POLECAMY
Autor:
Format:
ibuk
Problematyka książki sytuuje się w kontekście zarzutów wielokrotnie stawianych literaturze młodopolskiej, dotyczących zjawiska wielosłowia, braku panowania nad tokiem nadmiernie elokwentnej, emocyjnej wypowiedzi i – w rezultacie – utraty perspektywy refleksji oraz komunikacji społecznej. W literaturze epoki autor szuka świadectw, skłaniających do modyfikowania takich sądów. Główną częścią książki jest próba rekonstrukcji estetycznych i filozoficznych poglądów Stanisława Lacka, jednego z najciekawszych krytyków polskich przełomu XIX i XX wieku. Autor bada liczne wystąpienia Lacka z dziedziny krytyki literackiej, teatralnej i plastycznej, poszukując wspólnych tym tekstom wyznaczników postawy światopoglądowej i estetycznej. Młodopolski krytyk jawi się dzięki temu jako oryginalny poszukiwacz odpowiedzi na poczucie hipertrofii i kryzysu współczesnego mu języka, formułujący własny program „kultury małomównej”.
Rok wydania | 2006 |
---|---|
Liczba stron | 190 |
Kategoria | Literaturoznawstwo |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego |
ISBN-13 | 978-83-233-2192-7 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
WSTĘP | 10 |
Rozdział I. Ględzenie na Synaju, czyli kultura nadmiernego wyrazu | 11 |
Rozdział II. Trzy kropki za przecinkiem | 16 |
Rozdział III. Mare tenebrarum w mowie i milczeniu | 19 |
Rozdział IV. W mroku gwiazd i Gawoty gwiezdne | 25 |
Rozdział V. Artystyczna pauza – wiew od Nieskończoności czy blaga? | 37 |
Rozdział VI. Pisanie o milczeniu i pisanie milczeniem – podsumowanie | 41 |
Część pierwsza. STANISŁAW LACK. KULTURA MAŁOMÓWNA | 44 |
Rozdział I. Punkt wyjścia – krytyka teatralna Stanisława Lacka | 45 |
Rozdział II. Nim zapadnie milczenie. Językowa świadomość Stanisława Lacka | 50 |
Rozdział III. Kultura małomówna. Refleksja o milczeniu w teatralnych artykułach z „Życia” | 55 |
Rozdział IV. Sfinks. Utopia niemego słowa | 67 |
Część druga. MARIA KOMORNICKA. NIEMY OBŁOK I GRAD SŁÓW | 84 |
Rozdział I. Kultura krzyku | 85 |
Rozdział II. W poszukiwaniu nowego stylu. Psalmodie | 87 |
Rozdział III. Komornicka i kultura małomówna | 99 |
Rozdział IV. Tragizm cudzego kształtu | 107 |
Część trzecia. STANISŁAW WYSPIAŃSKI. WSZYSTKO ZA MAŁO I WSZYSTKO ZA WIELE | 116 |
Rozdział I. Wszystko za mało | 118 |
Rozdział II. Wszystko za wiele | 127 |
1. Milczenie jako cenzura | 127 |
2. Milczenie jako ochrona | 135 |
3. Milczenie jako dojrzewanie | 139 |
Rozdział III. Za mało i za wiele. Korespondencja | 144 |
Rozdział IV. Za mało i za wiele. Stosunek do tekstu | 155 |
Rozdział V. Wszystko za mało i wszystko za wiele. Granica | 170 |
ZAKOŃCZENIE | 174 |
Bibliografia podmiotowa | 185 |
Bibliografia przedmiotowa | 187 |