POLECAMY
Redakcja:
Wydawca:
Format:
ibuk
Przekazujemy Czytelnikom książkę dedykowaną samorządowcom podejmującym nowe wyzwania w obszarze szeroko pojętej racjonalizacji kosztów działania. Opracowanie dotyczy prawnych aspektów organizacji i funkcjonowania samorządowych centrów usług wspólnych. Potrzeba powoływania tego typu jednostek w odniesieniu do samorządów terytorialnych i ich jednostek organizacyjnych była dostrzegana już dużo wcześniej. Działania podejmowane przez poszczególne jednostki samorządu terytorialnego skłoniły do przyjęcia ustawowych rozwiązań umożliwiających tworzenie centrów usług wspólnych z wykorzystaniem różnych form współdziałania.
Autorami opracowania są praktycy, prawnicy i nauczyciele akademicy mający duże doświadczenie zawodowe. Taki skład osobowy pozwolił połączyć wiedzę teoretyczną z doświadczeniem praktycznym, co stanowi o innowacyjnym charakterze publikacji. W książce zaprezentowano w przystępnej formie przegląd zagadnień z zakresu tworzenia centrów usług wspólnych, akcentując zarówno korzyści, jak i zagrożenia z tym związane. Można ją traktować jako kompendium wiedzy na temat wdrażania rozwiązań z zakresu centrów usług wspólnych w jednostkach samorządu terytorialnego.
Rok wydania | 2016 |
---|---|
Liczba stron | 226 |
Kategoria | Publikacje darmowe |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego |
ISBN-13 | 978-83-8088-288-1 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wykaz skrótów | 11 |
Wstęp | 13 |
ROZDZIAŁ 1. Cele tworzenia samorządowych centrów usług wspólnych | 19 |
1.1. Wprowadzenie | 19 |
1.2. Cele i skutki utworzenia CUW w uzasadnieniu projektu ustawy z dnia 25 czerwca 2015 r. | 21 |
1.3. Inne korzyści związane z utworzeniem samorządowych centrów usług wspólnych | 25 |
1.4. Ryzyka związane z utworzeniem samorządowych centrów usług wspólnych | 26 |
1.5. Podsumowanie | 29 |
ROZDZIAŁ 2. Centra usług wspólnych w administracji rządowej | 31 |
2.1. Wprowadzenie | 31 |
2.2. Centrum Usług Wspólnych, działające przy Kancelarii Prezesa Rady Ministrów | 31 |
2.3. Wojskowe Oddziały Gospodarcze | 34 |
2.4. Podsumowanie | 37 |
ROZDZIAŁ 3. Zakres działania samorządowych centrów usług wspólnych | 39 |
3.1. Wprowadzenie | 39 |
3.2. Wielość centrów usług wspólnych na obszarze jednej JST | 42 |
3.2.1. Kryterium zadań przekazanych do realizacji przez podmioty obsługiwane | 43 |
3.2.2. Kryterium charakteru i rodzaju podmiotów obsługiwanych | 44 |
3.2.3. Kryterium podziału danej JST na mniejsze jednostki (obszary) | 44 |
3.2.4. Inne kryteria | 46 |
3.3. Katalog zadań możliwych do przekazania w zakresie wspólnej obsługi | 47 |
3.3.1. Zadania o charakterze administracyjnym | 49 |
3.3.1.1. Usługi administracyjne | 50 |
3.3.1.2. Pomoc prawna | 52 |
3.3.2. Zadania o charakterze finansowym | 55 |
3.3.3. Zadania o charakterze organizacyjnym | 57 |
3.3.3.1. Zarządzanie kadrami i płacami | 58 |
3.3.3.1.1. Czynności z zakresu prawa pracy | 60 |
3.3.3.2. Obsługa informatyczna | 62 |
3.3.3.3. Zadania związane z udzielaniem zamówień publicznych, w tym udzielaniem wspólnych zamówień publicznych | 64 |
3.3.4. Inne zadania | 64 |
3.3.5. Zadania o charakterze szczegółowym, wynikającym ze specyfiki danego centrum usług wspólnych | 65 |
3.4. Podsumowanie | 66 |
ROZDZIAŁ 4. Określenie podmiotów obsługujących i podmiotów obsługiwanych | 67 |
4.1. Wprowadzenie | 67 |
4.2. Regulacja prawna dotycząca jednostek obsługujących | 68 |
4.3. Regulacja prawna dotycząca jednostek obsługiwanych | 68 |
4.4. Jednostki organizacyjne gminy (powiatu) oraz wojewódzkie samorządowe jednostki organizacyjne jako jednostki obsługiwane | 70 |
4.5. Jednostki organizacyjne gminy (powiatu) oraz wojewódzkie samorządowe jednostki organizacyjne jako jednostki obsługujące | 74 |
4.6. Gminne (powiatowe, wojewódzkie) instytucje kultury | 79 |
4.7. Inne zaliczane do sektora finansów publicznych gminne (powiatowe, wojewódzkie) osoby prawne utworzone na podstawie odrębnych ustaw w celu wykonywania zadań publicznych, z wyłączeniem przedsiębiorstw, instytutów badawczych, banków i spółek prawa handlowego | 81 |
4.8. Określenie jednostek obsługujących i obsługiwanych | 85 |
4.9. Organy jednostek obsługujących | 87 |
4.10. Podsumowanie | 88 |
ROZDZIAŁ 5. Procedura powołania (organizacji) samorządowych centrów usług wspólnych | 89 |
5.1. Wprowadzenie | 89 |
5.2. Etapy powołania (organizacji) CUW | 90 |
5.2.1. Inicjatywa powołania CUW | 91 |
5.2.2. Przygotowanie wstępnej koncepcji powołania CUW | 92 |
5.2.3. Analiza zasadności powołania CUW | 93 |
5.2.3.1. Analiza zakresu wspólnej obsługi | 94 |
5.2.3.2. Zasięg terytorialny funkcjonowania CUW | 94 |
5.2.3.3. Stopniowe (etapowe) tworzenie i optymalizacja CUW | 95 |
5.2.3.4. Planowane korzyści i koszty wprowadzenia CUW | 96 |
5.2.3.5. Harmonogram utworzenia CUW | 97 |
5.2.4. Wstępna akceptacja przez organ uchwałodawczy JST przygotowanej koncepcji powołania CUW | 98 |
5.2.5. Powołanie zespołu do spraw organizacji CUW | 101 |
5.2.6. Przygotowanie projektów niezbędnych dokumentów | 103 |
5.2.7. Uchwała w sprawie powołania CUW | 106 |
5.2.8. Regulacje wewnętrzne CUW | 110 |
5.2.9. Organizacja CUW | 113 |
5.2.10. Inne etapy procedury | 114 |
5.2.11. Zmiana planów finansowych jednostek obsługiwanych | 114 |
5.2.12. Rozpoczęcie działalności CUW | 115 |
5.2.13. Czynności dokonywane po rozpoczęciu działalności CUW | 116 |
5.3. Podsumowanie | 119 |
ROZDZIAŁ 6. Współdziałanie jednostek samorządu terytorialnego w zakresie powoływania samorządowych centrów usług wspólnych | 121 |
6.1. Wprowadzenie | 121 |
6.2. Funkcjonowanie centrum usług wspólnych w ramach związku komunalnego | 122 |
6.2.1. Centrum usług wspólnych w ramach istniejącego związku | 124 |
6.2.2. Centrum usług wspólnych w ramach nowego związku | 128 |
6.2.3. Wybór jednostki zapewniającej wspólną obsługę w ramach związku | 129 |
6.2.4. Podejmowanie uchwał w sprawie wspólnej obsługi w przypadku realizacji tych zadań przez związek komunalny | 130 |
6.3. Funkcjonowanie centrum usług wspólnych w ramach porozumienia samorządowego | 133 |
6.3.1. Dopuszczalność zawierania porozumień samorządowych w zakresie wspólnej obsługi | 134 |
6.3.2. Procedura zawierania porozumień samorządowych w zakresie wspólnej obsługi | 138 |
6.4. Rezygnacja ze współpracy | 141 |
6.5. Podsumowanie | 142 |
ROZDZIAŁ 7. Finansowo-prawne aspekty organizacji i funkcjonowania samorządowych centrów usług wspólnych | 143 |
7.1. Wprowadzenie | 143 |
7.2. Finansowy zakres działania CUW – następstwa ukształtowania zakresu działania CUW wobec rozliczania należności publicznoprawnych | 144 |
7.2.1. Odpowiedzialność kierowników jednostek obsługujących a odpowiedzialność kierowników jednostek obsługiwanych w świetle regulacji art. 53 u.f.p. | 144 |
7.2.2. Obowiązki i prawa CUW w zakresie rachunkowości (art. 4 u.r.) | 148 |
7.2.3. Odpowiedzialność i obowiązki głównego księgowego w świetle regulacji art. 54 u.f.p. | 150 |
7.2.4. Obliczanie, pobieranie i wpłacanie należności publicznoprawnych (art. 31 O.p.) | 154 |
7.3. Funkcjonowanie samorządowych centrów usług wspólnych w kontekście centralizacji rozliczeń VAT przez jednostki samorządu terytorialnego | 155 |
7.3.1. VAT w jednostkach samorządu terytorialnego – centralizacja rozliczeń jako system prawnie preferowany | 155 |
7.3.2. Uchwała NSA z dnia 24 czerwca 2013 r. – gminna jednostka budżetowa nie jest podatnikiem VAT | 158 |
7.3.3. Wyrok Trybunału Sprawiedliwości UE w sprawie C-276/14 – koniec wątpliwości w zakresie statusu podatkowego jednostek budżetowych | 160 |
7.3.4. Przepisy regulujące kwestie techniczne, związane z centralizacją rozliczeń VAT w samorządzie | 161 |
7.4. Obowiązki podatników VAT – potencjalny zakres czynności CUW | 163 |
7.4.1. Uwagi wstępne | 163 |
7.4.2. Ewidencyjne obowiązki podatników VAT | 163 |
7.4.3. Prowadzenie ewidencji VAT | 164 |
7.4.4. Sporządzenie deklaracji VAT | 165 |
7.4.5. Przykładowy schemat rozliczania VAT przez JST po centralizacji – zakres spraw, mogących stanowić potencjalne obowiązki CUW na gruncie VAT | 167 |
7.4.6. Inne okoliczności podlegające ocenie przy projektowaniu optymalnego modelu funkcjonowania CUW. | 170 |
7.5. Identyfikacja czynności powierzonych CUW na gruncie VAT | 170 |
7.5.1. Czynności opodatkowane VAT | 170 |
7.5.2. Wspólna obsługa jednostek organizacyjnych JST zaliczanych do sektora finansów publicznych | 172 |
7.5.3. Wspólna obsługa gminnych instytucji kultury oraz innych zaliczanych do sektora finansów publicznych gminnych osób prawnych | 174 |
7.6. Podsumowanie | 177 |
ROZDZIAŁ 8. Funkcjonowanie samorządowych centrów usług wspólnych w kontekście nowelizacji ustawy – Prawo zamówień publicznych | 179 |
8.1. Znaczenie nowelizacji ustawy – Prawo zamówień publicznych dla działalności samorządowych centrów usług wspólnych | 179 |
8.2. Wyzwania dla samorządowych zamawiających w świetle nowelizacji ustawy – Prawo zamówień publicznych | 180 |
8.3. Samorządowe centra usług wspólnych a centralni zamawiający | 182 |
8.4. Podmioty obsługiwane przez samorządowe centra usług wspólnych a zamawiający korzystający z usług centralnych zamawiających | 183 |
8.5. Zakres wspólnej obsługi a zakres działania centralnego zamawiającego | 183 |
8.5.1. Scentralizowane działania zakupowe | 184 |
8.5.1.1. Umowa ramowa | 185 |
8.5.1.2. Dynamiczny system zakupów | 187 |
8.5.2. Pomocnicze działania zakupowe | 187 |
8.5.2.1. Zapewnienie infrastruktury technicznej | 188 |
8.5.2.2. Doradztwo dotyczące przeprowadzania lub planowania postępowań o udzielenie zamówienia | 189 |
8.5.2.3. Przygotowanie postępowań o udzielenie zamówienia i przeprowadzanie ich, w imieniu i na rzecz zamawiającego | 190 |
8.6. Centralni zamawiający a udzielanie zamówień wspólnych | 191 |
8.7. Przykłady działalności centralnych zamawiających w administracji rządowej | 193 |
8.8. Tworzenie centralnego zamawiającego | 194 |
8.9. Korzyści związane z działalnością centralnych zamawiających oraz wspólnymi zamówieniami | 196 |
8.10. Podsumowanie | 197 |
ROZDZIAŁ 9. Funkcjonowanie samorządów centrów usług wspólnych w kontekście działania zespołów obsługi ekonomiczno-administracyjnej oraz centrów administracyjnych | 199 |
9.1. Wprowadzenie | 199 |
9.2. Zespół obsługi ekonomiczno-administracyjnej | 200 |
9.3. „Przekształcenie” zespołu obsługi ekonomiczno-administracyjnej | 203 |
9.3.1. Analiza dopuszczalności przekształcenia z.o.e.a. | 204 |
9.3.2. Analiza dopuszczalności reorganizacji z.o.e.a. w „zwykłą” jednostkę budżetową | 205 |
9.3.3. Analiza dopuszczalności likwidacji z.o.e.a. i przekazania jej zadań innym podmiotom | 207 |
9.3.4. Analiza dopuszczalności połączenia z.o.e.a. z inną jednostkę budżetową | 208 |
9.3.5. Uwagi na gruncie Zasad techniki prawodawczej | 208 |
9.4. Centra administracyjne w obowiązującym stanie prawnym | 209 |
9.5. Podsumowanie | 210 |
Zakończenie | 211 |
Bibliografia | 215 |
Wykaz aktów prawnych | 219 |
Wykaz orzecznictwa | 223 |
O Autorach | 225 |