INNE EBOOKI AUTORA
Autor:
Wydawca:
Format:
epub, mobi, ibuk
O efektach zmian łańcuchowych mówimy w sytuacjach, gdy zaangażowanie ludzi w jedno zachowanie prowadzi do wykonania przez nich innego lub wielu innych specyficznych zachowań, należących do tej samej klasy behawioralnej: na przykład, gdy osoba, która angażuje się w bieganie, zmienia swój styl życia i zaczyna zdrowo się odżywiać lub rzuca palenie.
Efektywne wykorzystanie fenomenu zmian łańcuchowych w kampaniach społecznych związanych z ochroną środowiska czy promocją zdrowia miałoby bardzo dużą wartość. Badania empiryczne zarówno w psychologii zdrowia, jak i w środowiskowej nie wskazują jednoznacznie, czy jest to możliwe.
Książka jest monografią naukową eksplorującą fenomen wielokrotnych zmian zachowań, jej celem jest zaproponowanie nowego podejścia, zwanego paradygmatem Campbella, według którego współzależność zachowań jest możliwa do zaobserwowania, gdy skonceptualizuje się zachowania jako kroki o różnej trudności prowadzące do osiągnięcia nadrzędnego celu, na przykład ochrony zdrowia lub ochrony środowiska. Publikacja zawiera opis badań własnych oraz rozległy przegląd literatury światowej.
Rok wydania | 2015 |
---|---|
Liczba stron | 178 |
Kategoria | Nowe Tendencje w Psychologii |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe PWN |
ISBN-13 | 978-83-01-18931-0 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wprowadzenie | 9 |
1. Podstawy teoretyczne zmian łańcuchowych | 15 |
1.1. Mechanizmy wielokrotnych zmian | 16 |
1.2. Współzależność zachowań | 20 |
1.3. Paradygmat Campbella | 22 |
1.4. Natura związku postaw z zachowaniami | 26 |
1.5. Teleologiczny związek a łańcuchowe zmiany zachowań | 28 |
1.6. Podsumowanie | 29 |
2. Koszt behawioralny – porównanie między krajami | 30 |
2.1. Wstęp teoretyczny | 30 |
2.1.1. Koszt behawioralny w różnych podejściach | 30 |
2.1.2. Koszt behawioralny w paradygmacie Campbella | 31 |
2.1.3. Koszt behawioralny zachowań w różnych krajach | 33 |
2.1.4. Ogólne cele badawcze | 34 |
2.2. Zachowania proekologiczne: porównanie Polski z Holandią (badanie 1) | 35 |
2.2.1. Cele badawcze | 35 |
2.2.2. Osoby badane i procedura badawcza | 35 |
2.2.3. Narzędzia | 36 |
2.2.4. Analiza statystyczna | 37 |
2.2.5. Wyniki i dyskusja | 38 |
2.3. Zachowania prozdrowotne: porównanie Polski z Holandią (badanie 2) | 42 |
2.3.1. Cele badawcze | 42 |
2.3.2. Osoby badane i procedura badawcza | 42 |
2.3.3. Narzędzia | 43 |
2.3.4. Wyniki i dyskusja | 44 |
2.4. Podsumowanie | 47 |
3. Zmiany łańcuchowe jako funkcja kosztu behawioralnego i podobieństwa poznawczego zachowań (badanie 3) | 50 |
3.1. Wstęp teoretyczny | 50 |
3.1.1. Cele badawcze | 51 |
3.2. Metody | 52 |
3.2.1. Schemat badawczy | 52 |
3.2.2. Osoby badane i procedura badawcza | 52 |
3.2.3. Interwencja | 53 |
3.2.4. Narzędzia | 53 |
3.3. Wyniki | 56 |
3.3.1. Efekt interwencji | 56 |
3.3.2. Zmiany łańcuchowe: przewidywane prawdopodobieństwo | 58 |
3.3.3. Efekty łańcuchowe: obserwowane częstości | 60 |
3.4. Dyskusja wyników | 65 |
4. Interwencja psychologiczna i strukturalna a efekty zmian łańcuchowych (badanie 4) | 68 |
4.1. Wstęp teoretyczny | 68 |
4.1.1. Od trudniejszego do łatwiejszego zachowania | 68 |
4.1.2. Redukowanie oporu | 69 |
4.1.3. Usuwanie barier – obniżanie kosztu behawioralnego | 70 |
4.1.4. Ogólne cele badawcze | 71 |
4.2. Badanie pilotażowe | 72 |
4.2.1. Osoby badane i procedura | 72 |
4.2.2. Wyniki badania pilotażowego | 72 |
4.2.3. Wnioski z badania pilotażowego | 73 |
4.2.4. Orzechy piorące | 74 |
4.2.5. Cele badawcze | 74 |
4.3. Metoda | 75 |
4.3.1. Osoby badane | 75 |
4.3.2. Procedura badawcza | 76 |
4.3.3. Interwencja | 77 |
4.3.4. Narzędzia | 78 |
4.4. Wyniki | 79 |
4.4.1. Interwencja strukturalna a używanie orzechów | 80 |
4.4.2. Efekt interwencji a używanie płynu do płukania (dzienniczki) | 81 |
4.4.3. Efekt interwencji a używanie płynu do płukania (deklaracje) | 82 |
4.4.4. Strategia perswazyjna jako moderator | 83 |
4.4.5. Efekt interwencji a liczniki wody | 84 |
4.4.6. Efekt interwencji a zmiana postawy proekologicznej | 84 |
4.4.7. Postawa proekologiczna jako moderator | 85 |
4.5. Dyskusja wyników | 86 |
4.5.1. Negatywne efekty zmian łańcuchowych | 87 |
4.5.2. Efekt jednej aktywności | 88 |
5. Przekonania a zachowania kompensacyjne | 90 |
5.1. Wstęp teoretyczny | 90 |
5.1.1. Jak powstają zachowania kompensacyjne? | 91 |
5.1.2. Teorie tłumaczące powstawanie zachowań kompensacyjnych | 92 |
5.1.3. Proekologiczne przekonania kompensacyjne a podobieństwo poznawcze | 93 |
5.1.4. Cele badawcze | 95 |
5.2. Spontanicznie proponowane zachowania kompensacyjne (badanie 5) | 95 |
5.2.1. Osoby badane i procedura | 95 |
5.2.2. Wyniki i dyskusja | 96 |
5.3. Przekonania kompensacyjne: podobieństwo a trudność (badanie 6) | 99 |
5.3.1. Osoby badane i procedura | 99 |
5.3.2. Narzędzia | 99 |
5.3.3. Wyniki i dyskusja | 101 |
5.4. Podsumowanie wyników | 102 |
6. Normy wewnętrzne a zmiany łańcuchowe (badanie 7) | 105 |
6.1. Wstęp teoretyczny | 105 |
6.1.1. Kontrybucja i moralne przyzwolenie | 106 |
6.1.2. Mechanizm moralnego przyzwolenia | 107 |
6.1.3. Cele badawcze | 109 |
6.2. Metoda | 110 |
6.2.1. Schemat badawczy | 110 |
6.2.2. Osoby badane | 110 |
6.2.3. Procedura badawcza | 110 |
6.2.4. Narzędzia | 112 |
6.3. Wyniki | 114 |
6.3.1. Popularność wybieranych przedmiotów | 114 |
6.3.2. Homogeniczność grup ze względu na zmienne demograficzne | 115 |
6.3.3. Rodzaj aktywowanego schematu a wybór sklepu | 115 |
6.3.4. Zmienne indywidualne a wybór sklepu | 117 |
6.3.5. Analiza ruchów gałek ocznych | 118 |
6.4. Dyskusja wyników | 119 |
7. Interwencje skierowane na wielokrotne zmiany zachowań prozdrowotnych (badanie 8) | 121 |
7.1. Wstęp teoretyczny | 121 |
7.1.1. Współwystępowanie zachowań związanych ze zdrowiem | 121 |
7.1.2. Interwencja a zmiany wielokrotne | 123 |
7.1.3. Wielokrotne zmiany zachowań w grupach ryzyka | 124 |
7.1.4. Ogólne cele badawcze | 127 |
7.2. Badanie pilotażowe | 127 |
7.2.1. Osoby badane i procedura | 128 |
7.2.2. Wyniki i dyskusja | 128 |
7.2.3. Cele badawcze | 129 |
7.3. Metoda | 130 |
7.3.1. Schemat badawczy | 130 |
7.3.2. Osoby badane | 130 |
7.3.3. Procedura badawcza | 131 |
7.3.4. Interwencja | 132 |
7.3.5. Narzędzia | 135 |
7.4. Wyniki | 136 |
7.4.1. Homogeniczność grup ze względu na zmienne demograficzne | 137 |
7.4.2. Dzienniczki | 137 |
7.4.3. Efekt interwencji a aktywne przerwy w pracy | 138 |
7.4.4. Efekt interwencji a spożywanie słodyczy | 141 |
7.4.5. Efekt interwencji a poziom postawy prozdrowotnej | 141 |
7.4.6. Efekt interwencji a zmienne obiektywne | 142 |
7.5. Dyskusja wyników | 144 |
7.5.1. Przełożenie na praktykę | 146 |
8. Wnioski końcowe i propozycja badań | 147 |
8.1. Podsumowanie wyników | 147 |
8.2. Kierunek badań | 148 |
8.3. Efekty łańcuchowe – wyzwania na przyszłość | 150 |
8.4. Słowo na koniec | 152 |
Bibliografia | 154 |
Indeks nazwisk | 167 |
Indeks rzeczowy | 172 |
Spis rysunków | 174 |
Spis tabel | 176 |
O Autorce | 178 |