab. Anny Nacher (Uniwersytet Jagielloński)


Rok wydania2017
Liczba stron190
KategoriaTeoria kultury
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
ISBN-13978-83-8088-778-7
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp    7
  Rozdział 1. Teorie nadzoru w dobie technologii cyfrowych    17
  Od społeczeństwa dyscyplinarnego do społeczeństwa kontroli    17
  Poza panoptyzm – główne kierunki transgresji    20
  Przyjemność i opór. Globalny spektakl i uwłasnowolniający ekshibicjonizm    33
  Rozdział 2. Internet jako przestrzeń nadzoru    47
  Internet – pomiędzy wolnością a kontrolą    47
  Internet jako utopia    50
  Władza jako kontrola protokolarna    54
  Kontrola systemu domen    58
  Kontrola treści    64
  Kontrola dostępu    71
  Kultura partycypacji jako kultura nadzoru    74
  Rozdział 3. Nadzór w dobie technologii mobilnych    95
  Paradoksy mobilności – „Ubicomp” i dyktat mobilności    95
  Przestrzeń hybrydowa jako przestrzeń kontroli    99
  Herzian space – sztuka jako materializacja niewidzialnej sieci kontroli    103
  Sousveillance – oddolna kontrola i krytyczne interwencje    113
  Alternatywne doświadczenie przestrzeni hybrydowej w pracach Michelle Teran    124
  Rozdział 4. Nadzór biometryczny    129
  Moist surveillance    129
  Ciało jako źródło danych    132
  Specyfika i rozwój technologii biometrycznych    136
  Ciało-jako-informacja i wirtualny cień informacyjny    139
  Inteligentne maszyny wobec materii ciała    145
  Biometryczna stygmatyzacja    150
  Poza granice widzialności. Analiza nadzoru w dobie genetyki w twórczości Paula Vanouse’a    156
  Taktyki znikania    164
  Zakończenie – perspektywy oporu    171
  Bibliografia    175
  Nota edytorska    187
  Indeks nazwisk    189
RozwińZwiń