INNE EBOOKI AUTORA
Autor:
Wydawca:
Format:
pdf, ibuk
W publikacji czytelnik znajdzie analizę sztuki nowych mediów jako dyskursu krytycznego wobec technik i ideologii cyfrowego nadzoru. Autor w tym kontekście prezentuje strategie artystyczne: od wczesnych przykładów net artu po prace prezentowane podczas ostatnich edycji festiwali sztuki nowych mediów. Zagadnienie upowszechniających się technologii śledzenia i nadzoru w świecie funkcjonalnie zależnym od mechanizmów komunikacji sieciowej zostało ujęte kompleksowo, także w aspekcie historycznym - od Internetu wczesnej generacji przez mobilną technologię sieciową po technologie biometryczne.
„Jest to bez wątpienia publikacja naukowa, autor bardzo sprawnie porusza się w obszarze wymagającym kompetencji badawczych i ro-zeznania w aktualnej sztuce nowych mediów, ale styl, w jakim została napisana, sprawia, że może być traktowana także jako pozycja popularyzująca złożone problemy współczesnego pejzażu medialnego na najwyższym poziomie. [...] Ożóg dokonuje autorskiej analizy pola sztuki mediów, obierając szczególną perspektywę, jaką jest krytyczna analiza praktyk cyfrowego nadzoru, i czyni to w sposób przekonujący, kompetentny i nowatorski. [...] Z punktu widzenia marketingowego wydaje się szczególnie istotne, że książka porusza tematy gorąco obecnie dyskutowane i o olbrzymim znaczeniu społecznym, związane ze śledzeniem danych w Internecie, zagrożeniami dla prywatności oraz ambiwalentnymi działaniami politycznymi mającymi na celu zwiększenie bezpieczeństwa obywateli kosztem ich rezygnacji z części prywatności w globalnych sieciach komunikacyjnych”.
Z recenzji prof. dr hab. Anny Nacher (Uniwersytet Jagielloński)
Rok wydania | 2017 |
---|---|
Liczba stron | 190 |
Kategoria | Teoria kultury |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego |
ISBN-13 | 978-83-8088-778-7 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp | 7 |
Rozdział 1. Teorie nadzoru w dobie technologii cyfrowych | 17 |
Od społeczeństwa dyscyplinarnego do społeczeństwa kontroli | 17 |
Poza panoptyzm – główne kierunki transgresji | 20 |
Przyjemność i opór. Globalny spektakl i uwłasnowolniający ekshibicjonizm | 33 |
Rozdział 2. Internet jako przestrzeń nadzoru | 47 |
Internet – pomiędzy wolnością a kontrolą | 47 |
Internet jako utopia | 50 |
Władza jako kontrola protokolarna | 54 |
Kontrola systemu domen | 58 |
Kontrola treści | 64 |
Kontrola dostępu | 71 |
Kultura partycypacji jako kultura nadzoru | 74 |
Rozdział 3. Nadzór w dobie technologii mobilnych | 95 |
Paradoksy mobilności – „Ubicomp” i dyktat mobilności | 95 |
Przestrzeń hybrydowa jako przestrzeń kontroli | 99 |
Herzian space – sztuka jako materializacja niewidzialnej sieci kontroli | 103 |
Sousveillance – oddolna kontrola i krytyczne interwencje | 113 |
Alternatywne doświadczenie przestrzeni hybrydowej w pracach Michelle Teran | 124 |
Rozdział 4. Nadzór biometryczny | 129 |
Moist surveillance | 129 |
Ciało jako źródło danych | 132 |
Specyfika i rozwój technologii biometrycznych | 136 |
Ciało-jako-informacja i wirtualny cień informacyjny | 139 |
Inteligentne maszyny wobec materii ciała | 145 |
Biometryczna stygmatyzacja | 150 |
Poza granice widzialności. Analiza nadzoru w dobie genetyki w twórczości Paula Vanouse’a | 156 |
Taktyki znikania | 164 |
Zakończenie – perspektywy oporu | 171 |
Bibliografia | 175 |
Nota edytorska | 187 |
Indeks nazwisk | 189 |