Filozofia sztuki

RODZAJ DOSTĘPU

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa:

Najniższa cena z 30 dni: 8,90 zł  


8,90

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Prezentowany tom zawiera trzy rozprawy ze wczesnego okresu twórczości Schellinga. Filozofia sztuki to wykłady uniwersyteckie autora z lat 1802–1805, wydane pośmiertnie z rękopisów przez syna Schellinga; mowę O stosunku sztuk plastycznych do przyrody autor wygłosił w 1807 r. w Akademii Umiejętności w Monachium z okazji imienin króla bawarskiego; Bruno, czyli o boskiej i naturalnej zasadzie rzeczy rozmowa powstała w 1802 r.
Wspólnym tematem tych rozpraw jest problem stosunku filozofii do sztuki jako istotnego zagadnienia refleksji filozoficznej, miejsce sztuki w uniwersum oraz zagadnienie życia artystycznego i społecznego. Ambitnym założeniem Schellinga było stworzenie filozoficznego systemu estetycznego, ogarniającego całą empirię sztuki. System ten – pierwszy tego rodzaju w dziejach myśli estetycznej – przewyższa liczne późniejsze koncepcje estetyczne i znajduje jeszcze dziś oddźwięk w refleksjach i sporach humanistów.

Friedrich Wilhelm Joseph Schelling (1775–1854) – niemiecki filozof i profesor uniwersytecki, jeden z najwybitniejszych, obok Kanta, Hegla i Fichtego, przedstawiciel klasycznej filozofii niemieckiej oraz jeden z inicjatorów filozofii niemieckiego romantyzmu. Twórca idea listycznego systemu filozofii przyrody jako aktywnego podmiotu, w estetyce głosił kult sztuki jako najwyższej formy działalności człowieka.


Rok wydania2015
Liczba stron730
KategoriaLiteraturoznawstwo
WydawcaWydawnictwo Naukowe PWN
ISBN-13978-83-01-18272-4
Numer wydania2
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp VII
  
  FILOZOFIA SZTUKI    1
  
  Przegląd treści    3
  Wprowadzenie    6
  
  I. Część ogólna filozofia sztuki    34
  
  Rozdział pierwszy: Konstrukcja sztuki jako całości i w ujęciu ogólnym    34
  Rozdział drugi: Konstrukcja tworzywa sztuki    51
  Rozdział trzeci: Konstrukcja tego, co szczególne, czyli formy sztuki    132
  
  II. Część szczegółowa filozofii sztuki    168
  
  Rozdział czwarty: Konstrukcja form sztuki w opozycji szeregu realnego i idealnego    168
  
  O STOSUNKU SZTUK PLASTYCZNYCH DO PRZYRODY    471
  
  Nota od wydawcy    472
  O stosunku sztuk plastycznych do przyrody    473
  
  BRUNO, CZYLI O BOSKIEJ I NATURALNEJ ZASADZIE RZECZY ROZMOWA    517
  
  Nota od wydawcy    518
  Przegląd treści    521
  Bruno, czyli o boskiej i naturalnej zasadzie rzeczy rozmowa    524
  Przypisy    669
  Skorowidz imion    673
RozwińZwiń