Kultura małomówna Stanisława Lacka

Kultura małomówna Stanisława Lacka

W kręgu młodopolskiej świadomości mowy i milczenia

1 opinia

Format:

ibuk

RODZAJ DOSTĘPU

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa:

Najniższa cena z 30 dni: 6,92 zł  


6,92

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Problematyka książki sytuuje się w kontekście zarzutów wielokrotnie stawianych literaturze młodopolskiej, dotyczących zjawiska wielosłowia, braku panowania nad tokiem nadmiernie elokwentnej, emocyjnej wypowiedzi i – w rezultacie – utraty perspektywy refleksji oraz komunikacji społecznej. W literaturze epoki autor szuka świadectw, skłaniających do modyfikowania takich sądów. Główną częścią książki jest próba rekonstrukcji estetycznych i filozoficznych poglądów Stanisława Lacka, jednego z najciekawszych krytyków polskich przełomu XIX i XX wieku. Autor bada liczne wystąpienia Lacka z dziedziny krytyki literackiej, teatralnej i plastycznej, poszukując wspólnych tym tekstom wyznaczników postawy światopoglądowej i estetycznej. Młodopolski krytyk jawi się dzięki temu jako oryginalny poszukiwacz odpowiedzi na poczucie hipertrofii i kryzysu współczesnego mu języka, formułujący własny program „kultury małomównej”.


Rok wydania2006
Liczba stron190
KategoriaLiteraturoznawstwo
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego
ISBN-13978-83-233-2192-7
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  WSTĘP    10
  
    Rozdział I. Ględzenie na Synaju, czyli kultura nadmiernego wyrazu    11
    Rozdział II. Trzy kropki za przecinkiem    16
    Rozdział III. Mare tenebrarum w mowie i milczeniu    19
    Rozdział IV. W mroku gwiazd i Gawoty gwiezdne    25
    Rozdział V. Artystyczna pauza – wiew od Nieskończoności czy blaga?    37
    Rozdział VI. Pisanie o milczeniu i pisanie milczeniem – podsumowanie    41
  
  Część pierwsza. STANISŁAW LACK. KULTURA MAŁOMÓWNA    44
  
    Rozdział I. Punkt wyjścia – krytyka teatralna Stanisława Lacka    45
    Rozdział II. Nim zapadnie milczenie. Językowa świadomość Stanisława Lacka    50
    Rozdział III. Kultura małomówna. Refleksja o milczeniu w teatralnych artykułach z „Życia”    55
    Rozdział IV. Sfinks. Utopia niemego słowa    67
  
  Część druga. MARIA KOMORNICKA. NIEMY OBŁOK I GRAD SŁÓW    84
  
    Rozdział I. Kultura krzyku    85
    Rozdział II. W poszukiwaniu nowego stylu. Psalmodie    87
    Rozdział III. Komornicka i kultura małomówna    99
    Rozdział IV. Tragizm cudzego kształtu    107
  
  Część trzecia. STANISŁAW WYSPIAŃSKI. WSZYSTKO ZA MAŁO I WSZYSTKO ZA WIELE    116
  
    Rozdział I. Wszystko za mało    118
    Rozdział II. Wszystko za wiele    127
      1. Milczenie jako cenzura    127
      2. Milczenie jako ochrona    135
      3. Milczenie jako dojrzewanie    139
    Rozdział III. Za mało i za wiele. Korespondencja    144
    Rozdział IV. Za mało i za wiele. Stosunek do tekstu    155
    Rozdział V. Wszystko za mało i wszystko za wiele. Granica    170
  
  ZAKOŃCZENIE    174
  Bibliografia podmiotowa    185
  Bibliografia przedmiotowa    187
RozwińZwiń