Niedojrzałość neuromotoryczna dzieci i dorosłych

Testy przesiewowe INPP dla lekarzy i pracowników służby zdrowia

1 ocena

Format:

epub, mobi, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

30,80  44,00

Format: epub, mobi

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa: 44,00 zł (-30%)

Najniższa cena z 30 dni: 30,80 zł  


30,80

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Funkcjonowanie neuromotoryczne stanowi jeden ze wskaźników dojrzałości ośrodkowego układu nerwowego. Osoby z niedojrzałością neuromotoryczną często doświadczają problemów z równowagą, koordynacją i percepcją wzrokową, które mogą mieć wpływ na zachowanie i naukę u dzieci i powodować chroniczne stany lękowe oraz wrażliwość emocjonalną u dorosłych. Dolegliwości związane z niedojrzałością neuromotoryczną mogą być subtelne i trudne do zdiagnozowania. U dzieci, podczas wizyty w gabinecie lekarskim, mogą one być wzięte za problemy z zachowaniem. Dorośli mogą skarżyć się na wiele objawów, które nie zostały powiązane z żadnymi nieprawidłowościami podczas badań lekarskich. Jedną z metod identyfikacji objawów niedojrzałości neuromotorycznej jest wykorzystanie standardowych testów do oceny występowania odruchów pierwotnych i wykształcenia się reakcji posturalnych, a także inne testy na obecność „miękkich objawów” dysfunkcji neurologicznej. Książka została podzielona na cztery części. W części pierwszej zdefiniowano niedojrzałość neuromotoryczną oraz przedstawiono terapię wygaszania odruchów INPP. W części drugiej omówiono test przesiewowy INPP do pracy z dziećmi w wieku 4–16 lat. Część trzecia zawiera wyjaśnienie związków między niedojrzałością neuromotoryczną a objawami stanów lękowych, agorafobii i ataków paniki u dorosłych. W części czwartej zaprezentowano test przesiewowy INPP do pracy z dorosłymi. Książka przeznaczona jest dla psychologów, fizjoterapeutów i nauczycieli.


Rok wydania2015
Liczba stron152
KategoriaNowe Tendencje w Psychologii
WydawcaWydawnictwo Naukowe PWN
ISBN-13978-83-01-18253-3
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Przedmowa (Arthur Paynter)     9
  Podziękowania     13
  
  Rozdział 1. ROZPOZNAWANIE OBJAWÓW NIEDOJRZAŁOŚCI NEUROMOTORYCZNEJ U DZIECI I DOROSŁYCH     15
  
  1.1. Wstęp     16
  1.2. Jak korzystać z tego podręcznika?     17
  1.3. Przegląd zagadnień poruszanych w książce     18
  1.4. Związki między niedojrzałością neuromotoryczną a wynikami w nauce     20
  1.4.1. Przegląd literatury     20
  1.5. Niedojrzałość neuromotoryczna u nastolatków     23
  1.6. Zastosowanie testu przesiewowego INPP dla lekarzy     24
  1.7. Czym jest metoda INPP?     24
  1.7.1. Po co badać postawę i równowagę?     25
  1.7.2. Po co oceniać równowagę?     26
  1.7.3. Jakie znaczenie dla uczenia się ma równowaga statyczna i dynamiczna?     27
  1.7.4. Jakie znaczenie dla uczenia się ma kontrola postawy?     27
  1.7.5. Co łączy odruchy pierwotne, równowagę i kontrolę postawy?     28
  1.8. Jak działa układ przedsionkowy?     28
  1.9. Odruchy pierwotne     29
  1.9.1. Dlaczego te cztery odruchy zostały wybrane do badania?     30
  1.10 Jakie są dowody na to, że terapia w formie programu ruchowego nakierowana na poziom odruchów pierwotnych przyczynia się do poprawy profilu odruchów i wyników w nauce?     38
  1.11. Co było wiadomo o ćwiczeniach na wygaszanie odruchów pierwotnych? Kiedy powstała metoda INPP? Jakie były doświadczenia od tamtego okresu?     40
  1.12. Jaka jest różnica między metodą INPP, integracją sensoryczną (SI), terapią Vojty, terapią NDT-Bobath i innymi pracującymi z odruchami pierwotnymi? Jakie kryteria decydują o skierowaniu na określoną terapię?     41
  1.12.1. Metoda INPP     41
  1.12.2. Terapia integracji sensorycznej (SI)     43
  1.12.3. Terapia Vojty     44
  1.12.4. Terapia NDT-Bobath     49
  1.13. Najczęstsze medyczne objawy diagnostyczne stanowiące wskazanie do terapii INPP po sprawdzeniu odruchów przez lekarza     49
  1.14. Testy przesiewowe     50
  1.14.1. Jak korzystać z testów przesiewowych?     50
  Literatura     51
  
  Rozdział 2. TESTY PRZESIEWOWE PRZEZNACZONE DLA DZIECI    55
  
  2.1. Instrukcje ogólne     55
  2.2. Punktacja     56
  2.3. Testy     56
  2.3.1. Próba Romberga     56
  2.3.2. Stanie na jednej nodze lub test postawy jednonożnej (Unipedal Stance Test – UPST)     59
  2.3.3. Testy na „miękkie objawy” dysfunkcji neurologicznej: chodzenie po linii prostej i na zewnętrznych krawędziach stóp     62
  2.3.4. Chodzenie po linii prostej     62
  2.3.5. Chodzenie na zewnętrznych krawędziach stóp (1963)     64
  2.3.6. Test przeciwstawnego palca i kciuka     66
  2.4. Testy na obecność odruchów pierwotnych     68
  2.4.1. Asymetryczny toniczny odruch szyjny (ATOS)     68
  2.4.2. Procedura testowa: test Ayres na ATOS w pozycji czworaczej     69
  2.4.3. Zaadaptowany test Hoffa–Schildera na obecność ATOS-u (od 7. roku życia)     71
  2.4.4. Symetryczny toniczny odruch szyjny (STOS)     72
  2.4.5. Toniczny odruch błędnikowy (TOB): test w pozycji wyprostowanej     74
  2.4.6. Odruch Moro     76
  2.5. Przykładowy arkusz wyników     79
  2.6. Przykładowy arkusz obserwacji     80
  2.7. Interpretacja wyników     81
  2.7.1. Dzieci     81
  Literatura     82
  
  Rozdział 3. NIEDOJRZAŁOŚĆ NEUROMOTORYCZNA U DOROSŁYCH    85
  
  3.1. Rola układu przedsionkowego i jego połączeń     86
  3.2. Tło historyczne dla powiązań między dysfunkcjami przedsionkowo‑móżdżkowymi a stanami lękowymi, agorafobią i atakami paniki     89
  3.3. Dysfunkcje przedsionkowe: przyczyna czy skutek?     94
  3.4. Podstawy teoretyczne dla somatogenicznego/psychosomatycznego podłoża niektórych zaburzeń lękowych     95
  3.5. Posturalne reakcje prostujące     98
  3.5.1. Błędnikowe odruchy prostujące głowę (Labyrinthine Head Righting Reflexes – LHRRs)     98
  3.6. Odruch Moro: źródło paniki?     100
  3.7. Jak korzystać z testów przesiewowych INPP?     102
  3.8. Kwestionariusz przesiewowy INPP dla dorosłych     105
  3.9. Interpretacja kwestionariusza przesiewowego INPP dla dorosłych     108
  Literatura     110
  
  Rozdział 4. TEST PRZESIEWOWY INPP BADAJĄCY OBJAWY NIEDOJRZAŁOŚCI NEUROMOTORYCZNEJ U DOROSŁYCH    113
  
  4.1. Instrukcje ogólne     113
  4.2. Punktacja     114
  4.3. Testy przesiewowe do pracy z dorosłymi     114
  4.4. Testy na równowagę i „miękkie objawy” dysfunkcji neurologicznych     114
  4.5. Testy na równowagę i propriocepcję     116
  4.5.1. Próba Romberga     116
  4.5.2. Próba Manna (zaawansowana próba Romberga)     119
  4.5.3. Test chodzenia po linii prostej     122
  4.5.4. Test chodzenia na zewnętrznych krawędziach stóp (1963)     124
  4.6. Testy na obecność odruchów pierwotnych     126
  4.6.1. Asymetryczny toniczny odruch szyjny (ATOS)     126
  4.6.2. Test Ayres na ATOS w pozycji czworaczej     126
  4.6.3. Zaadaptowany test Hoffa–Schildera (w pozycji wyprostowanej) na obecność ATOS-u     128
  4.6.4. Symetryczny toniczny odruch szyjny (STOS)     129
  4.6.5. Toniczny odruch błędnikowy (TOB): test w pozycji wyprostowanej     131
  4.6.6. Odruch Moro     134
  4.6.7. Test na odruch Moro w pozycji stojącej (test odciągnięcia)     135
  4.7. Test przesiewowy dla dorosłych     138
  4.8. Interpretacja wyników     140
  Literatura     141
  
  Materiały dodatkowe     143
    Dodatkowe arkusze obserwacji i wyników     143
    Szkolenia z zakresu metody INPP     143
    Inne książki autorki     144
  Indeks nazwisk     148
  Indeks rzeczowy     149
RozwińZwiń