POLECAMY
Wydawca:
Format:
ibuk
Prezentowany tom zawiera trzy rozprawy ze wczesnego okresu twórczości Schellinga. Filozofia sztuki to wykłady uniwersyteckie autora z lat 1802–1805, wydane pośmiertnie z rękopisów przez syna Schellinga; mowę O stosunku sztuk plastycznych do przyrody autor wygłosił w 1807 r. w Akademii Umiejętności w Monachium z okazji imienin króla bawarskiego; Bruno, czyli o boskiej i naturalnej zasadzie rzeczy rozmowa powstała w 1802 r.
Wspólnym tematem tych rozpraw jest problem stosunku filozofii do sztuki jako istotnego zagadnienia refleksji filozoficznej, miejsce sztuki w uniwersum oraz zagadnienie życia artystycznego i społecznego. Ambitnym założeniem Schellinga było stworzenie filozoficznego systemu estetycznego, ogarniającego całą empirię sztuki. System ten – pierwszy tego rodzaju w dziejach myśli estetycznej – przewyższa liczne późniejsze koncepcje estetyczne i znajduje jeszcze dziś oddźwięk w refleksjach i sporach humanistów.
Friedrich Wilhelm Joseph Schelling (1775–1854) – niemiecki filozof i profesor uniwersytecki, jeden z najwybitniejszych, obok Kanta, Hegla i Fichtego, przedstawiciel klasycznej filozofii niemieckiej oraz jeden z inicjatorów filozofii niemieckiego romantyzmu. Twórca idea listycznego systemu filozofii przyrody jako aktywnego podmiotu, w estetyce głosił kult sztuki jako najwyższej formy działalności człowieka.
Rok wydania | 2015 |
---|---|
Liczba stron | 730 |
Kategoria | Literaturoznawstwo |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe PWN |
ISBN-13 | 978-83-01-18272-4 |
Numer wydania | 2 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp VII | |
FILOZOFIA SZTUKI | 1 |
Przegląd treści | 3 |
Wprowadzenie | 6 |
I. Część ogólna filozofia sztuki | 34 |
Rozdział pierwszy: Konstrukcja sztuki jako całości i w ujęciu ogólnym | 34 |
Rozdział drugi: Konstrukcja tworzywa sztuki | 51 |
Rozdział trzeci: Konstrukcja tego, co szczególne, czyli formy sztuki | 132 |
II. Część szczegółowa filozofii sztuki | 168 |
Rozdział czwarty: Konstrukcja form sztuki w opozycji szeregu realnego i idealnego | 168 |
O STOSUNKU SZTUK PLASTYCZNYCH DO PRZYRODY | 471 |
Nota od wydawcy | 472 |
O stosunku sztuk plastycznych do przyrody | 473 |
BRUNO, CZYLI O BOSKIEJ I NATURALNEJ ZASADZIE RZECZY ROZMOWA | 517 |
Nota od wydawcy | 518 |
Przegląd treści | 521 |
Bruno, czyli o boskiej i naturalnej zasadzie rzeczy rozmowa | 524 |
Przypisy | 669 |
Skorowidz imion | 673 |