Dostojny uniwersytet?

Dostojny uniwersytet?

1 opinia

Wydawca:

Oficyna Naukowa

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

22,00

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

6,15

Wypożycz na 24h i opłać sms-em

22,00

cena zawiera podatek VAT

ZAPŁAĆ SMS-EM

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 19,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Książka zawiera wielopoziomową i wielowymiarową analizę określającą rolę i miejsce całego szkolnictwa wyższego w systemie instytucjonalnym państwa. Ukazuje sukcesy edukacyjne i badawcze polskich uczelni, ale i poważne porażki oraz zagrożenia, które stają się ich udziałem. Książka
Dostojny Uniwersytet? jest niezwykle ważna z punktu widzenia współczesnego systemu szkolnictwa wyższego, który przeżywa kryzys. Jest on, ze zrozumiałych względów, szczególnie odczuwany w Polsce, gdzie błędy w zarządzaniu systemem edukacji wyższej z przełomu XX i XXI wieku skutkują dzisiejszą trudną sytuacją, która jest widoczna zwłaszcza w dziedzinie nauk humanistycznych i społecznych. Wspomniany kryzys nie tylko dosięga polskie uczelnie, ale dotyka również wielu krajów Europy, nawet tych, w których uniwersytety zapisały się piękną tradycją. Prezentowane studium jest interesujące w swojej problematyce ze względu zarówno na jej doniosłość społeczną, jak i aktualność. Powinno więc zostać udostępnione szerokiemu kręgowi odbiorców. To ważna praca także ze względu na małą liczbę publikacji o zbieżnej tematyce. Po lekturze książki mam głęboką nadzieję, że stanie się ona ważnym przyczynkiem do rozważań nad kondycją współczesnej nauki w Polsce i wywoła dyskusję nie tylko w kręgach pracowników naukowych i studentów, ale także wśród przedstawicieli różnych szczebli władzy w Polsce. Z recenzji prof. Jacka Wodza


Liczba stron204
WydawcaOficyna Naukowa
ISBN-13978-83-64363-35-1
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyRavelo Sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Słowo przedwstępne /    9
  20 lat Uniwersytetu Opolskiego: Mowa JM Rektora prof. Stanisława Sławomira Niciei na uroczystym posiedzeniu Senatu z udziałem wszystkich rektorów uniwersytetów polskich oraz władz regionu w dwudziestą rocznicę powołania uniwersytetu w Opolu /    11
  Od Akademii do Uniwersytetu XXI wieku /    16
  Ikoniczna instytucja i jej powinności /    16
  Filozofia grecka i Akademia /    17
  Universitas — kolejne kartki z historii /    20
  XXI wieku /    21
  Magna Charta Universitatum — uniwersytecka współczesność Europy /    25
  Punkty, parametry i usługi naukowe — szkolnictwo wyższe w transformacyjnej RP /    28
  O niedostojeństwie uniwersytetu — słowo o przyszłości szkolnictwa wyższego w Polsce /    32
  Wokół lwowskiego wykładu profesora Kazimierza Twardowskiego z 1932 roku „O dostojeństwie uniwersytetu” /    35
  Uniwersytet na nowe czasy /    56
  Szkoły wyższe a region /    59
  Szkoły wyższe w Małopolsce /    66
  Zakończenie /    72
  Europejskie uniwersytety w kryzysie? /    76
  Problematyka badawcza, wykorzystane materiały, metodologia /    76
  Zalety Procesu Bolońskiego. Dobre strony obecnych przemian /    80
  Wady obecnej sytuacji. Kryzys uniwersytetów /    81
  Protesty /    93
  Zakończenie /    96
  Lista przywoływanych wypowiedzi /    98
  Odcienie dekadencji w uczelniach wyższych w dobie zmieniającej się współczesności /    100
  Uniwersytet — tradycja a współczesność /    102
  Bieżące uprawianie nauki w szkole wyższej w ocenach ekspertów /    108
  Zakończenie /    114
  Ponadczasowość i autonomia vs przedsiębiorczość uniwersytetu /    119
  Istota uniwersytetu /    119
  Unikatowość uniwersytetu jako instytucji społecznej /    121
  Dwie funkcje uniwersytetu — poznawcza i kulturowa /    121
  Trzy składniki misji uniwersytetu /    122
  Elementy konstytutywne uniwersytetu /    123
  Autonomia uniwersytetu /    126
  Kilka uwag o współczesnym kryzysie uniwersytetów /    129
  Czy tzw. uniwersytet przedsiębiorczy jest nową szansą? /    133
  Zakończenie /    137
  Uniwersytet w Polsce — od „sukcesu” ilości do „sukcesu” jakości /    140
  Trendy zmian szkolnictwa wyższego /    140
  Uniwersytet klasyczny wobec zmian /    143
  Inwestycje a inwestowanie w szkolnictwo wyższe /    146
  „Jakość” kształcenia a kształcenie ludzkich osób /    149
  Zakończenie /    153
  „Spoglądając” na amerykańskie uczelnie /    156
  Zewnętrzny świat amerykańskich uczelni /    156
  Różnorodność amerykańskich uczelni /    158
  Edukacja i badania /    161
  Wybrane zasady funkcjonowania /    163
  Zakończenie /    166
  Quality of Education in Slovakia (University education) /    168
  The Bologna Process and tuning of European educational structures (important international project “Tuning educational structures in Europe”) /    168
  University education in Slovakia /    172
  Constantine the Philosopher University in Nitra /    179
  Faculty of Natural Sciences (FPV) /    179
  Faculty of Social Sciences and Health (FSVaZ) /    180
  Faculty of Central European Studies (FSŠ) /    180
  Faculty of Arts (FF) /    181
  Faculty of Education (PF) /    181
  Measuring the quality of education at the UKF in Nitra /    183
  Conclusion /    184
  Słowo na zakończenie /    186
  Noty o autorach /    188
  Indeks osób /    192
  Contents /    196
  Summaries /    198
RozwińZwiń
W celu zapewnienia wysokiej jakości świadczonych przez nas usług, nasz portal internetowy wykorzystuje informacje przechowywane w przeglądarce internetowej w formie tzw. „cookies”. Poruszając się po naszej stronie internetowej wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas „cookies”. Informacje o przechowywaniu „cookies”, warunkach ich przechowywania i uzyskiwania dostępu do nich znajdują się w Regulaminie.

Nie pokazuj więcej tego powiadomienia